Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
OSD har jag inte installerat, det krashar ju

BIOSen har tagits bort, det verkar vara problem med blåtand när man använder den. Dock så kan jag säga att maskinen nu är som den borde varit från början. Fläkten går nästan aldrig, o när den går är det på låga varv. Verkar som maskinen nu genererar klart mindre värme än förr.

Prioriterar dom blåtand över fläktstyrning? Sanslöst.

Btw har du BIOS filen? Säkerligen många som inte har den som vill ha den, bl.a jag (då kan jag dra ner fläktarna på zalmanen också kanske och få nästan 100% tyst.)

Lägg till mig på b00red_at_hotmail.com (MSN) om det är nåt som går att skicka. Vore apschysst.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Sparade inte bios filen. brände, flashade o slängde skivan. sorry. trodde inte att de skulle ta bort den....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Sparade inte bios filen. brände, flashade o slängde skivan. sorry. trodde inte att de skulle ta bort den....

Ingen fara, hoppas dom kommer upp med nån ny nån gång... Går ju inte snabbt direkt.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem

ni som hann uppdatera BIOS till 4638 versionen, hur går det med era fläktar nu?
väntar fortfarande på att zepto ska lägga upp iso-filen igen.

Permalänk
Medlem

Det verkar som 4638 ligger uppe igen på deras FTP.

Permalänk
Medlem

Det stämmer. Äntligen får man pula lite igen hehehe.

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk
Medlem

Nu hör det här kanske inte hemma i denna tråd men det är trotsallt en nox a15 som står i fokus.

Stoppade in ett surround paket i datorn medans båda av dem stod påslagna och det sprakade till rejält mer än vanligt. Sen dess har dator ljudet varit helt dött. Det fungerar inte heller att stoppa in extra högtalare heller, alltså den sänder inte ut något ljud.

Har inte hunnit testa optiska om den fortfarande sänder. Högtalarna som jag först stoppade in funkar fortfarande. Så min fråga är vad som kan ha hänt? Är det något man kan lösa?

Enligt datorn själv så spelar den upp musik och sänder, den hittar inge fel på ljudkortet. Testade köra ljud på ubuntu också men inte de fungerade och jag har installerat om drivisarna minst 100 ggr. Ska bort imorn därför detta blivit ett litet panik inlägg.

Fått svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inzom1a

Fått svar

Hur löd svaret? Det kan vara intressant att veta ifall det skulle hända någon annan!

Permalänk
Medlem

Installera inte den där jävla uppdateringen om ni vill ha en sval dator dom har kn*llat till det igen.

Fläkten låter ingenting och blåser PYTTELITE luft hela tiden, men enligt hwmonitor

THRM 83 grader
Core 40
Core 44
GPU Core 81
HDD 46

Detta vid körning av en Blurayrip, firefox och msn samt ett utforskarfönster i Vista.

Det var svalare innan på både THRM och GPU Core, de andra är oförändrade. Det enda som är fixat är att fläkten låter mindre tillsammans med högre temperaturer. Jag kör även med en Zalman 2000 kylplatta under...

Uppdatering, utan att ha ändrat något från standard. Vid 85C går fläkten igång och kyler ner till 65, bättre än förr men varför vänta till skiten kokar???

Ytterligare försämringar som jag antar beror på BIOS'et är att min laptopkylare samt en extern hårddisk inte stängs av när datorn är avstängd, vilket de gjorde innan.

Någon som har en lösning på det problemet, säg gärna till....

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk
Medlem

BIOS 4638

Någon annan som installerat senaste BIOS? Vad är i så fall era erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Hej, är ny på detta forum.
Har haft min Nox i 10 månader och det har fungerat perfekt fram tills idag. Gångjärnet som förbinder skärmen med resten av datorn knakade till (dålig beskrivning men bästa jag kommer på) och nu känns den ganska lös. Så jag har kontaktat Zepto och ska påbörja ett reperationsärende hos dom.

Är det någon som har haft liknande problem med sin Nox?
Är det någon som har erfarenhet med Zeptos reperationssystem? Brukar det fungera bra? Brukar det ta lång tid? Brukar man få betala allt själv? Känns jobbigt för jag gissar att jag kommer få betala mycket själv för ett fel som inte känns som om det beror på mig.

Sitter här och känner mig lite deppig över att en laptop som fungerat fläckfritt helt plötsligt ska börja krångla.
Någon som vill lugna en orolig student. Eller bara visa sina sympatier?

En annan sak jag funderade på, när jag skulle till att köpa denna datorn brukade jag läsa alla trådar här för att få tips och råd om vad jag skulle välja. Det var då Zepto hade så svårt att börja leverera Noxarna, ialla fall så jobbade det då en vis Magnus på Zepto som brukade vara väldigt snäll och förstående samt vilket jag tycker är något väldigt positivt, han pratade svenska. Någon som vet om han jobbar kvar på Zepto och om man kanske ska kontakta honom för en mer personlig kommuinication med Zepto & CO.

Permalänk
Medlem

Med brasklapp för att det kanske är ett rykte, har jag läst att Zepto inte har egen svensk support längre utan köper in den tjänsten från ett externt företag.

Skadan kan jag dock inte säga något om eftersom jag inte har någon erfarenhet av skadat gångjärn på bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hrafne
Hej, är ny på detta forum.
Har haft min Nox i 10 månader och det har fungerat perfekt fram tills idag. Gångjärnet som förbinder skärmen med resten av datorn knakade till (dålig beskrivning men bästa jag kommer på) och nu känns den ganska lös. Så jag har kontaktat Zepto och ska påbörja ett reperationsärende hos dom.

Är det någon som har haft liknande problem med sin Nox?
Är det någon som har erfarenhet med Zeptos reperationssystem? Brukar det fungera bra? Brukar det ta lång tid? Brukar man få betala allt själv? Känns jobbigt för jag gissar att jag kommer få betala mycket själv för ett fel som inte känns som om det beror på mig.

Sitter här och känner mig lite deppig över att en laptop som fungerat fläckfritt helt plötsligt ska börja krångla.
Någon som vill lugna en orolig student. Eller bara visa sina sympatier?

En annan sak jag funderade på, när jag skulle till att köpa denna datorn brukade jag läsa alla trådar här för att få tips och råd om vad jag skulle välja. Det var då Zepto hade så svårt att börja leverera Noxarna, ialla fall så jobbade det då en vis Magnus på Zepto som brukade vara väldigt snäll och förstående samt vilket jag tycker är något väldigt positivt, han pratade svenska. Någon som vet om han jobbar kvar på Zepto och om man kanske ska kontakta honom för en mer personlig kommuinication med Zepto & CO.

Hej

Tack för dom fina orden
Jag jobbar inte kvar där längre utan har börjat som spelutvecklingslärare på bild & ljudskolan i Helsingborg :), men gångjärnet (vänstra) på Noxen är ett känt fel som är åtgärdat på de nya modellerna/versionerna, och det reparerades under garanti/reklamation utan kostnad för kund åtminstonde fram tills när jag slutade där (mitten av sommaren).
Kan heller därför inte svara på exakt hur lång tid reparationsärendena tar idag. Zepto bytade till Infocare under sommaren och närväl både dator och reservdelar landat hos dom så åtgärdades felen inom ett fåtal dagar.

Mvh Magnus Jönsson

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Du anar inte hur skönt det var att läsa dom orden, jag visste inte att det var ett känt problm på Noxarna och det är verkligen det vänstra gångjärnet som har bråkat med mig.

Permalänk
Inaktiv

Magnus lever härligt att höra! Vet inte om du kommer ihåg mitt fall, magnus, men det var iaf jag som fick vänta i ett halvår på min Nox

Till saken; Jag har märkt att mitt vänstra gångjärn har blivit snett... Ska man skicka in datorn direkt eller vänta tills det går sönder? Vet att du inte jobbar på Zepto längre, men tänkte bara höra vad du tyckte, eftersom zepto är svåra att få tag på i dagsläget.

MVH Johannes Magnusson

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kommer in på zepto's hemsida men kan inte se nåra datorer när ja klickar efter dom.
någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 246mag
Magnus lever härligt att höra! Vet inte om du kommer ihåg mitt fall, magnus, men det var iaf jag som fick vänta i ett halvår på min Nox

Till saken; Jag har märkt att mitt vänstra gångjärn har blivit snett... Ska man skicka in datorn direkt eller vänta tills det går sönder? Vet att du inte jobbar på Zepto längre, men tänkte bara höra vad du tyckte, eftersom zepto är svåra att få tag på i dagsläget.

MVH Johannes Magnusson

Haha, jodå jag minns dig faktiskt
Jag vågar faktiskt inte svara på hur dom gör i dagsläget. Risken är ju att dom bedömmer att inget är fel/sönder och returnerar produkten, det är dock fortfarande Zepto folk som lagar datorerna, dom flyttades från Zepto till Infocare, så dom vet ju vad som gäller med gångjärnet på Noxen.

Mvh Magnus

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Laggande tangentbord, någon som haft det problemet eller som har någon idé om hur jag kan åtgärda det?

Permalänk
Medlem

Jag har problemet att ja formaterade min nox a15 med skivan som följde med vilket lett till att det saknas lite här och där, saknar bl a drivrutiner för nätverkskort som inte vill hoppa igång och fingersensorn mm.... finns inga uppdateringar på zepto alls vad ja kunnat se.
läste även på infocare som lagar åt dom att zepto ansökt om konkurs??? stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneson
Jag har problemet att ja formaterade min nox a15 med skivan som följde med vilket lett till att det saknas lite här och där, saknar bl a drivrutiner för nätverkskort som inte vill hoppa igång och fingersensorn mm.... finns inga uppdateringar på zepto alls vad ja kunnat se.
läste även på infocare som lagar åt dom att zepto ansökt om konkurs??? stämmer det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10137-zepto_computers_i_konk...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneson

Testa att gå in på ftp.zepto.dk där finns lite prylar tror ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att gå in på ftp.zepto.dk där finns lite prylar tror ja

tack tackar, ja tror ja älskar dig;)

Permalänk
Avstängd

En lat fråga här, för jag orkar inte öppna min Nox A15(skruvarna sitter trots allt förbannat hårt) Är det någon som vet hur många SO-DIMM slots det finns?

Funderar nämligen på att uppgradera de 4GB jag har till 8GB, börjar behövas till programmen jag kör.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
En lat fråga här, för jag orkar inte öppna min Nox A15(skruvarna sitter trots allt förbannat hårt) Är det någon som vet hur många SO-DIMM slots det finns?

Funderar nämligen på att uppgradera de 4GB jag har till 8GB, börjar behövas till programmen jag kör.

ska finnas 2 slottar har jag för mig. så du behöver 4gb stickor. dyyyyyyrt...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Min nox har börjat krångla lite på senaste tiden. Trådlösa nätverkskortet är väldigt ostabilt. Det funkar men inte på nå längre avstånd. Typ 1-2 meter från routern så är det stabilt. Det är Zeptos egna, tog dumt nog inte intels kort. Nåt välkänt problem som går att lösa?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Min nox har börjat krångla lite på senaste tiden. Trådlösa nätverkskortet är väldigt ostabilt. Det funkar men inte på nå längre avstånd. Typ 1-2 meter från routern så är det stabilt. Det är Zeptos egna, tog dumt nog inte intels kort. Nåt välkänt problem som går att lösa?

köp ett nyttnätverkskort, jättelätt i byta, d har ja gjort själv.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag tänkte höra om någon vet var man kan få tag på reservdelar till en mythos a15. Det är så att min fläkt har pajjat.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Blir så ledsen, När jag köpte min zepto nox 15a för 1 år och 3 månader sen har allt fungerat bra tills nu.

Skärmen är glapp, den startar upp mörk och lär trycka på en viss punkt för att få den att lysa. Touchpad och fingerprint fungerar inte.

Allt detta hände efter en vanlig dag då jag cyklade hem med min dator som jag gör alla dagar. Och nu, har zepto gått i konkurs och USG försäkringsbolaget som jag tecknade total risk försäkring med vägrar se detta som en försäkngrinsfråga att datorn har slutat fungerat och att jag måste betala reperation själv nu då zepto gått i konkurs och ingen garanti gäller.

Det som jag kan tyda från försäkrningsbeviset så ska försäkrningen tecka sådana här fel med och inte bara olycksfal.

men iaf har någon samma problem som jag med touchpad och fingerprint och löst det? skärmen får vara som den är för kommer inte skicka ner datorn till danmark och pröjsa 5000 för att få den lagad.

Tack på förhand

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Citat:

köp ett nyttnätverkskort, jättelätt i byta, d har ja gjort själv.

Okej, hur går man till väga? Vad bör jag köpa för nätverkskort?

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett intel 5300 agn, sök på prisjakt.se. Det är bara att öppna luckan på undersidan av datorn och sedan plocka ut det gamla och sätta i det nya:) väldigt lätt gjort