XP:s kompatibilitetsläge, -ett skämt?

Permalänk
Medlem

XP:s kompatibilitetsläge, -ett skämt?

Är det någon här som någonsin har fått ett gammalt spel att fungera i XP genom att välja att köra det i kompatibilitetsläge för t ex. Win98?
Jag har iaf aldrig lyckats.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det har hänt, men det var länge sedan jag prova, så jag minns inte exakt vilket/a spel det var

Har en svag aning att det var första C&C Tiberium Dawn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag vet att min bror löste det med kompabilitetsläget en gång med något gammalt spel men det brukar inte funka

Permalänk
Medlem

ett tips kan vara att köra installationsfilen i kompatibilitetsläge också, inte bara spelet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så det har iaf hänt att folk fått i gång nåt enstaka spel, jag försökte installera Monkey Island 3 men det var tvärstopp. Dumt att man ska behöva ha en gammal dator för att kunna spela gamla spel.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om det är spel som funkar i DOS kan du installera DOSBox.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Monkey Island 3 funkar utan problem med XP, åtminstone med SP2.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har gjort det med mulle meck nån gång

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Om det är spel som funkar i DOS kan du installera DOSBox.

Tack för tipset, det finns ju en del gamla bra spel som körs i DOS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Monkey Island 3 funkar utan problem med XP, åtminstone med SP2.

Jag kom på att det inte funkade för att jag kör 64-bitars XP som är helt inkompatibelt med 16-bitarsprogram. Jag fick igång Monkey Island 3 på min exdradator som kör XP32, det funkade utan kompatibilitetsläge.

Mitt förakt mot kompatibilitetsläget kvarstår iaf, jag har aldrig fått ett spel att fungera genom att använda det, antingen har det funkat från början eller inte alls.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag fick igång Might and Magic 7 så sent som igårkväll på XP 64, fick köra i Win98-läge, samt utan hw-accel. Gick inte med endast endera valet.

Permalänk
Medlem

jag försökte få igång Star Craft 1 förra veckan på Vista x64 gick inge bra :(/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Starcraft1 funkar utmärkt med vista 64-bit
Regga din key på blizzstore och ladda ner det där. deras installer är prima om det inte funkar med skiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Så det har iaf hänt att folk fått i gång nåt enstaka spel, jag försökte installera Monkey Island 3 men det var tvärstopp. Dumt att man ska behöva ha en gammal dator för att kunna spela gamla spel.

DOSBox kommer göra det du vill...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Så det har iaf hänt att folk fått i gång nåt enstaka spel, jag försökte installera Monkey Island 3 men det var tvärstopp. Dumt att man ska behöva ha en gammal dator för att kunna spela gamla spel.

ScummVM är vad du söker.
http://www.scummvm.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Starcraft1 funkar utmärkt med vista 64-bit
Regga din key på blizzstore och ladda ner det där. deras installer är prima om det inte funkar med skiva.

aha de har en annan installer?!?!

för installationen går bra men när jag startar säger den att den inte hittar skivan, fast den sitter i

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig lyckats. Windows är ganska känt för att ha dålig bakåtkompatibiliet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jag försökte få igång Star Craft 1 förra veckan på Vista x64 gick inge bra :(/

Funkar fint på min, installerade det förra veckan

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
ScummVM är vad du söker.
http://www.scummvm.org

Tack, ska testa det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100