Vad blir nästa objektiv? [canon eos 40D]

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa objektiv? [canon eos 40D]

Halloj har precis köpt en ny kamera, blev en Canon eos 40d. Förutom att ha tagit 1-2 rullar med en Nikon fe-2:a så har jag inte gjort mer en så, detta är alltså nytt för mig :).

För att spara lite pengar, och för att inte ha dem liggandes så köpte jag bara huset och en barjonett från Canon eos gänga till Nikon F.

Har lånat några objektiv från min fars kamera vilka är:
Nikkor 50mm 1:2
Nikkor 85mm 1:2
micro-Nikkor 50mm
samt ett nikkor 50 1:18 E

Detta ger ju mig en bra start mellan macro osv, Det är ett litet helvete med fokusen, men de lär väl komma när man får öga för detta.

I denna så är de en helt plan matskiva, Så vad är erat tips till mig. Vad blir de härnäst? Ska man köpa ett med autofokus osv, i så fall vad?

Eller ska man bara byta ut matskivan så de blir en aning lättare att fokusera, till en sådan med CatEye eller vad de kallas?

Skulle gärna vilja ha ett ZoomObjektiv dock.

Sen ifall någon kan förklara detta för mig, Ifall jag gämför bilden med samma objektiv mellan min Canon och Nikon fe-2:a så är de mer "Ut zoomat" på nikonen. Beror de på att de inte är full-sensor i min canon?

// Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

De Nikon objektiv du har är rätt trevliga, men det måste vara ett helvete att fokusera med dem utan mattskiva.

En normalzoom kanske skulle passa? Typ Sigma 18-50/2.8. Eller Canons fasta 50/1.8. Så du får något objektiv med autofokus. Skriv gärna vad du har för budget och försök komma på vad du saknar med det du har nu.

Att det ser mer "ut zoomat" beror på att sensorns storlek skiljer sig mot en filmruta, ja. Brännviddsförlängning kallas det och din Canon har en sensor som är 1.6 gånger mindre än en 35 mm filmruta. Alltså motsvarar 50 mm för 35 mm film 50*1.6 = 80 mm på din Canon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
De Nikon objektiv du har är rätt trevliga, men det måste vara ett helvete att fokusera med dem utan mattskiva.

En normalzoom kanske skulle passa? Typ Sigma 18-50/2.8. Eller Canons fasta 50/1.8. Så du får något objektiv med autofokus. Skriv gärna vad du har för budget och försök komma på vad du saknar med det du har nu.

Att det ser mer "ut zoomat" beror på att sensorns storlek skiljer sig mot en filmruta, ja. Brännviddsförlängning kallas det och din Canon har en sensor som är 1.6 gånger mindre än en 35 mm filmruta. Alltså motsvarar 50 mm för 35 mm film 50*1.6 = 80 mm på din Canon.

Ah tack, de är väl mest om några månader eller ett år jag är intresserad att lägga pengar på ett bra objektiv, kan tänka mig 5000-6000 kanske (är en fattig student). Men en normalzoom känns ganska bra. Just nu får jag riktigt skyssta bilder med Live-viwe + Digitalzoom funktionen. Tar ju lite tid men blir bra bilder

Funderar på ett fish-eye på 8-11mm också, fast de lär väl bli ett pirat eller ryskt objektiv

Tack för du beskrev de där med sensorn nu börjar jag förstå lite mer om de där.

Vad rekomenderar du för lågbudget / mellan budget?

Låg 1000-2000kr
mellan 4000-6000kr

Vill gärna köpa bra objektiv från början så jag slipper köpa nytt, men finns de ett väldigt bra lågbudget objektiv så tar jag de också

Tack för svaret!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Vad gäller lågbudget så är Canons 18-55 med bildstabilisering inte så pjåkig. den går på ca 2000kr, tror jag.

Kan man sträcka sig till 6kkr så finns det lite mer att välja på.

De två jag hade valt mellan hade nog varit Tamron 17-50/2.8 och Sigma 18-50/2.8.

Vidare finns ju även dessa som är bra:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-85_IS
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626

Med en del tur kanske denna går att hitta för 6kkr begagnat (har inte koll på vad den brukar gå för begagat):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is

Permalänk
Medlem

Lågbudget: begagnat Canon 18-55/3,5-5,6 IS. Har ingen större koll på beg. Canonprylar men det borde nog gå att få tag på ~1000:- Det kostar ~2000:- Vanligt kitobjektiv, så det borde vara lätt att hitta beg. Se till att det är nya versionen med IS (bildstabilisering), den är mycket bättre än den gamla som är riktigt dålig.

Mellanbudget: Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-55/2.8. Båda kostar drygt 4000:- nytt, vilket som är bäst är mest en smaksak.

dumbo: sluta posta innan mig!

Permalänk
Medlem

Tackar tackar. Får kolla runt lite på beg-marknaden.

Men är de ett bra sätt jag försöker på just nu, att verkligen fortsätta köra med mina Nikkor objektiv tills jag kan allt detta med isotal, slutartid, bländare osv? några månader och sedan lägga ner lite på ett bättre objektiv.

Sure folk kommer skratta åt mina suddiga bilder Men de är smällar jag får ta.

Edit: Finns de någon bättre mattskiva att byta ut? Isåfall vad rekommenderar ni? CatEye eller vad de kallar eller finns de ennu bättre saker. Och jag tror inte jag behöver nämna att jag inte är allt förtjust i nudlar

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Det är kanske inte så vanligt att börja fota digitalt med manuell fokus men jag tror absolut det fungerar för att lära sig. Ibland är det bara bra att det tar lite längre tid att ta en bild. Då hinner man fundera mer över komposition, ljus etc.

Permalänk
Medlem

Ang. mattskivor så finns det väl några olika att välja på där Katz Eye är den mest kända. Att byta mattskiva kan dock påverka ljusmätningen och på många kameror är inte tanken att man ska byta mattskivan, så proceduren är inte busenkel på alla kameror...
Sedan kostar de väl närmare tusenlappen plus frakt, så...
Jag tycker kanske inte det är värt det om man inte har verkligt dyra MF-objektiv som man kommer att fortsätta använda mycket i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nä får lära mig helt enkelt. Eller fila till de jag har från nikonen haha. Tack för alla svar, nu ska de fotograferas!

// Simon

Edit: Ett 50mm standard Typ Canon EF 50mm 1:1,8 bör väl fungera som komplement också.

För mitt nikkor 50 blir ju 80 och mitt 80mm blir 128mm de blir väl så, eller blir de samma uträkning för canons egna objektiv?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Nä får lära mig helt enkelt. Eller fila till de jag har från nikonen haha. Tack för alla svar, nu ska de fotograferas!

// Simon

Edit: Ett 50mm standard Typ Canon EF 50mm 1:1,8 bör väl fungera som komplement också.

För mitt nikkor 50 blir ju 80 och mitt 80mm blir 128mm de blir väl så, eller blir de samma uträkning för canons egna objektiv?

Det blir samma uträkning för Canons egna objektiv, ja. Så det skulle nog kännas lite tokigt att köpa ett till 50mm objektiv. En vidvinkel/normalzoom som de två som nämnts tidigare skulle nog vara en bra början.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Ah då satsar jag på ett med mer vidvinkel.

Jo när de står EF-S på ett objektiv. Är de så att de är mer anpassat för mindre sensorer? Kan jag använda detta till min 40d?

Mvh simon

Sigma 17-70/2,8-4,5 Lär väl bli detta med tanken på ekonomin :/

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Du kan använda alla EF- och EF-S-objektiv på din 40D. Däremot kan man inte använda EF-S-objektiv på kameror med större sensor.

Permalänk
Medlem

När tråden endå är uppe måste jag fråga, vad för program använder ni för att tanka in bilderna från kameran? Man får ju inte med något mer en Windows-egna.

Vill gärna hålla koll på hur många exponeringar man gjort osv. Några tips?

Mvh Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Sigma har en vettig 30 1.8 som blir en bra notmal glugg om man vill ha fast optik, om man väl vant sig vid fast optik så tycker jag det är trevligare än zoomar då de är lättare och ljusstarkare.

Annars så titta på begangnat marknaden om du har en tight budget, man kan få riktigt fin optik till vettiga priser.

Fördelen med EF-S optik är att de finns i kortare brännvidder, för att kompensera för liten censor, och så ät de ganska mycket mindre än motsvarande full censor optik.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Sigma har en vettig 30 1.8 som blir en bra notmal glugg om man vill ha fast optik, om man väl vant sig vid fast optik så tycker jag det är trevligare än zoomar då de är lättare och ljusstarkare.

Annars så titta på begangnat marknaden om du har en tight budget, man kan få riktigt fin optik till vettiga priser.

Fördelen med EF-S optik är att de finns i kortare brännvidder, för att kompensera för liten censor, och så ät de ganska mycket mindre än motsvarande full censor optik.

Kameran ska användas mycket till texturerings-fotografering för 3d också, så fasta objektiv ger väl mindre distorsion va?

tack vare er så vet jag lite mer vad jag ska kolla efter vad som är ett bra eller dåligt objektiv! Tack tack.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Halloj igen. Blir nog med mycket om och men ett Sigma 10-20mm objektiv, beganat tror jag.

Vad har ni att säga om detta. Ska försöka ta någelunda 360panoramas. Men de lär väl gå ganska bra med detta objektiv? Förstår att de blir mer bilder en med ett 8mm Fisheye. Men tänkte bygga en rigg som klickar in där jag behöver ta de olika korten. Vad tror ni om detta? bra dåligt?

Hur är detta objektiv i övrigt?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Objektivet är bra. Dock blir det svårare att sätta ihop bilderna sedan, ju mer vidvinkel man använder. Man bör åxå vrida kameran vid det optiska centrat (bländaren i obektivet) för att undvika parallaxfel på saker som befinner sig nära kameran, vilket är större risk att det uppstår med vidvinkel.

Permalänk
Medlem

okey tack :), ja jo de är jag medveten om. Med med en lins där du har 180grades omfång typ 8mm fisheye har jag hört att de är lättare att ta panoramas. (Först och främst ska mina 360 användas till 3d osv) Så någon som byggt ett eget panorama huvud?

Btw, För att ta Hdri så vill man ju ha flera olika exponeringar, detta finns ju inbyggt. Dock bara i en bildserie av 3.
+/- 1 till 2 på kameran, Någon som har byggt sin egna kontroller som styr detta eller har mer info om detta?

//Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Ang. mattskivan så är ju faktiskt den som sitter i 40D utbytbar och det finns canons egna mattskivor att köpa. Finns på t ex. cyberphoto för 320kr, dock är det beställningsvara så kanske tar ett tag innan man får hem den. Vet inte vilka leveranstider dom har på beställningsvaror men med lite tur kanske det finns någon annan butik som har den i lager.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123669

Har en 40D själv och det objektiv som sitter oftast på kameran är mitt 17-40/4L. Ett objektiv som håller riktigt hög kvalité med USM motor, vädertätat, m.m. Canons L-objektiv (L = Luxery) är de som allmänt håller lite högre standard speciellt vad gäller byggkvalité.

Kostar i dagsläget ~6Kkr beg.

Köpte även till ett extra motljusskydd (pirat), som egentligen är till Canons 17-55/2.8 IS, pga. att det gör större nytta när man kör objektivet på en kamera med aps-c sensor. Det som följer med är ju anpassat till kameror med fullformatssensor.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Canons 17-40 är rikigt bra men det är ju inte speciellt ljusstrarkt. jag har ett 17-50 Tamron som jag är grymmt nöjd med. Köpte det på ebay för 2600 kr. Riktigt kap.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Tamron 17-50/2.8 innan jag köpte 17-40 och visst det är lite ljusstarkare men det är den enda fördelen med det. Det är plastigare, har en af-motor som väcker de döda och fokusringen snurrar hela tiden när man använder af. Att det blir längre när man zoomar är väl ingen jättestor nackdel men en sak som sänker helhetsintrycket av ett objektiv enligt mig. Gummit på zoom-ringen lossnade på mitt efter ett tag också. Det var dock inget lite superlim kunde råda bot på.

Men visst, allt detta avspeglar sig ju i priset också. Skulle 17-40 kosta hälften av vad det gör (då kommer vi ner i ungefär samma prisklass som tamronet) så skulle det troligen inte alls vara i närheten av så bra som det är

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Tackar :), Men mattskivan du länkade till, Är de bättre en skivan som är från orginal? Vill ju ha en som de är lättare att fokusera med manuellt

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Tackar :), Men mattskivan du länkade till, Är de bättre en skivan som är från orginal? Vill ju ha en som de är lättare att fokusera med manuellt

Ja, det är det dom är till för.

Från cyberphoto "För manuell fokusering"

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Vad gäller lågbudget så är Canons 18-55 med bildstabilisering inte så pjåkig. den går på ca 2000kr, tror jag.

Kan man sträcka sig till 6kkr så finns det lite mer att välja på.

De två jag hade valt mellan hade nog varit Tamron 17-50/2.8 och Sigma 18-50/2.8.

Vidare finns ju även dessa som är bra:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-85_IS
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626

Med en del tur kanske denna går att hitta för 6kkr begagnat (har inte koll på vad den brukar gå för begagat):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is

Tamrons 17-50mm köpte jag för ett tag sen till min Sony A200 via ebay för runt 2500kr inkl frakt. Det är ett kanon objektiv som jag verkligen vill rekomendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Ja, det är det dom är till för.

Från cyberphoto "För manuell fokusering"

nä men jag menar, finns ju speciella med "KatzEye" och Microfiber och liknande, känns som den där är ungefär samma som den som redan sitter i kameran Lite fundersam bara till de priset de är allt.

Jo jag håller på att kolla som faan nu Men så fort man har fått lönen så är de ingen som säljer något längre.. hehe.

Visa signatur

i7.