Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det är just det som är saken, triple chan gör otroligt lite på prestanda. Se på hardocp's test bl.a. där den enda skillnaden mellan en 870 (4GB) och 920 (6GB) @ 4GHz är de syntetiska minnestesten. Till o med Winrar testet (där faktiskt mer minnesbandbredd ger resultat) visar inte någon speciellt stor skillnad (4 sec på 580MB arkiv)m det visar dock att en 920 jobbar snabbare i dualchan än triple, något som många har hävdat länge

Um... 38 ner till 34 sek är ingen stor skillnad? I så fall är det nog ingen större skillnad från att gå från 45 sek till 38 sek heller (Core 2 till i7 870).

Tri-channel gör ingen nytta när den inte gör någon nytta, men mycket nytta när den väl gör nytta. I vanliga fall gör den ingen större nytta. Det är i princip det man kan summera till.

Något som sällan testas är tri-channels påverkan på multitasking-prestanda. Det är scenarion som i teorin bör sätta mycket större press på minnesbandbredden.

I dagsläget är det inte så mycket som att ställa sig frågan "Varför bör man skaffa sig en i7 920?" utan snarare "Varför ska man skaffa sig en i7 860?". Priset för en i7 860 är enligt min åsikt mycket högt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Instämmer, det är faktiskt ingen revolution mot Core2 som Core2 var mot Netburst. Det är inte mer än en evolution denna gång.

För desktop är Core2 fortfarande bra, men inte för server där Nehalems arkitektur gör mycket större nytta i multisockel-scenarion och enorma mängder minne.

Angående multitasking, så är frågan om inte Lynnfield tar igen en del av vad den förlorar på triplechannel gentemot Bloomfield med hjälp av lägre latenser istället. Det är ungeför vad de benchmarks som synts verkar tyda på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jodå, visst är det en skillnad men poänget är att skillnaden är så att säga identisk oavsett om dual- eller tri- channel används på 1366 platformen. Men i det stora hela så är 4 sekunder inte en stor skillnad, med felmarginer inräknat så är det hälften så stor skillnad som mellan C2D och i7 870

Multitasking tester skulle vara väldigt interessant att se eftersom de flesta av 'dagens' tester körs one and one. Dock tror jag egentligen inte vi kommer se speciellt stor skillnad där heller - jag tror helt enkelt inte minnesbandbredden har mycket (om något) att säga i real-life applications.

Ang. 860 / 920 så orkar jag inte argumentera för någon av dem, men är interesserad av vad du skulle välja mellan en X3440 (för 2000,-) gentemot en 920 (för 2600,-)?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Angående multitasking, så är frågan om inte Lynnfield tar igen en del av vad den förlorar på triplechannel gentemot Bloomfield med hjälp av lägre latenser istället.

Har du några länkar till latency-mätningarna?

Lynnfield ska ha en 10 cykels L2 cache istället för 11 cykels L2 på Bloomfield, men utöver det så bör systemen vara mer eller mindre lika.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/08/intel-lynnfi... (cache latencies)

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-870_5.ht... (mätningar där två olika verktyg ger olika utslag)

ps. Resultatet på minneslatencies kan skilja sig från sida till sida. Jag har ännu inte sett någon sida som skriver om kanske dem mest relevanta resultaten för SweC-are: 4.0 GHz, QPI på 6.4 GT/s och identiska 1333/1600 MHz CL 7 (?) minnen.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Multitasking tester skulle vara väldigt interessant att se eftersom de flesta av 'dagens' tester körs one and one. Dock tror jag egentligen inte vi kommer se speciellt stor skillnad där heller - jag tror helt enkelt inte minnesbandbredden har mycket (om något) att säga i real-life applications.

Jag tror inte heller att bandbredden påverkar så mycket, men skulle bara vara trevligt om man fick en konfirmation på det hela.

Bandbredden börjar oftast bara "riktigt" visa sig när man stegar upp till fler CPU-er på samma bräda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ang. 860 / 920 så orkar jag inte argumentera för någon av dem, men är interesserad av vad du skulle välja mellan en X3440 (för 2000,-) gentemot en 920 (för 2600,-)?

Du menar snarare 2160 vs 2638 kr?

Jag tror inte att jag skulle våga köpa från de billigare ställena. De har ruskigt många 1-or hos prisjakt!

Men tja... om X3440 fungerar på vanliga brädor och kan klockas rätt så hårt så har det ett mycket intressant pris. I princip en Lynnfield i7 för samma pris som för i5 750 (tycker redan att 750 är intressant)!

Hade det inte varit för faktumet att jag "måste" ha ett 1366 system (utvecklar mjukvara tänkta för sådana system och måste ha ett liknande för att jag ska fullständigt kunna lita på mina benchmarks) så skulle jag nog definitivt kunna överväga en X3440.

Det som jag stör mig på 860-orna kan summeras till ett ord: Priset.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det är samtidigt också välkänt att Core i7 huvudsakligen var skapat för att fixa denna flaskning. D.v.s. för att vara konkurrenskraftig på server-marknaden.

Ja, prestandaökningen i multimedia och spel var för mig oväntat låg med Nehelem (och Lynnfield) jämfört med Core2.
Men i serverapplikationer är det ju helt sanslöst vilken enorm förbättring det har blivit.
Jag antar att nästa generation kommer fokusera mer på spel och multimedia igen, men jag tror nog Larrabee kommer spela en stor roll där också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie

I dagsläget är det inte så mycket som att ställa sig frågan "Varför bör man skaffa sig en i7 920?" utan snarare "Varför ska man skaffa sig en i7 860?". Priset för en i7 860 är enligt min åsikt mycket högt.

Nu hänger jag inte riktigt med.

i7 870: 4995 kr
i7 860: 2595 kr
i7 920: 2424 kr
i5 750: 1795 kr

Högt pris på en i7 860 relativt vadå?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Svårt val

Jag står, säkert som många andra, i det svåra valet mellan 860 och 920.

Känns lite som skillnaderna ligger i följande punkter:
- 920 ger bättre minneshantering ty 3-kanaliga moderkort
- 920 är bättre för extrem-gamern som kan utnyttja snabbare dubbelkanalig PCIe
- 920 är bättre för överklockning, om än marginellt?
- 920 ligger på ungefär samma nivå i pris, lite beroende på moderkort
- 920 drar mer ström än 860, speciellt överklockad
- 860 innebär en modernare plattform
- (860 har turbo-funktion)

Jag måste ju givetvis utgå från vad som är viktigt för mig när jag väljer moderkort + processor inom en snar framtid.
- Jag vill gärna överklocka processorn och få ut lite extra samtidigt som den är 100% stabil i alla lägen, detta med en extra kylare, typ noctua.
- Jag har inga behov av att få ut det där lilla extra i spel, så länge jag kan spela standardspel som wc3, cs och nya blizzardspel som SC2 och D3, så är jag nöjd.

Det jag helt enkelt önskar få lite klarhet i är vilket alternativ som är bäst om man inte är extrem-gamer.
Jag har inga stora erfarenheter alls i överklockning, så ni som har lite koll på vad det är det handlar om får gärna motivera vilket system ni hade valt och vad som egentligen skiljer dem åt.
Sen är jag lite nyfiken på hur pass mycket den här stora watt-förbruknings-skillnaden mellan 920 och 860 faktiskt kan kosta? Om någon har gjort någon enkel överslagsräkning eller kan uppskatta så vore jag väldigt tacksam.

Angående ett system som är framtidssäkert så ligger mina tankar just för stunden i att inte lägga för stor vikt på det. Jag vill ha bästa möjliga system just nu, inte om 2 år. 3-kanaligt minne, överklockningspotentialen samt att Intel enligt någon här i tråden faktiskt kommer leverera framtiden processorer till 1366 är argument som får mig att vilja köpa 920-systemet allt mer. Sen om det bara är extrem-processorer för över 5000 SEK har jag ingen koll på. Det får framtiden utvisa.

All feedback, alla råd och alla tankeställare tas emot varmt!

Visa signatur

'-'

Permalänk
Medlem

Re: Svårt val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crozk
Det jag helt enkelt önskar få lite klarhet i är vilket alternativ som är bäst om man inte är extrem-gamer.

Processorn är inte viktig för en gamer. Du kan köpa i princip vad som helst idag med L3 cache och tre kärnor eller mer så klarar du dig ett bra tag

Permalänk
Medlem

Re: Re: Svårt val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Processorn är inte viktig för en gamer. Du kan köpa i princip vad som helst idag med L3 cache och tre kärnor eller mer så klarar du dig ett bra tag

Ok, jo så är det säkert. Jag syftade mest på att 1366-korten har bättre stöd för SLI/Crossfire och kan leverera högre bandbredd / kort.

Visa signatur

'-'

Permalänk
Hedersmedlem

Misstänker att det i alla fall inom närmsta framtiden kommer vara som med P45 vs x48 (x38) vad gäller 2x16 pcie Det gör en märkbar skillnad men den är inte
jättestor och ätts snabbt upp av andra faktorer som tex lite oc på grafikkorten etc. Jag brukade ge rådet till folk när det gällde de gammal 775 chipsen att om det redan från början var säkra på att de skulle köra 2 kort så var det naturliga vallet x48(x38) (om man ville ha inte cpu ofc) madens om de troligtvis skulle komma att köra ett kort tills det blev dax att byta kort serie eller byta datorn helt så var P45 det logiska valet.

Jag tror dock att vi om inte redan med nästa så i alla fall med nästa nästa generations grafikkort kommer se större skillnader i prestanda med 2x8 vs 2x16 pcie hur stor etc är ju däremot helt omöjligt att säga det kan ju bara bli gissningar än så länge.

Jag har förövrigt samma problem som du att bestämma mig

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Jag har förövrigt samma problem som du att bestämma mig

Det jag känner mest för i nuläget är en i7 920 @ 3.5 GHz, eller högre, tillsammans med ett Asus P6T SE. Känns som en kratfull och relativt prisvärd lösning.

Visa signatur

'-'

Permalänk
Medlem

Blev ett s1366-system för mig!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Stämmer det att intel levererar test paket med True 120 till testerna .

Och att dom inte rekomenderar att anväda orginal kylaren till testerna .

Ingen som kan säga vilken kylare som användes på i5 .

Börjar dyka upp trådar på olika forum att True 120 följde med testpaketen från Intel , och den användes för att få så hög turboboost som möjligt .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du missar poängen, jag skiter i om det står A eller B på processorerna, ett test får gärna ha marginaler, men jag tycker att det var överdrivet dåligt presterat från Phenom II processorn i jämförelse med det man uppskattat i prestanda hittills i en mängd olika test från olika siter. Jag hade reagerat efter samma sak om i7 fick konstiga resultat i testet. Se över testerna snabbt om du har tid och jämför så förstår du vad jag menar. Ett test ska ju ge en god fingervisning om hur dom står sig till varandra, och att lägga den ena eller andra i mörker tycker jag är fel, speciellt när mindre kompetent folk inom datorer läser tester och bildar sin uppfattning på så vis. Nu har inte SweClockers lagt någon utav processorerna i mörker, men baserat på sina resultat så skriver dom t.ex att Phenom II inte hänger med Intel's nya processorer i spel. Det stämmer inte hur du än vänder eller vrider på det.

Som sagt i7 860 var bland det första jag sa, en kanonprocessor. LGA11xx, en billigare plattform och en kanonprocessor för en ganska schysst slant. Högre frekvens på den asynkront klockade delen av processorn än tidigare, och bättre energisparfunktioner och effektiviserad minneskontroller är trevligt också på Lynnfield.

Nu har nya tester kommit , och 965 är bra i spel .

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Nu har nya tester kommit , och 965 är bra i spel .

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=3

Det är väl ingen härinne som har sagt att den inte skulle vara det? Det enda alla har sagt är att Core i5 är riktigt bra för pengarna, och att den är betydligt lättare att kyla än PII(se hur löjlig originalkylaren är).

Det i sin tur gör att den går att klocka så att den komfortabelt blir snabbare än PII 965 i alla lägen. Detta är Swec.

Att PII 965 presterar såpass bra som den gör @ stock beror också på att den har ett stort fekvensmässigt övertag; 3.4GHz vs 2.66GHz aka "fabriksöverklockning". Det fungerar precis lika bra att sköta den saken själv hemma.

Men visst, ingen lär bli besviken över att använda en PII 965, möjligen kan någon tycka att den går lite varmt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är väl ingen härinne som har sagt att den inte skulle vara det? Det enda alla har sagt är att Core i5 är riktigt bra för pengarna, och att den är betydligt lättare att kyla än PII(se hur löjlig originalkylaren är).

Det i sin tur gör att den går att klocka så att den komfortabelt blir snabbare än PII 965 i alla lägen. Detta är Swec.

Att PII 965 presterar såpass bra som den gör @ stock beror också på att den har ett stort fekvensmässigt övertag; 3.4GHz vs 2.66GHz aka "fabriksöverklockning". Det fungerar precis lika bra att sköta den saken själv hemma.

Men visst, ingen lär bli besviken över att använda en PII 965, möjligen kan någon tycka att den går lite varmt.

i5 kan gå i 3.6 om jag inte misstar mig , men med orginalkylaren och hela paketet i ett chassi , så kommer den nog sällan dit .

Och vi är några som har tyckt att AMD siffrorna varit låga .

Visa signatur
Permalänk

En i5'a kan du få upp emot 4GHz med originalkylaren.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
En i5'a kan du få upp emot 4GHz med originalkylaren.

Och ?

Visa signatur
Permalänk

Du påstod något annat så jag var snäll och rättade dig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Nu har nya tester kommit , och 965 är bra i spel .

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=3

Precis, ytterliggare ett test som stryker det jag säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är väl ingen härinne som har sagt att den inte skulle vara det? Det enda alla har sagt är att Core i5 är riktigt bra för pengarna, och att den är betydligt lättare att kyla än PII(se hur löjlig originalkylaren är).

Det i sin tur gör att den går att klocka så att den komfortabelt blir snabbare än PII 965 i alla lägen. Detta är Swec.

Att PII 965 presterar såpass bra som den gör @ stock beror också på att den har ett stort fekvensmässigt övertag; 3.4GHz vs 2.66GHz aka "fabriksöverklockning". Det fungerar precis lika bra att sköta den saken själv hemma.

Men visst, ingen lär bli besviken över att använda en PII 965, möjligen kan någon tycka att den går lite varmt.

Fabriksöverklockning? Kallas för binning och är ingen överklockning. Processorer är olika. Frekvensen är bara en faktor utav många. Ombytta roller var när Intel hade Netburst. På den tiden var den en enorm skillnad på vad processorerna uträttade per klockcykel.

Som ETK-TIS skrev:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Och vi är några som har tyckt att AMD siffrorna varit låga .

Testet handlar mycket riktigt om Intel's nya processorer här på SweClockers, vilket är bra processorer, men jämför man med konkurrerande produkter och dessa uppvisar såpass annorlunda resultat jämfört med andra siter så är jag kritisk. Phenom II är bra mycket bättre till spel än vad SweClockers hävdar, sen kan du säga vad du vill. Du kan läsa min förra citering utav ditt inlägg dom du inte svarade på eller antagligen inte såg.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Du påstod något annat så jag var snäll och rättade dig.

Turbon tar upp den till 3.6 , om det finns möjlighet , men eftrsom kylaren är liten och ganska varmt i dom flesta chassin så kommer den inte upp i högsta så ofta .

Och vad i det jag skrev , stog det att den inte kan komma upp i 4.0 ?

Visa signatur
Permalänk

@ETK-TIS: Du insinuerade att den inte kan komma upp i ~4GHz då du säger att "men med orginalkylaren och hela paketet i ett chassi , så kommer den nog sällan dit". Jag har klockat upp en 750 till 4.1GHz med originalkylaren och den var stabil nog att genomgå burn-in i 24 timmar.

Eftersom man kan klocka upp den till ~4GHz med stock kylaren, monterad i ett vilket som helst chassi är det du säger klassisk FUD då det absolut inte avspeglar verkligheten.

@2good4you: Jag håller med att Sweclockers testet inte visade Phenom II's bästa sida, men rent generellt sett, across the board av olika tester så ligger den inte speciellt bra till. Den lyckas extremt bra i vissa deltester men ser man på "the big picture" så ligger den ändå efter. Så med mindre man kommer använda datorn till just den typ program/spel som den klarar bra så kan man göra bättre köp.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag pratatde om hur orginal turboboost fungerar , och den vill inte jobba i så hög temperatur , så är tempen och belastningen ok 2.6-3.6 .

Är du nöjd ? ,

Och jag har fortfarade inte påstått att den inte kan gå i 4.0

Visa signatur
Permalänk

Var i din post nämner du TB överhuvudtaget?

Iom att du påstår att den inte engång når upp til 3.6 betyder det per definition att den heller inte går i 4.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
@2good4you: Jag håller med att Sweclockers testet inte visade Phenom II's bästa sida, men rent generellt sett, across the board av olika tester så ligger den inte speciellt bra till. Den lyckas extremt bra i vissa deltester men ser man på "the big picture" så ligger den ändå efter. Så med mindre man kommer använda datorn till just den typ program/spel som den klarar bra så kan man göra bättre köp.

i7 är definitivt snabbare, men jämfört med Core2 775 processorer så är Phenom II ett bättre val, även i "the big picture". Det är ingen subjektiv uppfattning utan skrivet så av testsiter. Den här tråden har spelat över tack vare att vissa vägrar att förstå vissa saker (inget mot dig).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Ahh, men detta är ju en i5/i7 tråd..
Då har jag missupfattat debatten och ska krypa tillbaka under min sten igen

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
i7 är definitivt snabbare, men jämfört med Core2 775 processorer så är Phenom II ett bättre val, även i "the big picture". Det är ingen subjektiv uppfattning utan skrivet så av testsiter. Den här tråden har spelat över tack vare att vissa vägrar att förstå vissa saker (inget mot dig).

Svaret är ja, om man tycker följande:
Gillar varma 140W Cpuer. (Om man inte orkar vänta på 95 wattarna.)
Behöva ha god ventilation i lådorna.
Gillar svårigheter i klockning mot 4ghz eller högre.
Tvingas ha högre klockfrekvens för att få samma prestanda som en lägre klockad core2 quad. Exvis q9550 eller liknande.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

"AMD 12-Core MagnyCours System Overclocked 3.2Ghz !!!"
"Dual socket 12 core, 24 in total? Yep!"
"12 cores, 1.5MB L1, 6MB L2, 12MB L3"
-> http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234105

Så, visst finns det någonting intressant för alla er som gillar AMD och hoppas på det bästa för dem.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Svaret är ja, om man tycker följande:
Gillar varma 140W Cpuer. (Om man inte orkar vänta på 95 wattarna.)
Behöva ha god ventilation i lådorna.
Gillar svårigheter i klockning mot 4ghz eller högre.
Tvingas ha högre klockfrekvens för att få samma prestanda som en lägre klockad core2 quad. Exvis q9550 eller liknande.

Hur många AMD processorer är 140W? man behöver inte 965:an utan 940 och 955 funkar lika bra och för den delen är inte Phenom II speciellt varma (under 40 grader med rätt kylare)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64