Permalänk
Avstängd

Din drömserver?

Hur är din drömserver? Helst en realistisk sådan som går att realisera. Inga fantasimonster för milj kr.

Min framtida drömserver med framtida prisuppskattningar:
-OpenSolaris med ZFS. Inget hårdvaruraid, förstås. Gratis

-Nehalem 32nm så den drar lite ström. 6 cores eller fler. 3500kr

-Moderkort. 1500kr

-Nvidia grafikkort som drar lite ström vid 2D och hyfsade 3D prestanda när man bootar om till Windows. AMD har inga bra 3D drivrutiner till OSol. 2500kr

-8GB eller 12GB RAM. 2000kr

-8 st SATA 2TB diskar i ZFS raid, med on/off knapp så jag kan stänga av Raidet. raidz2, motsvarar raid-6. 12000kr

-8 portars Sata kort PCIe. 1000kr

-1 SSD disk 200GB för systemet och dualboot Windows för spel. 1500kr

-3st tunna klienter SunRay som drar 4W st och väger 0.38kg. Begagnat: 3000kr

-Virtualbox, eller nåt sånt, så man kan köra virtuella Windows och Linux. Gratis

-----------------------------------

27.000kr. Jisses jävlar. Överkomligt, men dyrt som fan. Jag använder mitt P182b chassi, så jag sparar den kostnaden.

Fördelar:
-Drar lite ström, servern drar lite, tunna klienter drar lite. En tunn klient i varje rum, inga andra datorer i huset. Servern i källaren. En laptop.

-Säkra data med ZFS, datat kommer inte att sakta vittra sönder pga diskarna åldras.

-Mycket lagringkapacitet: 12TB

-Snabb lagring med hög bandbredd (kanske kräver 10GBit kort ändå).

-Enkel administration, enkelt att göra rollback om nån användare klantar sig, pga ZFS. Slipper underhålla flera olika datorer i huset.

-En core duo kärna servar 5 st tunna klient användare, med tung belastning. Denna 6 core server klarar lätt 30 användare som arbetar tungt. En Nehalem core är kraftigare än en core duo. Så mina grannar kan slänga sina datorer. Min morsa kan koppla upp sig mot min server via internet och hon behöver ingen egen dator. Jag klonar hennes windows installation med ZFS och rollback vid strul. Många datorer kan skrotas -> sparar ström.

Extra tillval:
-Kanske en SSD disk som cache till ZFS raidet, så latencyn sjunker under millisekunden
-30" skärm
-Kanske 10GBit Nätverkskort så bandbredden räcker till alla. 1GBit räcker inte långt. Inte en aning vad sånt kort kostar. Tunna klienterna drar 50KB/sek styck för grafiken. Sen vill användarna ladda snabbt från raidet, och då räcker inte 1GBit.

Permalänk
Medlem

Nehalem 32nm 6core för 3500kr?
Hur tänker du där?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
Nehalem 32nm 6core för 3500kr?
Hur tänker du där?

Det undrar jag också

Eller en 200GB SSD för 1500,-... nästan så man undrar vad du rökt för något. Ska du ha 10GbE kostar det en hel del också samt att du behöver en 10GbE switch.

Tycker också det verkar bortkastat med både grafikkort och 30" skärm till en server, speciellt en som ska stå i källaren.

Verkar också lite smått ogenomtänkt då du pratar om tunna klienter men samtidigt att användarna vill ladda snabbt från raid - om man sitter på en tunn klient föregår ju allt på server'n ändå och om du kopierar en 10GB fil från /home/user/video till din "lokala" maskin så blir det ju endast kopierat från servern till den virtuella hårddisken som jag räknar med ligger på samma maskin. Undrar också vad slags användning man kan förvänta sig ifrån en core, det måste ju mest bli spindelharpan och Officedokument, att sitta kompilera kod f.ex. blir jävla segt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det undrar jag också

Eller en 200GB SSD för 1500,-... nästan så man undrar vad du rökt för något. Ska du ha 10GbE kostar det en hel del också samt att du behöver en 10GbE switch.

Tycker också det verkar bortkastat med både grafikkort och 30" skärm till en server, speciellt en som ska stå i källaren.

Verkar också lite smått ogenomtänkt då du pratar om tunna klienter men samtidigt att användarna vill ladda snabbt från raid - om man sitter på en tunn klient föregår ju allt på server'n ändå och om du kopierar en 10GB fil från /home/user/video till din "lokala" maskin så blir det ju endast kopierat från servern till den virtuella hårddisken som jag räknar med ligger på samma maskin. Undrar också vad slags användning man kan förvänta sig ifrån en core, det måste ju mest bli spindelharpan och Officedokument, att sitta kompilera kod f.ex. blir jävla segt.

Tja... Jag hoppas att i framtiden om typ 3 år så kostar en 2.0 GHz Nehalem med 6 core, runt 3500kr. Är det orealitistiskt? Och en 200GB SSD disk hoppas jag kosta ca 1500kr då. Är det också orealistiskt?

Att tunna klienter behöver snabb bandbredd för att ladda filer snabbt, det låter inte vettigt, nu när du påpekar det. Tack för det! Så om jag har tunna klienter så räcker det med 1GBit Nic, eftersom varje vill ha 50KB/sek för grafiken?

Varför tror du en core blir segt? En core kan driva 5 tunga Office användare. Och en kompilering borde väl gå hyfsat snabbt? En nehalem core är ju ganska snabb ändå? Och vad säger att en kompilering bara kör på en core? Den kanske sprider sig över alla 6 cores?

Jag tänkte låta servern dubbla som speldator. Kanske dumt iofs. Men då sparar jag in på en spel dator.

Men vad säger ni då? Har ni inga drömservrar ni funderat på lite? Ingen config ni funderat på?

Permalänk

alt1:
nåt pimpat mobo
4 st 12/8 (vad som nu är värst) kärniga opteron
typ 100 gb minne
några stycken ssd diskar
larrabee/liknande gpgpu graffe

sedan nån bra lina hem, så kör man spelservrar och mycket kul på den

även en del tunga uträkningar, samt folding

alt2:
mini itx mobo med Llano.
1 ssd disk
nån seg ssd disk för os, typ usb minne
4 gb ddr3
sedan bra lina, så har vi en perfekt 0db webbserver, htpc, brandvägg, rauter...

Permalänk
Medlem

Jag har redan en "server" som jag är ganska nöjd med (#3 i signaturen). Det jag saknar är vettiga backupmöjligheter och ännu mera lagringsutrymme.

Själv är jag mer lagd åt "prestanda efter behov och mycket för pengarna" så för min del behövs ingen monsterprocessor då servern bara är en filserver och prestandan verkar räcka till för detta. Jag har till och med underklockat processorn för att spara ström utan att det påverkade prestandan negativt. Lägger hellre pengarna på hårddiskar. Jag har ingen skärm alls inkopplad i servern, det finns ju ssh och vnc om man behöver ansluta sig över nätverket. Men det är praktiskt med inbyggd grafik på moderkortet när man installerar maskinen.

Jag har stora videofiler som jag skapar med mitt TV-kort eller videokameran och sparar undan på servern. Så SSD i servern känns bortkastat för min del, låg latency är betydelselöst för stora filer som överförs sällan (viktigare för småfiler som överförs ofta). 10 Gbit hade kunnat vara trevligt men då hårddiskarna i klientmaskinerna ändå inte är så mycket snabbare än gigabithastighet så känns det onödigt (sällan flera datorer flyttar filer till/från servern samtidigt hemma hos oss). Det är ju den svagaste länken i kedjan som begränsar prestandan och just nu har jag rätt bra balans (ungefär samma prestanda på hårddisk och på nätverk).

Permalänk

skulle helt klart valt en apple xserve ^^ fullt utrustad med dubbla xeon nehalem

Permalänk

Just nu ser min realistiska drömserver ut något sådant här:
CPU: 2-4 core CPU med stöd för ECC (dvs. XEON i7 eller Core2) 2000 kr
Moderkort: 1500-2000 kr (plats för två PCIe x4 kort)
Minne: 6-8 GB ECC (beroende på platform) 1500 kr
Grafik: Så billigt och icke krävande som möjligt (gärna integrerat) 0 kr
Kontrollerkort: 2 st 8-portars SAS/SATA PCIe x4 kort 3500 kr (inkl. iPASS -> SATA kabel)
Disk: 8 st 1.5 TB diskar plus 8 st 1 TB diskar 10000
Chassi: Lian-Li PC-V2100 Plus II (12 st 3.5" och 7 st 4.25" platser) 1800 kr
Diverse småplock: 1000 kr
Summa: ~21000-22000 kr

Notera att jag redan har 1 st 1.5 TB disk och 4 st 1 TB diskar som i sådana fall ska användas därav inte mer 10000 kr för disken.

Som operativsystem skulle servern köra OpenSolaris och de 16 diskarna användas i varsin vdev i samma zpool (disk 1-8 = vdev1; disk 9-16 = vdev2; zpool tank = vdev1+vdev2). Skulle ge ~14648 GiB ~= 14.31 TiB effektiv lagring. Just nu har jag endast 4 TiB som snart är fullt. Skulle bli ganska nice.

Systemet skulle då också köra VirtualBox med ett antal virtualiserade miljöer.

Det som gör att jag ännu inte beställt det är att jag inte hittat något vettigt moderkort som har allt det som jag vill ha. ECC plus plats för 2 st x4 PCIe kort och möjligen ett PCIe x16 grafikkort märker jag att det inte är helt enkelt att hitta. Får se om jag kanske måste nöja mig med 8 st 1.5 TB diskar, men det vore ju inte så skoj

Funderar också på hur kraftigt nätaggregat man kan tänkas behöva. Som det är nu har jag bara ett 430 watts. Känns inte helt komfortabelt. Någon som vet har en aning?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har redan en "server" som jag är ganska nöjd med (#3 i signaturen). Det jag saknar är vettiga backupmöjligheter och ännu mera lagringsutrymme.

Själv är jag mer lagd åt "prestanda efter behov och mycket för pengarna" så för min del behövs ingen monsterprocessor då servern bara är en filserver och prestandan verkar räcka till för detta. Jag har till och med underklockat processorn för att spara ström utan att det påverkade prestandan negativt. Lägger hellre pengarna på hårddiskar. Jag har ingen skärm alls inkopplad i servern, det finns ju ssh och vnc om man behöver ansluta sig över nätverket. Men det är praktiskt med inbyggd grafik på moderkortet när man installerar maskinen.

Jag har stora videofiler som jag skapar med mitt TV-kort eller videokameran och sparar undan på servern. Så SSD i servern känns bortkastat för min del, låg latency är betydelselöst för stora filer som överförs sällan (viktigare för småfiler som överförs ofta). 10 Gbit hade kunnat vara trevligt men då hårddiskarna i klientmaskinerna ändå inte är så mycket snabbare än gigabithastighet så känns det onödigt (sällan flera datorer flyttar filer till/från servern samtidigt hemma hos oss). Det är ju den svagaste länken i kedjan som begränsar prestandan och just nu har jag rätt bra balans (ungefär samma prestanda på hårddisk och på nätverk).

beror ju som sagt på vad för slags server man vill ha, filserver(mycket diskar) webbserver(som min 0db lösning) überserver(med ett gäng prollar)

Permalänk
Medlem

Min drömserver (Som jag håller på och räknar, funderar å planerar på, strax redo att bygga!) kommer vara en flådig fil/web server.

Ett välventilerat och fint rackskåp där följande sitter i:
Först en vanlig kraftig dator; server1
Dubbla CPUer (775? "i5"(LGA1156)? "i7"(LGA1336)? Gärna xeon!
Dubbla nätagg för redundans/hotswap möjlighet
Två eller rent av fyra SSD diskar i raid 1 eller 10
8-12gb+ ECC/REG minnen
2x 1port intel nätverkskort, ena mot internet och andra mot server nr2
Windows 2008R2 som kör ftp/http/dc/torrent/brandvägg and whatnot

Server2
En singelkärnig CPU, 775/Xeon
Dubbla nätagg för redundans/hotswap möjlighet
Två ssd/mekaniska diskar för raid1 OS
4gb ECC/REG minnen
1x 1port intel nätverkskort till server nr1
2st 12portars kontrollerkort med enbart extern mini-sas anslutning, som ska ha ecc minnen och BBU
OpenSolaris som kör ZFS och ansluter till båda HDDchassina

2st HDD chassi som vardera innehåller
19" brett, 3Uhögt, men endast ~hälften så djupt som ett vanligt rackchassi
12st 1tb diskar i raid-z2 med hotswap i fronten av chassit
3st (om de får plats på bredden) 120mm fläktar bakom hdd
3st SFF-8088 -> SFF-8087 adaptrar bak i chassit (http://www.pc-pitstop.com/sas_cables_adapters/AD8788-2.asp) som får externa SFF-8088 sladdar från Server2
Specialgjorda sata-ström sladdar till hårddiskarna för att få så fin kabeldragning som möjligt (likt http://img179.imageshack.us/img179/9731/img0585zz3.jpg)
Specialgjorda SFF-8087 -> 4x Sata sladdar så de precis når fram till hårddiskarna (snyggare å mindre kablar som försämrar luftflödet)
Ett klenare nätagg (då 12x hdd + 3x120mm inte drar mycket) som är modulärt och bara använda en kabel från det till hårddiskarna (Klippa bort 24pin ATX sladden eller något).

That pretty much sums it up tror jag Bortsett från lite småsaker som förgreningsdosa som är rack monterbar och en UPS som klarar att driva allt i några minuter så de säkert kan stängas av und so weiter.

Permalänk

JBerger: Låter najs!
Någon aning om vilket moderkort du tänkt använda till filservern? (Den som ska köra osol). Letar nämligen efter något vettigt. Kabeldragningen som du länkar till är helt sjukt underbar. Blir glad bara av att se den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rastersize: Tackar!
Hehe yeah den kabeldragningen på den bilden är sick! Min nya wallpaper <3
Jag har inte kollat moderkort ännu, förmodligen blir det de jag redan har i min nuvarande osol filserver (Något gigabyte p45 eller om jag hoppar upp till p55) då intel kretsar verkar fungera bra med det
Alternativt köper jag ett kort från intel själva istället, men vill helst ha minimalt kort utan massa lull-lull, cpu, minne, några pci-e platser, gärna med smidiga kylningslösning (typ som mitt nuvarande ga-ep45-ud3p) men det kan vara overkill.

Edit: Har en annan tråd här på forumet om det men lite får man väl repetera sig själv?
Om någon har förslag på 12hdd hotswap rackchassi (helst 3U med 120mm fläktar, billigt, i sverige/europa) alternativt ett 8x5.25" chassi som man kan göra om till 12hdd hotswap, hojta till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Hur är din drömserver? Helst en realistisk sådan som går att realisera. Inga fantasimonster för milj kr.

I resterande inlägg talar du emot dig själv rätt styggt.

Min drömserver äger jag redan:

* AMD Athlon64 X2 3800+
* Corsair 4GB RAM
* 1,5TB HDD

Det är gamla delar som jag hade över och kostade mig inget extra. Den agerar som filserver etc. Och den är enligt mig snäll mot elräkningen.

Den gör precis allt jag vill att den ska göra, vad mer kan man begära av en drömserver?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Skulle nöja mig med 2st Zotac Ion brädor med Atom 330 och 4gb ram, med 3st SSD i Raid 1 eller 5 för endast servering av PHP filer, den andra med 3st Velociraptors i Raid 5 för databaslagring!

Billigt i inköp och drift, klarar sig med dom 3-4 bloggarna jag har.

Men visst vore det inte fel med 30st xserve med 2st Equallogic ps6000 eller vad dom heter, 100tb lagring typ!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag har redan en Supermicro 5015A-H (Dual core Intel Atom samt 2 GB ram). Den skulle jag vilja komplettera med två sådana här kabinett och köra 8 2'5"-diskar i (så stora som möjligt), och köra OS från SSD-disk. En separat SSD-disk som cache vill jag också ha.
Idag sitter det en 160 GB disk i den och så har jag två externa USB-diskar på 1 TB styck, speglade. I väntan på bättre tider (läs: när btrfs blir stabilt) så kör jag OpenSolaris.
Skulle även vilja komplettera med en tyst liten 1U-server med en Core2 eller Athlon och ett par GB minne i och köra ESXi på, och låta OpenSolaris-servern vara renodlad filserver.

Permalänk

ingen aning om vad en väldigt simpel server kräver riktigt, men jag hade antagligen kört någon billig processor, 4gb+ minne, moderkort med plats för ~5-6st TB-hårddiskar och sen kört zfs på det i freebsd. fil- och ssh-server.

Permalänk
Medlem

Något litet fint som får plats i en byrålåda...
...En byrålåda med ljuddämpade kanter, och endast ett litet uppborrat hål på baksidan för ström och nätvärk.

Väl däri kan man sätta in 4 stycken tysta hårdiskar, 1TB var, samt koppla allt på ett litet m-atx altenativt itx moderkort beroende på storleken på lådan.

Addera en atom 330 samt 2GB minne och en TYST 120mm fläkt så har man drömmer som i en liten ask.

Och det roliga med det hela är att drömmen kan vem som hellst med runt 5000:- förvärkliga! Lycka till!

Permalänk
Medlem

jag hade nog kört freebsd istället för opensolaris, har ZFS och mycket bättre hårdvarustöd än opensolaris.

Permalänk
Medlem

Så fort ekonomin tillåter blir det en 2U dual quad 32+GB X antal SSD i RAID 6 eller 10 och någon mekanisk HD för webbfiler.
Overkill? Nä, jag behöver verkligen prestandan och disk-IO för min DNSDigger.com. Colo blir phonera,ip-only eller Bahnhof.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
I resterande inlägg talar du emot dig själv rätt styggt.

Jag tänker lägga ut 25000kr småningom. Det är inte utom räckhåll för mig, och min server är inte orealistisk. Eller hur menar du? Jag menar "drömserver" som något går att förverkliga - för en själv. Nån annan kanske har en budget för milj kr, så då får han presentera en sån server. Nrä jag säger "drömserver" så menar jag nåt som ligger inom ens budget, eller precis inom gränsen. Vi har alla olika budget. Om man har en budget på 10 000kr, så kanske är ens drömserver för 15 000kr.

Eller kalla denna tråd för "vilken server planerar du bygga härnäst?" Men jag håller med dig att det är lite luddigt uttryckt. Tolka trådens rubrik som du vill och skissa lite? Det är kul att få inspiration från andras skisser!

JBerger,
Det där låter som rejäla doningar! Har du något kostnadsförslag? Har du funderat på att köra tunna klienter på den? Du kan driva 5 tunga office användare / core, så det blir många du kan serva med din setup. I vilket fall som helst, så får du gärna hålla oss uppdaterade. Det verkar som ett häftigt bygge. Kanske vill man själv bygga något liknande, fast i mindre skala!

Permalänk
Medlem

2 1000mbit nätverksportar, 2gig ram, valfri dual core cpu med motsvarande prestanda en c2d e8400, 3x1TB disk i (hårdvaru-)raid 5.. typ

Passivt kylt hela skiten, möjligt att en tyst 120mm går an.

Dock inte i byrålåda..

edit: Ska du dualboota och spela med skiten är det väl knappast en "server". Att ens ha ett grafikkort känns överflödigt.

Permalänk
Medlem

Drömservern är ett rackmonterbart monster som kan ta >20 diskar och köra alla i realtidskryptering och hotswap. Skulle bara haft ett bättre ställe än jag har idag att ställa mitt rackskåp. Går nästan varmt redan idag.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Uppmonterad MARK I eller ENIAC.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Saddam:
Har inget konkret kostnadsförslag ännu då jag inte hittat ett lämpligt chassi till hdd och inte snackat med usa/uk leverantörer om vad det kan kosta att skicka några sff-8088->sff-8087 adaptrar. Men kan se om jag kan slänga ihop någon form av preliminär kostnad på det hela

Permalänk
Medlem

Min dröm server "slänger" jag ihop på ett par veckor. sitter redan med extern låda med 8 diskar i bara för fillagring, kopplat till ett Highpoint RocketRAID 2322. Men "DRÖMMEN" är väl att få en 100/100 lina som gör det lite mer intressant att ha en server. Men bor man på landet så får man fortsätta drömma.
Sedan är det ju tradigt att de sidor som har "intressanta" prylar för fillagring osv. inte finns i norden.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd

Inte för att vara sån, men ett grafikkort för 2500:- med 3D-prestanda i en server? Ska du spela spel på den?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på det? Kanske onödigt att ha en dator bara för spel, bättre låta servern dubbla som speldator? Eller så är det dumt. Kanske bättre med en separat dual core överklockad speldator, med liten hårddisk? Inte en aning. Tja... Kanske borde jag göra den till renodlad server? Men det är väl lite onödigt att ha en extra speldator, när jag bara kan boota om? Eller... Argh! Vet inte.

Permalänk
Medlem

Saddam:
Jag vet inte riktigt hur tunna klienter presterar och ha en central "super server" i hemmet och små klienter i alla rum om alla kidsen ska spela and whatnot. Personligen vill jag att min server ska vara server medan jag har en (grafikkortsmässigt) kraftigare dator som jag startar upp och använder när jag ska spela och stänger av när jag ska sova. Känns inte som jag vill att mitt spel ska lagga precis när jag ska skjuta iväg ett härligt headshot (nej jag spelar inte CS längre, just for reference) och så sitter någon av ungarna och ska starta upp en film som ligger på samma hårddisk som spelet och får det att lagga till eller något liknande.
Lite rörigt men you get my point, tror jag Spelkrasher och massa ostabila program å det ena å andra vill jag inte ska påverka min http/ftp/mail server, även fast man kan köra det virtualiserat så litar jag inte helt fullt ut på sånt, ännu

Permalänk
Avstängd

Tunna klienterna SunRay har ingen egen CPU som kör program. Allt körs på serverns CPU. Så det är rejält med drag, om du har en shysst server. Du uppgraderar bara serverns cpu i framtiden, så har du uppgraderat alla klienter samtidigt.

Men det kanske är enklare att ha en separat speldator? Urgh.

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag (efter att ha läst dina andra poster från å till ) men jag undrade hur mycket det kommer kräva av servern om t.ex. en kollar på 1080p film, en i office, en surfar internet å någon vill spela wow/crysis or whatnot. "Vanliga" saker som surfa/office/musik borde den förmodligen klara väldigt många användare, några stycken som ser 1080p, men bara någon enstaka som spelar.
Sedan så kommer jag personligen bara ha "3" olika datorer, en speldator, en htpc/surf/wordstation och så x antal servrar som man inte direkt använder.