Permalänk
Inaktiv

Vilket minsta tryck & flöde ska man ha?

Hej!
Har läst FAQ'n om vattenkylning och där stå följande...

"
Mindre pumpar som Hydor L20,Eheim 1046, 1048, Alphacool AP700 producerar generellt minimalt med ljud och vibrationer, de har dock ett sämre flöde och en klart sämre höjd på vätskepelaren. Dessa pumpar bör inte användas i system med många och mycket restriktiva komponenter.
"
Jag använder för tillfället en Eheim 1048 för att kyla ett CPU block på
en q6600 @ 3,6GHz & 1.48 volt, och den klara att hålla CPU tempen
på 58 grade när alla kärnor har haft 100% belastning i 15 timmar.

Men om jag förstår FAQ'n om vattenkylning rätt så kan man förvänta
sig ett högre motstånd i vattenflödet om man kopplar in fler block, ex.
till nordbryggan och grafik kortet.

Jag har 2 frågor.

1. Maximala höjdskillnaden mellan pumpen och högsta punkten i mitt systemet är 1 meter och jag funderar på att skaffa en Eheim 1250
Vad tror ni, kommer den att räcka för 4 st. kylblock?

2. Har ni nå't tipps på hur man själv kan blanda till en vätska som
kan användas i ett system som både innehåller aluminium & koppar?

Tack föresten för guiden på vattenkylning, den är en guldgruva.

Tomas

Permalänk
Medlem

Allt över 1gpm är bra(tror det är cirka 3.7 liter i minuten)

1. Nej, köp inte en 1250, ska du köpa en ny eheim istället för en laing pump, köp en aquastream("trimmad" 1046)

LPH : 300 - 500 Lph depending on frequency
Max. Head : 1.2 - 4.2m depending on frequency

^

Är specifikationerna på en aquastream.

Och om du behöver en ny pump överhuvudtaget beror på hur restriktiva blocken som du kör med är.

2. Glycol, men antikorrosions vätskorna som går att köpa på ställen som säljer vattenkylning brukar vara lite mer effektiva.

Permalänk

höjdskillnader is systemet så länge det är slutet tar ut varandra, det som pressas upp rinner ner igen. Beroende på vilka block får du olika resultat, är det fyra blocken orestriktiva är det förmodligen inget problem men om dom är riktigt restriktiva blir det inget vidare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren.
Jag ska fösöka hitta nå'n info. om flödesmotstånd för olika block
men är det under 0.1 bar borde min gamla pump räcka.

Tomas

Permalänk
Citat:

Tack för svaren.
Jag ska fösöka hitta nå'n info. om flödesmotstånd för olika block
men är det under 0.1 bar borde min gamla pump räcka.

Tomas

Beror ju på lite vad de är för komponenter. En del är ju nöjda med sin gamla 1048 ja eller också 1250. Eheim's mindre pumpar brukar även klara biffen rätt bra också.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Högre flöde ger alltid lägre temperatur, men har man bara tillräckligt flöde så ger en ökning av flödet rätt så liten effekt. Som tumregel över 1 gpm (~220l/h) så har man tillräckligt flöde.

Här finns en hel del block testade http://www.skinneelabs.com/ om du klickar vidare på länken till Martins liquid lab så får du ännu mer tester.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Börja med att skriva vilket cpu block du har.