Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Nameless, varför skippade du IPS särmar..?
Sitter själv med en DELL 2209WA som de flesta är lyriska över men jag känner sådär för den....

Den kom ju inte i lager förrän början av april, slutet mars... verkar fortfarande vara fattigt på recensioner från stora hårdvarusidor på Dell-skärmen också. Det är Prads recension och så två jättekorta från några australiensiska siter. Plus ett antal forumrecensioner från vanliga användare då, förvisso väldigt utförliga.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Nameless, varför skippade du IPS särmar..?
Sitter själv med en DELL 2209WA som de flesta är lyriska över men jag känner sådär för den....

En anledning främst: Sämre svärta och skiftningar i svärtan när man rör sig åt sidan. Jämn och bra svärta är viktigt för mig och på den punkten är S-PVA bäst bland dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
En anledning främst: Sämre svärta och skiftningar i svärtan när man rör sig åt sidan. Jämn och bra svärta är viktigt för mig och på den punkten är S-PVA bäst bland dagens teknik.

På PVA-skärmar har dock en förmåga att tappa detaljer i det svarta framifrån och som sedan kommer tillbaka med lite vinkel, personligen tycker jag nästan det är värre. Men det är ju lite personligt.

Sen verkar båda skärmarna ha mer bleeding som sabbar svärtan än vad som borde vara acceptabelt för en bra skärm tycker jag, eller är det extrema slutartider du kört med?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
På PVA-skärmar har dock en förmåga att tappa detaljer i det svarta framifrån och som sedan kommer tillbaka med lite vinkel, personligen tycker jag nästan det är värre. Men det är ju lite personligt.

Sen verkar båda skärmarna ha mer bleeding som sabbar svärtan än vad som borde vara acceptabelt för en bra skärm tycker jag, eller är det extrema slutartider du kört med?

Jag vet precis vad du menar och jag tycker också att det är väldigt störande. Det åtgärdas dock med en gammajustering, men på just NEC fanns det inget behov av det. Alla mörka nyanser syntes väldigt tydligt rakt framifrån.

Bilderna är extrema med långa slutartider, och bilderna är förstärkta för att framhäva ev. skillnader; men som jag skriver i recensionen så är det ingenting man märker av i normala fall. I ett becksvart rum med svart bild kan man ana att vissa områden är lite ljusare, men det är svårt att se ens då. Svärtan är så bra som den blir med dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
En anledning främst: Sämre svärta och skiftningar i svärtan när man rör sig åt sidan. Jämn och bra svärta är viktigt för mig och på den punkten är S-PVA bäst bland dagens teknik.

Precis så som jag upplevde det...
Vill att svart skall vara svart även om jag råkar röra huvudet lite...
Har retunerat skärmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Jag vet precis vad du menar och jag tycker också att det är väldigt störande. Det åtgärdas dock med en gammajustering, men på just NEC fanns det inget behov av det. Alla mörka nyanser syntes väldigt tydligt rakt framifrån

Det är dock inte möjligt, vad jag har märkt att justera bort helt. Kanske är möjligt på nya generationens PVA, men senast jag provade gick det inte. Hade själv ögonen på en S-PVA panel men gammaskiftningarna, Wide Gamut och problemen med input lag fick mig att vända bort huvudet från prislappen tyvärr.

Undrans om det kommer någon ny teknik snart som åtgärdar dessa fel... Vill inte köpa en dyr skärm som lider av sådana bekymmer direkt. Speciellt Wide gamut är ett stort problem för mig då jag arbetar med sRGB.

S-PVA skärmarna har ju dock som du säger, överlägsen svärta och kontrast mot alla andra LCD-tekniker jag känner till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nameless, testade du något spelande..input lag..ghostning..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det är dock inte möjligt, vad jag har märkt att justera bort helt. Kanske är möjligt på nya generationens PVA, men senast jag provade gick det inte. Hade själv ögonen på en S-PVA panel men gammaskiftningarna, Wide Gamut och problemen med input lag fick mig att vända bort huvudet från prislappen tyvärr.

Undrans om det kommer någon ny teknik snart som åtgärdar dessa fel... Vill inte köpa en dyr skärm som lider av sådana bekymmer direkt. Speciellt Wide gamut är ett stort problem för mig då jag arbetar med sRGB.

S-PVA skärmarna har ju dock som du säger, överlägsen svärta och kontrast mot alla andra LCD-tekniker jag känner till.

Att förstärka de mörkaste nyanserna är möjligt, men givetvis inte att de inte blir starkare om man kollar från sidan. Huvudsaken för mig är att nyanserna är tillräckligt tydliga när jag kollar rakt framifrån, så att jag helt enkelt slipper kolla från sidan (något jag annars känner mig tvungen till ibland när jag redigerar bilder t.ex.). De var väldigt tydliga på NEC, och tillräckligt tydliga på Eizo. På min nuvarande gamla PVA-skärm är de lite för otydliga, men jag tror att det går att justera tillrätta - jag får återkomma angående det.

Vi får hålla tummarna för att det kommer en vettig OLED-skärm inom överskådlig tid, det vore mumma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Nameless, testade du något spelande..input lag..ghostning..?

Ghosting är inget problem. Input lag vet jag att det i regel finns i skärmar av den här typen, men jag har inte märkt av det. Jag spelar dock inte på elitnivå utan håller mig till L4D och TF2 om fritiden på skoj.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt mig en Eizo S2232WS och funderar på det här med neon-färgerna. Jag läste i ditt test att du fått det att fungera hyfsat. Då jag inte är så jättehemma på det här ämnet så undrar jag vilka inställningar du använde (på ett ungefär) för att få det se bra ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linosa
Jag har precis köpt mig en Eizo S2232WS och funderar på det här med neon-färgerna. Jag läste i ditt test att du fått det att fungera hyfsat. Då jag inte är så jättehemma på det här ämnet så undrar jag vilka inställningar du använde (på ett ungefär) för att få det se bra ut.

Jag gick helt enkelt in i skärmens meny och sänkte färgstyrkan och det tyckte jag hjälpte bra. Nästa steg är att använda rätt färgprofil i operativssystemet. Jag har själv WinXP som hanterar färgprofiler ganska dåligt. Vista och Win7 hanterar det bättre, men jag är inte insatt i hur det fungerar.