ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk

Lite halvkomiskt när alla gråter över att spelet är dåligt optimerat, jävla tjat om det, jag tror inte att spelet är dåligt optimerat.
AI gubbarna är inte skriptade och dem har inga bestämda stigar som dem går hela tiden, och sen om man lägger till att dem faktiskt tänker själva en del (ja jag vet att dem är dumma som nyfödda fiskar men ändå) och att det finns så många av dem så är det naturligt att spelet är processorkrävande.

clappen: du gråter över att spelet flyter dåligt när du har 40 fps??
Dem flesta inklusive mig får myyycket lägre fps, jag får typ 20 fps.
Vid 30 fps flyter det på förvånansvärt bra tycker jag, så 40 fps borde flyta på som smör.
Och hur kan man tycka att ett spel suger bara för att man inte får 60+ fps med alla grafikinställningar på max?
Spelkänslan är bättre än i dem flesta spel tycker jag.

Permalänk

Vänta lite... nu har jag kanske missat nånting.
Kan man spela kampanjen tillsammans med nån kompis??

"The branching, player-driven campaign can be played solo, or cooperatively"

Nån som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vänta lite... nu har jag kanske missat nånting.
Kan man spela kampanjen tillsammans med nån kompis??

"The branching, player-driven campaign can be played solo, or cooperatively"

Nån som vet?

Ja.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ja.

Okej.
Uppdrag som jag gör tillsammans min kompis.. kommer dem bli markerade som avklarade i singleplayer läget också?

Permalänk

CPU: Q9400 @ 2.66 Ghz
RAM: 3.2GB
GPU: 9800 GT

Grafik inställning: Very High
Sikt: 3000

FPS: 36

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Är jag den enda som tycker att spelet rent ut sagt suger? Det är dåligt optimerat, det är laggigt, har ca 40fps på medel (4870, E8400 3.6ghz). Man kan ju inte ens ändra mussensen (förutom x/y), men då blir allt helt fuckat. Spelkänslan finns ju inte där heller. Nej tack gudskelov att det finns demon i världen!

Ändra din aimpoint till lägsta så ska du se att siktet blir bättre.

Permalänk
Medlem

Spelet är grymt!

Kan inte klaga på AIn alls faktiskt. Förutom när dom flyger eller kör då.
Men på marken är dom däremot gudomliga, finns bara några enstaka buggar som förstör.
Säger man danger åt dom och låter dom framrycka så är det jäkligt avancerat.
Hur ai:n agerar och snackar i storyn är dock sämst.

Såg också att dom lagt ner mycket jobb på artilleriet man kallar in. Trodde aldrig dom skulle göra anti tank artilleriet så verkligt. (Exploderar uppe i luften och skjuter en projektil ner mot varje tank)

Några andra detaljer jag upptäckt: Grenar faller ner om man skjuter i trädkronor, dock om det bara gäller på långt håll. Sen om ni kollar upp i luften när det inte är alltför mycket moln kan ni se när passagerarflygplan gör spår i himlen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejj_Sann
CPU: Q9400 @ 2.66 Ghz
RAM: 3.2GB
GPU: 9800 GT

Grafik inställning: Very High
Sikt: 3000

FPS: 36

jag har ett grafifkort som är rätt så mycket bättre, men ändå så ligger jag på runt 20-25 i kampanjen.... det är ju galet...ja kör allt på very high utom terräng som är på normal, och en filterrate på 125 o kör på 1440 900.... blir fan galen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
jag har ett grafifkort som är rätt så mycket bättre, men ändå så ligger jag på runt 20-25 i kampanjen.... det är ju galet...ja kör allt på very high utom terräng som är på normal, och en filterrate på 125 o kör på 1440 900.... blir fan galen

Som sagt så är det väldigt cpu beroende, han har en quad och du en dual. Det är därför.
Dra ner viewdistance, object och shadow detail. Dom verkar vara mest cpu beroende. Sikten framförallt, dra ner den till 800 när du är i en stad, 1500 annars när du är infanterist. 2000 om du är sniper eller skytt i nått fordon och 2500+ om du flyger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyfox
Som sagt så är det väldigt cpu beroende, han har en quad och du en dual. Det är därför.
Dra ner viewdistance, object och shadow detail. Dom verkar vara mest cpu beroende. Sikten framförallt, dra ner den till 800 när du är i en stad, 1500 annars när du är infanterist. 2000 om du är sniper eller skytt i nått fordon och 2500+ om du flyger.

För mig presterar Shadow detail på high bäst förutom när den är avstängd men då ser det ut som skit.

Det är olika system som skuggorna renderas i. High accelereras med hjälp av grafikortet vilket inte Low/Normal gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor

När ska folk förstå att spelet är CPU krävande.
Det spelar ingen roll om du har 50 st GTX295 i SLI, eller om du har ett ATi 9200 kort från stenåldern, du får ändå samma fps, det här spelet kräver nästan ingenting av grafikkortet, t.o.m 8800GTX klarar av spelet med alla graikinställningar på max.
Jag skulle föredra i7 och nvidia 9600GT istället för AMD 6400+ och GTX295

Permalänk
Medlem

Har vi hört något officiellt att de kommer optimera detta i framtida patchar?

Förutom en ganska mild prestanda så är spelet väldigt bra och kommer sannolikt bli grymt med framtida mods/addons.

Visa signatur

p5edeluxe, 4gb corsair pc8500, q9550 @2.83ghz w Noctua, HIS 4870x2. 750w corsair. p182 antec

Permalänk
Medlem

Finns en ny patch på ArmA2.com Version 1.02.58134.
Förra patchen hade version 1.02.58064.

http://www.arma2.com/support/updates/file/54-arma2patch_102_5...

Citat:

We decided to release an updated patch 1.02 build 58134, please visit
http://www.arma2.com/support/updates...4.html?lang=en

for more information about the patch and available download options.

Few notes:

* our main reason to release an updated 1.02 version is newly implemented full support for anti-aliasing in this build that we believe increases visual quality significantly without any major performance impact

* this patch is compatible with all previously released versions (1.00, 1.01 and 1.02)

* all versions 1.02 remain compatible in multiplayer and also savegames from various versions 1.02 are compatible so the transition process to this updated version 1.02, build 58134 should be as seamless as possible for all users

Change log for build 58134 from the previous patch 1.02:

* Fixed localVRAM detection on Vista x64 systems with 8 GB RAM and more
* Enabled MSAA in Video options
* Fixed possible crash in Radio target reporting for NULL target
* Fixed DOF always enabled on game start.
* Added safeguard againg frequent reset into RequestFlushMemory as well.
* Improved Cannot create surface Rpt messages.
* Relaxed reset recovery conditions to that "profylactic" reset happens less often.
* HC command - enabled page selection
* Commandline parameter -netlog available in retail version again
* Editor fix: modules info serialization
* Fix: weapon fire effects in MP

Permalänk

cdwow har fortfarande inte skickat mitt som jag beställde 17 juni men det gör inte så mkt, bara jag får det typ lagom till 1.04 så är det. Idag har de rea dessutom, 10% på allt så arma2 kostar bara 278 spänn

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelet är grymt!

Kan inte klaga på AIn alls faktiskt. Förutom när dom flyger eller kör då.
Men på marken är dom däremot gudomliga, finns bara några enstaka buggar som förstör.
Säger man danger åt dom och låter dom framrycka så är det jäkligt avancerat.
Hur ai:n agerar och snackar i storyn är dock sämst.

Håller med.

Har kört en hel del det SP uppdraget där man börjar med en fyra mans grupp (inkl sig själv) och sedan skall ta en stad. Kort kommandona sitter i ryggmärjen för mig sedan OFP tiden så har inga större problem att kontrollera dom.

Gillar att placera ut soldaten med kulsprutan på en position med god utsikt medan vi andra tre avancerar framåt. Skitskoj tycker jag.

Bara en sak jag stör mig enormt på och som fått mig att förlora AI soldater ett flertal gånger och det är när vi avancerar fram vid tomter med staket. AI klara inte att kliva över staketet som man som spelare kan utan de får för sig att springa runt, och ibland springer åt helt galet håll och blir skjutna innan jag hinner stoppa dom.

Hoppas det finns möjlighet att fixa det i en patch.

Permalänk
Medlem

Hur får man musrörelsen skön i demon? hittar inge aimpoint

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Måste säga att AA-patchen var en liten besvikelse. Det flyter mycket bättre för mig med 3D resolution uppdraget än att använda AA...och effekten är likvärdig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Hur får man musrörelsen skön i demon? hittar inge aimpoint

Aimpoint-siktet sitter på ditt vapen... Det enda jag har hittat är x och y inställningarna.

Det känns lite annorlunda jämfört med Arma men man vänjer sig nog efter ett tag.

Permalänk

När man ska välja AA så får man ju välja mellan typ: low, normal, high och very high, eller hur?
Vilken av dem är 4x AA??
Jag vill använda 4x AA, varken mer eller mindre.

EDIT: fan va less man blir att man aldrig får svar på såna här småfrågor.. hjälper inte ens att man startar en hel tråd om det i det officiella forumet.
Kanske man borde skriva till Bohemia interactive istället? lol

Permalänk

Rätt kul att du klagar på att du inte fått något svar 15 minuter efter du postade frågan.

Permalänk

Tss, jag blir ännu mer less på att det inte finns någon vettig källa för hur man moddar En så stor och erfaren mod-community från ArmA1 och OPF, men så få som har delat sina kunskaper i form av tutorials, wikis, lathundar, etc? Skandal i mina ögon om man jämför med tex mod-communityn till Elder Scrolls-serien. Istället får man fråga runt på forum efter forum och får reda på småsaker som man får pussla ihop själv till något som kanske funkar i slutändan, om man har tur Det är väldigt luddigt!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Tss, jag blir ännu mer less på att det inte finns någon vettig källa för hur man moddar En så stor och erfaren mod-community från ArmA1 och OPF, men så få som har delat sina kunskaper i form av tutorials, wikis, lathundar, etc? Skandal i mina ögon om man jämför med tex mod-communityn till Elder Scrolls-serien. Istället får man fråga runt på forum efter forum och får reda på småsaker som man får pussla ihop själv till något som kanske funkar i slutändan, om man har tur Det är väldigt luddigt!

spelet har ju nyss lanserats, du får nog vänta en månad eller mer

Visa signatur
Permalänk

Någon mer som har problem med att spelet vägrar förstå att man klarat ett uppdrag i coop? Alltså, när man klarat ett uppdrag i campaign över internet så låses inte nästa uppdrag upp. Fruktansvärt frustrerande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48

Fast Arma/OFP serien har haft en stor mod-community sen många år tillbaka och med tanke på att man såg folk köra addons (gjorda för arma1) redan dagen då spelet släpptes i Tyskland så kan man ju anta att det fungerar rätt lika och då borde finnas en massa tutorials mm.

Just avslutat ett pass Arma2, fan gillar det bara mer och mer! Med de inställingarna jag kör med nu tycker jag det ser fantastisk bra ut och flyter på fint. Så grymt härligt atmosfär.

Var förövrigt nyfiken på att starta upp Arma1 igen, var länge sen sist, för att se skillnaderna. Valde ett av SP uppdragen som jag gissar har ungefär lika många AI inblandade som det uppdrag jag kört mest i Arma2.

Arma2 ser utan tvekan både mycket bättre ut och samtidigt flyter bättre än Arma1 (med liknande inställnigar) för mig vilket jag tycker är bra jobbat av BIS. Arma1s max-frame rate var högre men samtidigt så sjönk den väldigt lågt vid andra tillfällen vilket gör det förbannat svårt att sikta. Har mycket hellre en mer stabil frame rate.

Så håller inte med om att det är helt värdelöst optimerat som man ser många klaga på runt om på forum. Visst kan det säkert bli bättre men tror det handlar mycket om att tweaka inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
För mig presterar Shadow detail på high bäst förutom när den är avstängd men då ser det ut som skit.

Det är olika system som skuggorna renderas i. High accelereras med hjälp av grafikortet vilket inte Low/Normal gör.

Jo så är det nog.

@Bravo
Arma2 guider är väl lite tidigt att efterfråga. Men det ska tydligen vara likt arma1.
Här har du en guide:
http://anrop.se/articles.php?article_id=28
Vad är det du ska modda?
Nya modeller och texturer görs nog på samma sätt men att sitta och göra scripts kräver nog lite innovativ programmeringsvana.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48

Citat:

Jo så är det nog.

@Bravo
Arma2 guider är väl lite tidigt att efterfråga. Men det ska tydligen vara likt arma1.
Här har du en guide:
http://anrop.se/articles.php?article_id=28
Vad är det du ska modda?
Nya modeller och texturer görs nog på samma sätt men att sitta och göra scripts kräver nog lite innovativ programmeringsvana.

Som sagt så är det ju i princip likadant som i både ArmA1 och OPF, iom att det mer eller mindre är samma motor. Enda skillnaderna verkar vara uppdaterade format och lite nya script-kommandon som kommit med tiden, men i grunden funkar allt likadant i ArmA 2. Folk har ju konverterat ArmA 1 grejer som tusan ända sen det släpptes i tyskland för över en månad sen.

Men trots detta så är det väldigt dåligt med nybörjarvänliga tutorialer. De flesta antar att man redan vet hur man tex gör config-filer och använder sig av vissa grundliga script, och dylikt. Så man måste ständigt gräva runt efter mer information och hjälp.

Det jag vill göra är 3 unika karaktärer som man kan placera ut i editorn, som jag och polarna kan använda oss av när vi spelar då Jag tänkte använda modeller som redan finns och används av några Razor-team medlemmar, men fixa nya texturer till dom. Vanligtvis brukar det inte vara något större projekt, men i ArmA så är det ett jäkla bök Det jag har hakat upp mig på just nu är en config-fil som jag måste skapa för att lägga in en ny klass och karaktärer som använder sig av dessa modeller som man sen kan placera ut i editorn. Sen är det även väldigt knasigt hur man ska placera och packa ihop alla filer och döpa om sökvägar och dylikt. Man sitter bara och morrar tillslut när man inser att man jobbat med det i 2 dagar men har inte ens börjat ändra på texturerna än 90% av den tiden har gått åt att söka och söka och söka efter information.

Och ja, guiden på anrop.se var bland de första jag läste. Den tog mig halvägs, men sen blev jag ett frågetecken när snubben säger "Sen fixar du bara en config och startar spelet". Jaha? En config, okej. Hur? Var? Osv. Man får med ett exempel, men den är till ArmA1, som hade lite annorlunda sådana. Samma script dock, så jag håller på och försöker skapa en fungerande config-fil av den fast till ArmA 2.

Aja, svammel svammel. Får se hur det går sen. Har coopat halva natten nu igen iaf och spelet blir som sagt bara bättre och bättre. Vi spenderade tex typ 20 minuter bara på att smyga runt och flanka ett maskingevärs-näste. Och så lyckades vi med ett ambush mot några patrullerande soldater längs en väg. Jävligt spännande

En annan skön grej är också hur man märker att gruppen man lirar i hela tiden utvecklas taktik-mässigt. Nu har det tex blivit automatiskt att vi håller en bred linje när vi smyger genom skogar och tar oss alltid fram växelvis, från träd till träd, och har full koll åt alla håll och kanter. Ytterst sällan är man i varandras skottlinje heller, vilket blev ett litet problem i början då man var så van vid att hålla ihop tajt i Left 4 Dead Nu är det lite av en inlärningsperiod för att hantera granater och släpa varandra till säkerhet och hela, osv. Skitkul faktiskt!

Lite random porr från nattens och gårdagens röj. Ser ni bunkern på sista bilden? Gåshud! ;

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Som sagt så är det ju i princip likadant som i både ArmA1 och OPF, iom att det mer eller mindre är samma motor. Enda skillnaderna verkar vara uppdaterade format och lite nya script-kommandon som kommit med tiden, men i grunden funkar allt likadant i ArmA 2. Folk har ju konverterat ArmA 1 grejer som tusan ända sen det släpptes i tyskland för över en månad sen.

Men trots detta så är det väldigt dåligt med nybörjarvänliga tutorialer. De flesta antar att man redan vet hur man tex gör config-filer och använder sig av vissa grundliga script, och dylikt. Så man måste ständigt gräva runt efter mer information och hjälp.

Det jag vill göra är 3 unika karaktärer som man kan placera ut i editorn, som jag och polarna kan använda oss av när vi spelar då Jag tänkte använda modeller som redan finns och används av några Razor-team medlemmar, men fixa nya texturer till dom. Vanligtvis brukar det inte vara något större projekt, men i ArmA så är det ett jäkla bök Det jag har hakat upp mig på just nu är en config-fil som jag måste skapa för att lägga in en ny klass och karaktärer som använder sig av dessa modeller som man sen kan placera ut i editorn. Sen är det även väldigt knasigt hur man ska placera och packa ihop alla filer och döpa om sökvägar och dylikt. Man sitter bara och morrar tillslut när man inser att man jobbat med det i 2 dagar men har inte ens börjat ändra på texturerna än 90% av den tiden har gått åt att söka och söka och söka efter information.

Och ja, guiden på anrop.se var bland de första jag läste. Den tog mig halvägs, men sen blev jag ett frågetecken när snubben säger "Sen fixar du bara en config och startar spelet". Jaha? En config, okej. Hur? Var? Osv. Man får med ett exempel, men den är till ArmA1, som hade lite annorlunda sådana. Samma script dock, så jag håller på och försöker skapa en fungerande config-fil av den fast till ArmA 2.

Aja, svammel svammel. Får se hur det går sen. Har coopat halva natten nu igen iaf och spelet blir som sagt bara bättre och bättre. Vi spenderade tex typ 20 minuter bara på att smyga runt och flanka ett maskingevärs-näste. Och så lyckades vi med ett ambush mot några patrullerande soldater längs en väg. Jävligt spännande

En annan skön grej är också hur man märker att gruppen man lirar i hela tiden utvecklas taktik-mässigt. Nu har det tex blivit automatiskt att vi håller en bred linje när vi smyger genom skogar och tar oss alltid fram växelvis, från träd till träd, och har full koll åt alla håll och kanter. Ytterst sällan är man i varandras skottlinje heller, vilket blev ett litet problem i början då man var så van vid att hålla ihop tajt i Left 4 Dead Nu är det lite av en inlärningsperiod för att hantera granater och släpa varandra till säkerhet och hela, osv. Skitkul faktiskt!

Lite random porr från nattens och gårdagens röj. Ser ni bunkern på sista bilden? Gåshud!

Fina bilder!
Ja de är en härlig känsla av att smyga om kring i skogarna.
Vill oxå ha någon att lira coop med.

Permalänk
Medlem

Vart får man tag i spelet?
Ingen av de fysiska butikerna som t.ex Game, EBgames, Siba eller Elgiganten har det...på EBgames fanns det inte ens med i deras system sa han?

Nätbutiker likaså.

Permalänk

Kan man få AI boten att gå upp/ner i höjd när den flyger Cobra helikoptern?

Och hur siktar man med Hellfire-missilerna som "gunner"?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Kan man få AI boten att gå upp/ner i höjd när den flyger Cobra helikoptern?

Och hur siktar man med Hellfire-missilerna som "gunner"?

Börja med att blädda fram till hellfire missiles med "f" knappen
sedan är det bara att trycka "TAB" så bläddrar den mellan målen som finns på radarn, och då kan du även skjuta såfort du valt ditt mål