Permalänk
Medlem

"pipande" Gigabyte GA-EX58-UD5

Hämtade ut och installerade mina nya prylar igår, bara för att upptäcka efter installationen av vista hp 64 att det kom ett otroligt irriterande pipande från datorn. pipandet likt ett högfrekvent tjutande varierar vid belastning av proppen.
Efter lite googlande hittade jag att pipandet försvinner när man stänger av strömsparnings-funktionerna för proppen i bios vilket stämde.

Prylarna som används

Gigabyte GA-EX58-UD5
Core i7 920 med Noctua NH-U12P
Corsair 6gb DDR3 1333
Geforce GTX260
Corsair HX620

Är till 110% säker att det är moderkortet som låter och inte grafikkortet eller nätdelen då dom har fungerat utan problem med gamla moderkortet, cpun och minnet. Någon som vet en annan lösning eller är det helt enkelt en rma?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Hej har samma sak på mitt UD4P.

Det försvinner även om jag överklockar lite, räcker med 3,0Ghz eller så.

Ska man låta det vara eller RMA?

Är så trött på "defekta" dator komponenter nu=)

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hej har samma sak på mitt UD4P.

Det försvinner även om jag överklockar lite, räcker med 3,0Ghz eller så.

Ska man låta det vara eller RMA?

Är så trött på "defekta" dator komponenter nu=)

Aj fan verkar vara vanligt med gigabytes x58 brädor...överklockning är inget som intresserar mig dock, då jag bara vill ha en tyst sval samt stabil dator. Blir nog till att prova med en rma då.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Hör gärna av dig om vad de säger, vart har du köpt sakerna? moderkortet?

Lite intressant om man själv ska göra samma sak.

Dock gillar jag Gigabyte, 1a gången av många mobos som jag haft problem.

mvh Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hör gärna av dig om vad de säger, vart har du köpt sakerna? moderkortet?

Lite intressant om man själv ska göra samma sak.

Dock gillar jag Gigabyte, 1a gången av många mobos som jag haft problem.

mvh Dennis

Skickade en förfrågan till inet.se där jag köpte prylarna.

Under advanced cpu features slog jag på C3/C6/C7 State support och ljudet minskade markant i både ton och ljudnivå. Men det är fortfarande ett irritations moment.
Föredrar själv gigabyte och har/haft ett flertal av deras brädor. Har inte haft några problem alls med min "gamla" X48-DS5 bräda

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk

Mitt EX58 lät en del i början, precis så som du beskrev. Jag tycker det låter mindre nu, kanske beror på att jag överklockat eller så har jag bara vant mig.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meller127
Kolla denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jo har redan provat att stänga av C1E. Fast det är ingen riktig lösning och inget alternativ då jag har datorn på 24/7 och mestadels står den idle.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Mitt 4870 1gb låter också "pipigt".

Sen mitt förra grafikkort 4870x2 lät pipigt som fan vid load.

Permalänk

Ok, vad man får fram av dessa trådar är att det tydligen är väldigt vanligt ialf, ialf på Gigabytes X58 kort.

Så då känns det nästan onödigt med RMA, för risken att få ett likadant verkar ju stor, sen är jag trött på att byta delar.

Som sagt, på min räcker det att låta allt vara som standard i bios, vrider upp BLCK till 150.
Minnena 1500Mhz med timings 9,9,9,24. alla volt på auto förutom CPU som är 1,29.

det blir 3,15Ghz med turbo.

Då är det knäpptyst och svalt fortfarande.

Köpte ett Corsair VX-450, RMA, det nya funkade bra sen. Bytte i förrgår till ett Coolermaster Silent pro 600W. och gissa på faan om det inte är ett irriterande mekaniskt ljud från fläkten (obalans, vibrerar i chassiet lite svagt). För övrigt tystare än VX-450, inga pip-tjut, varvar inte upp alls. det gjorde VX-450 vid full belastning av systemet.

kanske lite off-topic men så ni förstår varför jag är trött på byta delar=)

///Dennis

///Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Ok, vad man får fram av dessa trådar är att det tydligen är väldigt vanligt ialf, ialf på Gigabytes X58 kort.

Så då känns det nästan onödigt med RMA, för risken att få ett likadant verkar ju stor, sen är jag trött på att byta delar.

Som sagt, på min räcker det att låta allt vara som standard i bios, vrider upp BLCK till 150.
Minnena 1500Mhz med timings 9,9,9,24. alla volt på auto förutom CPU som är 1,29.

det blir 3,15Ghz med turbo.

Då är det knäpptyst och svalt fortfarande.

Köpte ett Corsair VX-450, RMA, det nya funkade bra sen. Bytte i förrgår till ett Coolermaster Silent pro 600W. och gissa på faan om det inte är ett irriterande mekaniskt ljud från fläkten (obalans, vibrerar i chassiet lite svagt). För övrigt tystare än VX-450, inga pip-tjut, varvar inte upp alls. det gjorde VX-450 vid full belastning av systemet.

kanske lite off-topic men så ni förstår varför jag är trött på byta delar=)

///Dennis

///Dennis

Är dock inte ett dugg intresserad av att överklocka utan det är snarare principen att man köper ett nytt moderkort för nästan 3k så har det "defekter" redan från början.
Har iaf skickat en förfrågan till inet om moderkortet går att få utbytt då det har denna "defekt". Blir eventuellt att man väntar ett tag med detta då kortet kan behöva en viss "inbrännings tid" som med mitt gtx260 vilket tjöt/gnisslade vid belastning när det var nytt, något som har försvunnit helt nu.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Retunerade som sagt kortet till inet och fick tillbaka det då dom inte hittade några fel. Så jag testade kortet själv igen och självklart så var pipandet kvar...märkte dock en sak vid installationen att den inte började pipa förränns jag installerade drivrutinerna till dom integrerade nätverksportarna. inaktiverade portarna i windows och pipandet försvann. Drivrutinerna jag hade kört med var dom senaste direkt från kretstillverkaren www.realtek.com.tw så jag testade med drivrutinerna från gigabytes sida istället och till min stora förvåning så var pipandet borta...iaf för tillfället

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Hade du ett pip trots att du inte hade någon nätverkskabel inkopplad?

Tänkte mest det kan vara intressant för framtida felsökning.

Edit: Det piper nämligen om min jobbdator när någonting är inkopplat i USB-portarna.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Hade du ett pip trots att du inte hade någon nätverkskabel inkopplad?

Tänkte mest det kan vara intressant för framtida felsökning.

Edit: Det piper nämligen om min jobbdator när någonting är inkopplat i USB-portarna.

Provade med båda portarna och även att koppla ur kabeln och även om pipet var kvar på båda portarna så verkade det försvinna när kabeln var urkopplad. Det enda jag inte provade var att köra nätverket i 10/100 istället för gigabit med min router.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för informationen. Alltid bra att veta inför framtida felsökningar att pip i datorn kan komma från konstiga drivisar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Glömsk

Det som låter är antagligen spolarna på moderkortet. Detta är ett problem som kan uppstå på alla moderkort med kraftig strömreglering (dock verkar det speciellt vanligt på UD5 av nån anledning).

Här finns en väldigt lång diskussion: http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ex58-ud5-really-weird-nois...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det som låter är antagligen spolarna på moderkortet. Detta är ett problem som kan uppstå på alla moderkort med kraftig strömreglering (dock verkar det speciellt vanligt på UD5 av nån anledning).

Här finns en väldigt lång diskussion: http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ex58-ud5-really-weird-nois...

Jo så mycket har jag själv läst mig till, hittade även den tråden vid första google sökningen. Pipandet har dock försvunnit helt nu sen jag installerade realtek drivrutinerna från gigabytes sida...skumt dock att endast byte av drivrutiner fixade det.

Köpte även ett annat moderkort då jag inte orkade vänta på inets felsökning, ett msi eclipse och även det tjöt likadant i vista...kan ha något med att det har samma sorts nätverkskrets som UD5. Körde även där med dom senaste drivrutinerna från realteks sida.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.