Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Service manual med bilder.
http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/xpsM1330/e...

Den visar ju bara när man ska ta ut hela tangentbordet, har du någon guide för att komma åt utrymmet mellan själva tangenten och bordet/plattan.. Eller kommer man åt det utrymmet som med vanliga tangentbord att man vänder plattan upponer och trycker ut tangenterna?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer åt det genom att vända upp & ner.
Nej det var ett missförstånd från mig kort & gott.

Tangenterna sitter fast med hakar i övre kant. Så är man duktig kan man lossa nedre först.
Med betoning på försiktig. Inget att rekommendera om man är van vid att vara hårdhänt med andra ord.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
Har haft min m1330 i snart ett år, och valde att testa hur länge batteriet håller eftersom jag inte brukar använda batteriet (brukar köra den med laddaren oftast).
Jag använde datorn under den tiden till att surfa och batteriet höll då i 1tim 50min, så det jag undrar är ifall detta är normalt?? Vad får ni andra för resultat på era datorer??

Har haft min m1330 i lite över ett år nu, och ditt resultat verkar stämma med vad jag får. Kollade precis på en film med skärmen på maxljus och den stängde av sig efter 1h55min. Har använt datorn ganska flitigt under året, i stort sett en stund varje dag, oftast med sladd, men även utan. Har batteriet som inte sticker ut där bak.

Är det någon som vet vad man kan tänkas få för tid med ett nytt batteri? Och har batteri-tekniken utvecklats så att ett nytt batteri idag är bättre än det som följde med datorn (när det var nytt?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Har haft min m1330 i lite över ett år nu, och ditt resultat verkar stämma med vad jag får. Kollade precis på en film med skärmen på maxljus och den stängde av sig efter 1h55min. Har använt datorn ganska flitigt under året, i stort sett en stund varje dag, oftast med sladd, men även utan. Har batteriet som inte sticker ut där bak.

Är det någon som vet vad man kan tänkas få för tid med ett nytt batteri? Och har batteri-tekniken utvecklats så att ett nytt batteri idag är bättre än det som följde med datorn (när det var nytt?).

har samma typ av batteri ( 6-cellsbatteriet), kontaktde supporten för några veckor sedan och eftersom jag hade lite tid kvar på garanatin, så valde supporten att skicka mig ett nytt batteri som kom dagen efter :D. Får nu ut riktigt bra batteritid på över 3timmar med det nya batteriet så jag är riktigt nöjd, fast den enda negativa med batteriet är att den är något tyngre än mitt gamla vilket resulterat i att datorn har ökat i vikt från cirka 1.8kg till 2.2kg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
har samma typ av batteri ( 6-cellsbatteriet), kontaktde supporten för några veckor sedan och eftersom jag hade lite tid kvar på garanatin, så valde supporten att skicka mig ett nytt batteri som kom dagen efter :D. Får nu ut riktigt bra batteritid på över 3timmar med det nya batteriet så jag är riktigt nöjd, fast den enda negativa med batteriet är att den är något tyngre än mitt gamla vilket resulterat i att datorn har ökat i vikt från cirka 1.8kg till 2.2kg

Oj, så det går att få ett nytt på garantin gratis, det hade jag inte trott. Är utomlands nu med så fort jag kommer hem ska jag se vad min garanti säger och se ifall jag oxå kan få ett nytt

edit: hade lite info i datorn och tyvärr köpte jag den redan i maj 2008 med 1års garanti så är det nog kört.

Permalänk
Medlem

Det ska med största sannolikhet inte gå att få nytt batteri på garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det ska med största sannolikhet inte gå att få nytt batteri på garantin.

Dell HAR 1års garanti på deras batterier enligt deras hemsida.

Källa: http://www1.euro.dell.com/content/topics/global.aspx/batterie...

Men det gäller som sagt att ha en bra anledning till varför man ska få byta, tex att batteriet ger RIKTIGT dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Jo, då ska väl batteriet vara defekt.
Det är skillnad på att det är defekt och att det försämrats vid användning.

Permalänk
Medlem

Tjena

Har haft denna datorn i snart två år nu, och tror aldrig jag varit så missnöjd med ett elektronikköp i hela mitt liv. (Och har gjort en del...)

Har modellen med Core 2 Duo T7500 och Nvidia 8400m GS osv.

Känns som datorn har en halv miljon problem, som tyvärr var för sig är för små för att vända sig till supporten eller använda garantin.

Batteriet har tappat livslängd i väldigt snabbt. I början klarade den uppemot 4-5 timmar vid lätt användning, nu klarar den kanske en...

Metallhöljet vid pekplattan är strömförande när man har nätadaptern inkopplad, inte direkt så att man får stötar, men en obehaglig kittlande känsla.

Datorn låser sig då och då, vilket jag misstänker har att göra med att datorn blir så varm. Tangentbordet blir varmt, baksidan blir så att det är obehagligt att ha den i knät, och grafikkortsfläkten går nästan konstant.

Det trådlösa nätverket är dåligt, tappar kontakt osv.

Viloläge funkar kasst, både i linux och i Windows Vista. Har problem både med att gå ner i viloläge och att vakna från det. Det enda gången den verkligen går ner i viloläge är typ när man ser film eller liknande, och då kvittar det hur mycket man har försökt stänga av vilolägen.

Kan nog fortsätta en stund till, men var mest tvungen att skriva av mig lite.
Valde mellan denna och en macbook, och kan väl säga att jag inte är nöjd med mitt val...

Så vad säger ni andra? Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Första året var väl som ditt, allt som kunde gå sönder gick väl sönder typ. Men de bytta sista delen nu i våras och den har funkat som den ska sen dess. Batteriet värre än ditt dock, klarar max 20min.

Permalänk
Medlem

Och nu pajade datorn helt... Kanske bäst så.
Verkar vara det berömda felet med vertikala linjer när man försöker starta datorn.

Frågan är om dell accepterar det som ett tillverkningsfel, vilket det ju verkligen är...
Har ingen garanti kvar, men är väl inom vad den svenska lagstiftningen säger.

Permalänk
Medlem

konsumentköpslag gäller i 3 år för privatpersoner.
Dessutom ger Dell 1 år extra garanti från ordinarie garanti-tid just för lines på 1330 med nvidia kort.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Dessutom ger Dell 1 år extra garanti från ordinarie garanti-tid just för lines på 1330 med nvidia kort.

Läste det på någon blogg, men var kan man hitta officiell information?

Edit:

http://en.community.dell.com/blogs/direct2dell/archive/2008/0...

Det närmaste något officiellt jag hittar. Är väl bara att ringa på måndag och se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera dig att du kommer få samma svar från supporten på måndag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Man är så illa tvungen att ringa till malaysia, eller var den engelska supporten nu är? Känns som det hade varit enklare att försöka resonera på svenska.

Edit:
Har gjort två försök att ringa den engelska supporten nu. Efter första försöket gav jag upp efter 20 minuter, nu andra gången efter 40...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Man är så illa tvungen att ringa till malaysia, eller var den engelska supporten nu är? Känns som det hade varit enklare att försöka resonera på svenska.

Edit:
Har gjort två försök att ringa den engelska supporten nu. Efter första försöket gav jag upp efter 20 minuter, nu andra gången efter 40...

Ringer du 0771 340 340 ? Svensk support under normala kontorstider. Jag hade samma problem som du har men ringde dit och fick reda på att garantitiden är förlängd med 1 år, så Dell skickade hit en tekniker som bytte moderkortet.

Permalänk
Medlem

Såja, nu har jag fått min dator lagad. Tyvärr envisades de med att sätta in samma grafikkrets igen, så är väl tyvärr en tidsfråga innan det händer igen.

Dock ska DELL ha en eloge för att de löste problemet så snabbt och effektiv, även om den egentliga garantitiden gått ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Såja, nu har jag fått min dator lagad. Tyvärr envisades de med att sätta in samma grafikkrets igen, så är väl tyvärr en tidsfråga innan det händer igen.

Dock ska DELL ha en eloge för att de löste problemet så snabbt och effektiv, även om den egentliga garantitiden gått ut.

Hur många gånger har du fått den lagad? Ska få min fixad för samma grej för tredje gången nu i veckan. Börjar bli lite tröttsamt. Stört att de fortfarande sätter i skitkretsarna. Är man någon som verkligen använder grafikkortet i den så verkar den paja efter ~6 månader.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått det ökända grafikfelet på min XPS 1330. När jag ringde Dell supporten ville dom att jag skulle köra diagnostikprogrammet. Då framkom det att det även var fel på hårddisken.
Alltså både fel på grafikkort och hårddisk. I och med att datorn är är äldre än 1 år gammal så har jag ingen på platsen garanti kvar.
Dock så har ju Dell förlängt garantin på grafikfel. Jag har då på platsen garanti på grafikkortet men inte på hårddisken.
Eftersom dessa två fel felanmäldes samtidigt så måste jag skicka in datorn för utbyte att de felaktiga delarna istället för att få på platsen service för grafikkortet och att dom skickar en ny hårddisk till mig.
Jag försökte stå på mig för att dom skulle fixa grafikkortet på plats och skicka en ny disk, men dom vägrar. Dom säger att deras system inte klarar av att felanmäla så. Och jag vill ju bara få en fungerande dator igen.

Så kom ihåg att ska ni felanmäla hos Dell så felanmäl en sak i taget, annars kommer ni att få skicka in datorn.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det nytt moderkort och ny kylning igen för tredje gången. Nästan så man skulle bett om att få ett med intel grafiken istället men behöver lite mer grafik kräm än vad den kan leverera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-fire
Nu har även jag fått det ökända grafikfelet på min XPS 1330. När jag ringde Dell supporten ville dom att jag skulle köra diagnostikprogrammet. Då framkom det att det även var fel på hårddisken.
Alltså både fel på grafikkort och hårddisk. I och med att datorn är är äldre än 1 år gammal så har jag ingen på platsen garanti kvar.
Dock så har ju Dell förlängt garantin på grafikfel. Jag har då på platsen garanti på grafikkortet men inte på hårddisken.
Eftersom dessa två fel felanmäldes samtidigt så måste jag skicka in datorn för utbyte att de felaktiga delarna istället för att få på platsen service för grafikkortet och att dom skickar en ny hårddisk till mig.
Jag försökte stå på mig för att dom skulle fixa grafikkortet på plats och skicka en ny disk, men dom vägrar. Dom säger att deras system inte klarar av att felanmäla så. Och jag vill ju bara få en fungerande dator igen.

Så kom ihåg att ska ni felanmäla hos Dell så felanmäl en sak i taget, annars kommer ni att få skicka in datorn.

Byt hårddisken själv. Står i manualen hur man gör.

Även jag har råkat ut för grafikfelet. Den förlängda garantin går ut om någon månad och jag befinner mig utomlands, inte hemma förrän i december. Får se om jag lyckas lösa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Byt hårddisken själv. Står i manualen hur man gör.

Även jag har råkat ut för grafikfelet. Den förlängda garantin går ut om någon månad och jag befinner mig utomlands, inte hemma förrän i december. Får se om jag lyckas lösa det

Ring till DELL supporten i det landet. Med XPS-datorer gäller garantin överallt. En polare fick sin fixad i australien.

Permalänk
Medlem

XPS1330 är enligt mig en bra dator tills den börjar krångla.
Har haft problem med att den går in i viloläge fast viloläge är avstängt, den blir mycket varm och jag upplever den då som påtagligt långsamare.
Nu har bakljuset i skärmen lagt av och jag kontaktade Dell via mail.... fick först svar på tyska sen kom ett på engelska där det framgick att jag skulle få betala 350 euro för att få skärmen utbytt.
Datorn är 1,5 år gammal och kstade 13500:- när jag köpte den.
Står inte Dell för bytet av skärmen som enligt mig är ett klart fabriksfel då datorn aldrig varit utsatt för yttre åverkan el liknande kommer detta va den första och sista produkt jag köper från detta företag.

Någon som har bra koll på konsumentköplagen och vad som gäller?? Tidsbegränsningar mm

Permalänk
Medlem

Du kan reklamera en vara som privatkund i 3 år.
Batteri exkluderas och får bara ett år då det anses vara förbrukningsvara.

Snackade du med dell xps support via mail får du också vara tydlig med att du reklamerar den då supporten enbart är på engelska och de kan inte alltid hålla koll på alla länders olika regler.

Däremot om du nu vill prata med svensk support istället så ringer du mellan 8.30-17.00 till XPS support så är det lättare att förklara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Idag får jag mitt fjärde besök av DELL på den här datorn. Säger som TD01: Den är grym när den funkar men varit lite väl mycket problem för mig. Jag är nog en ovanligt jobbig ägare dock som faktiskt använder prestandan i den. Tror många är sålda till folk som mest surfar och skriver på dem.

Permalänk
Medlem

Suttit med min XPS 1330 i snart två år nu, grymt nöjd med den trots byte av moderkort med grafikkretsar två gånger nu. Första bytet var ett begagnat kort, senaste ett nytt.

Problemet med kortslutning av grafikkretsen är ett produktionsfel från Nvidia och ska tydligen vara åtgärdat (det extra året garanti är det nvidia som betalar för)
Nu hoppas jag att allt ska hålla fint. Bara goda erfarenheter från Dell's support, men har bara ringt dagtid och pratat med svensk support. Funderar på att testa deras 24h service och ringa mitt i natten, mest för att se hur bra det fungerar.;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddan8
Suttit med min XPS 1330 i snart två år nu, grymt nöjd med den trots byte av moderkort med grafikkretsar två gånger nu. Första bytet var ett begagnat kort, senaste ett nytt.

Problemet med kortslutning av grafikkretsen är ett produktionsfel från Nvidia och ska tydligen vara åtgärdat (det extra året garanti är det nvidia som betalar för)
Nu hoppas jag att allt ska hålla fint. Bara goda erfarenheter från Dell's support, men har bara ringt dagtid och pratat med svensk support. Funderar på att testa deras 24h service och ringa mitt i natten, mest för att se hur bra det fungerar.;-)

Det är inte åtgärdat. De sätter i samma skit hela tiden. Nyare bios kyler ner lite snabbare så det pajar inte lika fort dock. Det är inte heller någon kortslutning det är felkonstruerat helt enkelt. Vissa tillverkare (tror det var hp) drog tom tillbaka sina datorer med kretsen i.

De sätter inte heller i begagnade grejer. Även om det står refurbished så är det ett nytt kort. Bara deras beteckningar som är helt knasiga.

Permalänk
Medlem

Datorn har börjat uppföra sig illa, stripes börjar dyka upp vid boot. Tack och lov brukar det funka till slut, allt från 5-15 boots och Dell logon dyker upp. Har även problem med krascher i Windows och datorn har ofta svårt att komma tillbaka från sömnläge. Har datorn kopplad till min PS3 via Mediaserver och att streama trådlöst när datorn har "hängt" sig är inga problem.

Datorn är över ett år gammal och jag har ingen tillköpt garanti. Hur ser mina chanser ut? Det lilla jag vet om KKL gör att jag ser positivt på situationen, det är ett välkänt problem och borde vara lätt att visa på tillverkarfel. Ska ringa Dell support nu på Måndag.

Edit: Letade runt lite precis och upptäckte att jag inte har något kvitto liggandes. Vet om jag ska vara ärlig inte exakt hur gammal datorn är, minst ett år men sen kan jag bara gissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Datorn har börjat uppföra sig illa, stripes börjar dyka upp vid boot. Tack och lov brukar det funka till slut, allt från 5-15 boots och Dell logon dyker upp. Har även problem med krascher i Windows och datorn har ofta svårt att komma tillbaka från sömnläge. Har datorn kopplad till min PS3 via Mediaserver och att streama trådlöst när datorn har "hängt" sig är inga problem.

Datorn är över ett år gammal och jag har ingen tillköpt garanti. Hur ser mina chanser ut? Det lilla jag vet om KKL gör att jag ser positivt på situationen, det är ett välkänt problem och borde vara lätt att visa på tillverkarfel. Ska ringa Dell support nu på Måndag.

Edit: Letade runt lite precis och upptäckte att jag inte har något kvitto liggandes. Vet om jag ska vara ärlig inte exakt hur gammal datorn är, minst ett år men sen kan jag bara gissa.

Är ett års utökad garanti mot stripes så är den inte äldre än 2 år är det chill. Behövs bara servicetag för garantiärende. Står på undersidan av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Är ett års utökad garanti mot stripes så är den inte äldre än 2 år är det chill. Behövs bara servicetag för garantiärende. Står på undersidan av datorn.

Framgång, datorn levererades 12 December 2007. Tre hela månader till godo! Hoppas nu bara jag får samma goda service som första gången stripesen dök upp.

Förresten, är det något "problem" att stripesen enbart är temporära och att datorn faktiskt går att boota / köra i omgångar? Den är jäkligt instabil och man vet aldrig hur lång tid det tar att få igång henne.

Sen, vad är det för hårdvara man får i utbyte? Är det identiska delar?

EDIT: Svarar på min egen fråga. Har googlat en del och hittat lite info, slutsatsen är att min GPU förvisso inte är helt rökt men inte långt därifrån. Finns olika grader av hetta i helvetet. Bara att börja säkerhetskopiera nu.