Nvidia Fermi: Nästa generation Geforce

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Fermi: Nästa generation Geforce

På GPU Conference presenterar Nvidia den nya grafikprocessorn Fermi. Nykomlingen är från grunden och upp designad för generella beräkningar likt en massivt parallelliserad CPU.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

priset??

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Lär bli ett riktigt monster.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Åh helvete!

Hur många TFLPS ligger monstret på?

*dreglar*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anand Lal Shimpi
Then timing is just as valid, because while Fermi currently exists on paper, it's not a product yet. Fermi is late. Clock speeds, configurations and price points have yet to be finalized. NVIDIA just recently got working chips back and it's going to be at least two months before I see the first samples. Widespread availability won't be until at least Q1 2010.

I asked two people at NVIDIA why Fermi is late; NVIDIA's VP of Product Marketing, Ujesh Desai and NVIDIA's VP of GPU Engineering, Jonah Alben. Ujesh responded: because designing GPUs this big is "fucking hard".

F.ö så låter det här som ett hysteriskt snabbt kort, men kommer säkert att kosta därefter också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt för de som kör folding at home och liknande. Annars finns det väl inte så himla mycket GPGPU - applikationer egentligen? Kanske något filter till videoredigeringsprogram, men då kan de få för sig att man måste ha quadro innan det funkar...

Påminner lite om intel Larrabee, en massa parallella beräkningsenheter.

Permalänk
Avstängd

härligt med monster hoppas dom slopar ner amd hårt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Anand Lal Shimpi
Then timing is just as valid, because while Fermi currently exists on paper, it's not a product yet. Fermi is late. Clock speeds, configurations and price points have yet to be finalized. NVIDIA just recently got working chips back and it's going to be at least two months before I see the first samples. Widespread availability won't be until at least Q1 2010.

I asked two people at NVIDIA why Fermi is late; NVIDIA's VP of Product Marketing, Ujesh Desai and NVIDIA's VP of GPU Engineering, Jonah Alben. Ujesh responded: because designing GPUs this big is "fucking hard".

Sorry men det är gamla dementerade nyheter redan, korten är garanterade inna jul och datum som kommer upp oftare och oftare är 27 november.

Permalänk

Frågan är om dom redan är klara och bara inväntar julen..

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy

Sorry men det är gamla dementerade nyheter redan, korten är garanterade inna jul och datum som kommer upp oftare och oftare är 27 november.

Eh, ja du, jag antar att Nvidias VPs säger det till en känd sajt för att de tycker att det är roligt. Det här är inte semi accurate, det här är anandtech.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning?
Värme?
Storlek?
Pris?

ja, frågan är om kortet är värt det?
Med så mycket ny teknologi, så lär det knappast bli billigare än GTX295 korten iaf..
Alltid kört Nvidia tidigare, men testar nu Radeon 5870, riktigt nöjd hittills med det, men visst kommer det alltid nya värstingsaker

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Luktar dyrt.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Frågan är om dom redan är klara och bara inväntar julen..

Skulle jag inte tro. Isf skulle de lansera nu för att inte få användare att köpa R800 istället.

"Lanseringen sker någon gång i årets fjärde kvartal." Detta ser jag verkligen fram emot! Fy fan, ser ut att bli ett riktigt jävla monster! LIte vattenkylning på den och sen är det bara å åk.

Frågan är dock priset. Blir säkerligen riktigt dyr. Hoppas att de släpper några kort i 2-3 tusen klassen så det blir lite konkurrens också. Det bästa lär garanterat ligga upp mot en 5-6tusen.

Väntar ivrigt på lite namn och tester på olika kort!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Holly shit. Så var dom gröna förbi igen!

Permalänk
Medlem

För det första blir det inget av med nåt GTX namn alls eftersom man lämnat tesla generationen bakom sig... eventuelt ett GFX kan det bli och inget 300 serie heller för det är inte tredje generation tesla utan första generation Fermi. *direkt från Nvidia*
här är ett litet videoklipp
http://www.nvidia.com/object/fermi_architecture.html
och resten är info...
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/NVIDIAFe...
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/T.Halfhi...
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/D.Patter...
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/P.Glasko...
http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/N.Brookw...
det här är linkar som strider mot en del av det som står i artikeln och är uppgifter direkt från nvidia så jag måste säga det var dårlig påläsning innan publicering.
det är inget GF100 entusiast kort på bilden utan ett av de billigare strömsnålare korten.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Strömförbrukning?
Värme?
Storlek?
Pris?

ja, frågan är om kortet är värt det?
Med så mycket ny teknologi, så lär det knappast bli billigare än GTX295 korten iaf..
Alltid kört Nvidia tidigare, men testar nu Radeon 5870, riktigt nöjd hittills med det, men visst kommer det alltid nya värstingsaker

Finns ingen anledning att börja diskutera dessa saker nu. Vi får helt enkelt vänta och se. Att spekulera går ju. Dock så brukar det balla ur och bli pajkastning!

Men det ser väldigt lovande ut! Vi får se hur det går på pris och strömförbrukning också. AMD har ju lyckats riktigt bra där!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Skulle man kunna programmera kortet till att avlasta processorn? Så man skulle kunna sitta med en budgetprocessor utan att den flaskar i spel osv. Önsketänkande eller ett ambitiöst c++ projekt...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Eh, ja du, jag antar att Nvidias VPs säger det till en känd sajt för att de tycker att det är roligt. Det här är inte semi accurate, det här är anandtech.

Det är fortfarande gammalt och dementerat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Skulle man kunna programmera kortet till att avlasta processorn? Så man skulle kunna sitta med en budgetprocessor utan att den flaskar i spel osv. Önsketänkande eller ett ambitiöst c++ projekt...

Nja, en CPU är fortfarande bättre på generella operationer, men du kan avlasta processorn från operationer som är lätta att parallellisera. DEt blir nog till att även i fortsättningen ha en hyfsad processor om man skall ha ut all prestanda ur ett high-end grafikkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Fan. Jag hade ju bestämt mig för att mitt dx11 kort skulle bli ett ATI på grund av nvidias senaste bravader (physx, batman debaclet, etc...) och så kommer sån här info.
Den låter helt klart mycket intressant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Skulle man kunna programmera kortet till att avlasta processorn?

Alltså, avlasta processorn är ju precis vad ett grafikkort gör. Det roliga är ju att programmerbarheten på grafikkort blir bara större och större med tiden. Och nu kan man alltså skriva vanlig C++-kod, via CUDA eller liknande, till GPU:n. Compute Shaders i DX11 och OpenCL finns också. Trevlig utveckling!

Verkligt imponerad av Fermi iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Holy crap, ser väldigt fint ut, på pappret iaf

Permalänk
Medlem

*bort*

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
NU DOG ATI I MINA ÖGON!.. HEJ DÅ *VINKAR MED ETT ONT LEENDE*

Vänta lite, detta ser dyrt ut! *Börjar planera nästa helikopter rån*

Varnad för Caps + trams.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad den presterar i folding

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kommer implentera stöd för olika 3d program med GPGPU ?? lär göra en hel del om man ska rendera.

Priset kommer nog inte vara att leka med.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk

Jag kan själv väldigt lite om området men det låter jättespännande med såna här stora kliv i prestanda. Jag hoppas att det inte visar sig bara vara massa säljsnack som i verkligheten visar sig vara marginellt bättre än existerande produkter.

Om Nvidia får fram en riktig "killer-serie" med kort så hoppas jag att ATI klarar av att hänga på annars försvinner den väl behövda konkurrensen och därmed lite pressade priser åt oss...

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Tror nog ATI slår Nvidia med hästlängder.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd

Omg! ska börja spara ihopa till detta monster

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

5870 går ju bort för mindel efter som det inte ryms i mitt chassi :/

Så hoppas att detta kort håller samma storlek som tex GTX 280 som jag har idag.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |