Modulärt ett måste för P182?

Permalänk

Modulärt ett måste för P182?

Tja. Ska köpa ett Antec p182 och undrar helt enkelt som rubriken lyder om man måste ha ett modulärt nätagg i det chassit för att få ett bra luftflöde? Har hört att det ska vara rätt litet/trångt nämligen...

Annars vore det ju skönt att spara typ 400kr och köpa ett Corsair 750W.

Permalänk
Medlem

Eftersom man kan gömma alla kablar bakom moderkortsplåten sen är modulära alltid 1cm längre det sticker ut lite där man stoppar in kontakten i agget.

Permalänk
Medlem

Alltså svaret är nej.
Det kan till och med vara en liten fördel ibland med t.ex. Corsair VX750W (ej modulärt)
Som redan sagt.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
om man måste ha ett modulärt nätagg i det chassit för att få ett bra luftflöde?

måste är det inte, beror på hur du drar alla sladdar i slut ändan.

Tänk efter:

Kommer du att ha samma dator ett bra tag, eller kommer du att köpa en ny?
Om du ska köra på den ett bra tag(och inte köpa nån ny snart), kommer du då att lägga till fler saker som kräver ström??(diskar, grafikkort, mm)

T.ex. ifall du har tänkt att köra 2 grafikkort i närmaste tiden... 750w modellen har 4st PCIe 6pin+2pin medans den modulära 620w modellen har endast 2st (visst, det funkar ju köpa till adapter i värsta fall). Jag hade själv stora problem med vilket corsair nätagg jag skulle köpa. Först stod det mellan 450w lr 550w. Senare stod det mellan de modulära 520w & 620w. Och sen blev det antingen 650w lr den modulära 620w xD. Slutade med att jag tog det dyraste valet (620w). Det som fick mig att gå på modulärt är att chassit jag har är rätt litet + att jag har inte så mkt komponenter att förse med ström.

Så i ditt fall är det antingen:
750w från komplett för 1195:- (kampanj vara just nu)
lr
620w(modulärt) från 1330:- (dustinhome, Inet eller Komplett)

750w modellen fanns inte till detta fina pris när jag köpte mitt 620w, men skulle jag ställas i denna sits skulle jag valt 620w i vilket fall. 100: - mer för ett modulärt och en lite watt förminskning är det värt!

Sorry men här kommer en till tankeställare ^^
750W (ej modulärt)
* Ohh va jobbigt när du tar ut nätagget från kartongen och ser alla kablar.

* Monteringen kommer ta längre tid.

* Måste "gömma" en massa kablar du inte använder som dessutom kan ge din burk sämre luftflöde.

* 1 månad senare när du kanske köpt till dig en ny komponent och märker hur du måste lossa en massa skit för att få tag på just den kabeln till den nya komponenten och kanske måste göra om en massa.

620W (Modulärt)
* En lättnad när du öppnar kartongen det mesta är modulärt (förutom 24-pin sladden till moderkort, 4-12v pinnen och en ESP8V anslutning)

* Montering är en lättnad då du tar just den kabeln du behöver och kopplar in i nätagget

* Färre kablar och blir mindre sladdar att "gömma", bättre luftflöde.

* 1 månad senare när du kanske köpt till dig en ny komponent... ja då är det bara att hämta en kabel från den lilla väskan som fick med vid köp och ta ut kabeln du behöver och koppla in.

puhh, nu är jag nog värd o sova ^^. God natt!
EDIT: Haha så fort jag var klar och tryckte på förhandsgranska så verka sweclockers lagt ner, fick panik och hoppades på att det jag skrev verkligen inte går bort nu när jag trycker BACK. Tur som det var så var det kvar, puhh en lättnad.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Håller med om att det inte är ett måste med modulära kablar i P182, men det är rätt skönt...
Så speciellt smidig och och enkelt är inte kabeldragningen bakom moderkortet i min ödmjuka åsikt: urgröpningen i botten av plåten som man drar genom kablarna i är ganska liten, glipan mellan moderkortsplåten och väggen är inte speciellt bred, och fästpunkterna för kablar är inte klockrena...

Men det går att få det snyggt om man är envis, så länge du vet med dig att du inte kommer slita ut nätagget speciellt ofta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Re: Modulärt ett måste för P182?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
...Har hört att det ska vara rätt litet/trångt nämligen...

Det man klagar på är vanligen utrymmet mellan nätaggregatet och den valfria fläkten. Samt mellan samma fläkt och hårddisvaggan.
Överflödiga kablar tenderar gärna till att svälla och åker då lätt in i fläkten om man inte förankrat dem ordentligt. Fläktgaller rekommenderas, speciellt om man valt att ha sina hårddiskar i samma sektion som nätaggregatet.
Det är lite pyssel, men det går.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ett Corsair HX620W är aldrig fel. 1.000 tals nöjda byggare kan intyga det.
Är bland de mest sålda nätaggregaten i Sverige .. lätt!

Genom att det både är modulärt (ta lös kablar du inte använder)
och inte ett nätaggregat av större, längre modell
så ska du ha bra urymme och marginaler för det i P182.
Plus en mycket stabil, tyst ström och en rejäl kapacitet för Crossfire/Överklockning, om du så vill.

Prisskillnaden gentemot VX750W är inte mer än ett par Skrovmål-BIG!!!
Det är det absolut värt, tycker jag.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Men ni tror att 620W räckar för att driva ett gtx 260 plus något übersmaskigt framtidskort samt en klockad processor och många fläktar? Känns tveksamt...
Ingen som vet något riktigt tyst och stabilt nätagg på minst 750W som är modulärt?

Tack för bra svar iaf

Permalänk

620W räcker gott och väl.
¨
Ta en titt här:
http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk

Men om vi säger att jag om några månader kommer sitta på ett gtx 260 OCH ett kort som kanske motsvarar ungefär ett 4870x2. Detta borde bli ungefär lika med 3st 4780, alltså 583W.
Och detta är bara grafiken! Alla andra delar i datorn, som bl a en klockad i7,
4 - 5 chassifläktar och en noctua prollekylare måste ju också få sin del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Men om vi säger att jag om några månader kommer sitta på ett gtx 260 OCH ett kort som kanske motsvarar ungefär ett 4870x2. Detta borde bli ungefär lika med 3st 4780, alltså 583W.
Och detta är bara grafiken! Alla andra delar i datorn, som bl a en klockad i7,
4 - 5 chassifläktar och en noctua prollekylare måste ju också få sin del.

I testet skriver dom:

"Som synes är vi inte någonstans i närheten av 1 000 W och det är ändå ett överklockat Core i7-system som mätningarna har gjorts på."

Så processorn är i alla fall inräknad! Hoppas detta hjälpte lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Men ni tror att 620W räckar för att driva ett gtx 260

... Vi vet

köp ett corsair 1000w så behöver du inte fundera på något annat än att köpa nytt chassi xD

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Kan inte detta agg funka då? Modulärt samt 750W för att vara på den säkra sidan i framtiden Har fått rätt bra betyg på de ställen jag kollat också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Kan inte detta agg funka då? Modulärt samt 750W för att vara på den säkra sidan i framtiden Har fått rätt bra betyg på de ställen jag kollat också.

Klart det funkar, men jag skulle nog ändå köra på Corsair 620W. Nätaggregaten från Corsair presterar mycket bra, du får ofta ut mer än vad som står skrivet.

Permalänk

Re: Modulärt ett måste för P182?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Tja. Ska köpa ett Antec p182 och undrar helt enkelt som rubriken lyder om man måste ha ett modulärt nätagg i det chassit för att få ett bra luftflöde? Har hört att det ska vara rätt litet/trångt nämligen...

Annars vore det ju skönt att spara typ 400kr och köpa ett Corsair 750W.

Jag skulle vilja säga att p182 är ett av de chassin man inte behöver ett modulärt agg till, det går nämligen alldeles utmärkt att tejpa fast alla sladdar man inte behöver bakom moderkortet.

Som du ser finns det gott om plats:

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1091&pageID=3372

Min dator med ett ickemodulärt Earthwatts agg :

http://pici.se/pictures/IYSEhsZFi.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intelli32
I testet skriver dom:

"Som synes är vi inte någonstans i närheten av 1 000 W och det är ändå ett överklockat Core i7-system som mätningarna har gjorts på."

Så processorn är i alla fall inräknad! Hoppas detta hjälpte lite

Om ni läser lite noggrannare så ser ni att det står "Mätt vid väggen utan skärm", hela systemet är alltså inräknat.... Så att addera de värden i tabellen som ni gjort funkar inte!

Permalänk
Medlem

Modulärt är att kablarna är löstagbara? eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliz
Modulärt är att kablarna är löstagbara? eller?

Japp!