Uppgraderingar till MBP 13"

Permalänk
Medlem

Uppgraderingar till MBP 13"

Köpte mig en snik-MBP i juli och nu börjar hårddisken bli trångbodd och programen för många för att minnet ska hänga med. Så jag börjar fundera på att stoppa i lite "större" delar.

Hårddisk:

Är ju som säkert många andra i tankarna om att sätta i en SSD, men priserna avskräcker kontra utrymmet man får tillbaka, därför tittade jag istället på en 7200 rpm-disk i storlek om 500 gb. Trillade då över denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374826 Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS

Eller ska man satsa på den som heter ST9500420ASG som har fallsensor? Såg också Western Digital Scorpio Black 320 gb som fått bra omdömen, skulle vara skönt dock med 500 gb och högre(?) hastighet.

Sen var det då minnen. Kör 2 gb idag och tänkte då hoppa till 4 gb istället. Dessa var av största intresse:

http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx

Men i kommentarerna rapporterar två stycken att om de kör båda minnena samtidigt får de frysningar. Är det ett vida känt problem? Måste man kanske köpa "original"-minnen för nästa dubbla priset?

Tacksam för alla svar inom området!

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Folk har, enligt forumen, ångrat att de köpt en 500gb 7200RPM hårddisk ty det låter och vibrerar mycket mer samt att det inte visar sig vara "snabbare" - bara så att du har det i tankarna innan köpet

Permalänk
Medlem

En extern disk för lagring + en SSD att jobba emot?
Kanske den nya WD Passport-disken på 1TB kan vara något?

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Re: Uppgraderingar till MBP 13"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Massa text

Alltså sök o läs först, exact minne och HDD diskution på macbook 13" har förekommit i uppsjö. Denna frågan er ej relevant att svara på igen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
En extern disk för lagring + en SSD att jobba emot?
Kanske den nya WD Passport-disken på 1TB kan vara något?

Jag har en extern 1TB redan som jag lagrar större saker på. Dock är det problem med att slita med sig den överallt. Vill kunna ha min musik, mina bilder och även lite filmer med mig när jag är ute och härjar (flyttar med mig datorn åtminstone 1 gång om dagen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Folk har, enligt forumen, ångrat att de köpt en 500gb 7200RPM hårddisk ty det låter och vibrerar mycket mer samt att det inte visar sig vara "snabbare" - bara så att du har det i tankarna innan köpet

Vad sitter det egentligen för disk original? Jag har problem med fryslagg nu och då, helt oförklarligt. Tänkte att om en "snabbare" disk kanske hjälper mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Alltså sök o läs först, exact minne och HDD diskution på macbook 13" har förekommit i uppsjö. Denna frågan er ej relevant att svara på igen.

Hjälp mig gärna söka i frågan. Jag har sökt och enda jag hittar om t.ex. minnena är att en kille tipsar om just dem jag länkar, ingen rapporterar dock hur det har fungerat.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Det sitter en 5400varvs i orginal. Nej fryslagg har inget med disken att göra. Du kommer inte märka att du har 7200varvs i, förutom att datorn låter mera. Jo det finns flera trådar om just exact detta fenomen att uppgradera minne + hDD. Köp billigaste 2x2gb SO-DiMM PC8500 1066mhz. Inget speciellt med minnena.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus

Håller med. Köpte mig en 7200varvare, 250GB. Med det jag pysslar med märker jag ingen större skillnad förutom ljudnivån... Vibrationerna letar sig ut i hela chassiet som funkar som en resonanslåda nästan...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag slängde in en sån här i min vita macbook:
http://www.dustinhome.se/pd_5010151237.aspx?

Låter inte mer än orginaldisken, inga vibrationer eller nåt! Och jag är känslig när det gäller sånt.
Rekommenderas starkt!