Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Som sagt så är det ju i princip likadant som i både ArmA1 och OPF, iom att det mer eller mindre är samma motor. Enda skillnaderna verkar vara uppdaterade format och lite nya script-kommandon som kommit med tiden, men i grunden funkar allt likadant i ArmA 2. Folk har ju konverterat ArmA 1 grejer som tusan ända sen det släpptes i tyskland för över en månad sen.
Men trots detta så är det väldigt dåligt med nybörjarvänliga tutorialer. De flesta antar att man redan vet hur man tex gör config-filer och använder sig av vissa grundliga script, och dylikt. Så man måste ständigt gräva runt efter mer information och hjälp.
Det jag vill göra är 3 unika karaktärer som man kan placera ut i editorn, som jag och polarna kan använda oss av när vi spelar då Jag tänkte använda modeller som redan finns och används av några Razor-team medlemmar, men fixa nya texturer till dom. Vanligtvis brukar det inte vara något större projekt, men i ArmA så är det ett jäkla bök Det jag har hakat upp mig på just nu är en config-fil som jag måste skapa för att lägga in en ny klass och karaktärer som använder sig av dessa modeller som man sen kan placera ut i editorn. Sen är det även väldigt knasigt hur man ska placera och packa ihop alla filer och döpa om sökvägar och dylikt. Man sitter bara och morrar tillslut när man inser att man jobbat med det i 2 dagar men har inte ens börjat ändra på texturerna än 90% av den tiden har gått åt att söka och söka och söka efter information.
Och ja, guiden på anrop.se var bland de första jag läste. Den tog mig halvägs, men sen blev jag ett frågetecken när snubben säger "Sen fixar du bara en config och startar spelet". Jaha? En config, okej. Hur? Var? Osv. Man får med ett exempel, men den är till ArmA1, som hade lite annorlunda sådana. Samma script dock, så jag håller på och försöker skapa en fungerande config-fil av den fast till ArmA 2.
Aja, svammel svammel. Får se hur det går sen. Har coopat halva natten nu igen iaf och spelet blir som sagt bara bättre och bättre. Vi spenderade tex typ 20 minuter bara på att smyga runt och flanka ett maskingevärs-näste. Och så lyckades vi med ett ambush mot några patrullerande soldater längs en väg. Jävligt spännande
En annan skön grej är också hur man märker att gruppen man lirar i hela tiden utvecklas taktik-mässigt. Nu har det tex blivit automatiskt att vi håller en bred linje när vi smyger genom skogar och tar oss alltid fram växelvis, från träd till träd, och har full koll åt alla håll och kanter. Ytterst sällan är man i varandras skottlinje heller, vilket blev ett litet problem i början då man var så van vid att hålla ihop tajt i Left 4 Dead Nu är det lite av en inlärningsperiod för att hantera granater och släpa varandra till säkerhet och hela, osv. Skitkul faktiskt!
Lite random porr från nattens och gårdagens röj. Ser ni bunkern på sista bilden? Gåshud!