Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
vilken otrolig tur att du inte sitter på nån position som gör att du kan bestämma över andra, bara för att du äger marken kan du inte hindra att folk går springer och t.om tältar, tänder eld osv, kallas allemansrätten, dock gäller det annorlunda när det kommer bostadshus, där är det lite luddigt, men verkar vara typ 60-70 m runt själva huset som det gäller

och jag hoppas verkligen att nån kommer och gnäller på vad du har på tomten, så du verkligen plockar fram "hagelsprakaren" och hotar personen i fråga, risken är då att du får omprioritera ditt beslut att inte ta det i röven

/Daniel

Ingen fara, bor i lägenhet och vapen gillar jag inte, ingen behov av sådant (än)

Visst vet jag vad allemansrätten är, men många andra gör inte det.

Ingen skadegörelse eller nerskräppning får förekomma, får ej störa markägaren bla bla, eldning är inget att rekommendera om inte eldningsställen finns utsatta, markägaren vill väl inte att dess skog eller mark börjar brinna.

Citat:

Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.

Så allemansrätten ger ingen rätten att göra vad som helst.

Och vissa använder sig av allemansrätten i min bil, kallar det för just det för att snutarna gör ju inget fast jag gjort allt jobb åt dom.

Behöver knappast läxa mig om allemansrätten, den lärde jag mig som 5åring när vi campa mycket... du vet, tält/husvagn vid en sjö.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Tyvärr så är mentaliteten så på SWEC att om någon ska göra något där det finns en teoretisk möjlighet till att man kanske skulle kunna under någon omständighet bryta mot någon lag eller EULA eller annat skit så ska alla börja whina!

Kan inte bara folk skaffa sig lite flashback mentalitet dvs. att det inte är våran sak att avgöra om han ska få hjälp eller inte pga misstanke om lagbrott.

Till alla er som tycker detta är fel eller olagligt: GE FAN OCH SKRIV I TRÅDEN OCH HÅLL DET FÖR ER SJÄLVA!
Kanske det var lite onödigt med caps men kännde att jag måste få igenom mitt budskap.

Glöm för all del inte alla ISO standarder nu!

En lösning med kretsar verkar smart, det går med säkerhet att koppla till en GSM sändare och kan inte bli alltför krångligt eller dyrt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

vet inte hur ofta google maps eller liknande updateras men om det är en gång om dan går det ju att bra att surfa in dit och kolla nivån i sjön

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nivåvakt från ELFA\Kjelle, samt Clas-Ohlssons GSM-larmsystem via SMS,(kompatibelt med nivåvakten) samt ett bilbatteri (och eventuellt solcellsladdare om man är riktigt tät).

'Lätt å vinne, men int så billigt å vinne tvjer.'

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
vet inte hur ofta google maps eller liknande updateras men om det är en gång om dan går det ju att bra att surfa in dit och kolla nivån i sjön

Det uppdateras nog inte så ofta (iallafall inte där jag bor) så jag tror nog inte det är någon idé och man ser ändå inte hur hög nivån är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keckepro
Jag skiter rætt så mycket i om det ær lagligt eller olagligt. Ingen behøver ju veta att jag har satt kameran dær om någon skulle se den.

Att kontakta kraftverket har jag førsøkt. Det ær en privatperson som har det och han ær nog inte så sugen på att folk ringer stup i kvarten och frågar vad han slæpper på.

Skall kolla med viltkamera om de vet något. Men det borde ju inte vara så svårt. egentligen så kan man ju ta en mobiltelefon som man får programmerad till att starta en gång i timmen och skicka ivæg en bild på mms och sen stænga av sig igen eller något.

En kameraövervakning på ett sådant avstånd låter lite väl svåranpassat i ett sådant här syfte. Hur många är ni som fiskar och är intresserade när de släpper på vattnet? Alternativet är kanske någon form av nyhetsbrev via ett egetutvecklat program som automatiskt skickar mail till valfria adresser så fort vatten släpps på? Detta beror ju iofs hur personen i fråga släpper på vattnet om det är via ett system eller en vanlig strömbrytare, samt att någon ska koda ihop det med systemet för att skicka ett nyhetsbrev.

Alternativet om man kan komma överrens med personen som släpper på vattnet att skicka ut mail så fort han har släppt på? Om ni är ett fåtal personer som är intresserade och ger honom några hundringar i månaden under bordet för att göra detta så kanske det vore det enklaste alternativet.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Glöm för all del inte alla ISO standarder nu!

En lösning med kretsar verkar smart, det går med säkerhet att koppla till en GSM sändare och kan inte bli alltför krångligt eller dyrt.

Vad har ISO standarder med mitt inlägg att göra?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Kolla denna länken
"http://www1.shellkonto.se/icom2002/videosandare/6/index.htm"

en sändare som sänder över det analoga tv nätet som inte används längre, lagligt nej kul ja. Kanske går att fixa med ett 12v bil batteri.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Kolla denna länken
"http://www1.shellkonto.se/icom2002/videosandare/6/index.htm"

en sändare som sänder över det analoga tv nätet som inte används längre, lagligt nej kul ja. Kanske går att fixa med ett 12v bil batteri.

En så har en jag "känner" byggt i "teorin", den fungerade men inget bra i "teorin"

By the way, du råkar inte ha länken till "modersidan" för den länken?

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

Nä tyvärr men jag har en länk för en digital lösning också dock mycket mer avancerad.

http://bellard.org/dvbt/

P.S hur dåligt fungerade den i praktiken då jag har en kompis som vill bevaka vildsvin i jakt syfte och vi funderade på att bygga en analog sådan sändare?

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
trampa sönder gör dom inte, inte bokstavligen.. bara något jag kläckte ur mig.

Det är inte markägaren som hota eller liknande utan det var "tuffa" ungdomar som läste om det i tidningen och skulle lära orienterarna lite vett.

Jag tycker att man ska ha rätt att montera vilken kamera som helst på sin mark som man äger, men inte fan ska man få idioter på sin mark som tror sig äga den.

Om någon kom och klampa på min tomt och börja gnälla över något jag har där, inte fan sitter jag där orörd, det är hagelsprakaren som hoppar fram under ögonen på dom då, någon jävla gräns ska det finnas, jag tar det inte i röven som vissa andra.

PERSONLIGEN tycker jag att det är så in i helvetes löjligt att man "inte" får montera kamera, vill du inte hamna på bild så är det bara att dra åt helvete.

MEN nu lämnar vi OffTopic och diskuterar endast hur man gör det tekniskt sätt, ingen lagbrott att "spekulera" i hur man får det att fungera

Jag tycker att det är väldigt naivt att tro att man kan "äga" mark. Markägande (åtminstone i skogen) är en symbolisk skitsak som är fel och något man absolut inte ska respektera på något som helst vis. Alla får vista sig i skogen bäst de vill. Har du någonsin hört talas om allemansrätten? Det låter som att du vill bo i ett avgränsat storebrorssamhälle. Obegripligt.

Angående ämnet så tycker jag att det låter som en ouppnåelig vision. Du borde nog hitta någon annan plats att fiska på, alternativt skaffa numret till det där kraftverket och fråga själv innan du åker.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Är inte allemansrätten egentligen mer en traditionell rätt än en faktisk lagstadgad rättighet?

Visa signatur

Permalänk

Om inte annat så ställer den till med stora problem pga alla turister som tror den betyder att man kan göra precis vad man vill.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Här är min lösning,

Plexiburk som är vattentät, 3gmobil med video funktion. En Solcell som laddar batteriert.

Sen hi-jackar du vibratorn, kopplar på ett relä som är ansluten till svara knappen på telefonen ;).

Om någon frågar vafan din kamera gör där så tappade du den lite fint bara ( i en plexiburk med solceller:) )

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Här är min lösning,

Plexiburk som är vattentät, 3gmobil med video funktion. En Solcell som laddar batteriert.

Sen hi-jackar du vibratorn, kopplar på ett relä som är ansluten till svara knappen på telefonen ;).

Om någon frågar vafan din kamera gör där så tappade du den lite fint bara ( i en plexiburk med solceller:) )

En smart lösning tycker jag. Borde ju inte vara så svårt att genomföra.

Permalänk
Medlem

Många telefoner kan autosvara med headset i.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Jag tycker att det är väldigt naivt att tro att man kan "äga" mark. Markägande (åtminstone i skogen) är en symbolisk skitsak som är fel och något man absolut inte ska respektera på något som helst vis. Alla får vista sig i skogen bäst de vill. Har du någonsin hört talas om allemansrätten? Det låter som att du vill bo i ett avgränsat storebrorssamhälle. Obegripligt.

Angående ämnet så tycker jag att det låter som en ouppnåelig vision. Du borde nog hitta någon annan plats att fiska på, alternativt skaffa numret till det där kraftverket och fråga själv innan du åker.

Det beror helt på situationen så tro inte att du kan göra vad du vill på någon annans mark pga allemansrätten.

Allt handlar om att ta hänsyn och visa respekt för markägaren. Gör du det så märker han inte om 50 pers har knatat runt i hans skog de senaste dagarna.

För övrigt så tycker jag att markägare ska få mer att säga till om, det finns många puckon som förstör ute i skogarna.