folding@home på Macen, funkar inte med min processor?

Permalänk
Medlem

folding@home på Macen, funkar inte med min processor?

Som skrivet i signaturen så har jag en Macbook Pro 15"[/b] (2,4 GHz Core Duo) (köpt i år alltså).

När jag laddar ner folding@home för 'Mac OS X 10.4+ Intel/PPC Universal Installer (v6.x+SMP on Intel only; v5.x on PPC)' från den här sidan och sedan startar upp det så får jag ett error a'la:
You cannot open the application "Folding@home" because it is not supported on this architecture.

Varför?
Har jag tolkat något helt fel när jag läser det som att den ska funka på OS X 10.4 och uppåt på både Intel och PPC (dock endast upp till version 5.x på PPC och 6.x för Intel)? Har de skrivit fel?

Finns det andra sätt att köra Folding@Home i något form av GUI? Egentligen så vill jag bara ha något sätt att hålla koll på den och se till att den startas automatiskt eftersom att jag inte använder konsolen så mycket (även om den alltid finns där) och därmed inte har någon järnkoll på den. Finns det något inofficiellt front-end till cli-versionen?

Tack på förhand,
kaminix

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

http://folding.stanford.edu/English/DownloadOld

Där hittar du version 5 av klienten som ska fungera på din maskin.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte den senaste?
Kan det inte skada projektet att köra gamla klienter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då Apple övergav PPC-arkitekturen för snart 3 år sedan så har många utvecklare helt enkelt sluta utveckla för den plattformen, nu är det X86 som gäller hela vägen.

Jag kan inte tänka mig att gamla klienter skulle vara till skada för projektet. Möjligtvis är de sämre optimerade och kanske har några extra buggar, men de gör ju fortfarande sitt jobb. Skulle de vara till nackdel för projektet skulle Stanford nog inte heller erbjuda gamla klienter för nedladdning.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Fast jag kör ju inte PPC. Intel Core Duo ju.

Visa signatur

Permalänk

Det beror på att det inte är en Applikation av vanlig mening. Råkade ut för samma sak på min Intel mac. Det du ska göra är att gå till system preferences och därifrån konfigurera samt starta applikationen. Jävligt korkat gjort av Stanford folket får jag säga. Så ladda du ned senaste Mac OS X 10.4+ Intel/PPC Universal Installer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns inte något sätt att se vad som pågår då?

Visa signatur

Permalänk

Nej, man kan se i Activity Monitor att det finns en process (som dessutom slutar på .exe... suck... fail) per processor som körs. Mer får man inte veta :/
Vet inte hur det är med den terminal baserade, där kanske man får veta något. Tja, de har gjort det omständigt för sig själva samt verkligen försämrat för användarna. Fail helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk

Åh en bra tråd att kapa!

Foldar lite på min Mac pro. Gui-versionen då, som kommer som en prefs-panel.

Någon som vet vad man ska ge för option för att tvinga den att använda mer än 4 kärnor?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4