Permalänk

Router med bra upload efterfrågas

Hej,

Har precis uppgraderat bredbandet där hemma till Telia fiber. När jag mäter med TPTest får jag mycket bättre sändresultat utan min router.

Laptop direkt i uttaget:
Ta emot: 92 Mbps
Skicka: 60 Mbps

Samma laptop via router:
Ta emot: 88 Mbps
Skicka: 14 Mbps

Min nuvarande router är en gigabit router, nämligen D-Link DI-724GU.

Mina mätningar tydligt att det är routern som är flaskhalsen i systemet när det kommer till skicka data ut på internet.

Så min fråga är om någon av er har provat någon nyare router med bättre resultat. Vill gärna kunna utnyttja bredbandet till max.

Har funderat på D-LINK DIR-655 eller D-LINK DIR-825. Är det någon som har testat dessa routrars upload hastighet? Dessa routers specar i alla fall att deras hastighet för WAN-LAN är 260+ Mbps. Detta känns dock inte som någon garantin för att upload hastigheten är så hög.

Funderar att även på att sätta upp en FTP Server med begränsad access. Skulle då vilja kunna blockera alla obehöriga genom att enbart tillåta vissa IP-nummer eller MAC adresser att kunna komma åt denna servern. Kan man administrera det i gränssnittet på routern? Finns det någon router som klarar detta.

mvh

Henrik

Permalänk
Medlem

Kör du med trådlöst till den bärbara?

Permalänk
Avstängd

Jag är inte säker då jag inte prövat själv men jag har hört att Linksys ska ha en bra upload men inget jag kan garantera.:)

http://www.kjell.com/ och om du inte kommer direkt till sidan där modemet finns så gå till: Datorer & kringutrustning / Nätverk/bredband / ADSL-modem när du är på deras sida.:)

Linksys AM200 ADSL2+ modem

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

PFsense är ett högpresenrande alternativ för normala datorer. Du behöver två nics och en cd-spelare / USB Disk att boota från. På de flesta normala skrivbordsdatorer routar en sådan lösning upp till en gigabit utan problem.
http://www.pfsense.org/

Permalänk

Kan förtydliga att jag har använt trådbundet nätverk med min laptop för minimera eventuell påverkan av det trådlösa nätverket.

Har även ett par stationära dator som är inkopplade på nätet. De var dock avslagna under mätningen. Det var TPTest mot Telias Hub i Malmö som jag mätte.

pfSense verkar visserligen intressant, men jag vill ha enheten diskret uppsatt på väggen bakom en dörr, så det får bli en liten trådklös router.