Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem

Nej, denna har inga speciella ingångar vad jag vet utan bara standard VGA + DVI. Panel-tekniken skiljer sig lite och påminner mer om h-ips än s-ips som sitter i din skärm om jag inte minns helt fel. Räkna dock med sämre färgåtergivning ur kartong, men de borde likna varandra rätt mycket.

Räkna dock inte med någon monstruös uppgradering från en annan rätt okej S-IPS skärm. Väljer du en S-PVA får du troligen color shifting och samt högre input lag istället, men bättre svärta. Så såvida du har inte har ett par tusen till att skyffla upp på en bättre skärm är detta ett bra alternativ.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
...
Det finns två anmärkningar; kantramen är i djupaste laget och skapar skuggor och reflexer - det hade varit bättre med en infasning. Jag mätte upp energiförbrukningen och kom fram till 49W vilket jag tycker är mycket på en modern skärm; Eizos drar bara hälften så mycket. Annars är det som sagt en bra skärm med fina betraktningsvinklar och jag hade heller inga döda pixlar på min skärm. ..

Schysst att du mätt strömförbrukningen, jag tror dock att de Eizo-skärmar du jämför med har TN-paneler. PVA och IPS ska dra betydligt mer ström.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag har idag en Dell 2005 FPW. Om jag inte minns helt fel är även denna en ISP panel. Är det någon större skillnad på en e-isp och en isp?
Har denna composite(alltså vanlig en "rca" ingång)?
Har den HDMI?

Min 2005 FPW är väldigt sliten, fyra år om någon månad. Kantstött och en spricka i ramen. Jag har behov av en ny skärm. Är detta en bra upgradering? Eller bör jag kolla efter något annat? Upplösningen är ju densamma..

Nej, knappast någon större skillnad vad gäller betraktningsvinklar och färger från start, däremot kan man tänka sig att din blivit sliten med tiden, lysrören har tappat i styrka (kanske inte är nån fara iofs det vet du ju själv om du kör nära max nu) och blivit mer ojämna.
Komposit har den inte, det tror jag knappt finns på platta skärmar, rätta mig om jag har fel. Ingen HDMI heller, det den har är HDCP-stöd så du kan se Blu-filmer direkt i datorn om du skulle vilja... Bara VGA och DVI-ingång. USB-hubb också visst.

Upplösningen är ju densamma, men 2 tum större så lite mer lättläst. 1050 pixlar på höjden är inte mycket när man surfar, å andra sidan är (1920*) 1200 inte mycket mer det heller. Du kan ju lätt köra den i porträttläge om andan faller på, lämpar sig riktigt bra för webbsurf. Man kan rotera skrivbordet med snabbkommandon.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Håller med Jonte och rokzx... Dessutom: en modern IPS bör även ha rätt mycket bättre responstid än en 2005FPW, så blir mindre blur/ghosting vid rörelser... Kanske mindre input-lag oxå, men vet inte vad 2005 kan tänkas ha där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då var ett exemplar beställt! Eftersom min gamla skärm brunnit upp och jag just nu sutttit och vant mig vid en 15" LCD-TV så kommer jag säkerligen inte bli besviken!

Hur många dagar tog det från beställning innan ni hade den?

Dustins SMS-avisering, är det ett sms om att paketet kommit till posten eller är det fortlöpande information om när dem skickar, vart den har kommit osv?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
SpelClockers

SMS om att paketet har kommit till posten, samt en liten kod i smset som du kan hämta ut paketet med och slippa vänta en dag extra på brevaviseringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Schysst att du mätt strömförbrukningen, jag tror dock att de Eizo-skärmar du jämför med har TN-paneler. PVA och IPS ska dra betydligt mer ström.

Okej jag gjorde en lite orättvis jämförelse för det visade sig vara TN-panel på deras EV2411WSE och den drar enligt spec 19W och det är ju en 24"
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TA...
vilket faktiskt är bäst i klassen det också.

Men även deras något äldre S2232WSE (sPVA)
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TA...
drar mindre = 32W (dvs 35% mindre än vår Dell 2209WA)

Sätter man på skärmavstängning på 10 minuter så sparar man ju en del om man inte orkar stänga av varje gång man reser sig. Det gick faktiskt inte att mäta effektuttaget i standby (=0W) och min gamla 17"Samsung drog faktisk 1-2W i det läget.

Permalänk

När ni använder er av porträtt läget, tycker ni inte det "flimmrar till" när ni skrollar i webbfönstret? Använder firefox

Märker det inte så mycket här på sweclockers, men går ni in och testar på tex techsweden eller lazzats forum så flimmrar det på rätt bra

Permalänk
Medlem

Min 2209'a är på intåg men den tog slut i lager innan min skickades.
Jäkla otur, hoppas de får in nya snart så jag får min efterlängtade skärm.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Min 2209'a är på intåg men den tog slut i lager innan min skickades.
Jäkla otur, hoppas de får in nya snart så jag får min efterlängtade skärm.

Sicken otur. Jobbigt när sådant händer. När beställde du? Jag beställde tidigt imorse och den är redan skickad! Hoppas det inte dröjer så länge innan också din är på väg!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Sicken otur. Jobbigt när sådant händer. När beställde du? Jag beställde tidigt imorse och den är redan skickad! Hoppas det inte dröjer så länge innan också din är på väg!

Eftermiddagen, känns lite surt faktiskt då jag velat fram och tillbaka i en vecka men äntligen kom till slutsatsen om att jag hade råd.. Så tar den slut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Skärmen uppackad, inga döda pixlar än vad jag sett, har ej haft mörkt nog än för att testa BLB etc ännu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Men även deras något äldre S2232WSE (sPVA)
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TA...
drar mindre = 32W (dvs 35% mindre än vår Dell 2209WA)

Vid vilken ljussyrka är det mätt? Vid 'korrekt' ljusstyrka för vad t ex eizon är avsedd för, dvs ~100-120cd/m2 så ska inte Dellen dra mer än 40-45W, vilket är fullt normalt för en backlight av typen den har. Lenovo L220X, HP's 2275 mfl drar lika mycket ungefär.

Hoppas jag fåt mitt ex snart, ska ringa dustin idag och höra om leveranstider...

EDIT: Uppskattat leveransdatum för min skärm som inte hann skickas är om en månad cirka (~15'e maj). :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man hann få en..
Provat att spela TF2 och har ej sett någon "ghostning" ej heller märkt av input lag. Är väl ingen "hardcore gamer" direkt. Kan ej upptäcka någon direkt BLB, men har haft svårt att få till helt mörker om man inte skall sitta uppe hela natten.

Permalänk
Medlem

På DELL 2209WA kan man reta sig på den blå on/off kanppen som lyser lite väl starkt, samt att man får ett silverskimmer på svart bakgrund om man ej sitter mitt framför skärmen. Detta är tydligen pga att det är en IPS panel.

Permalänk
Medlem

Sådär då skriver jag första inlägget med min nya 2209 framför mig! Första intrycket är bara positivt! Bytte från en 15" LCD TV som jag haft sedan min TFT gick sönder så det tar väl att tag innan man blivit "kräsen".

Inte en död pixel har jag sett heller. Skönt!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Sådär då skriver jag första inlägget med min nya 2209 framför mig! Första intrycket är bara positivt! Bytte från en 15" LCD TV som jag haft sedan min TFT gick sönder så det tar väl att tag innan man blivit "kräsen".

Inte en död pixel har jag sett heller. Skönt!

Ställ nu in åbäket ordentligt och lek runt lite.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ställ nu in åbäket ordentligt och lek runt lite.

Will do Tips på bra sida för inställning? Är det lagom.nl som gäller?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Hmm min skärm har börjat surra när man sänker ljusstyrkan. Sedan irriterar jag mig mer o mer på att om man ser på skärmen pyttelite från sidan så är har svart en nyans av silver/brons. Skulle oxå önska att man kunde sänka ljusstyrkan mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Hmm min skärm har börjat surra när man sänker ljusstyrkan. Sedan irriterar jag mig mer o mer på att om man ser på skärmen pyttelite från sidan så är har svart en nyans av silver/brons. Skulle oxå önska att man kunde sänka ljusstyrkan mer.

Detta med surr vid sänkt ljusstyrka verkar fler och fler skärmar av nästan alla tillverkare lida av, hurpass högt surrar det? Nyansen man får är en bi-effekt av IPS-panelen man inte kommer undan tyvärr. Ljusstyrkan ligger runt 120-130cdm vid lägsta, det borde vara godkänt men runt 100 vore nog att önska. Finns som jag skrev innan i en tråd ingen perfekt panel, bara en kombination av svagheter och styrkor.

EDIT: Fanns det en perfekt panel skulle jag lätt hosta upp 5k för en 22".

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att det är en ton typ TV-testbild-ton. Låter ej jätte mycket men just tonen är klart irriterande. Har gjort retur anmälan till Dustin.

Man får väl hoppas att typ OLED är det som kommer vara några snäpp bättre än nuvarande LCD teknologier för det känns som om det är lite för mycket kompromissande just nu...bra på något men dålig på nått annat...

Permalänk
Medlem

Min låter ingenting..klart fel på din.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Min är knäpptyst i alla lägen - och jag är ljudkänslig. Reklamera!

Permalänk
Medlem

Finns den här skärmen i 24''?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Finns den här skärmen i 24''?

nope rätt säker på att den inte finns i 24"

Permalänk
Medlem

DELLen retunerad...det blir väl att sitta o kolla på sin 21" CRT ett tag till.
Den börjar bli till åren och har tappat en del ljus o färg. OLED skärmar till vettigt pris lär väl dröja men kanske kommer några bra TN/PVA LED paneler snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
DELLen retunerad...det blir väl att sitta o kolla på sin 21" CRT ett tag till.
Den börjar bli till åren och har tappat en del ljus o färg. OLED skärmar till vettigt pris lär väl dröja men kanske kommer några bra TN/PVA LED paneler snart...

Fått min idag, inte ett pip från den iaf. Överlag rätt nöjd för priset. Förvänta dig inga bra LCD/LED-skärmar då de kommer vara Wide Gamut och totalt sabba färgåtergivningen av nästan allt material.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit testa skärmen lite och mitt intryck så här långt är att det är en bra skärm. Har inget direkt att invända mot mer än att den var väldigt ljus i början. Det gick dock att lösa genom att dra ner på ljusstyrkan.

Permalänk

Fick precis hem min. Kan säga att det är trevligt att kunna ställ in skärmen precis hur man vill ha den!

Inga döda pixlar, inget "pip" heller. Pyttelite BLB uppe i vänstra hörnet. Som enbart ses vid helsvart bakgrund(märks inte ens i DVD filmer etc). Stör mig inte alls på den lilla BLB som är, och jag är väldigt kräsa ang. just BLB.

Dock upplever jag att bildytan är lite matt och kanske lite grynig? Som att det vore ett tunt tunt lager med "frostning" om ni förstår vad jag menar. Bara jag som upplever det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Dock upplever jag att bildytan är lite matt och kanske lite grynig? Som att det vore ett tunt tunt lager med "frostning" om ni förstår vad jag menar. Bara jag som upplever det?

Det är dells antiglare-coating som återfinns på tidigare skärmar i serien.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det är dells antiglare-coating som återfinns på tidigare skärmar i serien.

Tycker det är riktigt irriterande, blir snurrig i skallen när jag tittar på enfärgade ytor