hp t5000 tunn klient

Permalänk
Medlem

+ att du sparar batteri-tid på att inte ha en hårddisk

Jag slet ut DVD'n också för att spara mer ström och då räckte batteriet mycket längre

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag har en 5710 (tror jag det är) och den kör Debian från ett USB-minne. Agerar dock bara shell för IRC, men visst kan man göra saker med tunna klienter också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Man kan också plocka ur cf kortet ur den tunna klienten och stoppa in en 2.5" disk.
Kör 2st T5000 hemma med windows XP till min väderstation och loggdator för bergvärmen, elförbrukning

Permalänk
Medlem

fick ingen egentlig ordning på min hp t5500 med cf minne, så det blev till slut att köra med usb minne. fått knoppix att funka rätt bra, dock har jag problem att få den att autostarta vncservern. Så jag ska prova att slänga in xubuntu via pendrivelinux guiden.

fick dock inte ubuntu att funka, den klagade på saknade filer vid boot. xubuntu funkar som livecd dock, men det ville inte starta när jag installera det direkt till usb minnet. Det är ju debian baserat också så borde ju funka tycker jag?

Permalänk
Medlem

Prova damn small linux (DSL). Det är bara 50MB stort och är gjort för att autostartas från usb-minnen och cd-skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Prova damn small linux (DSL). Det är bara 50MB stort och är gjort för att autostartas från usb-minnen och cd-skivor.

det har jag inte provat faktiskt. men xubuntu funkade i 8.10 (9.04 ville inte alls), dock tar det sju svåra år att göra något, så fundera på om man skulle skaffa ett riktigt snabbt usb minne, har ett sandisk cruzer micro nu bara.

Permalänk

På min skola har vi nästan bara såna klienter. Brukar ofta boota linux via usbsticka. Du kan väl göra något liknande och streama online musik elr nåt i den stilen?

Permalänk
Avstängd

Vad meckiga HPs klienter verkar. Jag har tunn klient SunRay2 och den är liten som en VHS kassett, väger 0.38kg, drar 4w, billiga. Man kan inte installera nånting på den. Helt perfekt. Man installerar SunRay server mjukvaran på Linux eller OpenSolaris, sedan pluggar man in den i routern och efter några sekunder ploppar inloggningsrutan upp.

Sen loggar man in och kör allting via serverns CPU. Det är precis som du satt vid din Linux/OpenSolaris burk, du märker ingen skillnad (förutom att visa film blir lagg). Alla program exekveras på serverns cpu och inget körs på klienten. Den bara skickar keyboard och mus till servern, och servern skickar tillbaka bitmap bilder som klienten visar på skärmen. Funkar skitbra.

En core driver 5 tunga office användare, så en quad core driver 20 tunga office användare. En SunRay kräver typ 30kb/sek bandbredd normalt office arbete. Inga program körs på klienten, allt körs på servern. Så en SunRay blir aldrig omodern. De går inte att uppgradera, och ska inte uppgraderas. MTBF är 22 år. Om du behöver mera kraft, så uppgraderar du servern och vips har alla SunRay uppgraderats samtidigt.

Jag tänker köra såna hemma, och ha servern i källaren. Och köra ZFS raid. Alla kommer åt MP3 och sånt, och ha tunna klienter i varje rum. Helt fläktlösa. Man förvarar 20 såna i en låda. Behöver du ytterligare arbetsstation, isåfall ta fram en sunray ur lådan och plugga in i routern samt skapa konto. Klart. Man kan köra dem över nätet, ge en till morsan och låt henne köra mot din server över nätet. Strular hennes konto, återskapa det enkelt. Eller låt alla grannar köra varsin SunRay mot din server, och släng ut deras datorer. Spara mycket ström. En bank sparade 94% av energin när de gick över till tunna klienter SunRay.

Självklart kan du köra VDI och sånt, så du väljer vilket OS som du ska logga in på. Här väljer han vilket OS han vill köra: WinXP, Win7, Solaris, Linux:
http://www.youtube.com/watch?v=NwnN7N_eSRU

Microsoft själva kör såna här SunRay2:
http://www.sun.com/solutions/vdi/microsoft-eec-case-study.pdf
och kör Windows på sina datorer.

Det finns ett Windows program som emulerar en tunn klient SunRay. Och ett java öppen sås projekt som emulerar en SunRay. Då kan du köra det programmet i linux på din HP klient, och logga in på SunRay servern. Kolla i "Linux" forumet där som heter "OpenSolaris" tråden för mera info.

Permalänk

Köpa var och en guide

Är rätt sugen på att köpa en HP Compaq t5000 Thin Client och undrar var man kan köpa en billig, vet inte om ebay är så bra för att usa har inte samma spänning som sverige. och om någon skulle kunna skriva en guide hur man gör en win 2003 server och hur man kopplar upp klienten till det. Har en hp microtower pc med win7 pro, man kanske kan använda den. Vill helst inte behöva ändra system eller ta bort os:et på sen Vet inte så mycket om dom för har bara användet dom till office i skolan.
Tack på förhand!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zingo2000:

Är rätt sugen på att köpa en HP Compaq t5000 Thin Client och undrar var man kan köpa en billig, vet inte om ebay är så bra för att usa har inte samma spänning som sverige. och om någon skulle kunna skriva en guide hur man gör en win 2003 server och hur man kopplar upp klienten till det. Har en hp microtower pc med win7 pro, man kanske kan använda den. Vill helst inte behöva ändra system eller ta bort os:et på sen Vet inte så mycket om dom för har bara användet dom till office i skolan.
Tack på förhand!

Nätdelar tar nästan uteslutande 100–240 V inspänning i 50–60 Hz för att inte behöva tillverka multipla komponenter för olika världsdelar, så även denna enligt första produkbladet från HP Compaq för produkten på Google, så det ska inte vara några problem. Däremot passar inte originalstickproppen rent fysiskt i svenska uttag om du köper en amerikansk, men från de bilder jag kan se så verkar det vara en vanlig löstagbar strömkabel, precis som den du har till din stationära dator. En svensk sådan som utbyte är inte svår att få tag på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Guide!!

Någon som kan skriva en guide hur man kan göra en windows 2003 server i virtualbox som min hp compaq kan koppla upp sig mot.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Någon som kan skriva en guide hur man kan göra en windows 2003 server i virtualbox som min hp compaq kan koppla upp sig mot.

Det där är en process du får googla dig till, jag tror inte att någon här kommer att skriva en sån guide eftersom den blir skapligt lång.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk

Vad kan man göra med en hp t5000

Jag har fått tag på en gammal t5000 och undrar vad man kan göra med den?
har försökt få den funka med RDP men det funkar inte.
Man kan inte ens lyssna på musik, media player hittar inte ljudfilerna men hittar andra filer och det finns en gammal ie på den.
Det finns inte stöd för flash eller HTML5 på den och kan inte installera någon annan webbläsare på den.
Det finns även Citrix Metaframe på den.

//Tack på förhand

Visa signatur

(\__/)
(O.o)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Jag har fått tag på en gammal t5000 och undrar vad man kan göra med den?
har försökt få den funka med RDP men det funkar inte.
Man kan inte ens lyssna på musik, media player hittar inte ljudfilerna men hittar andra filer och det finns en gammal ie på den.
Det finns inte stöd för flash eller HTML5 på den och kan inte installera någon annan webbläsare på den.
Det finns även Citrix Metaframe på den.

//Tack på förhand

Citrix Metaframe är just programmet du använder för att ansluta till terminalservern. Du behöver sätta upp en motsvarande Citrix-server för att kunna använda den utan modifieringar.

Visa signatur

Permalänk

Citrix Metaframe

Som sagt har jag ju citrix metaframe på den.
Nu är ju metaframe ganska gammalt och kollade på citrix's sida och det nya är citrix xenserver.
kan man använda xenserver eller måste man hitta metaframe server?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)