Bättre stöd för Bluetooth-headset i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

8 kHz samplingsfrekvens och Nyquist teoremet ger att 4000Hz är den högsta frekvens Windows återger när micken är aktiverad.
Snacka om telefonlurskvalitet, fy hundan.
Även 32kHz är visset.

Om du klickar igenom till det länkade inlägget så ser du en detalj som artikeln på SweC verkar ha missat:

Citat:

HFP has improved over time. For example, the original audio compression algorithm was rudimentary and only supported an 8kHz sample rate. This means that nearly all treble frequencies were missing, leading to muffled audio that sounded a little worse than an AM radio. Windows 11 and most modern Bluetooth headsets now support improved audio compression and double the sample rate for HFP, which is called “wideband” voice.

Dvs, det är 16 kHz idag, vilket då ger 8kHz som högsta frekvens som kan återges. Detta gör att det blir som Voice over LTE ungefär (7 kHz är max frekvens där). Skulle inte säga att det är bra, men jag minns också att det var enormt mycket bättre första gången jag tog ett samtal över VoLTE.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för en bra uppdatering Microsoft

Permalänk
Medlem

Tänk vad lätt det här är fixat med två kanaler. 🤷🏿‍♂️

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bra att någonting fixas med windows bluetooth men LATENSEN för guds skull! FIXA LATENSEN!

Latensen för bluetoothlurar i Windows är skrattretande dålig. Man kan varken spela eller kolla film. Har ett par Sony WH-CH720N som jag älskar och till min Macbook Air funkar de helt perfekt utan någon märkbar latens men till windowsburken måste jag ha sladd ikopplad för latensen är så hemsk.

Permalänk
Medlem

Ääääntligen! 15 år senare..

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Bra att någonting fixas med windows bluetooth men LATENSEN för guds skull! FIXA LATENSEN!

Latensen för bluetoothlurar i Windows är skrattretande dålig. Man kan varken spela eller kolla film. Har ett par Sony WH-CH720N som jag älskar och till min Macbook Air funkar de helt perfekt utan någon märkbar latens men till windowsburken måste jag ha sladd ikopplad för latensen är så hemsk.

Spelar du på Macen då, eller ser du på video? För Apple kompenserar för latensen om man spelar film, men det går ju inte att göra på samma sätt om man spelar spel. Den latensen utan kompensation är antagligen samma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Spelar du på Macen då, eller ser du på video? För Apple kompenserar för latensen om man spelar film, men det går ju inte att göra på samma sätt om man spelar spel. Den latensen utan kompensation är antagligen samma.

Inte testat med spel faktiskt men som du säger, all video funkar nog utan latens. Så vad det än är för sorts kompensation de använder så får MS gärna "låna" den funktionen till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Inte testat med spel faktiskt men som du säger, all video funkar nog utan latens. Så vad det än är för sorts kompensation de använder så får MS gärna "låna" den funktionen till Windows.

Sättet att kompensera är väl att man fördröjer bilden lika mycket.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skönt för dig att du inte märker av den extra latens som blir när man kör över BT utan AptX LL. Det är som lägst 200ms fördröjning vilket märks extremt tydligt i spel. Framför allt FPS-spel. Det absolut enklaste sättet att märka skillnaden är att först vara ansluten med BT till datorn och sedan ansluta hörlurskabeln till XM4. Då byts det automatiskt till kabel som inte medför någon extra latens och det är enormt stor skillnad.

Å andra sidan, om du inte känner dig märka av någon fördröjning nu så borde du kanske inte jämföra eftersom du då får en väldigt tydlig skillnad. Trådlöst spelande med hög-latens codec kommer aldrig bli densamma.

Jag använder också XM4 men med sladd just pga. detta.

Ja, räknar det som tur att min hjärna inte verkar hänga med. Kör också med kabel då och då när jag glömt ladda, skulle aldrig kunna säga vad som är vad i ett blindtest Önskar ögonen kunde varit lika dåliga på att uppfatta fps-drops.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sättet att kompensera är väl att man fördröjer bilden lika mycket.

Japp. Går att göra manuellt i åtminstone VLC. Apple har väl någon logik i still med IF (SoundOut == Bluetooth){video_delay +=300ms} eller så. Inte så svårt, men skönt om det funkar automatiskt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I vilken utsträckning stöds detta av befintliga lurar? Ska man räkna med att det även behövs en ny generation hörlurar?

Bluetooth LE Audio har funnits i flera år, det är windows som ligger efter som vanligt.
http://whathifi.com/advice/bluetooth-le-audio-what-is-the-next-gen-standard-what-devices-support-it

Detta är också intressant i sammanhanget:
https://www.reddit.com/r/windows/comments/1f71gr6/ive_successfully_enabled_bluetooth_le_audio_on/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)