Permalänk

Värmeproblem i NZXT Hush

Jag köpte en dator för några månader sen för att kunna spela Darkfall Online. Efter att ha kikat på köpråd på sweclockers forum blev det:

Asus M4N72-E
PSU Corsair TX 650w
WD Caviar 640 GB
Corsair 4 gb DDR2 XMS2-8500D

Processor: Amd phenom2 X4 940 3 Ghz
Grafikkort: Gainward GTX 260 GS 896 MB
Chassi: NZXT Miditower HUSH Länk till artikel om chassi

Använder standard kylaren som följde med till processorn och har inte klockat något.

Nu till problemet, det blir väldigt varmt inne i lådan efter att jag spelat en liten stund. Grafikkort och processor fläktarna går upp på högvarv och för ett jävla oväsen. Om datorn står standby i windows sker inte denna extrema värmeutveckling.

Den tillfälliga lösningen på mitt problem är att lägga lådan ner på sidan och ta bort sido-plåten så värmen från grafikkort och processor får stiga rakt upp. Då varvar fläktarna genast ner och allt blir tyst och lungt igen. Räcker egentligen o bara ta bort sidoplåten behöver inte lägga den ner, tyder väl på väldigt dålig luftgenomströmmning i lådan?

Detta superchassi som jag nu ångrar att jag köpte är utrustat med en insugsfläkt fram och en utsugsfläkt bak, men båda verkar gå på väldigt låga varv och hjälper inte mycket. Samt att chassit även har en tunn gummimatta på insidan som endast verkar ha funktion som isolering

Jag funderar även på att köpa ett till grafikkort och köra SLI för att få högre FPS på slagfältet (Darkfall Online är ett MMORPG) men just grafikkortet verkar vara det som avger mest värme inne i lådan och denna värme stiger rakt upp på processorn när chassit står som det är tillverkat för. Och skulle 2 grafikkort öka min FPS inne i spelet? FPS går ner när 100+ spelare vistas innom samma område och slänger flashiga spells på varan, annars funkar det bra.

Olika lösningar jag funderar på:

* Byta ut chassifläktarna mot några som suger lite hårdare

* Byta ut processorfläkt till en zalman CNPS 9900

* Slita ut gummiskiten ur chassit.

* Kötta hål i sidoplåten ovanför grafikkort och montera nån fläkt där i sidan och eventuellt göra om chassi till en liggande model

Vill ha en någorlunda tyst och stabil konstruktion som kyler bra. Darkfall Online och datorn står på 24/7

Permalänk

Om processorn blir varm rekommenderar jag en thermalright ultra 120 extreme, den är supertyst med en noctua fläkt på. Samt håller prollen mycket sval. Sen om grafikkortet blir varmt tycker jag att Thermalright T-RAD^2 är en mycket trevlig kylare.

edit: Lådan såg dessutom ganska hermetiskt tillsluten, jag kan rekommendera en HAF 932, så blir det fart på luften, den är dessutom riktigt tyst trots de stora fläktarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Lär inte vara något fel på lådan. Har själv den lådan och har ställt ner alla fläktar till Slow. CPU ligger då på 40C.
Att GPU fläkten går igång när man väl drar igång spel går inte att komma ifrån. Kortet måste kylas helt enkelt.
Kolla temperaturerna i datorn och se efter vilka fläktar som kör igång.

Permalänk

Det är ju så stor skillnad på att köra med öppen låda och stängd låda, det borde väl tyda på att det blir för varmt inne i den/för dålig ventilation?

Finns det nått program att kontrollera temperaturerna med i windows 7?

Permalänk

Byte ut orginal chassifläktarna mot två schyte fläktar som tydligen ska blåsa 88 cfm.

Nu låter datorn lika mycke som när jag spelade, fast helatiden. Dock är temperaturen inne i lådan mycket lägre och processor/gfx fläktarna arbetar inte lika hårt längre inne i spelet.

Om 88 cfm står för 88 kubikfot per minut skulle det grovt räknat innebära över 80 luftbyten i lådan varje minut?