Permalänk

Snabb fråga om vattenkylnings kit

Hallå!

Jag har tänkt beställa ett vattenkylnings system, och eftersom de är första gången jag kombinerar elektronik med vatten så tänkte jag köpa ett kit som jag hittade på nätet.

http://www.watercoolinguk.co.uk/catalog/product_info.php?cPat...

Speccs:
• EK Supreme CPU Waterblock with Universal and Intel i7 Mounting Plate
- lapped and polished to +/- 0,0007 mm flatness
• Plexi 12V XSPC DDC Reservoir with Laing DDC 18W Ultra Pump
- Over 900LPH - 4.2m Head
• Black Ice GT Xtreme 360 High Performance Black Radiator
- Custom MaxFin™ 25 micron Copper
• 3x Xilence 1500RPM PWM Red Wing Fan(s)

• 3m Clear 3/8" ID - 5/8" OD Flexible Hose
- Highly Flexible Hose
• G1/4" - 3/8" ID / 5/8" OD Primochill Compression Fittings (Ultimate Leak Free Seal)
- leak free fittings
• Artic Silver 5 3.5g Tube
- Contains 99.9% pure silver

Vad jag har läst runt om prylarna så ska dom vara ganska bra. men då kommer man till frågan, tror ni detta kitet klarar av att hantera 2st 295gtx kort också? (tänkte dränka dom med )

Tack i förhand för alla svar!

Permalänk

Ska du ha kyla processor och två st 295:or så kan du inte bara ha en trippel-rad... DU behöver kanske en dubbel-trippel till processorn, och en trippel-quad för grafikkorten...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att BIX radiatorer är optimerade för snabba fläktar ~1500RPM och högre så är målet att få ett tyst system ta en annan radiator, TC eller XSPC RX är bättre med långsammare fläktar. BIX är dock kung om man inte bryr sig om ljudnivån.

Ska du kyla i7 + dubbla 295 så skulle jag fundera på två helt separata loopar, en med GPU:s och en med CPU. Och ungefär en trippel radiator var. Ska du bara köra en loop ta inte en EK Supreme den har väldigt högt flödesmotstånd och leker inte bra i stora loopar.

Ett tipps är Heatkiller CPU blocken, verkar ge lägre temperaturer än Supreme och och har lägre flödesmotstånd.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en bättre radiator som denna:

De tester jag läst ligger XSPC RX360 på topp men tänk på den är mycke tjockare än den du valde.

Sen om du får in en till 2x 120 rad till i loopen kanske det funkar. Kör man två loopar blir det mycke dyrare.

Sen en fråga, är CPU'n klockad? En klockad i7 kan generera en jäkla massa mer värme än en oklockad.

Vad har du för chassi?

Sen som Lideri sa, välj en HeatKiller.
Denna HeatKiller är bäst:

Den här versionen kör jag med och enligt tester ligger den bara knappt efter ovanstående:

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk

Tack för svaren!

Nja får nog vänta lite med vattenblock för GPU'erna.

Anyway hittade ett annat paket som jag funderade över

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=105&pr...

Tror ni de kitet är effektivare? de är då med ett Heatkiller rev 3 block i sig..
men får nog byta radiator (läste på någon sida om att den inte skulle passa i chassit)

Mitt chassi är ett Cosmos S, och Ljudnivån på datorn spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Tror att det går att pressa in en TC i en Cosmos S om man monterar fläktarna på utsida an plåten i lådan, annars är en XSPC RX ungefär lika tjock som en TC. Ett tunnare alternativ är Swiftech MCR320 som är måpngas budget favorit.

Om du är orolig för att fläktarna inte ska passa har TC övergått till "standard" 15 mm hålen på fläktarna rätt nyligen om det är det som varit problemet med att montera TC raden i en Cosmos S.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

i en cosmos s får man in två paralella 360 radiatorer i undersidan av taket och så sätter man tre 120 fläktar på ovansidan in under gallret som ligger ovanpå ! då har man täckt inn både processor och gpus om man inte ska clocka livet av grejorna. Jag har byggt ett sånt för en månad sen åt en kund....

Permalänk
Medlem

Cuplex hd, heatkiller3 och anfi tec (kommer inte ihåg beteckningen) blocken är dom som körs på entusiastsystem just nu och faktiskt hänger swiftech apogee med starkt fortfarande då den är så tung av kobbar att den kanske inte kyller bäst av alla men den håller stabilare temp över tid ! Personligen kör jag cuplex för double impact effekten som slungar vatnet mot värmen i två steg för att dra med sig mer, det gör att man unviker lång exponering av varje droppe mot värmekällan och att man undviker lite längre att vattnet blir så varmt att det börjar skapa expansion för expansionen startar precis där det är som varmast och får inte vattnet vara där tillräckligt länge undviker man mycket av expansionen.... och vem som helst förstår att pissljummet vatten inte kyler bra på en processor som håller 60+ celsius.

Permalänk
Medlem

Swiftech Apogee GTZ är bra men vad jag läst är den lite mer restrektiv än Heat Killer 3. Ska man kyla mycke i en loop bör man nog välja block som är mindre restriktiva.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150