Skärmsladd - input

Permalänk

Skärmsladd - input

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, eller vad den skulle heta... Men jag hoppas att det ska duga:D

Jag kom på att jag har ett väldigt stort chassi (Cooler Master Cosmos 1000) - som är helt omoddat!

... Och jag skulle gärna ha en liten skärm där olika info om burken visas (typ processortemp, hur mycket hårddiskarna arbetar, mm.

Och jag hittade en passande 12,1" skärm i en bärbar dator (Förövrigt ganska slaktad, 1 gb hdd, okänt med RAM och typ 100 mhz processor.

I alla fall - skärmen hade jag tänkt att sätta någon stans senare... men det är inte det som är problemet...

Det jag behöver hjälp med är vad jag ska köpa till skärmen för att den ska gå att sätta in i antingen ett vga-uttag, eller ett digitalt uttag, så att man kan koppla in den i en stationär dator.

Jag vet alltså inte vad inputen till skärmen heter... Men den får uppenbarligen både ström och bild genom en enda kabel.

Bilder på uttaget:

Detta är alltså ett sånt uttag som jag ska ha.

Och det är här det ska in på skärmen.

Jag kommer självklart lägga ut en bygglogg på Sweclockers ifall jag får tag på de rätta grejerna för att kunna genomföra ett sånt här bygge, och tack på förhand:D

Ursäkta för dåliga bilder - LG Viewty 5 mp är faktiskt inte så bra som alla säger.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk

Kollade runt lite, och detta verkar vara den rätta skärmmodellen:
http://www.pchub.com/uph/laptop/521-9378-745/IBM-ITSV50D-LCD-...

Dock hittar jag ingenting om vad inputen heter:(

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara allt för pessimistisk, men det är ofta så att själva panelen är ganska "korkad" och behöver lite hårdvara för att kunna ta emot en vga-signal. Den hårdvaran sitter oftast i laptop:en. Vill du driva panelen får du nog bygga hårdvaran själv.

Schematiskt ser det ut såhär:

grafikkort -> "vga" -> hårdvara -> kontakt -> panel

men "kontakt" menar jag den du tagit bild på.

Inget konstigt här egentligen, det ser likadant ut på stationära pc-burkar med platta skärmar, men där sitter hårdvaran i skärmen.

Det görbart med lite meck, se här t.ex.

http://www.webx.dk/oz2cpu/pic/pictft.htm

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Så... Den kommer inte alls fungera om jag nu lyckas hitta en sladd?><

Okej, det såg lite för avancerat ut, sorgligt nog... Ska kolla i olika affärer och se vad de säger.

Återkommer:D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lycka till, finns femtioelva trådar om det samma, men har inte löst någon som lyckats.

Så att kolla i affärer hjälper föga

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jobbigt:(

Jag får väl se mig om efter en billigare "normal" skärm, då... Även om det bästa vore att ha denna><

Visa signatur