The Secret of Monkey Island Special Edition

Permalänk
Medlem

The Secret of Monkey Island Special Edition

The Secret of Monkey Island™ - Steam - 8.99€ ~2GB

The Secret of Monkey Island Homepage
Gamespot Announcement Interview Video

Back by popular demand, The Secret of Monkey Island™: Special Edition faithfully re-imagines the internationally-acclaimed classic game (originally released in 1990) for original and new audiences alike. The development team at LucasArts is bringing the game into the modern era with an all new re-imagined contemporary art style, a re-mastered musical score, full voiceover, and an in-depth hint system to help players through the game’s side-splitting puzzles. Purists will also delight in the ability to seamlessly switch between the updated hand-drawn re-imagining and the original classic version.

The game's twisty plot leads our naive hero on a hilarious, swash-buckling search for the fabled secret of Monkey Island. Tales of pirate wealth lure him to the port of Mêlée with high hopes, no money, and insatiable curiosity. If clever enough, he will win the confidence of Mêlée's pirates and find himself blown by the winds of fate toward the terrifying and legendary Monkey Island -- an adventure that would chill the bones of even the most bloodthirsty buccaneer.

Relive the swashbuckling humorous misadventures of the wannabe pirate Guybrush Threepwood
- Go on a daring adventure in your attempt to become the most infamous pirate in the Caribbean.
- Win the heart of the beautiful governor, Elaine Marley.
- Along the way, confront the evil ghost pirate, LeChuck.

Play it again for the first time
- All new re-imagined contemporary art style, hand-drawn to feature animation quality.
- Re-mastered music score presented in full orchestrated detail.
- Complete voice over using the original Monkey Island™ franchise cast brings the story and characters of the original adventures to life like never before.
- Scene-for-scene hot swap allows for seamless transition between special edition and classic modes anywhere and at any time.

Includes all new features
- All new intuitive game interface and controls provide a more interactive gameplay experience.
- In-game puzzle hint system keeps the puzzles fresh and fun.

Här kan vi diskutera/hjälpa varandra, glöm inte spoiler tags. Ska även kommer till XBL men vet inte om det är samtidigt.

- The Special Edition features new character art and hand-painted environments in the style of the original, presented in 1080p widescreen (1920 x 1080 resolution)
- The developers also added a close-up of Spiffy, the dog in the Scumm Bar, that was deleted from the original versions due to space considerations, despite appearing on the back of the box.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Wieieieie!

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Medlem

Detta måste ju bara spelas.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

whops, satt å filade på min tråd om detta spelet medans du postade denna, har begärt att moderatorerna ska ta bort den fyller i lite info jag hade postat här.

Nysläpp av Monkey island 1 , remastrad grafik, musik, röstskådespeleri och annat.
Release till PC och Xbox 360 live arcade, 15 Juli 2009.
Nås lättast på steam för PC ägarna priset torde vara runt 10 euro.

Utvecklarna har även sagt att det är en till platform som ska få tillgång till spelet jag tycker det tolkas mest som att det skulle vara Iphone, men en del tror även PS3.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
whops, satt å filade på min tråd om detta spelet medans du postade denna, har begärt att moderatorerna ska ta bort den fyller i lite info jag hade postat här.

Nysläpp av Monkey island 2 , remastrad grafik, musik, röstskådespeleri och annat.

Utvecklarna har även sagt att det är en till platform som ska få tillgång till spelet jag tycker det tolkas mest som att det skulle vara Iphone, men en del tror även PS3.

Jo jag såg det, nice initiativ endå. Hopppas PS får en version med då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54

Nysläpp av Monkey island 2 , remastrad grafik, musik, röstskådespeleri och annat.

Det är väl ändå Monkey Island 1, och inte 2:an.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Önskar att det skulle vara möjligt att växla till gamla grafiken men använda allt ljud från nya, men jag förmodar att det inte kommer att gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swagger
Önskar att det skulle vara möjligt att växla till gamla grafiken men använda allt ljud från nya, men jag förmodar att det inte kommer att gå.

Om man kollar på filmen jag lade till i första posten så verkar det som ljudet försvinner när man byter grafiken, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan knappt hålla mig !!

har visa numret på copy paste och refreshar konstant!

detta kommer nog bli årets nostalgitripp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
kan knappt hålla mig !!

har visa numret på copy paste och refreshar konstant!

Snacka om lyrisk, Steam kommer braka ihop??

Bra initiativ dmr!

edit: dmr, släng upp en direktlänk till spelet hos Steam också, innan någon frågar...

Permalänk
Medlem

Ska bli kul detta , många som är taggade. Kolla announcement videon om ni inte pallar trycket att vänta, det håller en upptagen i 15min iaf.

edit - ligger en direktlänk till spelet i första posten under bilden. Sån du menade Falcon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Tycker grafiken ser riktigt välgjord ut men samtidigt trogen orginalet. Blir nog till o ta en tripp ner längs Nostalgigatan och spela Monkey Island 1-3 igen för det var ett tag sen

Förresten vet nån om en remake av tvåan är på g?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Ser fram emot detta. Tycker grafiken ser riktigt välgjord ut men samtidigt trogen orginalet. Blir nog till o ta en tripp ner längs Nostalgigatan och spela Monkey Island 1-3 igen för det var ett tag sen

Förresten vet nån om en remake av tvåan är på g?

I filmen som finns i första inlägget så säger han att det finns en möjlighet för fler remakes, beror på om folk säger att dom vill ha mera och om detta blir lyckat.

Visa signatur

Permalänk

Precis lirat klart Tales of Monkey Island, så nu väntar man på detta...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

Ok låter bra. "Ungefär 1 timme" kvar nu

Permalänk
Medlem

Spelet ute, 8.99€.

Visa signatur

Permalänk

Nu är det online....

Edit: ...installerar det nu...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

Laddar ner för fullt. Trodde inte det skulle vara så stort. 2160mb härliga pixlar.

Edit: Nu startas det för första gången.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

lskar såna här spel men så har man ju inte pengar xP

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

2GB?? Undrar vad som tar så stor plats? Typiskt att man sitter på så slö uppkoppling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
2GB?? Undrar vad som tar så stor plats? Typiskt att man sitter på så slö uppkoppling

Citerar en person på lucasarts forum "High-res massive art and high quality voices and sounds for every little bit of dialogue and music tend to take up a ton of room!"

Sitter också på sunknät men det är klart närsom nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har det installerat och klart. Hade inte Steam sedan tidigare...

Men nu måste jag lägga grabben, så jag lirar senare

Permalänk
Medlem

Laddar ner för fullt nu.
Verkar som om det kommer ta ett tag att få ner.

Permalänk
Medlem

Tankar för "fullt", Steam är segt som vanligt....

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tankar tankar spänning nu

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Här gick det fort att få ner det. Har testat lite nu. Blir tårögd...

Visa signatur

Permalänk

Föredrar att spela originalet med ScummVM men kanske köper senare.

Permalänk
Medlem

Har också testat lite nu...

En sak som som verkligen märks är att de ju precis som utlovat har uppdaterat själva grafiken men det är precis samma gamla animationer, vilket skär sig lite.

Det ser ju dock bra ut, och lite kul med röster och uppdaterad musik också.

Och en sak som bara känns korkad är att i menyerna så hamnar man alltid i en återvändsgränd, finns ingen "back"-knapp att klicka på eller någon instruktion och "apply" och "save" och sånt tar en dessutom inte heller tillbaka.

Tog inte lång tid för mig att gissa att Esc kanske funkar, men hur tänkte de egentligen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inhandlat till 360. Funkar perfekt med handkontroll.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Sitter å laddar ner från Steam nu... väntar med spänning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Föredrar att spela originalet med ScummVM men kanske köper senare.

Du kan skifta mellan gamla och spelet med Page Up och Page Down. Faktiskt jävligt fränt, har testat nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >