Permalänk
Medlem

Storbritannien följer Zimbabwes exempel - löser sina problem med pengapressarna...

http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/liamhalligan/57424...

At this point, people in my position are supposed to explain that QE isn't "printing money". I'm not going to do that. For the only difference between the UK's current policy and Zimbabwe-style economics is that QE involves the creation of electronic balances rather than actual notes.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Haha, helst sinnessjukt att de sänkte räntan. Jag är första att försvara penningpolitik då detta har visats sig fungera i längden, men nu går de ju för långt. Håller med ett antal "experter" i att det är mycket möjligt att vi får se ännu en bostadsmarknadscrash innan vi helt är tillbaka.

Förstår inte varför de inte kan avvakta. Det vänder ju av sig själv, och om de fifflar för mycket är sannolikheten stor att det blir fel då många beslut byggs på sådant som har variabler i sig som "förväntningar" osv. Tycker nöjt sig med föregående räntesänkning. Aja, får hoppas det inte blir helt kaos.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Märker ingen ekonomisk kris, vi är underbemanade på jobbet & vi går för fullt.. trillade precis in en order värd 60miljoner till bolaget... Nu vill dom att vi skall flytta vår semester till september. Räntan är låg & pengarna bara trillar in känns det som.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

... och i Kalifornien skiner solen idag! Hurra!

Synd bara att delstatens försök att dela ut warranter (IOU:s) till sina anställda och kreditorer mer och mer liknar en fars:

http://online.wsj.com/article/SB124692354575702881.html

"A group of the biggest U.S. banks said they would stop accepting California's IOUs on Friday, adding pressure on the state to close its $26.3 billion annual budget gap."

Kanske kan Schwarzenegger snart leda ett dystopiskt futuristiskt samhälle där lag och ordning inte längre råder?!

Nästan som i en film!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Många ogillar FOX News - med visst fog - men Glenn Beck har förmågan att säga mera sanningar i en enda sändning än vad Svenska Statstelevisionen gjort under hela sin existens:

http://www.glennbeck.com/content/articles/article/198/27460/

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

läste i tidningen för några dagar sedan att EU köper upp stora lager av smör bla för att hålla priset på smör uppe, är inte det lite att motverka marknaden?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
läste i tidningen för några dagar sedan att EU köper upp stora lager av smör bla för att hålla priset på smör uppe, är inte det lite att motverka marknaden?

Nehe? EU brukar ju lägga sig i det mesta. Köpa upp spannmål så bönderna blir rika, sen säljer dem detta med förlust på världsmarknaden. Detta gör att bönder i fattigare länder inte får sina varor sålda till rätt pris då EU pumpar ut massor till underpriser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

hej
såg denna dokumentär
http://video.google.com/videoplay?docid=-2550156453790090544
Men efter att sett denna blev man nyfiken på hur det är i Sverige. Någon som har stenkoll ?
efter lite googlade så värkar det som att vi har något som heter kapitaltäckninggrad på 8%

https://www.insattningsgarantin.se/Documents/Nya%20lag%20om%2...

så om jag nu fattar det hela rätt. vilket jag förmodligen inte gör
ganska knepigt detta måste jag säga.

så innebär det att när riksbanken skjuter till pengar till bankerna så blir det en massa mera pengar i systemet men dessa märks inte på en gång eftersom inflation mätts som pris på en varukorg. fördröjning altså.

http://www.regeringen.se/sb/d/11397/a/129589

så om Nordea - erhållit 5,6 miljarder. då betyder det altså att vi efter ett tag kommer att ha 65 miljarder till i systemet efter ett tag. vilket är typ 7000kr per svensk.
(uträknat i excel 5,6mijlader * 92% + 5,1miljader *92% .... )
om alla 50 mijlader använts innebär det altså 575miljarder mer i systemet. (63000kr per svensk.)

jag tycker detta låter helt sjukt. har jag verkligen tänkt rätt ?
om jag har gjort det känns det som det är dags att köpa hus.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Det är klassisk Fractional Reserve Banking som det heter. Sätter du in 100 kr på en bank så kan de låna ut ca 90 kr till någon annan, med hjälp av dina pengar, samtidigt som du har "kvar" dina 100 kr. Således har 90 kr skapats helt sonika hos banken, sätter person nummer tre in dessa på en annan bank så kan den banken låna ut 81 kr av dessa 90 till någon annan, och så fortsätter det. Kapitaltäckningsgraden säger bara hur stor del av de 100 kr som ska finnas kvar hos banken, resten kan de låna ut till någon annan.

Givetvis fungerar inte detta om alla skulle plocka ut sina pengar men så länge människor inte plockar ut pengar i större grad så klarar bankerna detta. Man har infört statliga insättningsgarantin just för att man inte vill ha s.k bankruns där alla springer o plockar ut sina pengar (som inte finns...)

Jag är visserligen en motståndare till FRB men samtidigt så ska man ha i åtanke att det är inte pengar som skapas utan krediter, när någon amorterar på sina lån så sjunker således kreditmängden.

Permalänk
Medlem

Skriven i maj men fortfarande aktuell

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2904251.svd

Varken FED, ECB, Riksbanken eller andra europeiska centralbanker har några erfarenheter av att hålla så låga räntenivåer som man gör idag. Detta kan liknas vid ett gigantiskt experiment.

Men det är allt for höga insatser och förlustrisker for att man ska kunna rekommendera att ett sådant experiment genomförs. Tänk er att ni ska ut på en flygtur. Piloten har läst mycket teori, men aldrig tagit några flygtimmar. Skulle ni följa med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Märker ingen ekonomisk kris, vi är underbemanade på jobbet & vi går för fullt.. trillade precis in en order värd 60miljoner till bolaget... Nu vill dom att vi skall flytta vår semester till september. Räntan är låg & pengarna bara trillar in känns det som.

Var jobbar du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Var jobbar du?

Tetrapak lund....

Permalänk
Glömsk
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Bra artikel av Norberg: http://www.dn.se/opinion/debatt/varldsekonomin-riskerar-att-d...

intressant artikel, speciellt när man läser att bankerna förutsåg att de skulle räddas om de sket sig i näven, men efter att ha sänkt räntan till 1% behöver man ju inte chockhöja till 6% direkt året efter? en långsam återgång till det normala hade väl varit det bästa? men de kanske ville få folk att inte tänka på kriget i afghanistan och irak så mkt:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur tycker ni det ekonomiska läget i världen och Sverige har utvecklat sig senaste månaderna?

Jag får lite känslan av att fler och fler blåser "faran över" men personligen tycker jag det är för mycket konstgjord andning på alla håll i världen just nu!

*Rekordlåg ränta med prognostiserad låg ränta länge framöver.
Av detta följer att:
*Bomarknaden har tagit rejäl fart igen - de svenska hushållens skuldberg bara ökar och ökar. Men vad händer när räntan normaliseras? På tok för många stirrar sig blinda på månadskostnaden på hemnet.se och tror inte, eller kanske förtränger att om några år kan räntan vara flera hundra procent högre än idag!

*Eftersom det är nästan gratis att låna köper många rena konsumtionsvaror på avbetalning, eller höjer sina bud på huset eftersom det "ändå bara blir några kronor extra per månad".

EU kommer dock förhoppningsvis att kunna normalisera boendekostnaderna i framtiden enligt ett förslag: http://di.se/Artiklar/Motstandet__stort__mot_EU_s_bolanekrav....

Personligen skulle jag gärna se en normaliserad kurva för bopriserna - detta tjänar alla på! Ett sätt ÄR just att reglera låneförutsättningarna till exempel med striktare kapitaltäckningskrav.

Att se följande graf får åtminstone MIG att undra vilka fundamenta som ligger bakom?

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

Åsikter, tankar?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har rätt, davyp3. Vi har precis genomgått en finansiell härdsmälta som kollapsat hela boendemarknaden i USA. Orsaken är att folk lånar mer än de kan betala av, på grund av för slappa regler och en för låg ränta. Så när lågkonjunkturen kommer, vad har riksbankerna för vapen? Sänka räntan ännu mer förstås. Det hela blir ett enda stort spel där någon förr eller senare sitter med Svarte Petter, dvs ett jättelån på ett hus som inte är värt de pengarna.

Generösa bankregler trissar ju egentligen bara upp huspriserna. Spela roll om man lånar en eller två eller tre miljoner om man ändå kan betala låg ränta och obefintlig avbetalning. Hade topplånen begränsats hade folk fått spara mer i förväg och huspriserna hade gått ner. Frågan är vilka som är vinnarna med dagens system. Jag tror inte det är konsumenterna utan snarare bankerna, som kan leva gott på räntan från sina utlånade låtsaspengar.

Av de åtgärder jag sett från såväl svenska som utländska regeringar och centralbanker för att möta krisen så är det just det - krisåtgärder. Jag har inte sett någonting konkret som kan förbättra situationen på sikt eller förhindra att sådana här kriser inträffar i framtiden. Tvärtom bidrar krisåtgärderna till att snabbt bygga upp en ny bubbla. Mycket snart måste räntorna höjas, reglerna stramas upp och prisracet på bostadsmarknaden hejdas. För att räntevapnet ska vara effektivt i en lågkonjunktur måste det finnas marginal för att sänka den. Det hjälper inte att trycka på gasen om man redan kört i diket.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Av de åtgärder jag sett från såväl svenska som utländska regeringar och centralbanker för att möta krisen så är det just det - krisåtgärder. Jag har inte sett någonting konkret som kan förbättra situationen på sikt eller förhindra att sådana här kriser inträffar i framtiden. Tvärtom bidrar krisåtgärderna till att snabbt bygga upp en ny bubbla. Mycket snart måste räntorna höjas, reglerna stramas upp och prisracet på bostadsmarknaden hejdas. För att räntevapnet ska vara effektivt i en lågkonjunktur måste det finnas marginal för att sänka den. Det hjälper inte att trycka på gasen om man redan kört i diket.

Den mest konkreta lösning jag sett är att lägga ner alternativt starkt reglera centralbanken. Själva boven i dramat har ju alltid varit centralbankernas manipulation av ekonomin och räntorna. Det är obekvämt att det finns institutioner som ur tomma intet kan skapa miljarder kronor, lite på samma sätt som det är obehagligt att vissa länder har kärnvapen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi kan börja med att slopa det 30%-iga ränteavdraget, kostar mer än det smakar, och bidrar bara till att öka låneutrymmet till bostad.

Permalänk
Medlem

någonting man skulle kunna göra är ju att börja säga till bankerna "hur mkt har ni utlånat och hur mkt har ni täckning för?" det skulle nog skrämma bankerna att lugna ner sig med utlånandet tror jag:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Märker ingen ekonomisk kris, vi är underbemanade på jobbet & vi går för fullt.. trillade precis in en order värd 60miljoner till bolaget... Nu vill dom att vi skall flytta vår semester till september. Räntan är låg & pengarna bara trillar in känns det som.

Gå med på det och låt dem betala rejält eftersom det de föreslår är ett avsteg från semesterlagen om fyra sammanhängande sommarveckor semester. Då skall det kosta lite för företaget, så att arbetarna får del av kakan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Gå med på det och låt dem betala rejält eftersom det de föreslår är ett avsteg från semesterlagen om fyra sammanhängande sommarveckor semester. Då skall det kosta lite för företaget, så att arbetarna får del av kakan.

Jasså herrn har gått och blivit kapitalist? Det korrekta är väl ändå att se till att de ska anställa fler av de arbetslösa för att de uppenbarligen har tid över. Jag tar alltid extra pengar för semestern men så är jag ju ond borgare också men jag trodde mer om dig!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jasså herrn har gått och blivit kapitalist? Det korrekta är väl ändå att se till att de ska anställa fler av de arbetslösa för att de uppenbarligen har tid över. Jag tar alltid extra pengar för semestern men så är jag ju ond borgare också men jag trodde mer om dig!

Om företag föreslår avsteg från lagar för att öka produktion (vinst) eller liknande skall del av detta komma tillhanda arbetaren som kompensation. Eller tycker du folk skall gå med på att skippa lagenlig semester för att blidka chefen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Om företag föreslår avsteg från lagar för att öka produktion (vinst) eller liknande skall del av detta komma tillhanda arbetaren som kompensation. Eller tycker du folk skall gå med på att skippa lagenlig semester för att blidka chefen?

Nej jag har ju som sagt flertal ggr tagit pengarna men jag trodde du byggde din argumentation på det som är bäst för arbetarna och det är ju att se till att chefen anställer fler personer inte att individuellt komma överrens om ersättning för att man jobbar mer än vanligt. Kollektivet framför allt väl?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej jag har ju som sagt flertal ggr tagit pengarna men jag trodde du byggde din argumentation på det som är bäst för arbetarna och det är ju att se till att chefen anställer fler personer inte att individuellt komma överrens om ersättning för att man jobbar mer än vanligt. Kollektivet framför allt väl?

Jag har aldrig sagt individuellt, utan gör ett gemensamt avtal med arbetsgivaren, för de som går med på att skippa semestern med hjälp av fackets hjälp.
Arbetsgivaren kan aldrig tvinga arbetarna att skippa semester, det måste vara frivilligt mot kompensation då rimligtvis.

Rimlig ersättning för att gå med på att skippa semestern på sommaren 2010 bör vara runt 0.5 -1.0 X månadslönen i extra utbetalning.
Det är iofs en förhandlingssak parterna emellan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Jag har aldrig sagt individuellt, utan gör ett gemensamt avtal med arbetsgivaren, för de som går med på att skippa semestern med hjälp av fackets hjälp.
Arbetsgivaren kan aldrig tvinga arbetarna att skippa semester, det måste vara frivilligt mot kompensation då rimligtvis.

Rimlig ersättning för att gå med på att skippa semestern på sommaren 2010 bör vara runt 0.5 -1.0 X månadslönen i extra utbetalning.
Det är iofs en förhandlingssak parterna emellan.

jaja men då är du på arbetsgivarens sida då alltså. Det här är ju fördelaktigt för arbetsgivaren. Arbetstagaren tjänar på att det är korrekt antal tjänster istället. Så tydligen är arbetsgivarens sida bra ibland också alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
jaja men då är du på arbetsgivarens sida då alltså. Det här är ju fördelaktigt för arbetsgivaren. Arbetstagaren tjänar på att det är korrekt antal tjänster istället. Så tydligen är arbetsgivarens sida bra ibland också alltså.

Varför skulle jag vara emot avtal som kan vara fördelaktigt för både arbetsgivare och arbetstagare, det är ju det som gör själva förhandlingen.

Lokala avtal förekommer på många arbetsplatser som tillägg på kollektivavtal eftersom samtliga kollektivavtal i Sverige behandlar inte samtliga situationer som kan tänkas uppkomma.

Lokala avtal kan vara allt ifrån lokala tillägg p.ga arbetsmiljö,smuts, ensamarbete speciella omständigheter, höjd risk vid vissa arbeten, speciella arbetsuppgifter.
T.ex speciella helgskift kan premieras, mot ersättning få arbetaren att endast jobba helger.

Det är dock inte särskilt vanligt att lokala avtal om flyttande av semester förekommer, eftersom oftast respekterar arbetsgivaren arbetstagarens semester som även är reglerat enligt lag. Skall man kringå lagen brukar arbetsgivaren få betala ganska rejält för att få igenom sina krav och dessutom måste bägge parter acceptera "dealen".

Ingenting är omöjligt men om en förhandlings skall gå igenom så skall ju båda parter tjäna på avtalen annars kommer man ingenstans i förhandlingar och särskilt inte i lokala förhandlingar. Och motpart i förhandlingen är facket.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Varför skulle jag vara emot avtal som kan vara fördelaktigt för både arbetsgivare och arbetstagare, det är ju det som gör själva förhandlingen.

Lokala avtal förekommer på många arbetsplatser som tillägg på kollektivavtal eftersom samtliga kollektivavtal i Sverige behandlar inte samtliga situationer som kan tänkas uppkomma.

Lokala avtal kan vara allt ifrån lokala tillägg p.ga arbetsmiljö,smuts, ensamarbete speciella omständigheter, höjd risk vid vissa arbeten, speciella arbetsuppgifter.
T.ex speciella helgskift kan premieras, mot ersättning få arbetaren att endast jobba helger.

Det är dock inte särskilt vanligt att lokala avtal om flyttande av semester förekommer, eftersom oftast respekterar arbetsgivaren arbetstagarens semester som även är reglerat enligt lag. Skall man kringå lagen brukar arbetsgivaren få betala ganska rejält för att få igenom sina krav och dessutom måste bägge parter acceptera "dealen".

Ingenting är omöjligt men om en förhandlings skall gå igenom så skall ju båda parter tjäna på avtalen annars kommer man ingenstans i förhandlingar och särskilt inte i lokala förhandlingar. Och motpart i förhandlingen är facket.

jag har då alltid förhandlat min semesterersättnings-extra själv i alla fall. Rätt så säker på att jag kan göra bättre reklam för mig än vad mitt fack kan.

Men hur som helst. Det är arbetsgivaren som tjänar mest på det där. Arbetstagarna tjänar på att nya tjänster tillkommer som täcker upp istället för att arbetaren ska behöva arbeta in sin sommar-semester. Det lilla man kan tjäna på det där är ju strikt egoistiskt och kortsiktigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
jag har då alltid förhandlat min semesterersättnings-extra själv i alla fall. Rätt så säker på att jag kan göra bättre reklam för mig än vad mitt fack kan.

Men hur som helst. Det är arbetsgivaren som tjänar mest på det där. Arbetstagarna tjänar på att nya tjänster tillkommer som täcker upp istället för att arbetaren ska behöva arbeta in sin sommar-semester. Det lilla man kan tjäna på det där är ju strikt egoistiskt och kortsiktigt.

Vad bra om du lyckats själv, men det fungerar inte så för samtliga överallt.

Jo arbetsgivaren tjänar helt klart mest men som sagt det är upp till varje individ om man skall gå med på liknande dealer.
Förhandlingar om uppskov med semester och liknande bör göras i grupp så att inte Kalle får 5k kr för att gå med på det och Stefan får 10k för att gå med på samma deal. Det kommer bli orättvist om inte alla får samma "deal".

Alla arbetstagares "heliga" semestrar är lika mycket värda.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

http://www.sr.se/Skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=314451...

Från sr: Företag lever på sparade pengar.

Här är ju verkligen ett företag som tänkt till och förberett sig för finanskrisen.
De behåller de anställda och när konjunkturen vänder gasar de för fullt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1