Varför övergav Apple PowerPC och gick över till x86?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Dom hade portat MacOS till x86 redan på 80-talet och hade kontinuerligt x86 varianter av operativet "utifall att". Finns en lång intressant text om detta på nätet av en av utvecklarna som kämpade med x86 porten och fick en fet bonus när han blev klar, tror det var System 6 eller 7 någonting.

Det här var nyhet för mig. Att OS X alltid har funnits i x86-version är ju välkänt, men OS X härstammar ju från operativsystemet NeXTSTEP som dom faktiskt sålde lösa x86-versioner av som komplement de egna NeXT-datorerna. Gamla MacOS är ju nåt helt annat.

Kan du länka texten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Core Solo fanns bara i instegsmodellen av Mini. Alla andra hade Core Duo direkt från starten.

Minnet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
??? det har man ju redan. kollat Mac pro?

I min egocentriska värld utgick jag från att Mac Pro var "off the target" så att säga. Jag syftade på deras "vanliga" dator mer i mainstreamsegmentet, typ Macbook (/Pro 15") samt iMac.

Och med tanke på Intels uteckling just nu lär det väl fortfarande inte bli 4-kärninga processorer där på ett tag. Ett klart minus. Core i7? Dyr. Core 2 duo? Ingen bra lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Dom hade portat MacOS till x86 redan på 80-talet och hade kontinuerligt x86 varianter av operativet "utifall att". Finns en lång intressant text om detta på nätet av en av utvecklarna som kämpade med x86 porten och fick en fet bonus när han blev klar, tror det var System 6 eller 7 någonting.

Jag med veta vill.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian