Nyfiken på MacBook Pro 15"

Permalänk

Nyfiken på MacBook Pro 15"

Hejsan!

Jag är en kille som hela mitt liv har kört windows men nu har börjat snegla på mac mer och mer. Jag har självklart en massa frågor och tackar på förhand för att ni orkar läsa dom.
Dels så har jag alltid haft en känsla av att mac tar mycket betalt bara för sitt varumärke och inte riktigt ger samma sak som en pc gör för samma pengar? Självklart så förstår jag att man får betala för varumärket då det är ett extremt starkt varumärke! Ett exempel på det är att MBP saknar hdmi ingång och blu-ray spelare, stämmer det eller är jag felinformerad? Ett annat exempel är ju iPhone som inte kan köra flera program samtidigt och till att börja med saknade MMS och nu även i 3GS saknar en kamera fram för att kunna använda videosamtal. Jag tror ni förstår vad jag menar. Nu kanske ni undrar varför jag överhuvudtaget funderar på en mac om jag tänker så men det är för att när man läser i forum och pratar med vänner som har mac så är alla så väldigt nöjda så jag undrar om det kan stämma?
Sedan skulle jag vilja höra från båda hållen vad det är som gör att mac är bättre än windows eller tvärtom. Förlåt för alla frågor men jag skulle verkligen vilja ha svar på dom.

Tack på förhand!

/Simon

Permalänk

Jag älskar min MBP för den är så snygg, KVALITÉ, och är så liten och lätt!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Har haft pc hela mitt liv men köpte en mac för ett år sedan. Kommer aldrig sätta mig på en pc igen. Du kommer inte ångra dig det kan jag lova.

Permalänk
Medlem

har precis samma dilemma! fast sneglar på 13" versionen... men det ska bli kul och se vad folk skriver

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma delemma som ni fast jag sneglar mest nu på iMac. Jag har bara testat Mac på deras återsäljare. Vad jag har förstått efter harläst såna här tråder att Apples Macar kanske är dyra men dom brukar aldrig krångla, blir sega lika lätt som en PC Windows och sist men inte minst så måste jag säga att jag har ALDRIG set en PC-Windows dator/laptop som är lika snygg eller snyggare än en Mac. Enligt mig så kanske Mac är dyra datorer men gud vad mycket dator det verkar vara för dom pengar. Om du inte spelar spel på dator så säger jag GO FOR It! Jag sparar ihop pengar & väntar på nästa iMac ska komma.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inte blu-ray eller hdmi, men vad spelar det för roll när skärmen på 15" inte har hög upplösning nog att spela upp 1080p och du kan köpa en DVI-HDMI sladd för bild och en 3,5mm optisk sladd och få 5.1 ljud?
Sen har den grym batteri tid, funkar utan större krångel (ok inget är ofelbart men detta är näst intill), har funktioner som time machine, multitouch mousepad, är lätt och har världens snyggaste design, enligt mig.

EDIT: Det ska vara mini-display-port, inte DVI, jag är van vid min förra generationens MBP som har DVI...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Att Mac inte krånglar är en myt. Senast igår så laggade macen i inloggnings-skärmen.
Det blev att hålla in avstängnings-knappen i 8 sek...

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

GoDiamond: Vad har iPhone:n med Macbook Pro att göra? ;E

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Att Mac inte krånglar är en myt. Senast igår så laggade macen i inloggnings-skärmen.
Det blev att hålla in avstängnings-knappen i 8 sek...

Putte, klart att det krånglar ibland. Men Mac OS X är definitivt mer pålitligt och framförallt mer konsekvent än Windows.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Att Mac inte krånglar är en myt. Senast igår så laggade macen i inloggnings-skärmen.
Det blev att hålla in avstängnings-knappen i 8 sek...

Om du läser vad jag skrev så står det att inget är ofelbart och missöden kan hända, men jag har aldrig haft problem med min mac, jag har haft den i 1,5 år och den hängde sig en gång när jag öppnade en mysko-wordfil som var skapad i windows

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Om du läser vad jag skrev så står det att inget är ofelbart och missöden kan hända, men jag har aldrig haft problem med min mac, jag har haft den i 1,5 år och den hängde sig en gång när jag öppnade en mysko-wordfil som var skapad i windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
GoDiamond: Vad har iPhone:n med Macbook Pro att göra? ;E

Putte, klart att det krånglar ibland. Men Mac OS X är definitivt mer pålitligt och framförallt mer konsekvent än Windows.

Känns som två st  fan-boys

Till TS: om du tycker det är värt att betala dubbla priset för färre buggar, och lite snyggare dator, kör mac, annars Windows

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Känns som två st  fan-boys

Kom igen, jag konstaterar fakta. Bara för att du har haft ett litet problem med din mac så betyder det inte att alla har problem. Jag har fortfarande inte sagt att mac är 100% problemfri för det kan inget vara och du kan verkligen inte säga att en PC har mindre problem än en mac. Varför har du skrivit som har gjort i din sign. om du hatar mac så mycket?
Du låter ju som anti mac mer än vi låter som fan-boys.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är bra med Mac är att OSX är så användarvänligt. Som t. ex. när man installerar program: du kör installationsfilen och sedan öppnas ett fönster med programets ikon. Du drar denna ikon till din program foldern. Inga install wizards. Inget krångel. Inte för att det är krånligt på windows. Det är liksom de små detaljerna som gör skillnaden. Jag är dock på inget sätt ett dator geni och om du som jag gillar att få ett snyggt gränssnitt serverat med så lite krångel som möjligt är OSX värt att titta närmre på.

Jag hade dock strul med min dator. Den låste sig i villoläge och man bytte ut moderkortet (logikkortet) på den. Tack och lov för konsumentköplagen. Det kan vara värt att titta lite närmre på apple care vilket get förlängd garanti.

Skönt är också att du enkelt kan partionera din hårddisk för att köra windows på en volym. Jag dual bootar OSX och Windows XP. OSX har ett verktyg för detta som heter Boot Camp. Det är väldigt få spel som släpps till Mac så dual boot är bra att ha. Du kan även köra windows via en virtuell miljö direkt i OSX. WMWARE eller Parallels Desktop använder man då. Jag har inte testat dessa så jag kan inte kommentera ytterliggare om hur det är att spela via dem.

Sist men inte minst så är MacBook Pro förbaskat snygg! Jag har en MacBook Pro4.1. Jag gillar denna looken och dess matta skärm framför unibody modellen med sina svarta detaljer. Du kan i.o.f.s. få unibody modellen med matt skärm nu. Prima.

Var det nå mer? Just ja! Extra RAM minne köper du från valfri butik. Inte från apple store. P.g.a påslaget som de har på dem, naturligtvis.

En sista sak som ställde till det något för mig; du har ingen mikrofon ingång i MacBook Pro. USB mikrofon eller en mikrofon försträrkare för linje-in är vad som gäller.

Allt som allt är jag supernöjd med min dator. Jag får ok prestanda och kan ta med den överallt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kom igen, jag konstaterar fakta. Bara för att du har haft ett litet problem med din mac så betyder det inte att alla har problem. Jag har fortfarande inte sagt att mac är 100% problemfri för det kan inget vara och du kan verkligen inte säga att en PC har mindre problem än en mac. Varför har du skrivit som har gjort i din sign. om du hatar mac så mycket?
Du låter ju som anti mac mer än vi låter som fan-boys.

Jag gillar min mac för jag får låna den gratis från min skola. Om man betalar 12 k för en 6 k dator, bör man ju få det lilla extra.

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Det jag tycker är bra med Mac är att OSX är så användarvänligt. Som t. ex. när man installerar program: du kör installationsfilen och sedan öppnas ett fönster med programets ikon. Du drar denna ikon till din program foldern. Inga install wizards. Inget krångel. Inte för att det är krånligt på windows. Det är liksom de små detaljerna som gör skillnaden. Jag är dock på inget sätt ett dator geni och om du som jag gillar att få ett snyggt gränssnitt serverat med så lite krångel som möjligt är OSX värt att titta närmre på.

Jag hade dock strul med min dator. Den låste sig i villoläge och man bytte ut moderkortet (logikkortet) på den. Tack och lov för konsumentköplagen. Det kan vara värt att titta lite närmre på apple care vilket get förlängd garanti.

Skönt är också att du enkelt kan partionera din hårddisk för att köra windows på en volym. Jag dual bootar OSX och Windows XP. OSX har ett verktyg för detta som heter Boot Camp. Det är väldigt få spel som släpps till Mac så dual boot är bra att ha. Du kan även köra windows via en virtuell miljö direkt i OSX. WMWARE eller Parallels Desktop använder man då. Jag har inte testat dessa så jag kan inte kommentera ytterliggare om hur det är att spela via dem.

Sist men inte minst så är MacBook Pro förbaskat snygg! Jag har en MacBook Pro4.1. Jag gillar denna looken och dess matta skärm framför unibody modellen med sina svarta detaljer. Du kan i.o.f.s. få unibody modellen med matt skärm nu. Prima.

Var det nå mer? Just ja! Extra RAM minne köper du från valfri butik. Inte från apple store. P.g.a påslaget som de har på dem, naturligtvis.

En sista sak som ställde till det något för mig; du har ingen mikrofon ingång i MacBook Pro. USB mikrofon eller en mikrofon försträrkare för linje-in är vad som gäller.

Allt som allt är jag supernöjd med min dator. Jag får ok prestanda och kan ta med den överallt!

Håller med +1

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Sen jag fick min far att köpa en imac 2005 så har jag inte behövt hjälpa honom med datorn mer än vid ett tillfälle, en ominstallation och uppgradering från tiger till leopard. Smidigt både för mig och honom.

Det som jag ser som största nackdelen är förhållandet pris/prestanda, sitter vid en fsc 12" laptop som jag köpte för ett år sedan för 6000:- med ett extra batteri på köpet. Den vita macbooken hade jag fått ge runt 10000:- och de då har liknande prestanda, x3100, 1,86Ghz, 2Gb och 160Gb disk. Jag föredrar os x framför windows, även win 7.
Mitt råd är att köpa en mac om du tycker du har råd med det, för min egen del tycker jag inte det riktigt är värt det.

Tvivlar i vilket fall på att du kommer bli missnöjd med en mac.

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Medlem

Att betala extra för bara något som funkar är faktiskt en skön känsla. Men samtidigt. En som bygger själv och kommit så långt att denne vill ha kvalitet lägger ändå ungefär samma summor.

Mac användare sedan april i år och bästa dator-köpet jag gjort på länge.
Visst är det synd att känslan med att leta hårdvara & bygga själv inte är möjlig att få med en mac.
Så för mig dyker nog en PC upp i huset senare ändå.

Anledningen till att jag gick från en windows baserad PC till en OSX baserad burk är kort & gott att jag fastnade för helhets-lösningen (Något microsoft inte kan göra utan att få skit från andra företag).
Ett ex. är länken med iphone. Om sanningen skall fram så var det nämligen denna lilla telefon som öppnade dörren.

Spelade mycket förr. Därav valde jag ett lite bättre grafikkort vid köpet så jag kan fortfarande spela lite då & då. Inte värsting-grafiken precis men mer än dugligt.

Det enda jag riktigt stör mig på med Apple är dock deras idiotiska drag med vilka maskiner som stödjer 64-bit av windows "officiellt" sett.
Enbart mac pro och macbook pro som stödjer det hela. Att lägga in en software-spärr på skivan gjorde mig så arg när jag testade windows 7 på min imac. Hårdvaran stödjer ju 64-bitar så det var ju bara att manuellt ta reda på vad som sitter i burken och installera drivrutiner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Re: Nyfiken på MacBook Pro 15&quot;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoDiamond
Hejsan!

Jag är en kille som hela mitt liv har kört windows men nu har börjat snegla på mac mer och mer. Jag har självklart en massa frågor och tackar på förhand för att ni orkar läsa dom.
Dels så har jag alltid haft en känsla av att mac tar mycket betalt bara för sitt varumärke och inte riktigt ger samma sak som en pc gör för samma pengar? Självklart så förstår jag att man får betala för varumärket då det är ett extremt starkt varumärke! Ett exempel på det är att MBP saknar hdmi ingång och blu-ray spelare, stämmer det eller är jag felinformerad? Ett annat exempel är ju iPhone som inte kan köra flera program samtidigt och till att börja med saknade MMS och nu även i 3GS saknar en kamera fram för att kunna använda videosamtal. Jag tror ni förstår vad jag menar. Nu kanske ni undrar varför jag överhuvudtaget funderar på en mac om jag tänker så men det är för att när man läser i forum och pratar med vänner som har mac så är alla så väldigt nöjda så jag undrar om det kan stämma?
Sedan skulle jag vilja höra från båda hållen vad det är som gör att mac är bättre än windows eller tvärtom. Förlåt för alla frågor men jag skulle verkligen vilja ha svar på dom.

Tack på förhand!

/Simon

Som du ser krigar folk om för eller nackdelar.

Jag råkade köpa en Macbook bärbar, efter att kört PC hela mitt liv. Trillade dit duktigt. Nu har jag både Iphone, bärbar mac, stationär mac och mac till HTPC.

Sitta jämföra funktioner en mot en kan man göra till man storknar.
Självklart saknar Mac 1000 saker PC har och PC saknar 1000 saker Mac har.
Man får helt enkelt titta på sitt egna behov.

Men att uppleva en sådan helhet o harmoni i funktion, design och stabiltet. Ja det måste du ha en Mac för att uppleva. Det enda negativa jag finner är att hårdvaran är dyr, men det är just det priset du betalar för att ha matchad hårdvara emot operativsystem. Oavsett om Macar krashar med det ena och andra som folk påstår. PC världen kommer aldrig någonsin uppnå samma stabilitet helt enkelt för hur den är utformad, inte för att operativsystemen i PC världen är dåliga. Utan för man har en öppen marknad för hårdvara.

Observera att jag tycker att dom stationära Macarna är dyra.

De bärbara som det oftast rackas ner på är inte så farligt som folk påstår.

Visa mig en 17" bärbar PC, lika bra skärm, lika tun, 2,99kg, 8 timmars batteritid och samma prestanda för "halva priset" som folk påstår.

Då får man titta på typ Sony Vaio o sådant, kostar precis lika mycket.

Man kan självklart köpa en PC med samma prestanda för halva priset, Men då ingår en släpvikt på 5kg, dålig skärm, 2 timmar batteritid och ett plastchassie som knakar som knäckebröd.

Jag säger såhär Simon. Prova du på själv. Men jag varnar dig. Man ska aldrig provköra en bil som man inte har råd att köpa, råkar man bli kär är det riktigt surt.

När du väl tagit hem den första Äpple produkten är det som bläck som inte går att få bort, det sprider sig som ett virus hemma och genast kommer köpbegäret mot flera Äpple saker. Till o me min splitter nya SonyEricsson mobil dög inte längre... det satt inget Äpple på den!! =).

P.S Som tur brukar apple skicka med medicin till sina kunder för att lugna abstinensen, varje Apple produkt lev med klistermärken med deras logga, så du kan fejka lite... men det håller inte länge!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om vi ska vara ärliga så ligger det mesta hos Apple och OS X i hur de hanterar de automatiska sakerna. OS X har avsevärt bättre batterihantering, med min 13" MBP får jag faktiskt ut 6-7 timmars surfande i OS X.

Visst finns det problem med Macarna och OS X, men du får en "icke-plastig" dator med grymm batteritid med få problem. Visst kostar den mer, men den kostar inte överdrivet mycket.

Enda konkurrenterna till Apples bärbara är i princip Sony Vaio serien.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nyfiken på MacBook Pro 15&amp;quot;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Som du ser krigar folk om för eller nackdelar.

Jag råkade köpa en Macbook bärbar, efter att kört PC hela mitt liv. Trillade dit duktigt. Nu har jag både Iphone, bärbar mac, stationär mac och mac till HTPC.

Sitta jämföra funktioner en mot en kan man göra till man storknar.
Självklart saknar Mac 1000 saker PC har och PC saknar 1000 saker Mac har.
Man får helt enkelt titta på sitt egna behov.

Men att uppleva en sådan helhet o harmoni i funktion, design och stabiltet. Ja det måste du ha en Mac för att uppleva. Det enda negativa jag finner är att hårdvaran är dyr, men det är just det priset du betalar för att ha matchad hårdvara emot operativsystem. Oavsett om Macar krashar med det ena och andra som folk påstår. PC världen kommer aldrig någonsin uppnå samma stabilitet helt enkelt för hur den är utformad, inte för att operativsystemen i PC världen är dåliga. Utan för man har en öppen marknad för hårdvara.

Observera att jag tycker att dom stationära Macarna är dyra.

De bärbara som det oftast rackas ner på är inte så farligt som folk påstår.

Visa mig en 17" bärbar PC, lika bra skärm, lika tun, 2,99kg, 8 timmars batteritid och samma prestanda för "halva priset" som folk påstår.

Då får man titta på typ Sony Vaio o sådant, kostar precis lika mycket.

Man kan självklart köpa en PC med samma prestanda för halva priset, Men då ingår en släpvikt på 5kg, dålig skärm, 2 timmar batteritid och ett plastchassie som knakar som knäckebröd.

Jag säger såhär Simon. Prova du på själv. Men jag varnar dig. Man ska aldrig provköra en bil som man inte har råd att köpa, råkar man bli kär är det riktigt surt.

När du väl tagit hem den första Äpple produkten är det som bläck som inte går att få bort, det sprider sig som ett virus hemma och genast kommer köpbegäret mot flera Äpple saker. Till o me min splitter nya SonyEricsson mobil dög inte längre... det satt inget Äpple på den!! =).

P.S Som tur brukar apple skicka med medicin till sina kunder för att lugna abstinensen, varje Apple produkt lev med klistermärken med deras logga, så du kan fejka lite... men det håller inte länge!

Jag tycker också att det är de stationära macarna som är överprissatta, inte de bärbara.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Man ska även ta med i beräkningen att en PC-laptop i snitt håller 3år medans en Macbook håller i snitt 5år.

T.ex. många som kör på 5år gamla powerbooks i dag med ppc processorer fortfarande och eftersom osx är som det är så har de inte blivigt märkvärt segare på 5år heller.

Du ska som sagt även räkna med hur länge du kommer ha datorn. Tänk även på andrahandsvärdet, ex en acer köpt för 15k förra hösten går för 5-6k på blocket. En MBp för 15k köpt vid samma tidpunk får man såld för 11-13k.

Ser fortfarande 5år gamla powerbooks g4or som blir såld för runt 5k på blocket...

EDIT: Skulle inte ge 500kr för en 5år gammal pc-laptop.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Man ska även ta med i beräkningen att en PC-laptop i snitt håller 3år medans en Macbook håller i snitt 5år.

T.ex. många som kör på 5år gamla powerbooks i dag med ppc processorer fortfarande och eftersom osx är som det är så har de inte blivigt märkvärt segare på 5år heller.

Du ska som sagt även räkna med hur länge du kommer ha datorn. Tänk även på andrahandsvärdet, ex en acer köpt för 15k förra hösten går för 5-6k på blocket. En MBp för 15k köpt vid samma tidpunk får man såld för 11-13k.

Ser fortfarande 5år gamla powerbooks g4or som blir såld för runt 5k på blocket...

EDIT: Skulle inte ge 500kr för en 5år gammal pc-laptop.

Det intressanta där angående livslängen är att du faktiskt har rätt. Jag jobbar med grafisk produktion och min förra Powerbook G4 hängde med längre än någon annan dator jag använt. Idag vilar den dock på hyllan, den är bucklig efter flera tappningar. Bland annat en gång rakt ner i backen i påslaget tillstånd(landade med ansiktet dvs skärmen neråt), inget att rekommendera kanske. Men jäklar vilken valuta för pengarna.

Dumpade faktiskt det bärbara alternativet, då jag uppskattade skärmstorlek denna gången och valde en iMac 24" och skaffade i min dumhet en windowsdator som komplement. 15" laptop för ca 5k, då den mest skulle köra office och lira lite presentationer.

Mina sämst spenderade 5000 någonsin om du frågar mig.

En av mina bekanta frågade mig för ca en vecka sen om mac, jag har aldrig någonsin haft en sån diskussion med henne, dock så har jag hjälpt henne av och till med lite tok.

Vi landade en Macbook åt henne och nu om hon behöver hjälp så kan vi sköta allt via iChat, dvs jag tar över hennes dator och gör det jag ska med perfekt bild och i princip utan fördröjningar. Allt utan att varken hon eller jag behöver installera något alls!

Kan bara säga att om programutbudet du söker finns till macen eller du kan tänka dig att emulera/köra bootcamp för de enstaka windowsprogrammen så får du mest pang för pengarna med en mac. Både var det gäller livslängd och kvalité där det mesta helt enkelt känns mer uttänkt för dig som användare.

Att tillägga är att du får tillgång till en fruktansvärt hjälpsam community lite här och var. Med duktiga pojkar och flickor som iaf hjälpte mig komma igång på ett väldigt smidigt sätt. För en massa år sen.

Det var äckligt positivt. Så elda på mig om ni vill. Jag är lycklig ändå.

Permalänk

Mac suger. OS X är förlegat. Det är dyrt, inte alls så stabilt som det påstås. Speciellt snygga är de inte heller, det är bara reklambögar och underutvecklade tonåringar som tycker det. Om någon säger emot detta så är denne en mactaliban som blir helt rabiat över att man säger något negativt om Mac, Apple och Steve Jobs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Mac suger. OS X är förlegat. Det är dyrt, inte alls så stabilt som det påstås. Speciellt snygga är de inte heller, det är bara reklambögar och underutvecklade tonåringar som tycker det. Om någon säger emot detta så är denne en mactaliban som blir helt rabiat över att man säger något negativt om Mac, Apple och Steve Jobs.

Har du testat mac?

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Har du testat mac?

Haha +1

Det brukar just vara sånna människor som är totalt emot mac som aldrig provat det. Som har sett en prislapp på 23.999kr i ett skyltfönster och sen total ratar dom det på alla stadier.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Har du testat mac?

Tips, kolla min profil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Mac suger. OS X är förlegat. Det är dyrt, inte alls så stabilt som det påstås. Speciellt snygga är de inte heller, det är bara reklambögar och underutvecklade tonåringar som tycker det. Om någon säger emot detta så är denne en mactaliban som blir helt rabiat över att man säger något negativt om Mac, Apple och Steve Jobs.

Ge mig exempel på en bärbar för samma prisklass som en MBP 15" som är snyggare.
Om du inte gillar Mac eller Apple varför ens skriva i Macavdelningen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Ge mig exempel på en bärbar för samma prisklass som en MBP 15" som är snyggare.
Om du inte gillar Mac eller Apple varför ens skriva i Macavdelningen?

Jag tipsar dig med, se min profil.

[Edit] Jag är alltså lite uttråkad och ville skapa lite oreda i tråden, fast samtidigt. Ska man köpa Mac är det lika bra att man förbereder sig på ett liv av liknande kommentarer som jag skrev ovan. Tyvärr.

Jag är Mac-användare sedan -94 för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Mac suger. OS X är förlegat. Det är dyrt, inte alls så stabilt som det påstås. Speciellt snygga är de inte heller, det är bara reklambögar och underutvecklade tonåringar som tycker det. Om någon säger emot detta så är denne en mactaliban som blir helt rabiat över att man säger något negativt om Mac, Apple och Steve Jobs.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Min erfarenhet av mac är att de är väldigt lätta att använda, snabb uppstart och att de är väldigt bra till arbete. Dock är de alldeles för dyra och långt ifrån prisvärda prisvärda.

Permalänk
Medlem

Jag stör mej bara på att man inte kan få OSX till en PC utan måste köpa en mac! xD Min bror är ägare till en Macbook Unibody 13,3" och ja måste säga att OSX är bättre än Windows i nästan alla lägen. Bortsett från spel. Då måste man köra Windows i ex. boot camp men det är faktiskt inga problem alls med det! Go apple!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM