Permalänk
Medlem

Problem med fläktstyrning!

Hej!
Jag skulle vilja skrota min fläktkontroller och istället justera fläktarna med någon mjukvara.
Jag testade speedfan för inte så länge sedan men det fungerade inte som förväntat, inte heller Asus egna program.
Dels så gick inte cpu fläktarna (2st kopplade via en Y-kabel till cpu_fan) att ändra överhuvudtaget, och sen kunde man inte heller ändra chassifläktarna var för sig.
Det var bara en som gick att ändra och den ändrade alla chassi fläktar på en gång.

Jag skulle vilja ha ett program där man kan skapa olika profiler, t.ex en profil där alla fläktar går på lågvarv (~5v) och en medel (~7-9v) och en full fart (12v).

Någon som vet hur man kan lösa detta? Om det ens är möjligt överhuvudtaget?

Fläktarna vid test tillfället var Scythe S-Flex, men nu har jag Noctua och Nexus fläktar men det lär väl inte spela nån roll.?
Moderkortet är ett P6T deluxe V2, resten av systemet står i sign.

Tacksam för svar! // WeeMaan

PS. Cpu fläktarna gick att styra via Q-Fan (moderkortets inbyggda som finns i BIOS) men den har man inte möjlighet att ändra som man vill.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ingen som har några förslag?
Har det ikopplat via moderkortet nu och chassifläktarna går att ändra dock alla på samma "kanal" sas.
Cpu fläktarna går inte att ändras alls, varken med speedfan eller BIOSets inbyggda (Q-Fan).
Kan det ha att göra med Y-kabeln?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

En gissning är att CPU fläkten är ställd på PWM signal, kolla bios och ställ om till volt reglering om det går inte alls säkert på det Asus kortet

Sen verkar de stora tillverkarnas (speciellt Asus) egna implementeringar göra att speedfan inte fungerar utan man är hänvisad till deras mer eller mindre dåliga program för fläktstyrning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
En gissning är att CPU fläkten är ställd på PWM signal, kolla bios och ställ om till volt reglering om det går inte alls säkert på det Asus kortet

Sen verkar de stora tillverkarnas (speciellt Asus) egna implementeringar göra att speedfan inte fungerar utan man är hänvisad till deras mer eller mindre dåliga program för fläktstyrning.

Det enda som finns att ändra är Q-Fan disabled / enabled och om man väljer enabled kan man välja silent / standard / turbo.
Ingen fungerar dock.

Och Asus program fungerar inte heller för mig, kan ha att göra med att jag har W7.
När jag hade Vista fungerade det men inställningsmöjligheterna var för få, och spu fläktarna gick inte att ändra då heller om jag minns rätt.

Finns det inga sätt att kringå detta då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en PWM styrd fläkt till CPU, fungerade då för mig, på Asus P5e om jag inte mins helt fel.

Nexus finns i PWM utförande.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det finns mjukvarustyrda fläktkontroller (t ex Sunbeam Theta Fan Controller - även om den har några år på nacken).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Så det går inte att fixa utan att köpa en kontroller som kan fixa det via mjukvara?
Är inte intresserad av att köpa PWM styrda fläktar då jag ska köpa Gentle Typhoon fläktar som inte finns i pwm utförande.

Tråkigt att det inte går att fixa, men det är väl bara att använda min "vanliga" fläktkontroller då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drar upp den här tråden lite för det är säkert många som har problem med fläktstyrning på P6T..

Jag har ett P6T Deluxe V2 så jag kan inte säga om det funkar precis likadant på dom andra varianter av moderkortet.

CPU fläkten går alltid i full fart, såvida man inte har en PWM fläkt. Spelar ingen roll hur man försöker styra den (med bios eller speedfan eller liknande), det funkar inte om man inte har en fläktkontroller.
Chassifläktarna däremot går att styra alla 3, men då ska man använda sig av CHA_FAN1-3, PWR_FAN tror jag går alltid i full fart oavsett bios inställningar osv. Iaf alla 3 chassifläktar verkar styras av en o samma grej. I speedfan finns det 1 "speed" som påverkar dom där 3 (PWM2), dom andra 3 speeds verkar inte påverka någonting öht.

Jag var iaf till slut lite less på att min CPU fläkt lät mer än dom andra fläktar, så jag gick in i bioset, satte hastigheten på "Ignore" där, och sen satte jag fläkten på en av CHA_FAN headersarna. Så nu styrs den tillsammans med chassifläktarna.
Och det verkar då fungera fint.. Systemet är tyst nu iaf! I idle läge så har jag ställt hastigheten på 57%, då snurrar chassifläktarna (Nexus) i 700 rpm och CPU fläkten (Noctua) strax under 900, core temps ca 34-35 grader.

Så, det går att lösa även om lösningen kanske är lite annorlunda

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Drar upp den här tråden lite för det är säkert många som har problem med fläktstyrning på P6T..

Jag har ett P6T Deluxe V2 så jag kan inte säga om det funkar precis likadant på dom andra varianter av moderkortet.

CPU fläkten går alltid i full fart, såvida man inte har en PWM fläkt. Spelar ingen roll hur man försöker styra den (med bios eller speedfan eller liknande), det funkar inte om man inte har en fläktkontroller.
Chassifläktarna däremot går att styra alla 3, men då ska man använda sig av CHA_FAN1-3, PWR_FAN tror jag går alltid i full fart oavsett bios inställningar osv. Iaf alla 3 chassifläktar verkar styras av en o samma grej. I speedfan finns det 1 "speed" som påverkar dom där 3 (PWM2), dom andra 3 speeds verkar inte påverka någonting öht.

Jag var iaf till slut lite less på att min CPU fläkt lät mer än dom andra fläktar, så jag gick in i bioset, satte hastigheten på "Ignore" där, och sen satte jag fläkten på en av CHA_FAN headersarna. Så nu styrs den tillsammans med chassifläktarna.
Och det verkar då fungera fint.. Systemet är tyst nu iaf! I idle läge så har jag ställt hastigheten på 57%, då snurrar chassifläktarna (Nexus) i 700 rpm och CPU fläkten (Noctua) strax under 900, core temps ca 34-35 grader.

Så, det går att lösa även om lösningen kanske är lite annorlunda

Jag har också v2an och det är ju samma sak för mig.
Men jag kör med min fläktkontroller nu istället, den kan iallafall styra fläktarna var för sig.
Kasst av Asus faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Weemaan, du ska ha en T-balancer fläktkontroller. Helt mjukvarustyrd. Jag har en över om du är intresserad.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro