Permalänk
Medlem

Teorifråga - körkort B

Hej

Jag hade nyligen ett teoriprov som gick mindre bra, men det är en fråga som jag fortfarande grubblar på och fortfarande inte är helt säker på. Jag har frågat mängder av vänner med körkort och får olika svar hela tiden, eller så är de osäkra. I teoriboken får jag inte något riktigt bra svar i heller, så jag vänder mig till er kunniga här på Sweclockers istället!

Frågan lyder:

Du har en bil vars tjänstevikt är 1000kg. Maxlast i kilo som du får lasta är 400kg. Totalvikten på den här bilen är 1400kg. Du har lastat bilen med 400kg's last och är då alltså uppe i bilens totalvikt på 1400kg, FÅR DU ÄVEN HA PASSAGERARE med i bilen?

JA?

NEJ?

MVH
Michael

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

har inte körkort men på väg o ta det! jag skulle säga nej. pga av att passagerare ska ingå i lasten(tror jag). intressant fråga för mig också!

Permalänk
Medlem

Svaret är nej!

Passagerarna är en del av "lasten"

Edit: Läs på lite om Tjänstevikt, Totaltvikt och Maxlast, Borde stå i din teoribok.

Edit 2: Lathunden

Tjänstevikt, Bilen+Förare
Maxlast, den totala lasten du får packa i bilen.
Totalvikt, Tjänstevikt+Maxlast

Så vill du skjussa några sumobrottare så får du passa dig

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Svaret är nej!

Passagerarna är en del av "lasten"

Edit: Läs på lite om Tjänstevikt, Totaltvikt och Maxlast, Borde stå i din teoribok.

Stämmer.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

hade rätt då ju:D ska börja med teorin nu efter sommaren, fyller i 18 i dec:(

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Det där är en av "gissa" frågorna Man lär sig trafikfrågorna ordentligt o dem där gissar man på, då sätter man provet efter en kvälls plugg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Tjänstevikt, Bilen+Förare (lika med fulltankad bil + förare på 70kg) om någon undrar.
Väger man mer än 70kg så tas det från maxlasten (alltså det man får lasta i bilen).

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ska ha mitt prov den 19e Augusti, hoppas att det går bra! måste träna mer iaf

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Jag har körkort, och jag säger

Kom igen nu Britt-marie! Kör för fan!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tjänstevikt, Bilen+Förare (lika med fulltankad bil + förare på 70kg) om någon undrar.
Väger man mer än 70kg så tas det från maxlasten (alltså det man får lasta i bilen).

75kg har dom faktiskt ökat till nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
75kg har dom faktiskt ökat till nu

Ska det vara så, ska det verkligen?

Tycker allt dom kunde höja det till 90 kg eller ngt. Och så bantar man ner sig till runt 40 kg, så man får plats med ett par extraflak ifrån tyskland

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Ska det vara så, ska det verkligen?

Tycker allt dom kunde höja det till 90 kg eller ngt. Och så bantar man ner sig till runt 40 kg, så man får plats med ett par extraflak ifrån tyskland

70-75 är en medelvikt.. en del väger 100+ andra väger bara 60-70kg mer ungt folk som kör och som väger mindre..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur många rätt fick du på provet då?

Permalänk
Medlem

Inte för att nervärdera någon men är det inte lite pinsamt att kugga på teoriprovet? Man klarar det utan att plugga, bara att använda sunt förnuft/logik!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Inte för att nervärdera någon men är det inte lite pinsamt att kugga på teoriprovet? Man klarar det utan att plugga, bara att använda sunt förnuft/logik!

Visst funkar det för en del av frågorna men knappast hela uppskrivningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Visst funkar det för en del av frågorna men knappast hela uppskrivningen.

Tillräckligt många för att inte kugga, är det 53 eller 54 frågor man skall klara?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
70-75 är en medelvikt.. en del väger 100+ andra väger bara 60-70kg mer ungt folk som kör och som väger mindre..

Allt färre tar körkort och allt fler lever längre. Är det inte bara så att vi blir fetare utan att det är kopplat till ålder?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tillräckligt många för att inte kugga, är det 53 eller 54 frågor man skall klara?

52

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Ska det vara så, ska det verkligen?

Tycker allt dom kunde höja det till 90 kg eller ngt. Och så bantar man ner sig till runt 40 kg, så man får plats med ett par extraflak ifrån tyskland

Även om du väger 40kg så får du inte lasta mer. Står det 400kg i registreringsbeviset, så är det 400kg som gäller. Väger du däremot mer än 75kg (eller vad det nu är) så dras det av från maxlasten.

I tjänstevikt räknas bilen i körklart skick dvs. bilen, förare, den tyngsta karossen, all inredning, samt olja/spolarvätska/servovätska/full tank/reservhjul. Tjänstevikten kan inte ändras utan att göra en omregistrering av fordonet, däremot så kan den överskridas, om man exempelvis väger mer än föreskriven vikt, eller har monterat inredning som gör bilen tyngre. Då skall denna vikt dras av från maxlasten. Totalvikten får aldrig överskridas.

Har jag för mig...

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Svaret är nej!

Passagerarna är en del av "lasten"

Edit: Läs på lite om Tjänstevikt, Totaltvikt och Maxlast, Borde stå i din teoribok.

Edit 2: Lathunden

Tjänstevikt, Bilen+Förare
Maxlast, den totala lasten du får packa i bilen.
Totalvikt, Tjänstevikt+Maxlast

Så vill du skjussa några sumobrottare så får du passa dig

Tjänstevikt= Bilen+ Förare 70kg + max tank bränsle!!!

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Ska det vara så, ska det verkligen?

Tycker allt dom kunde höja det till 90 kg eller ngt. Och så bantar man ner sig till runt 40 kg, så man får plats med ett par extraflak ifrån tyskland

Eller så löser du problemet med att köra ner med en större bil?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.