Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med val av ny router

Hej

har idag en d-link DIR-100 som tappar kontakten eller nått hela tiden, måste starta om routern minst 1 gång / timme..

Har läst lite och fått fram att dessa skulle va rätt bra:

Netgear WNR3500 RangeMax Premium

Netgear WNDR3300 RangeMax Dual Band

NetGear FVS318 Prosafe VPN Firewall

Jag behöver inte ha trådlöst men verkar som om det är svårt att hitta en bra vanlig trådburen router.

Min anslutning är 100/100 och vill gära kunna använda det så gott som möjligt.

Om det är möjligt så är det bra om routern har 8 portar.

Förresten är det möjligt om man har en router med 4 LAN portar att koppla in en 8portars switch till den och på så vis få ut fler portar eller stödjer inte själva routern detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Annars är D-Link 655 mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Annars är D-Link 655 mycket bra.

Ok, men läste nånstans att den också hade problem med att nätverket släppte eller vad man ska säga.
Är inte så förtjust i D-Link.. iofs har jag aldrig haft netgears så kan inte jämföra direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejo

Förresten är det möjligt om man har en router med 4 LAN portar att koppla in en 8portars switch till den och på så vis få ut fler portar eller stödjer inte själva routern detta?

Mvh

Det går alldeles utmärkt att göra på det viset så länge vi pratar om en switch som kopplas till en LAN port på routern.

Är det en router som kopplas till en annan router blir det mer trixigt och man får stjustera lite inställningar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Det går alldeles utmärkt att göra på det viset så länge vi pratar om en switch som kopplas till en LAN port på routern.

Är det en router som kopplas till en annan router blir det mer trixigt och man får stjustera lite inställningar.

Ok perfekt !

Permalänk
Medlem

om du har någon gamal dator som ligger och skräpar så kan jag varmt rekomendera att du kör den som brandvägg/router med pfsense.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
om du har någon gamal dator som ligger och skräpar så kan jag varmt rekomendera att du kör den som brandvägg/router med pfsense.

Har användt den lösningen förr.
Körde en gammal P166 (tror jag) med Smoothwall, funkade mycket bra, men under de 3 åren jag körde på det så ökade elräkningen rätt mycket...
Så köpte för nåra månader sen d-link skräpet =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejo
Ok, men läste nånstans att den också hade problem med att nätverket släppte eller vad man ska säga.
Är inte så förtjust i D-Link.. iofs har jag aldrig haft netgears så kan inte jämföra direkt

Jamen det är klart att en så pass vanlig router som 655 har berättelser om bekymmer. Jag hade en 655 och jag hade aldrig några bekymmer med den. Inga varaktiga iallafall. Det är ju bara när någon har bekymmer som man berättar om sin router och ju vanligare en router är desto större del elände får du ju läsa om. Att du sett få eller inga berättelser om de andra routrarna beror nog mer på att dom inte är ägda av lika många än att dom skulle vara bättre på något vis.
Idag får du inte bättre router för dom pengarna, dom andra du länkade till kommer att drabba din bandbredd.

Permalänk
Medlem

Re: Behöver hjälp med val av ny router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nejo
Hej

har idag en d-link DIR-100 som tappar kontakten eller nått hela tiden, måste starta om routern minst 1 gång / timme..

Har läst lite och fått fram att dessa skulle va rätt bra:

Netgear WNR3500 RangeMax Premium

Netgear WNDR3300 RangeMax Dual Band

NetGear FVS318 Prosafe VPN Firewall

Jag behöver inte ha trådlöst men verkar som om det är svårt att hitta en bra vanlig trådburen router.

Min anslutning är 100/100 och vill gära kunna använda det så gott som möjligt.

Om det är möjligt så är det bra om routern har 8 portar.

Förresten är det möjligt om man har en router med 4 LAN portar att koppla in en 8portars switch till den och på så vis få ut fler portar eller stödjer inte själva routern detta?

Mvh

Kör WNR3500 och är supernöjd..

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080