Permalänk
Medlem

Hjälp med Wine i Linux Mint

Installerade precis Linux Mint 7 och allting fungerar perfekt, verkligen mycket smidigt. Men jag har några windowsprogram som jag dessvärre måsta köra bl.a. newsleecher så jag installerade wine nyaste stabila versionen.

Problemet är att så fort jag kör igång wine så laggar hela datorn till en början, det kan vara allt ifrån 30sek - några min. Detsamma händer när jag försöker köra igång någonting via wine, typ newsleecher.

Jag trodde det kanske berodde på hårdvaruaccelerationen så jag stängde av den i wine, men utan framgång. Vad kan det bero på?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Nu är det inte nödvändigtvis lösningen du söker, men prova att avinstallera det och sen installera det genom pakerhanteraren (sudo aptitude install wine).

Det är oftast iallafall större chans att saker och ting fungerar som det ska om man installerar via pakerhanterare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa även att stänga av compiz, bara för att utesluta det.

Permalänk
Medlem

Compiz och Wine kan i sällsynta fall få hela system att bugga ur.

Har hänt för mig, en ominstallation av de båda fixade till det

Permalänk

Testa med den senaste utvecklarversionen istället för den så kallade stabila versionen.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast mycket mildare (<10 sek). Både på laptop och stationär, metacity och compiz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ska testa med att installera om både wine och compiz. Angående den nyaste utvecklingsversionen. Finns det något lätt guide att följa för att installera den? Jag är ganska ny på Linux så när jag installerat saker har jag gjort det via pakethanteraren.

Som jag förstått så måste man kompilera utvecklingsversionen själv? Det har jag inte en aning hur man gör i Linux.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos

Som jag förstått så måste man kompilera utvecklingsversionen själv? Det har jag inte en aning hur man gör i Linux.

Det är inga problem alls

När du laddar ner så finns det en readme som säger precis hur du ska göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos

Som jag förstått så måste man kompilera utvecklingsversionen själv? Det har jag inte en aning hur man gör i Linux.

Nej då, det finns färdigkompilerade paket för bl.a. Ubuntu, som borde vara kompatibla för Mint. Se denna sida för instruktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Nej då, det finns färdigkompilerade paket för bl.a. Ubuntu, som borde vara kompatibla för Mint. Se denna sida för instruktioner.

Denna installerade jag igår men då får man den senaste stabila versionen, inte den nyaste utvecklingsversionen.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Denna installerade jag igår men då får man den senaste stabila versionen, inte den nyaste utvecklingsversionen.

Både Wine 1.1.1 och 1.1.29 ligger i det paketförrådet, så du har nog bara installerat fel version då.

Permalänk

För att förtydliga...
Senaste stabila versionen av Wine är 1.01 och släpptes för nästan ett år sen.
Utvecklingsversionerna kommer ut nästan varannan vecka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Både Wine 1.1.1 och 1.1.29 ligger i det paketförrådet, så du har nog bara installerat fel version då.

Jag har för mig att när man lägger till det nya paketförrådet så ersätts den ursprungliga Wine mot senaste utvecklingsversionen. Därför skulle jag tippa att vanos redan har senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
För att förtydliga...
Senaste stabila versionen av Wine är 1.01 och släpptes för nästan ett år sen.
Utvecklingsversionerna kommer ut nästan varannan vecka.

Jag har för mig att när man lägger till det nya paketförrådet så ersätts den ursprungliga Wine mot senaste utvecklingsversionen. Därför skulle jag tippa att vanos redan har senaste versionen.

Lägger du till PPA får du både gamla och nya, (du kan "tvinga" versionen i synaptic" båda heter dock samma sak.

Kan lägga till att min frysning fås vid både stabila och dev-versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
För att förtydliga...
Senaste stabila versionen av Wine är 1.01 och släpptes för nästan ett år sen.
Utvecklingsversionerna kommer ut nästan varannan vecka.

Jag har för mig att när man lägger till det nya paketförrådet så ersätts den ursprungliga Wine mot senaste utvecklingsversionen. Därför skulle jag tippa att vanos redan har senaste versionen.

Jag hade inte den senaste utvecklingsversionen installerad, utan den installerade den senast stabila versionen. Jag försökte forcera den till att installera den nya, men den var "utgråad" i pakethanteraren.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk

Testa med att avinstallera den tidigare versionen.

Permalänk

prova att ta bort din .wine mapp. alla dina wine-filer och inställningar försvinner då

Permalänk
Medlem

Annars kollar du längre ned på den sidan, finns en länk old deb archive eller liknande, där du kan ladda hem den senaste versionen manuellt som .deb paket. Dubbelklicka på och följ instruktionerna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.