Nästa generation Macbook pro's

Permalänk
Medlem

Nästa generation Macbook pro's

Hej.

Jag har ganska nyligen bestämt mig för att införskaffa en laptop och har tänkt mig prova på en macbook pro efter att jag har blivit väldigt intresserad av apple sen jag skaffade min iPhone som jag har blivit välldigt imponerad av jämfört med mina tidigare windowsmobile-telefoner.
Har läst runt lite och kommit fram till att jag ska vänta till nästa generation macbook's pga att jag tycket det känns förnuftigast då jag inte är i så akut behov av datorn (ska ha den i skolan).

Så ja tänkte fråga er som är mer insatt i saken om vad man kan vänta sig i nästa generation macbook pro's? När tror ni att dom kommer?
Ingen kan säga exakt men låt tankarna flyga fritt!

Permalänk
Medlem

Det kan möjligen komma en liten "uppgradering" på Onsdag (9 september) då Apple har iPod Event.
Om Apple nu håller schemat för nya macbooks så kommer de komma i Maj/April 2010.

Vad kan man vänta sig finnas i nästa generations macbook pro... Fräschare och bättre processorer. SSD som standard och ännu smalare chassin..
Touchscreen eller ännu skönare touchpad?
Möjligen att Apple hoppar på Bluray tåget.

Vem vet

Permalänk
Medlem

Jag tror inte SSD som standard.

Jag tror i5 processor på mPGA989 socket. Grafikkort i klass med GT 240M eller kraftfullare. Vet inte om dom ska behålla dubbel grafikkort configen.

Blueray är det nog dax för också. kanske om vi har tur så hoppar dom av displayport och sätter en HDMI där med!

Mina gissningar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

Jag tror i5 processor på mPGA989 socket. Grafikkort i klass med GT 240M eller kraftfullare. Vet inte om dom ska behålla dubbel grafikkort configen.

Blueray är det nog dax för också. kanske om vi har tur så hoppar dom av displayport och sätter en HDMI där med!

Mina gissningar.

kommer denna runt jul då? kan ju knappast komma nu på onsdag lr?

EDIT: när tror ni man får se usb3 på apple produkter?

Permalänk
Citat:

Mina gissningar.

HDMI istället för displayport vore ju en massiv nedgradering, det skulle verkligen inte fungera.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
HDMI istället för displayport vore ju en massiv nedgradering, det skulle verkligen inte fungera. [/QUOTE

hahah, precis seriöst, apple var verkligen korkade som satsade på displayport. finns väl inget användningsområde, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Det kan möjligen komma en liten "uppgradering" på Onsdag (9 september) då Apple har iPod Event.

Har du nån länk till mer info ang detta?

EDIT: Jag var visst lite otydlig, jag menar lite mer info om just iPod Event, inte MBP.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Från MacRumors Buyer's Guide

Product MacBook Pro
Recommendation: Neutral - Mid product cycle
Last Release June 08, 2009
Days Since Update 91 (Avg = 200)

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
kommer denna runt jul då? kan ju knappast komma nu på onsdag lr?

EDIT: när tror ni man får se usb3 på apple produkter?

Nej inte på onsdag eller i jul, det kan vara en bump i jul med lite större HDD och kanske 9600GT blir 9650GT i jul, men tror verkligen inte att dom byter från Core2 Plattformen i jul. Det blir nog år 2010 någon gång.

sprucetwig: utveckla ang. displayport? Nedgradering?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej inte på onsdag eller i jul, det kan vara en bump i jul med lite större HDD och kanske 9600GT blir 9650GT i jul, men tror verkligen inte att dom byter från Core2 Plattformen i jul. Det blir nog år 2010 någon gång.

De har väl dock varit rätt snabba med att hoppa på nya plattformar de senaste gångerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

okej! när tror ni den kommer då? skulle vilja kunna utnyttja min student rabatt innan jag tar studenten för kommer inte fortsätta studera direkt efter och jag vill ha "nästa" gen. MBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De har väl dock varit rätt snabba med att hoppa på nya plattformar de senaste gångerna?

Jo men vad är en ny plattform? Bara för i5 finns till stationära, har mPGA989 inte kommit, inte ens i sneak peak version på någon kinesisk förhandsvisning. Så det kanske kommer iMacs med i5/i7 till jul men knappast Macbooks...

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Nehalem_(microarchitecture)

Där står det att den 23 September ska Core i7 lanseras till bärbara om du tittar längst ner på tabellen. Clarksfield. Sedan 32mm Q4 2009 Arendale. Känns dock lite som önske tänkande på tids perspektiv iom att man hört så lite om dem. Vi får hålla tummarna.

Sen ser man att dagens Core 2 Duo mobile som Mac lev har en TDP på 25-35watt. Idag finns juh starkare mobila CPUer från Intel i form av Quad-Core men dessa ligger på 44-45watt.

Tar man en liten spekulations funderare så ser man att Core i7 som släpps "nu" den 23 september ligger just på 45-55watts gränsen. Med tanke på begränsad plats, kylning och framförallt batteritid (som är Macs triumph kort) så kanske dom skippar första generationen bärbara i7 och inväntar 32mm som lev i 18-35watt. Detta kommer självklart påverka lanseringen. Detta tror jag Apple planerar att göra.

Personligen sitter jag varje dag och är sugen att trycka beställ på en MBP 17" men jag har lovat mig att inte lägga pengar på Core 2 då den ska ersättas. Vi får se hur länge jag klarar hålla mig innan jag kastar in handuken och trycker köp!

Till Piece of Cake:

Dom sakerna som sitter i iMac's är special beställda saker som ligger närmare stationära i prestanda medans format och TDP som liknar bärbara, ett möte på mitten typ. Samma frekvens och cache, men avsaknad i busshastighet. Dock 45watt på en 3,06ghz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men vad är en ny plattform? Bara för i5 finns till stationära, har mPGA989 inte kommit, inte ens i sneak peak version på någon kinesisk förhandsvisning. Så det kanske kommer iMacs med i5/i7 till jul men knappast Macbooks...

iMac kör med mobila plattformar också, så den kommer nog få i5 samtidigt som MBP.
För att styrka mitt påstående: Varför finns inte någon iMac med core 2 quad? Den har väl funnits i tillräckligt många år för att kunna hitta in i iMac om den körde på vanliga styrkretsar?

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
iMac kör med mobila plattformar också, så den kommer nog få i5 samtidigt som MBP.
För att styrka mitt påstående: Varför finns inte någon iMac med core 2 quad? Den har väl funnits i tillräckligt många år för att kunna hitta in i iMac om den körde på vanliga styrkretsar?

Sorry jag gjorde edit undertiden du svara, läs inlägget ovanför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sorry jag gjorde edit undertiden du svara, läs inlägget ovanför.

Ok

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägre priser troligtvis om kronan fortsätter stärkas/dollarn fortsätter sjunka.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Lägre priser troligtvis om kronan fortsätter stärkas/dollarn fortsätter sjunka.

Det har varit prat om prissänkingar hoss Apple sedan Januari i år

"Snart är den här", ungefär som man pratar om jultomten eller svin inflänsan.

Importörerna ser bara chansen att tjäna mera stålar om kronan är svag. Samtidigt betalar dom internationella priser på transporten av varor och tull till dem så å andra sidan blir det dyrare att få hem kontainrar/pallar med produkter.

Alla priser som har med valuta skillander att göra kommer inte gynna oss konsumenter. Det skulle vara att Apple skulle ändra sin pristaktik för att på riktigt möta PC världen (läs microsoft). Men det är nog mera ett önsketänkande bland Mac fantaster än Apples egna ideer. Och med facit i hand sedan lansering av iMac i februari och nu MBP i Juni så har Apples försäljning bara ökat och ökat. Läste någon rapport (kan mycket väl vara kryddad men endå ge ett hum om). Ny försäljningen av laptops i USA sedan starten av 2009 har varit lägre än förra året, endå har antalet nysålda Macbook /MBP fördubblats....

Varför sälja sig billigare när folk betalar bra för det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

utveckla ang. displayport? Nedgradering?

Displayport är den nya standarden för skärmar. Man skulle kunna kalla den "nya dvi" eller hdmis motsvarighet för skärmar.

Apple kommer aldrig att skaffa hdmi, det är inte apples stil.
Däremot så finns det adaptrar för mini-disport till HDMI.

Apple kommer nog heller aldrig skaffa blu-ray i sina bärbara, eftersom det konkurrerar med deras egna vision om nedladdningsbar hd via iTunes.

Sad but true

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Displayport är den nya standarden för skärmar. Man skulle kunna kalla den "nya dvi" eller hdmis motsvarighet för skärmar.

Apple kommer aldrig att skaffa hdmi, det är inte apples stil.
Däremot så finns det adaptrar för mini-disport till HDMI.

Apple kommer nog heller aldrig skaffa blu-ray i sina bärbara, eftersom det konkurrerar med deras egna vision om nedladdningsbar hd via iTunes.

Sad but true

Alltså HDMI är den nya SCART, den har inget med datorer att göra.

Jag anser att en fullfjädrad multimedia maskin ska i framtiden ha en HDMI rakt i sidan.

Jag hoppas Apple backar ur sig. Vi får se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså HDMI är den nya SCART, den har inget med datorer att göra.

Jag anser att en fullfjädrad multimedia maskin ska i framtiden ha en HDMI rakt i sidan.

Jag hoppas Apple backar ur sig. Vi får se!

Jag sa ju att displayport är HDMIs motsvarighet för skärmar. HDMI är för media, displayport är för skärmar.
Apple satsar inte på att göra media-datorer, det är konsumenterna så ser Apples datorer som media-burkar.

Apple bygger bärbara datorer för professionellt bruk inom media-sektorn, men som även riktar sig till de flesta målgrupper. De som t.ex. arbetar med musik och film har inget intresse i att se hdmi på macarna, de vill koppla macen till sina 30" cinema displays osv.

HDMI hör egentligen inte hemma på någon dator eftersom det är en standard som hör hemma i vardagsrummet.

Då är det troligare att Apple sätter HDMI på en Macmini och Apple TV. Men aldrig på en MBP.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag sa ju att displayport är HDMIs motsvarighet för skärmar. HDMI är för media, displayport är för skärmar.
Apple satsar inte på att göra media-datorer, det är konsumenterna så ser Apples datorer som media-burkar.

Apple bygger bärbara datorer för professionellt bruk inom media-sektorn, men som även riktar sig till de flesta målgrupper. De som t.ex. arbetar med musik och film har inget intresse i att se hdmi på macarna, de vill koppla macen till sina 30" cinema displays osv.

HDMI hör egentligen inte hemma på någon dator eftersom det är en standard som hör hemma i vardagsrummet.

Då är det troligare att Apple sätter HDMI på en Macmini och Apple TV. Men aldrig på en MBP.

Förra året var 9% av bärbara sålda datorer i USA Apples maskiner. I år lutar det att slutsumman hamnar över 18%, troligt på 22-23%.

Visst har mac alltid varit medieproducerarens maskin, men nu har den även börjat närma sig folk som kanske backar ur från en Sony Vaio affär för att välja en MBP.

Jag tycker Apple bara borde vara lite kompromiss och kund inriktad och sätta en HDMI för folket som köper Apple för nöjjes använding.

Visa signatur

Permalänk

Problemet med HDMI är ju att du bara får HDMI ur den. Ur displayport får du VGA, DVI, TV. HDMI är ju helt uteslutet på MBP, det är en pro maskin och används av folk i arbetet. Inte så bra marknadsföring för Apple när användarna inte kan koppla den till projektorn i konferensrummet. Jag ser hellre att man har en anslutning som fungerar till allt och sen får användarna köpa rätt adapter och jag är rätt säker på att även Apple resonerar så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Problemet med HDMI är ju att du bara får HDMI ur den. Ur displayport får du VGA, DVI, TV. HDMI är ju helt uteslutet på MBP, det är en pro maskin och används av folk i arbetet. Inte så bra marknadsföring för Apple när användarna inte kan koppla den till projektorn i konferensrummet. Jag ser hellre att man har en anslutning som fungerar till allt och sen får användarna köpa rätt adapter och jag är rätt säker på att även Apple resonerar så.

Precis.

Det enda jag saknar är någon form av dock kontakt.
Led skärmen tycker inte jag duger som docka, en sån lösning kan man göra själv

Jag menar naturligtvis inte ett stor jäkla kontaktdon i botten utan bara ett uttag som man kunde få ALLT ur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem säger att den inte kan ha både Displayport och HDMI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mina gissningar.

Tycker det låter som en väldigt mastig uppdatering - ifall de hade gjort allt det - kan slänga in lite snabbare ddr3 då de ändå håller på, och ssd å lite quad

låter dyrt som fan - tror ingen sådan uppdatering kommer 2009, och förmodligen inte under en uppdatering.

EDIT: Tänk denna Setupen i en MBP

i5 quad cpu
2x GT 240M
4gb ddr3 1600mhz
SSD
Blu-ray
HDMI

- och de vanliga priset på 25 500kr jag hade inhandlat mig en sådan 17"

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem säger att den inte kan ha både Displayport och HDMI?

För att det är onödigt eftersom displayport innhåller hdmi. Apple vill inte ha en massa uttag i onödan.

Visa signatur