Permalänk

råd för val av processorkylning

Då har det kliat färdigt i köpfingrarna efter att skattepengarna kom,

nu har jag beställt en delar till min nya AM3 rigg, följande delar är på väg hem:

MSI 790FX-GD70
Phenom II 955 BE
OCZ DDR3 REAPER 4GB PC3-10666 (2X2GB) CL6
SAPPHIRE RADEON HD4890 VAPOR-X 1GB GDDR5 PCI-E VGA/DVI/HDMI/DP
DELL 2209WA ULTRASHARP 22# TFT TCO-03 SVART
Corsair HX850W
Western Digital Caviar® Black™ 640GB
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner

för ett par månader sedan köpte jag ett Antec Skeleton chassi, som jad ska använda till bygget.

Nu är min fråga vad jag ska använda FÖR LUFTKYLNING då jag även har planer på att överclocka.
Vilka bra effektiva kylblock/fläkt alternativ finns det som passar bra i skeleton.

alla råd och tips är välkomna, speciellt från dom som äger skeleton

Permalänk

come on you guys

behöver hjälp här ju

some Eric cartman brukar säga: Caum on you gauyz

Permalänk

Screw you guys, im going home

Nä men TRUE ska ju tydligen prestera bäst, ska köpa en såns själv sen, men ta Black, för då får du fästen för 2 fläktar påden så du kan köra push&pull...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Screw you guys, im going home

Nä men TRUE ska ju tydligen prestera bäst, ska köpa en såns själv sen, men ta Black, för då får du fästen för 2 fläktar påden så du kan köra push&pull...

Tror inte en true får plats i ett antec skeleton...

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk

Ok, men du kan ju alltid ta och mäta... true är 16,5 cm hög om ja inte minns fel... annars är väl noctua nh12p eller vad den nu heter rätt bra, Även Zalman CNPS9900... Och den zalman kylaren lär ju få plats...

Och dessutom, var inte 850w nätagg lite och ta i? 650 w borde väl räcka?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

jag varken orkar ta reda på vilken kylare som passar eller kan uttala mig om vilken kylare du ska köpa, men jag rekomenderar dig att köpa en riktigt bra en å inte nå budget skrot, en bra cpu kylare kan du ju använda i många år framöver

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Ok, men du kan ju alltid ta och mäta... true är 16,5 cm hög om ja inte minns fel... annars är väl noctua nh12p eller vad den nu heter rätt bra, Även Zalman CNPS9900... Och den zalman kylaren lär ju få plats...

Och dessutom, var inte 850w nätagg lite och ta i? 650 w borde väl räcka?

jo noctuan verkar ju vara en redig koloss med bra fläkt som jag dessutom sett bildbevis på att den passar i skeleton , dock är det ruggigt ful färg på fläkten, får väl måla om den i sånna fall
zalman 9900 är också favorittippad kandidat, helst LED versionen som tillsammans med LEDs i skeleton och LEDs på MSI moderkortet lär få riggen att se ut som ett äkta UFO

En 850wattare fick det bli för framtiden, alltid bra att ha extra krut för framtida modifieringar och riggar, och corsair lär ju ha livstid som heter duga, har ju trots allt 7 års garanti, jag har närmast planer på att addera ännu ett sapphire 4890 vapor-x kort utöver den jag beställt för crossfire, och vem vet kanske till och med ett tredje när prisen sjunker ännu mer

Tack för råden

Ännu en fråga, angående original kylningen som följer med phenom II 955 BE, är det någon som har den installerad, jag fick hem grejorna idag och kylaren såg redig ut med heatpipes dessutom, visste inte att dom hade heatpipes på originalblock, och hur är fläkten ljud??, effekt??

Tänkte att installera den så länge ,( har ingen bråttom med att börja överklocka) tills jag bestämmer mig för en redig kloss.

En sista dum fråga??
Angående installation av originalblocket, är det någon som installerat en sådan, är det där fyrkantiga kletet förapplicerad kylpasta (verkar vara så lite)?? behöver man bara sätta fast den och köra på eller måste man applicera egen pasta???

Permalänk
Avstängd

Den är fail safe, bara smacka på.

Beställ AS5 när du bestämt dig för kylare.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Jag kör på Zalman CNPS7000B (den med bara koppar). Är nöjd med den. Ligger och kör med fläkten på lägsta. Hörs inte. Och jag spelar bland annat Crysis och processorn ligger då på 26-27grader. Är en E5200 2,5GHz, oklockad, men ändå. Nu ligger den på 22grader.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk

Om den ligger på 26-27 grader när du spelar crysis så är det fel på din sensor... räkna med 5-10 grader mer än din rumstemperatur med bra processorkylning, men du kanske kan räkna med 10-15 eftersom du kör med en "budget-kylare"....

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

ta det största dom har