Macbook Pro hittar sällan Vistadatorn! Fel?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro hittar sällan Vistadatorn! Fel?

Hejsan!

Har problem med nätverket verkar det som!

Jag vill alltid kunna ha åtkomst till Vista datorn från min Macbook Pro men det är sällan det fungerar!

Ibland fungerar det om Macen varit igång länge medans Vista datorn varit avstängd länge och sen sätter på den, sätter man Macen i vila så är det lögn i fasen att komma åt Vistadatorn igen!

Har kollat igenom alla inställningar och det verkar korrekt!

Någon som har en susning om vad som kan vara fel?

Inga routerinställningar som skall behöva göras? Har en dir 655 isåfall!

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Gör du något speciellt för att komma i kontakt med vista-datorn eller dyker den bara upp i findern?

Visa signatur

iMac 27" | Intel Core i7 3.4 GHz | 12GB 1333MHz | 256 GB SSD | 1 TB | HD6970M 2GB GDDR5
- MacBook Pro 13" | 2.26Ghz Intel Core2Duo | 4GB 1067Mhz DDR3 | Intel SSD 80GB | Nvidia 9400M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zpYrix
Gör du något speciellt för att komma i kontakt med vista-datorn eller dyker den bara upp i findern?

Gör inget speciellt, den dyker bara upp, eller jao det speciella är ju egentligen att vistadatorn av avstängd länge och sen sätter igång den, ibland får jag dock kontakt med den om båda är igång och jag håller på och sätter på och stänger av WiFi:n på den bärbara kanske 10-20 gånger!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Anslut direkt emot, om du nu bara väntar på att den skall dyka upp i Finder.
CMD+K, skriv smb://IP.till.vistadatorn

Permalänk
Medlem

haha jag som har försökt med afp://IP

Tack så mycket, fungerade perfekt, denna gången åtminstonde, dock ligger den som IP i finder och inte nätverksnamn, visst inga större problem egentligen men men!

Tackar

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ok, det tog inte lång tid innan det sket sig!

Skulle flytta över 11GB filer från MBP till Vista och mitt i hela altet så fick jag något random felmeddelande!

Nu när jag försöker ansluta på samma sätt så får jag bara detta meddelandet:

http://www.rogatio.com/transfers/NetAuthAgent001.png

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

jag bråkade med detta också, orkade inte utan aktiverade bara FTP-delning som är inbyggt i OSX

systeminställingar->Delning->Fildelning->alternativ...->"dela filer och mappar med FTP"

Sedan använder jag bara FireFTP till firefox (http://fireftp.mozdev.org/) för att flytta filer från och till min mac... måste ju iofs sitta vid PCn då, men det stör mig inte så mkt, det funkar iallafall till 100%