Permalänk
Medlem

Acer aspire 8935g underpresterar?

Hejsan alla sweclockare!:)

Jag har precis köpt en acer 8935 med t6600 processor, 4 gig ddr 3 minne, ati 4670 1 gig grafik, och 320 gig hårddisk.

Men jag har en liten fundering angånde resultatet i 3d mark 06. jag har kört programmet 3d mark 06 och jag får "bara" 2582 poäng? (1280x768)

SM 2.0 score 918

SM 3.0 score 1139

CPU score 1058

Vad kan det vara för fel? jag har även försökt avinstallera alla acers skit program som kommer med datorn.

ÄR det helt normalt eller ska den prestera betydligt mer poäng, jag tycker att det är flera bärbara med sämre komponenter som får uppemot 4000 poäng i 3d mark 06.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag tycker att jag som sagt borde får mer poäng än lite drygt 2500 med datorn.

så nu vänder jag mig till er på sweclockers som jag vet kan betydligt mer om datorer än mig!;)

// perta

Permalänk

Du borde nog ligga kring 7000 poäng i 3dmark06, kanske tom 7500 så något är fel. Du kan ju kolla:

1. Är energischemat inställt på energisparläge så ändra till balanserat
2. Se till att strömadaptern är ansluten så den går på nätström
3. Är catalyst drivarna installerade dvs kan du starta "catalyst control center"
4. Kommer inte på något mer på rak arm just nu men kolla gärna i dokumentationen så det inte finns någon special knapp eller specialprogram som ställer ner datorn i tyst läge eller i energispar läge.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Stefanp67, du ska ha dagens eloge för att du hjälpe mig.

Jag ändrade energischema från systemprestanda till balanserat, och nu får jag 6551 poäng:D

Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde ge mig nå mer tips på hur jag kan klämma ur dom sista poängen i 3d mark, genom tex lite tweaks eller klockning?:)

Har även en ny fråga? hur många processer är normalt att ha igång, just nu har jag 65 stycken? vilka kan man ta bort? samt kommer man att få mer poäng i 3d mark om jag uppgraderar till windows 7 eller ska man hålla fast vid vista?:S

Permalänk
Medlem

Finns det inte även "hög prestanda" som alternativ vid energischeman?

Permalänk
Medlem

jooo, det finns det men jag fick inte nå mer poäng då, jag gick i genom punkt 1-4 och ändrade från hög prestanda till balanserad och det var då som poängen kom:P jag får mindre poäng om jag har högprestanda istället för balanserat?:S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perta
Tack så mycket Stefanp67, du ska ha dagens eloge för att du hjälpe mig.

Jag ändrade energischema från systemprestanda till balanserat, och nu får jag 6551 poäng:D

Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde ge mig nå mer tips på hur jag kan klämma ur dom sista poängen i 3d mark, genom tex lite tweaks eller klockning?:)

Har även en ny fråga? hur många processer är normalt att ha igång, just nu har jag 65 stycken? vilka kan man ta bort? samt kommer man att få mer poäng i 3d mark om jag uppgraderar till windows 7 eller ska man hålla fast vid vista?:S

Såg att en Acer 8935 med Q9000 (fyrkärnig) processor + HD4670 ger ca 7000 poäng så 6551 poäng med en T6600 + HD4670 är nog ganska rätt (du slår min dv7 med 300 poäng).

Kolla in följande länk för en recension av Acer 8935G med Q9000 + HD4670: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-8935G-Noteboo...

Jag har precis nu 62 processer igång men då har jag mha msconfig fimpat autostarten av Adobe Reader, Java och Windows Defender.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

När du säger att du har Vista så kan jag tänka mig att du kör datorn som den var vid leverans mjukvarumässigt? Jag rekommenderar starkt att du formaterar om den med en ren installation av Vista, eller ännu hellre W7. Detta på grund av att tillverkarna alltid skickar med nästan obscena mängder skitprogram och förinstallerat skräp vid leverans av laptops.

Alltså: Formatera om till Windows 7 och installera bara det du behöver, så har du en dator som presterar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanp67
Såg att en Acer 8935 med Q9000 (fyrkärnig) processor + HD4670 ger ca 7000 poäng så 6551 poäng med en T6600 + HD4670 är nog ganska rätt (du slår min dv7 med 300 poäng).

Kolla in följande länk för en recension av Acer 8935G med Q9000 + HD4670: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-8935G-Noteboo...

Jag har precis nu 62 processer igång men då har jag mha msconfig fimpat autostarten av Adobe Reader, Java och Windows Defender.

okej, ska försöka fimpa ännu mera programm genom autostart:)

widL: Exakt hur gör jag när man formaterar om med vista när man inte har några recovery skivor som jag fick med min "gamla" dator? Det föjde inte med några skivor alls. Sen hur ska man då få tag på alla drivrutiner som man behöver till graffet,mm? är som sagt inte helt van med formateringar:P

btw, någon som vet hur lång tid det tar innan man får sin uppgradering av win 7 om man tex skulle beställa sitt exemplar imorgon?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

widL: Exakt hur gör jag när man formaterar om med vista när man inte har några recovery skivor som jag fick med min "gamla" dator? Det föjde inte med några skivor alls. Sen hur ska man då få tag på alla drivrutiner som man behöver till graffet,mm? är som sagt inte helt van med formateringar:P

btw, någon som vet hur lång tid det tar innan man får sin uppgradering av win 7 om man tex skulle beställa sitt exemplar imorgon?

Problemet är att det inte är recovery-skivor du är ute efter, eftersom då installeras allt skit som finns vid leverans också. Jag föreslår att du ringer supporten och frågar hur du ska gå till väga om du vill ha en helt ren installation. Se bara till att stå på dig, för dom kommer antagligen säga att det är "recovery" du är ute efter.

Drivrutinerna hittar du på tillverkarens support/downloads-sida.

Har tyvärr ingen aning om leveranstiden på W7-uppgradering.