Nybörjar hjälp med att välja os

Permalänk
Medlem

Nybörjar hjälp med att välja os

Har försökt att läsa på lite här på forumet vad gäller att välja operativsystem, men skulle ändå behöva hjälp.

Jag kommer förmodligen att köpa följande paket http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=236308

Jag har läst guiden om att välja mellan 32 och 64-bit och eftersom jag har 4 gig ram minne i mitt paket så antar jag att jag behöver 64-bit för att få det mesta ur det eller?

Hur vet jag om jag 64-bits drivrutiner till alla mina komponenter?

Vad är skillnaden på home basic och premium home vista?

Permalänk
Medlem

Nej.

64 bit tar mer plats i minnet dvs. det blir mindre plats i minnet för dina saker jämfört om du hade stannat kvar på 32 bit.

Enligt tester bör man fortsätta med 32 bit om man har 4 GB eller mindre. Det är först när du har MER än 4 GB som du byter till 64 bit.

Windows 7 är bättre än Vista och säg redan nu vara mindre krävande av datorn.

Permalänk
Medlem

Säker på att man ska ha mer än 4 gig för 64-bits?

För enligt denna "guiden" så står det att "vista stöder 4gb och över, det gör inte 32-bits versionen.

Har funderat på windows 7 men det släpps väll inte förrän efter sommaren och man kan inte längre få betan om inte jag minns fel?

Permalänk
Medlem

32 bit stöder 0-3,25 GiB på ett cirka.
64 bit stöder 4+ GiB.

så enkelt är det

Permalänk
Medlem

Han menar att 64-bitsversionen kan använda mer än 4 gb minne totalt, det kan inte 32, det har en gräns på 4 gb minne totalt. Om man har 4 gb installerat på 32-bitsversionen måste man räkna bort vramen (4830 = 512 mb) så du har i runda slängar 3,5 gb (3,25) som kan användas. Om du hade haft 64-bitsversionen hade du kunnat använda alla 4 gb, men detta kompenseras då av att 64-bitrsversionen tar lite mer plats = mestadelen av den frigjorda ramen kommer användas av Vista.

Då jag hade 4 gb minne märkte jag ingen skillnad mellan 32- och 64-bits.

Permalänk
Medlem

Ja jag är säker.

Enligt ditt citat ur guide så gjorde det inga rekommendationer till skillnad från de som gjorde tester som jag citerade. Kommer inte ihåg hur mycket mer det tar men jag tror att det var något med att 64 är dubbelt så stort som 32.

Vid 32 bit står det som mest 3,5 GB beroende på din hårdvara. I min stod det 3,5 GB innan jag tog bort 2 GB och satte i en annan dator för jag märket ändå ingen skillnad. Egentligen används hela 4 GB men en del reservers till hårdvara så inget går förlorat.

Microsoft tröttnade så på den här frågan så att de till SP1 för Vista ändrade siffrorna som visas så att det alltid visar 4GB trots att det är som förut.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så spelar det inte så stor skillnad mellen 32-bit och 64-bit?

Har ni några tankar om mina andra frågor?

Permalänk
Medlem

Nej, 64 bits OS tar INTE dubbelt så mycket mer i minne än 32 bits OS...
Varför skulle det göra det? Blir filerna den laddar in större eller?

Däremot tar vissa 64 bits funktioner i OS:et mer minne, men det betyder inte att det tar dubbelt så mycket minne.
Och eftersom du per automatik får MER minne i 64 bits OS mot 32 bits OS så läser ju Vista in MER in i minnet. Minne ska användas, inte stå och sammla damm på en hylla.
Och till skillnad mot XP så släpper Vista sådant den har i minnet direkt en apikation behöver ha mer minne.

Nej, du kan inte nyttja 4 GByte i Ram med XP/Vista som är 32 bitars. Det går helt enkelt inte adressera mer i detta OS.

Så har du 4 GByte och kör 32 bits Vista så har du ca 3.5 - 3.7 GByte i ram, du förlorar alltså 300 - 500 MByte. Och då Vista 64 bits självklart inte tar 500 MByte mer i ram enbart för det är 64 bits OS så kommer du helt enkelt få mindre minne över om du kör 32 bitars OS.

TÄNK lite längre än den här dagen...

När minne är så billigt det ändå är så kanske du om 6 månader vill köpa 2 GByte till... Jaha, ska du då installera om hela datorn bara för det?
Självklart installerar du 64 bits OS nu så du får ut mer minne än med 32 bits OS. Sedan så behöver du bara stoppa in mer minne den dagen du vill det.

NEJ, bara för du har 512 MByte i Ram på grafikkortet betyder det INTE per automatik att du tar 512 MByte från Ramminnet...

Detta ställer du själv in i BIOS om du vill att grafikminnet ska tas från ramminnet.
Men har du 4 GByte i ram på ett 32 bits OS kan alltså grafikkortet ta och nyttja den delen som inte OS:et kan nyttja. Du får då i princip 1024 MByte i videominne och 3.5 GByte i ramminne.
Frågan är då om du tycker det är så roligt att ha 1024 MByte i videominne istället för att ha 512 MByte extra för själva spelet?
Det har ju gång på gång gjorts tester där man oftast inte tjäner något alls att ha mycker videominne. Däremot tjänar du nästan alltid på att ha mer ramminne om spelet är krävande...

Det är ditt val.
Mitt råd är att självklart köpa 64 bitas OS. Dels för du ska nyttja det minne du köper, dels för du inte ska behöva ha en jävla massa problem med ominstallationer, köp/byte av nytt OS enbart för du vill stoppa in lite mer minne i framtiden.

Lycka till.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för ett bra svar