Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Palit Daytona nVIDIA Riva TNT 2 M64 32MB PCI
Krets: Chrontel 7005
Format: Komposit (RCA)
Synpunkt: "JPEG-artifacts" vid läsning av text, för bild utmärkt... 4.5/5 pga svarta kanter...

PS. Kommer snart review Asus V8440 TV DS.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

_Shitttt_

Grym känsla i film, otroligt fint!
MEN! Fortfarande jobbigt att läsa text i windows... kör nu med "Extra Large Fonts" typ...

Nån som vet om det går fixa så det blir fint även när man läser text i windows, surfar, osv? Så det blir mindre suddigt/blurrat...

(som sagt: PoV GF4Ti4200 "SE" - Connexant CX25871)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag jusst nu kör med den medföljande SVHS -> komposit adaptern, och sen en 10 meter lång sladd med RCA-kontakter.. Avsedd för ljud, för det sitter en röd och en svart RCAkontakt i varje ända... som det brukar vara på sånna...
Den är förmodligen inte skärmad eller så.. undra om det gör skillnad?

_Går_ det använda den könstiga SVHS-kontakt som finns på många nya grafikkort? alltså med sex ledare/pins + hölje..
normal SVHS är väl 4 pin + hölje?

finns det nån [konstig-svhs] till [normal svhs] adapter?`Skulle det ge bättre bildkvalité?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick med det när jag köpte mitt ABIT GF4 Ti4200, "konstig kontaktsladd" som delar sig i 2st. sladdar, S-video och composite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Kan tillägga att jag jusst nu kör med den medföljande SVHS -> komposit adaptern, och sen en 10 meter lång sladd med RCA-kontakter.. Avsedd för ljud, för det sitter en röd och en svart RCAkontakt i varje ända... som det brukar vara på sånna...
Den är förmodligen inte skärmad eller så.. undra om det gör skillnad?

_Går_ det använda den könstiga SVHS-kontakt som finns på många nya grafikkort? alltså med sex ledare/pins + hölje..
normal SVHS är väl 4 pin + hölje?

finns det nån [konstig-svhs] till [normal svhs] adapter?`Skulle det ge bättre bildkvalité?

Inte konstigt att du har kass bildkvalité. Använd SVIDEO och se till att den är skärmad om den skall vara lång, och ja SVIDEO kontakten passar direkt i grafikkortet

Permalänk
Medlem

Menar du att det går pressa in den med fyra pinnar i kontakten som har 6 hål? Då har jag en 15 meter lång skärmad sladd som går använda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Fick med det när jag köpte mitt ABIT GF4 Ti4200, "konstig kontaktsladd" som delar sig i 2st. sladdar, S-video och composite

Titta på baksidan av förpackningen så ser du att det är video-in (inte helt säker)

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad ett Gainward Geforce 4 ti4200 kort ultra 650 kort har för tv-out krets?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur skärmar man en s-video sladd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jon@s
hur skärmar man en s-video sladd?

Vadå, ska du göra en egen? Annars får du väl köpa nån som är skärmad, om det finns några.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Hercules 3D Prophet FDX 8500LE
Krets: ATI Rage Theater Chip
Format: S-Video
Synpunkt: Bra bild, fyller "inte ut helt" TVn, men nöjd med det ändå. (kanske beror på har en 29"? Eller kanske jag kör med 1024 x 768? Eller kan också vara dålig geometrin på själva TVn?). Dessutom negativt att det inte stödjer Tv-Tool, saknar den faktiskt.

Angående NTSC, färg eller svartvitt:
Koppla bara in S-Video mellan Tvn och grafikortet, sen gäller det att välja rätt Format också: finns Pal-B, Pal-G o.s.v samma gäller NTSC.
Det andra kan man välja på TVn, vilken sorts S-video signal den ska få in, på vissa TVn kan man växla mellan olika S-Video lägen.

Sista: Längden på en S-Video kabel orsakar ingen bildförlust. Mest beror det på kvalitet på den, typ IXOS, Supra gör bra signal kablar. Scart däremot får signal förlust (sämre bild kvalite) ju längre den är.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vad är då skillnaden mellan de olika tillverkarnas sladdar rent fysiskt? Guldpläterade kontakter osv? Olika bra skärmning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är då skillnaden mellan de olika tillverkarnas sladdar rent fysiskt? Guldpläterade kontakter osv? Olika bra skärmning?

Bättre precision, byggkvalite, skärmning o.s.v

Har gjort tester förrut, en Supra s-video på ca: 300:- 1 m mot en vanlig s-video 1m.
Suprans kablen gav bättre bild.

Samma gäller Supras toshlink-toshlink 1.5m (optisk kabel) mot en vanlig optisk 1.5 (hos siba).

Resultat: Supra gav bättre ljud.

Samma gäller Scart.

Skillnaden är minimalt, vad gäller för människans ögon och öron att skilja.
Men för de kräsne är det "Kvailtets märken" som gäller då.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Menar du att det går pressa in den med fyra pinnar i kontakten som har 6 hål? Då har jag en 15 meter lång skärmad sladd som går använda...

Om det är en svideokabel, svar : ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion

Har gjort tester förrut, en Supra s-video på ca: 300:- 1 m mot en vanlig s-video 1m.

Samma gäller Supras toshlink-toshlink 1.5m (optisk kabel) mot en vanlig optisk 1.5 (hos siba).

Samma gäller Scart.

Supra gör även riktigt bra högtalarkablar, märkte t.om skillnad när jag kopplade in Supra 2.5mm till min Paketstereo. Renare ljud och bättre tryck i basen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Grafikkort: ELSA Gladiac GeForce2 Ultra
Krets: Nån Conexant
Format: Komposit
Synpunkt: Bilden fyller inte ut TVn (beror det på TVn eller på kortet?), det är väldigt suddigt, funkar bara i 800x600, går jobbiga "vågor" genom bilden hela tiden. Inget vidare alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain

Om det är en svideokabel, svar : ja

hehe märkte att det faktist funkade
Jag vågade inte först

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kort: Ati rage fury pro
krets: hehe nåt från ati antar jag
anslutning: svhs o composite in/ut
synpunkt: för att vara så bra e det asbra med skarp bild och behöver inte joxa med inställningar för att bilden ska hamna rätt
Fet plus; BEHÖVDE INGA DRIVISAR för tv-ut plus att man kan ha både tv och monitor samtidigt. kan spela in TV till hårdisken.

Visa signatur

XP2800 @2250
9700np upplåst 5430 3dmark03

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion

Samma gäller Scart.

vänta lite nu hära.... det kan ju knappast vara skillnad på 2 optiska kablar...? antingen funkar det eller så inte?!

2 fungerande optiska kablar BÖR låta exakt lika dant.... för dom transporterar exakt samma 1: or och 0: or sen om den skulle missa något nånstans då fungerar den inte.....

ganska logiskt men jag har hört flera som har sagt att det blir bättre ljud med tex supra kablar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Leadtek Winfast 250 Ti4200 ViVo

Nvidia + nån mer för ut/in.

SVHS och VHS(composit)

Kör med en 15m lång koax.

Krockren bild på 800*600 32bit färg.
Monitorn slocknar inte, utan är på samtidigt.
Video in är oxå kanon.

Jag är mycket nöjd med mitt köp för endast 2600:- på InetData.

Överklockat det massor oxå pga. fet kylfläns och fläkt på kortet.
Till nästan ett Ti4600.

Hade förrut ett Creative 3Dblaster Riva Tnt2 Ultra 32mb
som jag var mycket nöjd med. TV-ut oxå bra
men detta är mycket bättre.

Prisvärt alltså.

Visa signatur

Gino...

Permalänk

Nu har jag testat Trust Televiewer 1600 och den fungerar bra när man kör windows i 100 Hz, Både filmer och spel funkar fint.
Däremot är det inte bra bild i 800x600 (alltså i windows, i spel och filmer ser man det inte), bildkvaliteten kan jämföras med GeForce 256 kortens tv-ut.
GeForce 2 har mycket bättre tv-ut bildkvalitet.

Jag trodde att man skulle kunna sätta bilden lika stor som tv:n men ack vad jag bedrog mej. Det blir sorgekanter här åxå, som när man kör tv-ut från ett grafikkort.

Mitt råd är att denna produkt skall icket inhandlas om man inte har något annat val. Kör med ett vanligt grafikort istället´.

Permalänk

är ute efter ett tyst, gära passiv kylning
på ett grafikkort med fin tv-out kvalite
till ett rimmlig pris...
spelar inte så behöver ingen 3d prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen behöva en länk till ett SERIÖST test av olika grafikkorts TV:out..
Jag har köpt mig ett Radeon, och behöver någon form av "bevis" på att det var ett bra val.

Permalänk
Medlem

För några dagar sedan bytte jag ut mitt Matrox G450 mot ett Hercules Radeon 8500LE. Jag kan säga att bildkvalitén är likvärdig. Inställningsmöjligheterna samt själva användarvänligheten är Matrox bättre på. Matrox clone är bättre än Radeon-kortets motsvarighet. Dock så slipper man ju den inkompatibilitet som finns mellan Matrox hård-/mjukvara och MPEG-4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ännu en krets

Grafikkort: Absolute MM Geforce DDR
Krets: Conexant Bt869
Synpunkt: Fungerar, men inte mycket mer än så. Väldigt suddigt när det gäller text (800x600) och har en tendens att "regnbåga" till färgerna i mitten av bilden (lägger dock inte märke till det lika mycket på min 28" som på farsans 32-tummare).. Sorgerkanter? Javisst, men det får man leva med eller skaffa TvTool. Om du "bara" ska kolla på Divx- eller andra hårt komprimerade filmer ska nog detta kort räcka, men förvänta er inte den bästa bland bilder

Ps. Alla som har problem med er TV-out: Får ni ingen färg fastän ni har valt rätt PAL-inställningar och rätt kabel? Se till att ni har angett en färgstandard (finns en flik i nVidias drivrutiner). Rekommenderar att ni väljer sRGB Color Space Profile. Det är möjligt att någon annan har skrivit det här "tipset" tidigare, får be om ursäkta om jag stjäl all den "pheta credden" i så fall

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Hercules geforce2 ti
Krets: Chrontel 7007
Format: Varken s-vhs eller composite ger färg :<
Synpunkt: Kan vara teven som inte klarar att visa färg men det borde den göra med tanke på att den "bara" är fem år gammal.

Permalänk
Medlem

Re: Ännu en krets

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0ph377
Grafikkort: Absolute MM Geforce DDR
Krets: Conexant Bt869
Synpunkt: Fungerar, men inte mycket mer än så. Väldigt suddigt när det gäller text (800x600) och har en tendens att "regnbåga" till färgerna i mitten av bilden (lägger dock inte märke till det lika mycket på min 28" som på farsans 32-tummare).. Sorgerkanter? Javisst, men det får man leva med eller skaffa TvTool. Om du "bara" ska kolla på Divx- eller andra hårt komprimerade filmer ska nog detta kort räcka, men förvänta er inte den bästa bland bilder

Ps. Alla som har problem med er TV-out: Får ni ingen färg fastän ni har valt rätt PAL-inställningar och rätt kabel? Se till att ni har angett en färgstandard (finns en flik i nVidias drivrutiner). Rekommenderar att ni väljer sRGB Color Space Profile. Det är möjligt att någon annan har skrivit det här "tipset" tidigare, får be om ursäkta om jag stjäl all den "pheta credden" i så fall

http://www.tvtool.info/english/tvchips_e.htm

Du kan inte få så mycket bättre bild med ett nvidiakort. Har ett likadant och kör med SVHS, riktigt bra bild på min 32" Widescreen faktiskt. Då kör jag med TVTool btw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GeForce 4 MX

Vad skall man ha för TV-Tool till det grafikkortet då TV-Tool inte stödjer TV Chippet NV17 ?????

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: GeForce 4 MX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donso
Vad skall man ha för TV-Tool till det grafikkortet då TV-Tool inte stödjer TV Chippet NV17 ?????

Det är bara GF4 MX korten som har nividas egen tv-out krets. Till den funkar inte TV-Tool, men med andra t.ex philips och conexteant så funkar det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva
Grafikkort: absolute multimedia GF2 mx 400
Krets: Conexant
Format: S-vhs med komposit adapter till TV
Synpunkt: Har funkat perfekt i win98, men i win2k kan jag inte få färg på bilden! har drivit mig till vansinne. Det blir endast svart o vitt.

Hej!
GeForce har en betavercion V40.41 för W2000 o XP
som funkar perfekt för W2000
Mejla mig om det är något! christer@varmlandsfynd.com

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨