Permalänk
Medlem

Prisvärt och klockvänligt AM3 mobo?

Hej!

Har tänkt köpa ny burk, men har alltid kört Intel configar innan men har fattat att det är AMD som är mest prisvärt nu.

Har bestämt mig för en AMD Phenom II 550 3,1 GHz.
Vet helt enkelt inte vilket moderkort som är lämpligt för denna processor, vill kunna klocka lite grann med orginalkylaren, annars är det viktiga att det är rätt billigt så helst ska det inte kosta mer än tusenlappen. Har svårt att hitta stora recensioner och jämförelser i denna prisklassen.

Sedan så har jag inte fattat skillnaden mellan AM2/AM2+ och AM3.

Dessutom är jag inte helt med på om det är "viktigt" att ha DDR3 med AM3, burken ska ju bli rätt billig så hade tänkt ett par prisvänliga 1066MHz DDR2 minnen.

Har ni några förslag på mobo?

Tacksam för era svar

/Freddy

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

Har inget bra tips om modell, men med vissa kan man ju faktiskt ha en chans att låsa upp AMDs tvåkärniga Phenoms till tre- eller fyrkärniga, speciellt i de här första serierna. Då behöver du förmodligen ett moderkort med ACC-funktion i sitt BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
Har inget bra tips om modell, men med vissa kan man ju faktiskt ha en chans att låsa upp AMDs tvåkärniga Phenoms till tre- eller fyrkärniga, speciellt i de här första serierna. Då behöver du förmodligen ett moderkort med ACC-funktion i sitt BIOS.

Intressant har du sett några vettiga guider för 550 modellen ?

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

Här har du den enda källan jag hittat: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-athlon-ii...

De använder ett MA790FXT-UD5P-mobo. De verkar ju hyffsat prisvärda. Men som sagt, det är en chansning. Risken är dock minimal och vinsterna grymma. Jag har själv en upplåst Phenom X3 720 som dessutom klockar fint.