Larrabee presterar som Geforce GTX 285

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu vet vi inte hur vassa nästa generation kort från AMD och Nvidia kommer bli, men GTX285-klass räcker inte. Sen är Larrabee enorm i jämförelse också, så kampen om prisvärdhet känns förlorad.

Räcker gör det... vid rätt pris.

Permalänk
Medlem

Schyrre att de fixar ett kort som funkar bra till F@H. Snart kanske vi fixar Cancer med ett piller ^^

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Prestanda som GTX285 för Intels debut är väldigt bra - mycket bättre än väntat med omogna drivrutiner(ATI och Nvidia har haft åratal på sig att förfina sina), samt att gå från noll inom GPU marknaden(Intels dåliga IGP räknar jag inte med) till detta är imponerande.

Detta test kördes även med Larrabee på 1GHz, en väldigt väldigt låg frekvens för den arkitekturen den ska klara mer än dubbla.

Och detta kort kommer inte vara riktat till gamers i huvudsak, anledningen till att Intel började utveckla Larrabee för åratal sedan var när SUN lanserade sin Sparc processor, med många svaga kärnor istället för ett mindre antal starka kärnor som utklassade allt som fanns på servermarknaden - Detta är Larrabee.

Kortet kommer vara svindyrt och ingenting vi dödliga kommer ha råd med troligen - Men Larrabee kommer ändå inte rikta sig till den typen av konsumenter som gillar att spela spel, iaf inte första generationen.

Jag måste säga att detta låter mer intressant som en preccesor än grafikkort
Men jag vet inte jag kan inte så mycket om datorer
och ja det kommer nog va för dyrt för oss vanliga dödliga...

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem

om det kommer ge extra kraft i musik-program köper jag nog ett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Mest pengar finns i låg och mellanklass segmentet. Prestandasegmentet är en väldigt liten del.

Exakt... ifall de kan leverera bra prestanda till ett lågt pris så blir det en rejäl utmaning för AMD och Nvidia.

De allra flesta är ju intresserade av att få så mycket som möjligt för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om detta är sant är det faktiskt otroligt intressant. Jag tippade på att Intel skulle vara långt bakom AMD/ATI och Nvidia när det gäller prestanda på grafikdelen. Jag väntar med spänning men tar ändå det där med en hink salt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om detta är sant är det faktiskt otroligt intressant. Jag tippade på att Intel skulle vara långt bakom AMD/ATI och Nvidia när det gäller prestanda på grafikdelen. Jag väntar med spänning men tar ändå det där med en hink salt.

Historiskt sett har Intels grafikdelar alltid sett bra ut på pappret (*host* i740, GMA 3xxx), men i slutändan presterat mindre bra. Jag tror inte man dra allt för stora slutsatser förrän de första riktiga testerna dyker upp på nätet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Trevligt med en till aktör i det lite högre segmentet, då intel mest gjort billiga lågpresterade kretsar hittils.
Och till er som säger att intel är nya på grafik borde kanske kolla upp hur mycket grafikkretsar intel säljer, vilket är mer än AMD och Nvidia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Historiskt sett har Intels grafikdelar alltid sett bra ut på pappret (*host* i740, GMA 3xxx), men i slutändan presterat mindre bra. Jag tror inte man dra allt för stora slutsatser förrän de första riktiga testerna dyker upp på nätet.

i740 var en väldigt trevlig krets för sin tid, mycket prisvärd och var "sweetspot" för många. Kommer ihåg att jag smög in sådana kort i datorerna i två utbildningssalar på vårt företag 1998(?) och att jag och mina kompisar hade underbara dataspelhelger. Det var tider det ...|[nostalgiska offtopic-svamlanden om tjuv och polis i Midtown Madness avbrutna]

Bara för att kortet inte alls levde upp till de orealistiska förväntningar som fanns betyder det inte att det var ett dåligt kort - tvärtom bra för sitt pris. Sin tids 4850 kanske?

Permalänk
Citat:

Imponerande? - Ja
Tillräckligt? - Tveksamt

Teori är en sak, praktik en annan.

Så sant så sant. Netburst 10 GHz my ass.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkar som om du glömt att i740 faktiskt var ett prisvärt kort på sin tid. Den hade skaplig OpenGL-prestanda.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Instickskort eller kärnorintegrerade i CPUer och på lite andra sätt.
Integrerat på moderkortet kommer vi nog också få se iofs, ett par larrabeekärnor tillsammans med ett par atom kärnor och du har en riktigt strömsnål men kraftfull grej.

Instickskort av något slag blir det nog som gäller för dom flesta av oss till en början.

Varför slickar sig katten i röven?
(för att den kan)

Jag skulle inte slicka mig i röven även om jag kunde...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Verkar som om du glömt att i740 faktiskt var ett prisvärt kort på sin tid. Den hade skaplig OpenGL-prestanda.

Jag skrev mindre bra, inte dåligt.

Om jag inte minns helt fel var i740 ungefär hälften så snabbt som ett Voodoo2.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Intel fixar grymma opensource-drivrutiner!

Permalänk
Medlem

Believe half of what you see, and none of what you hear...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja precis. Vanligt förekommande av Intel att presentera resultat liknande peaks.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kanske bara blir "Intel Inside" vi nästa uppgradering då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Prestanda som GTX285 för Intels debut är väldigt bra - mycket bättre än väntat med omogna drivrutiner(ATI och Nvidia har haft åratal på sig att förfina sina), samt att gå från noll inom GPU marknaden(Intels dåliga IGP räknar jag inte med) till detta är imponerande.

Vad menar du med att IGP inte räknas? Om kretsen sitter integrerat på moderkortet eller separat gör väl inte teknologin sämre eller bättre. För AMD och Nvidia följs dessa åt generationsmässigt; bättre separat betyder bättre integrerat. Drivrutiner? Inte heller här ser jag att det skulle vara en Grand Canyon klyfta i att Intel plötsligt blev väldigt mycket bättre på att skriva drivrutiner bara för att det handlar om ett separat grafikkort. Intel är trots allt den störste tillverkaren av GPUer, sen om det innebär IGP med dåliga drivrutiner är en sak, men erfarenheten finns.

...

Larrabee kommer nog att finna sin nisch hur som eftersom det öppnar upp för ett flertal intressanta tillämpningar bortom spel.

Permalänk
Citat:

Jag skrev mindre bra, inte dåligt.

Om jag inte minns helt fel var i740 ungefär hälften så snabbt som ett Voodoo2.

Det berodde rätt mycket på vad det var som skulle benchmark:as. i740 var också mer beroende av datorns design i övrigt eftersom den skyfflade så mycket data över AGP-bussen.

Sen så hade ju i740 så mycket andra fördelar jämfört med Voodoo2: krävde inget extra grafikkort för desktopen, kunde köra DirectX, etc etc.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Jag hoppas de ej kan vara nära topen för då är det kört med ati och nvidia. Hoppas de kommer till mellansegment då har vi bra konkurans men om de kommer till toppen så går de andra under när intel har billioner i skattsksitan.

Varför skulle det vara kört? Nvidia och AMD försöker konkurrera ut varandra, men har inte lyckats på många år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
why bother ? dom lär ju säkert inte lyckas i närheten av nvidia/amd.. gör cpu som ni är bäst på..

Det är det dom gör. Dom gör det dom är bäst på och gör som ett grafikkort.

Citat:

Nu vet vi inte hur vassa nästa generation kort från AMD och Nvidia kommer bli, men GTX285-klass räcker inte. Sen är Larrabee enorm i jämförelse också, så kampen om prisvärdhet känns förlorad.

GTX285 är ett mycket bra resultat, varför skulle det inte räcka?

Citat:

[B] Prestanda som GTX285 för Intels debut är väldigt bra - mycket bättre än väntat med omogna drivrutiner(ATI och Nvidia har haft åratal på sig att förfina sina), samt att gå från noll inom GPU marknaden(Intels dåliga IGP räknar jag inte med) till detta är imponerande.

Du vet att Intel har gjort vanliga grafikkort förr va?

Citat:

Detta test kördes även med Larrabee på 1GHz, en väldigt väldigt låg frekvens för den arkitekturen den ska klara mer än dubbla.

Källa på det?

Citat:

[B]Och detta kort kommer inte vara riktat till gamers i huvudsak, anledningen till att Intel började utveckla Larrabee för åratal sedan var när SUN lanserade sin Sparc processor, med många svaga kärnor istället för ett mindre antal starka kärnor som utklassade allt som fanns på servermarknaden - Detta är Larrabee.

Har inte intel pratat om spel hela tiden? o_O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Varför slickar sig katten i röven?
(för att den kan)

För att den är smutsig?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag skulle inte slicka mig i röven även om jag kunde...

Jo...om du var katt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Hoppas Intel fixar grymma opensource-drivrutiner!

Hah...det kan du ju glömma lika fort som du kom på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Believe half of what you see, and none of what you hear...

x2

Permalänk
Medlem

Haha, om nVidia och AMD håller vad de lovar med sina DX11 kort så kommer Larrabee åka på grymt mycket smisk i de övre segmenten. Hoppas Intel är beredd att sälja kortet för under 3000 kr

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Undrar om man kommer att kunna köra flera kort tillsammans då? 4x Larrabee?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Drömmen är att få tre aktörer på marknaden, snacka om schyssta priser med gammal hederlig konkurrens!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Du vet att Intel har gjort vanliga grafikkort förr va?

Källa på det?

Har inte intel pratat om spel hela tiden? o_O

Ja det vet jag, LÄNGE SEN så den "erfarenheten" hjälper dom knappast idag.

Nej jag har ingen källa, men det finns ute på nätet om du orkar leta.

Jo det har dom, men Larrabee kommer inte vara ett spelmonster vid launch. Det kommer vara extremt stort, dyrt, och dra en sjujäkla massa ström.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Drömmen är att få tre aktörer på marknaden, snacka om schyssta priser med gammal hederlig konkurrens!

Nja. Blev konsolmarknaden billigare iom att Sony och Microsoft kom in i scenen?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tja, om kretsen är lika stor som den man visat upp hitintills och prestandan är som ett GTX 285 så kommer Intel att få svårt att att hävda sig på spelfronten, dvs såvida man inte säljer sina kort med marginella vinster

Stor krets = dyr att tillverka; vilket harmonerar med Intels snack om att det kommer att röra sig om dyrare kort. Prestanda som ett GTX 285 = en generation bakom ATI och Nvidia. En ny generation grafikkort brukar vanligtvis dubbla prestandan, dvs GTX 285 kommer motsvara budgetprestanda. Kontentan blir med andra ord budgetprestanda till "high end"-pris.

Får dock hoppas på att så inte blir fallet.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad om det stämmer på det sättet som många resonerar här, men det är väl inte så troligt. Larrabee och ett vanligt grafikkort skiljer sig enormt och det känns ganska orimligt att anta att Larrabee skulle vara jämställt med GTX 285. Vissa saker kommer grafikkortet vara mycket bättre på och vissa saker kommer Larrabee vara mycket bättre på.

Vad gäller spel så är väl oddsen att nVidia/ATi är bättre på jusst det som används i spel då deras lösningar är skräddarsydda för det behovet och markanden dessutom anpassats efter deras lösningar. Om nu intel skulle hävda att de är likvärdiga ett GTX 285 så är det antagligen betydligt sämre i praktiken (för spel).

Jag ser riktigt positivt på Larrabee, med tiden kanske man äntligen kommer kunna köpa ett grafikkort som man kan göra annat än att spela på. Jag tycker i alla fall det är trisst att köpa ett dyrt grafikkort som man bara kan spela på, jag spelar så lite så det är svårt att motivera det. Visst börjar CUDA m.m. ändra på det men i min mening har nVidia och ATi långt kvar att gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Nja. Blev konsolmarknaden billigare iom att Sony och Microsoft kom in i scenen?

Ja t.ex. Sega Saturn lanserades för 599 dollar å Playstation för 299 vilket drog ner priserna på Saturn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.