Permalänk
Medlem

Onoff vill inte byta ut min mus trots fel

Ägt en Microsoft Wireless Laser Mouse 8000 i drygt ett år. Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123948

Den funkar helt perfekt om man använder den direkt på en musmatta. Men använder jag den på skrivbordet så är den snudd på obrukbar. Idag försökte jag lämna in den på Onoff som testade den på deras matta skrivbord och konstaterade att den funkade. Men på mitt glansiga skrivbord går den inte att använda, men det gjorde den när den var ny.

Även fast jag förklarat det så vägrade dom hjälpa mig. Det är inte direkt som att jag ljuger. Men borde inte musen funka direkt på skrivbordet, utan problem?

Jag har inte köpt en trådlös mus för 500kr för att behöva springa runt med musmattan när jag vill använda den. Men hur ska jag kunna övertyga personalen på Onoff? Tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Onoff vill inte byta ut min mus trots fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Även fast jag förklarat det så vägrade dom hjälpa mig. Det är inte direkt som att jag ljuger. Men borde inte musen funka direkt på skrivbordet, utan problem?

Glansiga underlag har väl de flesta optiska möss problem med, så det är förmodligen inget fel på den. Och varför tog det dig ett år att upptäcka? Om du hade varit snabbare hade du förmodligen fått ångra köpet.

Permalänk
Medlem

Köp en mindre musmatta då!

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Re: Re: Onoff vill inte byta ut min mus trots fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Glansiga underlag har väl de flesta optiska möss problem med, så det är förmodligen inget fel på den. Och varför tog det dig ett år att upptäcka? Om du hade varit snabbare hade du förmodligen fått ångra köpet.

Den har funkat bra på det här skrivbordet tills för kanske någon månad tillbaka. Så den ska funka på det här underlaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Köp en mindre musmatta då!

Varför skulle jag göra det när det är fel på musen? Om jag inte lyckas byta ut den gör jag väl det. Men ska först och främst försöka byta ut musen.

Permalänk

Det är ju inte fel på musen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Det är ju inte fel på musen..

Den går inte att använda på mitt skrivbord. Är inte det ett fel? Vad är det då?

Permalänk
Medlem

Alla optiska möss behöver en struktur för att kunna läsa av rörelser. Om bordet är för glansigt så finns det väldigt lite struktur som musen kan "se", därför går den inte att använda.

Det kan också vara så att dioden/lasern beroende på vilekn mus du har, har blivit svagare, och "okänsligare" vilket gör att den inte läser av samma underlag lika bra som förut.

I vilket fall så är det inget " fel" på musen. Det är fel på underlaget du har.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Den går inte att använda på mitt skrivbord. Är inte det ett fel? Vad är det då?

optiska möss är kända för att inte kunna användas på glasaktiga ytor det är därför dom flesta möss idag använder laser som är starkare och kan användas på flera typer av ytor.

Anledningen varför dom inte vill ta tillbaka musen är väl uppenbar??? efter 1 år har garantin runnit ut så då får du antigen köpa en ny mus eller skaffa dig en bättre musmatta!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur svårt det än låter så tror jag faktiskt du får finna dig i att en lasermus oavsett pris inte funkar 100% på glansiga underlag.
Är det en sådan börda att "Springa runt med musmatta" så får du nog ta å rugga upp ytan du använder musen på, detta kommer givetvis att förkorta livslängden på musen då möss faktiskt tycker om att användas med en musmatta...Är det glas så frosta det men återigen, hallå, hur jobbigt kan det vara att frakta något så stort och massivt som ett A5-papper ungefär??

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Köp en mjuk musmatta, kan du rulla den runt kebabrullen du ändå ska ha med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Hur svårt det än låter så tror jag faktiskt du får finna dig i att en lasermus oavsett pris inte funkar 100% på glansiga underlag.
Är det en sådan börda att "Springa runt med musmatta" så får du nog ta å rugga upp ytan du använder musen på, detta kommer givetvis att förkorta livslängden på musen då möss faktiskt tycker om att användas med en musmatta...Är det glas så frosta det men återigen, hallå, hur jobbigt kan det vara att frakta något så stort och massivt som ett A5-papper ungefär??

Men jag betalar 500kr för en mus och är nu tvungen att köpa en musmatta också. Hade jag vetat om detta så hade jag inte köpt musen.

Vilka typer av möss funkar bra direkt på skrivbord (med glansig yta)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Vilka typer av möss funkar bra direkt på skrivbord (med glansig yta)?

Köp en gammal hederlig kulmus, eller varför inte en trackball?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Köp en gammal hederlig kulmus, eller varför inte en trackball?

Aldrig mer någon kulmus. Trackball är jag inte intresserad av heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Aldrig mer någon kulmus. Trackball är jag inte intresserad av heller.

Då är nog en musmatta den bästa investeringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Då är nog en musmatta den bästa investeringen.

Så det finns inga andra möss som klarar av att användas på ett glansigt underlag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Aldrig mer någon kulmus. Trackball är jag inte intresserad av heller.

Då får du antingen byta skrivbord eller finna dig i att ha en musmatta tyvärr.
Hur mycket pengar du lägger på en optisk/laser mus kommer dom alltid ha visst problem med vissa underlag.

Permalänk
Avstängd

va är detta igentligen ,som alla säger så funkar inte optiska möss på glasniga underlag hur svårt ska det va att fatta det. sen om det nu funka innan då hade du väl bara tur. Detta är inge garanti sak utan endast idioti från din sida som har konsten att bara tro.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag får väl ta och tacka för alla svar. Och lämnar härmed tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Den går inte att använda på mitt skrivbord. Är inte det ett fel? Vad är det då?

SBS

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Haha, dagens skratt

*Jag har inte köpt en trådlös mus för 500kr för att behöva springa runt med musmattan när jag vill använda den.*

Vart är det du använder din mus om du inte använder den vid datorn...?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

varför inte vara kreativ o testa olika underlag tex tidningspapper eller nått tyg.
Annars köper du en musmatta fram steelseries, måste säga att dom är underbara...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Haha, dagens skratt

*Jag har inte köpt en trådlös mus för 500kr för att behöva springa runt med musmattan när jag vill använda den.*

Vart är det du använder din mus om du inte använder den vid datorn...?

eller så köper han en logitech MX air den kan man köra på dom flesta underlag ,dock är den dyr men lite kul då den funkar som en fjärrkontroll

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Så det finns inga andra möss som klarar av att användas på ett glansigt underlag?

För att komplicera en smula kan olika modeller fungera olika dåligt på sådana underlag, men det är ovanligt att man blir helt nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHCHC
Tack för alla svar.

Men jag betalar 500kr för en mus och är nu tvungen att köpa en musmatta också. Hade jag vetat om detta så hade jag inte köpt musen.

Vilka typer av möss funkar bra direkt på skrivbord (med glansig yta)?

Smått fantastiskt att de undgått dej att Laser möss kräver ett speciellt underlag för å funka. Där av "problemet" som uppstod när de kom...

Sent ska syndaren vakna

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu

Vart är det du använder din mus om du inte använder den vid datorn...?

haha!

- I övrigt så tycker jag tråd skaparen är otroligt snål.. Här har du en musmatta för 19:-!

Permalänk
Medlem

Vänta tills skrivbordet är skitigt igen och torka inte av det sen. Då fungerar sen säkert igen.

Permalänk

Ja men nu är det så att du köpte en vara som skall användas på ej glänsande underlag.

Och du köpte musen för ett år sedan?
Då kan du rentav glömma att du får byta.

Att komma på i efterhand att det inte funkar är kanske lite surt.

Företaget som jag jobbar på använder sig av trådlösa mus med.. men isf får användaren ha med sig en musmatta....
Om det är så jäkla jobbigt för dig att ta med dig en musmatta så får du väl ta en trådbunden mus istället.
Eller så fixar du ett vitt papper under eller en tidning eller vad som hellst som funkar för musen.

Du får anpassa dig lite.
Om du hade betalat 5000kr för musen skulle du kanske kunna förvänta dig att den funkar på alla underlag.

Men köper du en volvo kan du inte förvänta dig servicen och kvaliten av en Bugatti.

Jag har ingen förståelse för ditt problem överhuvudtaget men tippset är att ta till närmaste bästa underlag.

Själv har jag till och med använt byxbenet med framgång.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Det är fel på ditt bord, inte musen.
Din mus fungerar, vilket snubbarna på onoff visat och du själv också säger.

Så felet är hos ditt bord, den funkade innan men inte nu längre.
Antar du inte har garanti på den heller?

Permalänk
Medlem

Såja nu lugnar ni er lite, han har nog fattat...........tillslut.

Annars kan man ju köra musen på skärmen, det funkar. Då kvittar det vilket bord. Om man inte har en nån form av glasskiva över den då är man ju körd iaf.

Fan jag hörde nån snubbes polares brorsa snacka om nån matta, nåt man kunde lägga under musen typ. Jag vet det låter helt utflippat men en dag så kanske det finns för alla att köpa.

Nej nu får JAG lugna ner mig och ta en korv.