Lätt sätt att avsluta program?

Permalänk
Medlem

Lätt sätt att avsluta program?

Tjo!

Efter någon timmes användande så sitter man oftast med flera program som bara liger i dockan och äter plats i docken och ramminnet.

Antar att jag inte är den enda med det problemet?

Vad jag får göra en [högerklick] -> [Quit] på varje öppet program, vilket blir många klick om man har 10st apps på.

Finns det något smidigare sätt?

Jag tycker det kunde vara smidigt om man bara kunde släppa öppna apps i trash för att avsluta men icke

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

CMD + Q

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

ctrl + klicka på de program i "toolbar"-en som du vill stänga ner. Höger klicka och välj stäng grupp.

Permalänk
Medlem

Håller med toffe. Lär dig använda cmd-tangenten, åtminstone de vanligaste genvägarna som cmd-q, cmd-w, cmd-tab, cmd-,...

Permalänk
Medlem

jo jo, det kan jag men bara att jag har en tendens att lämna för måga program öppna för ev senare användning och slutar med 10st som jag använde 5h sen.

Men jag ska ta och prova att cmd för att stänga flera.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

som sagt

håll nere command - tryck på tab för att gå fram i programlistan och shift tab för att gå bakåt, när du står på ett program, tryck på q för att stänga det eller h för att gömma det

Permalänk
Medlem

Ser ut som en vetting lösning, tackar!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Kanske lite onödigt inlägg, men seriöst, hur jobbigt är det att högerklicka och välja avsluta?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Lite drygt i längden bara.

Det händer att det blir många program och många klick.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

CMD ALT ESC

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpBizkit
CMD ALT ESC

Det är s.k. "Force Quit", vilket inte är så bra så länge programmen inte hängt sig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att bara köra CMD+tab och sen CMD+q?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör alltid med kringla + Q!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Kör alltid med kringla + Q!

Jo men jag vill snabbt stäng program som körs i bakgrunden.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo men jag vill snabbt stäng program som körs i bakgrunden.

Men för fan, tabba till programmet och kör CMD+q, tar ju inte ens en sekund att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej naturligtvis inte men om man kunde sluta alla med ett klicka hade ju vartit trevligt eller någon annat smidigt som att droppa dom på skrivbordet som när man tar bort ikoner eller annat.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Eller så trycker du cmd +q när du är färdig med programmet och sen när du behöver det igen så är den bara ett klick ifrån att starta så slipper du massa program som ligger i slutändan.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett riktigt idiotproblem. Hur lat är du? Eller kan du inte använda tangenbordet? Sitter du och tittar på tangentbordet och letar efter tangenterna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluewzki
Tycker det är ett riktigt idiotproblem. Hur lat är du? Eller kan du inte använda tangenbordet? Sitter du och tittar på tangentbordet och letar efter tangenterna?

Om du inte tänker bidra med något konstruktivt föreslår jag dig att ej svara nästa gång.

Jag har iaf kört Windows 7 ett tag nu på min laptop och tycker att det finns ett mycket smidigare sätt i win 7.

När man pekar på ett program i taskbaren så dyker det upp en preview med kryss på som man kan stänga programet med.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Om du inte tänker bidra med något konstruktivt föreslår jag dig att ej svara nästa gång.

Jag har iaf kört Windows 7 ett tag nu på min laptop och tycker att det finns ett mycket smidigare sätt i win 7.

När man pekar på ett program i taskbaren så dyker det upp en preview med kryss på som man kan stänga programet med.

Högerklicka på ikonen i dockan och tryck "Avsluta".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Re: Lätt sätt att avsluta program?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Vad jag får göra en [högerklick] -> [Quit] på varje öppet program, vilket blir många klick om man har 10st apps på.

Jag jobbar på att minimera antalet klick och speciellt precisionsklick eftersom att det ger en mer flytande känsla i arbetsmiljön.

Så att ha klicka på quit i en högerklickmeny är lite för pilligt för min smak, alltså jag säget inte att det suger utan bara att det inte är optimalt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Som jag förstår nu, klickar du bort alla fönster med hjälp av krysset uppe i vänstra hörnet, vilket i sig bidrar till en massa onödigt klickande. Bara det bidrar till ett mindre optimalt sätt att arbeta på.

Jag har löst det genom att göra cmd+q till en vana när jag är färdig med ett program. Använder nästan aldrig krysset uppe i vänstra hörnet då jag vet att nästan alla program behandlar det som att stänga fönstret. Vill jag däremot stänga ett fönster eller en flik i safari/firefox, trycker du bara cmd+w.

Om du gör det till en vana att stänga av vartefter, kommer du inte ha några problem med ett dussin program som körs i bakgrunden. Till slut kommer det att kännas naturligt att stränga av allt med cmd+q.

Permalänk
Medlem

Jo det är ett alternativ som jag ser över.

Dock så är jag även väldigt förtjust i att ha program i bakgrunden eftersom de startar så pass snab iom att de redan är på.

Jag har nämligen 4st spaces och håller mig med ett projekt per space.

Ex på scenario som det såg ut häromdan:
Filhatering space 1
Ljudredigering space 2
3D Modellering space 3
Surf/kommunikation space 4

Men 4h senare har jag slutat med ljudredigeringen och sitter i space 4 och surfar när jag vill sluta alla ljudprogram som körs så då får jag [högerklick] -> [Quit] på alla ljudprogram som körs.

Vad jag efterlyser är bara ett enkelt sätt att sluta alla dessa program i att svep.

Varför jag inte bara kör en CMD+Q vilket jag har övervägt är att jag inte alltid vet exakt när jag är klar med ett program, det upptäcker man när man inte använt det på ett tag.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Slå cmd-tab en gång så du får fram menyn där du väljer program. Släpp inte cmd. För pekaren till programmet du vill stänga av och slå Q.