Permalänk
Medlem

Datorchassi

Tjenare!

Är i full gång med mitt första datorbygge som jag byggt i ett Fujisu Siemens Scaleo chassi tills vidare. Någon som har några synpunkter på prisvärda bra datorchassin? Har funderat på ett Antec Three hundred, bra köp?

Permalänk

Det som är lite coolt just nu är väl Nexus Clodius Tyst som attan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Tjenare!

Är i full gång med mitt första datorbygge som jag byggt i ett Fujisu Siemens Scaleo chassi tills vidare. Någon som har några synpunkter på prisvärda bra datorchassin? Har funderat på ett Antec Three hundred, bra köp?

Vad har d för krav på chassit. Ska det vara tyst, ha väldigt bra luftflöde eller andra krav? Vad har du för budget?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Vad har d för krav på chassit. Ska det vara tyst, ha väldigt bra luftflöde eller andra krav? Vad har du för budget?

Bra frågat! Luftflöde är något viktigare än att det ska vara tyst. Annars gillar jag relativt stilrena chassin, och självklart ska dom vara lätta att bygga i då jag är nybörjare. Budget är oväsentligt så länge det är prisvärt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Bra frågat! Luftflöde är något viktigare än att det ska vara tyst. Annars gillar jag relativt stilrena chassin, och självklart ska dom vara lätta att bygga i då jag är nybörjare. Budget är oväsentligt så länge det är prisvärt!

Antec Sonata 3 Där har du en fin låda

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilket utav Antec three hundred och Cooler Master Dominator 690 är bästa köp?

Permalänk
Medlem

Luftmässigt så är nog Antec three hundred bäst. Möjlighet till 2 st 120 i fronten, 1 i taket och 1 bak.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som att det fortfarande lutar åt att det blir ett Antec three hundred då, eller eventuellt hoppar upp till ett Antec nine hundred. Dock har sett att det finns två versioner av den, är den dyrare varianten värd dom extra kronorna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Ok, verkar som att det fortfarande lutar åt att det blir ett Antec three hundred då, eller eventuellt hoppar upp till ett Antec nine hundred. Dock har sett att det finns två versioner av den, är den dyrare varianten värd dom extra kronorna?

Men det är ju så mainstream!
Jag skulle iaf försöka ta något som inte varenda snubbe på Sweclockers har!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Men det är ju så mainstream!
Jag skulle iaf försöka ta något som inte varenda snubbe på Sweclockers har!

Du har en poäng där, men eftersom det här som sagt är mitt första datorbygge så satsar jag gärna på nått som bevisligen är bra innan jag försöker vara lite annorlunda.

Permalänk
Medlem

då är det Antec 300 eller Cooler Master Dominator 690 skulle jag säga. NZXT Hush kanske är ett alternativ också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Du har en poäng där, men eftersom det här som sagt är mitt första datorbygge så satsar jag gärna på nått som bevisligen är bra innan jag försöker vara lite annorlunda.

Jo, du kanske har en poäng där
Jag bara tycker att de är så tamt att ha det alla andra har. CM 690 är både ovanligare, och enligt mig, snyggare (Y)
CM690 är oftast tystare också eftersom det inte sitter fullt med öppna fläktplatser i fronten. Med ett par scythe s-flex 120mm eller nexus 120mm
så är CM690 också bra ur kylningssynpunkt..

Permalänk
Medlem

Eller så köper du mitt chassi ett cooler master stacker CM med system fläkt och 3 st 4 i3 moduler

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-7...
LIAN LI <33 Enligt mig det snyggaste och bästa chassi!

om budgetten e mindre så denna isf
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-8...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Kika annars på Antec P182.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Lian Li PC-A05B är skitsnyggt och kompakt. Hur det är med kylning osv är jag dock inte säker på. Jag tänkte hursomhelst köpa ett sånt här inom en snar framtid

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157645

Permalänk
Antielefant

Finns inget sådant som ett dåligt Lian Li.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Finns inget sådant som ett dåligt Lian Li.

Finns inget bra Ace

Permalänk
Medlem

heheh.. där är vi iaf överens grabbar !

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
Luftmässigt så är nog Antec three hundred bäst. Möjlighet till 2 st 120 i fronten, 1 i taket och 1 bak.

Nu ska vi väl inte snacka i nattmössan? Tycker ändå cm690 har mer möjlighet till fetare kylning med 2 140mm i taket, 2 140mm i sidan, en 120mm fram, en 120mm bak, en 120mm i botten på lådan OCH en 80mm fläkt bakom moderkorts plåten.

Om han bryr sig om maximalt luftflöde skulle jag satsat på 690 framför three hundred, och jag äger ett three hundred så jag är inte opartisk på något vis.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koffarn
Nu ska vi väl inte snacka i nattmössan? Tycker ändå cm690 har mer möjlighet till fetare kylning med 2 140mm i taket, 2 140mm i sidan, en 120mm fram, en 120mm bak, en 120mm i botten på lådan OCH en 80mm fläkt bakom moderkorts plåten.

Om han bryr sig om maximalt luftflöde skulle jag satsat på 690 framför three hundred, och jag äger ett three hundred så jag är inte opartisk på något vis.

jag äger ett CM 690 och det är en mycket bra låda ska jag säga. om jag inte har helt fel för mig så är det 140mm fläktar över allt förutom där bak som är en 120mm och bakom moderkortsplåten som är en 80mm. förutom fram så finns det möjlighet till 120mm fläktar på alla fläktplatser om man vill ha det istället för 140mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Men det är ju så mainstream!
Jag skulle iaf försöka ta något som inte varenda snubbe på Sweclockers har!

Kan bero på att det är ett bra chassi ^^..Och vad spelar det för roll om massa på sweclockers har det inte så att vi alla ska träffas och ställa upp våra chassin brevid varandra =P .Har själv ett Antec ninehundred kyler väldigt bra men drar in mycket damm med

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

köp ett dominator 690 och lite ljuddämpningsmattor så har du en tyst och kall dator.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
köp ett dominator 690 och lite ljuddämpningsmattor så har du en tyst och kall dator.

Hjälper ljuddämpningsmattor verkligen nånting? Har hört/läst det motsatta.

Permalänk
Antielefant

Hehe, vilken fråga... Ja, bra ljuddämpningsmatta hjälper.
Dåliga sådan, eller dåligt isatt sådan, kan däremot vara direkt motverkande.

Det ska helst vara minst 2 mm bitumen (asfalt) och minst 8mm skumgummi. Oftast får du mattor som varierar mellan totalt 8mm och totalt 15mm, eftersom du har olika mycket plats på olika ställen i chassit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej kanske ska omformulera mig lite hur mycket hjälper mattorna då, att datorn ska vara tyst är inte 1:a prioritet men självklart ett plus. efter vad jag förstått så hjälper dom så pass lite att det knappt känns värt pengarna det kostar. kan inte mattorna isolera värmen så att datorn inte kyls lika bra?

Permalänk
Medlem

är Zalman GS1000, Svart något o ha?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Okej kanske ska omformulera mig lite hur mycket hjälper mattorna då, att datorn ska vara tyst är inte 1:a prioritet men självklart ett plus. efter vad jag förstått så hjälper dom så pass lite att det knappt känns värt pengarna det kostar. kan inte mattorna isolera värmen så att datorn inte kyls lika bra?

De isolerar värmen, ja, vilket ställer högre krav på ventilation och fläktar, däremot kan de mer än halvera ljudläckaget beroende på hur bra man får till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axll
är Zalman GS1000, Svart något o ha?

Det är ett mycket trevligt gamerchassi, med extrema kylningsmöjligheter trots att det är relativt tyst.

http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=310

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync