Vad vill alla på min ftp?

Permalänk
Medlem

Vad vill alla på min ftp?

Ingen windowsfråga direkt kanske, men för en tid sedan satte jag upp en ftp så nåra kompisar skulle kunna komma åt några dokument när de ville. Vad jag noterat är sedan dess en ström av försök från helt okända håll med försök till inloggning med diverse default-konton (som jag inte använder). Ingen har därför vad jag vet kommit in och jag bannar automatiskt de IP som testar upprepade gånger.

Men min undran är nu, vet nån vad de vill? Är det nyfikna kids som testar för att komma in för att se om nåt (för dem) kul finns att titta? Eller är det mer elaka folk som vill bryta sig in och lägga in nån skit på min dator?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Det är nog till stor del nyfikna personer som vill hitta warez på nån hemlig ftp, jag tror heller inte att det är bara kids utan även ett antal vuxna som sitter och testar default login.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Avstängd

kan vara både och. är vanligt så det är inget att tänka på. varje burk som har tillgång till nätet utsätts för samma sak. script kiddies som leker.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Finns väl program som söker igenom massa ftp hela tiden för att hitta någon den kan komma in på och förstöra eller lägga in nån skadlig programvara.

Permalänk
Medlem

Det är asiatiska spambotar förmodligen. Har haft samma problem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

byt port så slipper du det

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
byt port så slipper du det

Testade det ett tag men då fick kompisarna problem att logga in istället.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Testade det ett tag men då fick kompisarna problem att logga in istället.

Dom lär ju självklart lägga in samma port på sin sida, det går inte bara att byta på ena sidan. Sedan brukar vissa vanliga portar vara öppna per default i brandväggar, så tar du en ny exotisk en så kan du behöva öppna det manuellt.

Permalänk
Medlem

Givetvis vet jag det.
Satte portforward hos mig och öppnade upp, men det ville inte hos dem på annan port. De kom in men kunde inte få upp några mappar.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd

Kör aldrig port 21 på min ftp som att be om att bli scannad

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Är det farligt att bli scannad?

(Se det som en retorisk fråga.)

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Detta är en orsak jag blockerar hela IP kedjor från Asien och runt om redan i min brandvägg:P

Visa signatur

En trött jäkel.