Permalänk
Medlem

IBM model M

Hallå!

Jag har i många år varit på jakt efter ett hederligt IBM model M. Jag kom över ett igår. Det har PS/2 kontakt men fungerar inte riktigt som det ska. Jag tror det är ett terminal tangentbord till IBM RS/6000. Jag har dock inte lyckats hitta nån info om just denna modell nånstans på nätet.

Det har samma teckenuppsättning som "normalt" tangentbord förutom att "+" på numpad består av TVÅ knappar. Alla IBM terminaltangentbord jag sett har 122-tangenters uppsättning och äldre modeller på kontakter.

Det fungerar inte i bios, i GRUB fungerar bokstäver och siffror men inte piltangenter eller numpad. I Windows XP fungerar samma men jag måste dra ur det och koppla i det igen. I Ubuntu (som jag använder till 99%) fungerar det inte alls.

Det ser ut som detta: http://home.att.net/~terminals/images/ibm-1392595-f7.jpg
men med nordisk teckenuppsättning och PS/2 kontakt.
Part Nr: 1399625
Årtal: 1994-06-09
Tillverkat av Lexmark i "United kingdom"

Nån som har några erfarenheter av att få liv i terminaltangentbord och kan komma med några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjo

http://www.clickykeyboards.com/

där har du en fin sida om du ska köpa nåt nytt modell-m och liknande, kostar en slant dock.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

Är det ett terminaltangentbord är det inte säkert att det pratar ps/2 (eller AT), men RS/6000-tangentborden ska ojmr vara kompatibla. Jag borde nog troligen peka dig mot ett av mina favoritforum på senare tid, http://geekhack.org/ som är helt dedikerat åt model m och andra kvalitetstangentbord.

Dock låter det väl nästan som att du kanske inte får tillräckligt med ström till den? Hade den haft statusleds hade man ju kunnat notera om de blinkar eller inte, men... Eller trött kontroller i den?

snachel: Rekommenderar snarare ebay, det finns några riktigt bra säljare. Dock är det väl värt att beakta att det inte går att "fynda" i någon egentlig mening där heller. Kanske på folk som felbeskriver och man typ snubblar över en field replacement unit eller nåt och man kan trycka på "buy now"...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Model M brukar dyka upp på second handbutiker lite då och då tycker jag, har sett ett gäng på Myrorna i skärholmen t.ex. Mina tre har jag plockat ur skrotlådor vad jag minns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Är det ett terminaltangentbord är det inte säkert att det pratar ps/2 (eller AT), men RS/6000-tangentborden ska ojmr vara kompatibla. Jag borde nog troligen peka dig mot ett av mina favoritforum på senare tid, http://geekhack.org/ som är helt dedikerat åt model m och andra kvalitetstangentbord.

Dock låter det väl nästan som att du kanske inte får tillräckligt med ström till den? Hade den haft statusleds hade man ju kunnat notera om de blinkar eller inte, men... Eller trött kontroller i den?

Senare RS/6000 modeller var väl PS/2 kompatibla vad jag förstått? Har som sagt inte hittat nån som helst info om modellen jag har... Terminal tangentborden har väl oftast 122-tangenters teckenuppsättning? Har inte heller sett terminaltangentbord med PS/2 kontakt utan att vara PS/2-kompatibla. Verkar vara en riktig bastard jag kommit över.

Har också läst om att de kan få för lite ström. Jag kör nu också med ett gammalt IBM från -96 (rubber dome modell) som drar 200 mA och det fungerar kanon. Finns dock ingen spec. under det "nya".

Ska kolla runt på forumet du länkade till, de verkar ju kunna sin sak. Tack för tipset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Jag borde nog troligen peka dig mot ett av mina favoritforum på senare tid, http://geekhack.org/ som är helt dedikerat åt model m och andra kvalitetstangentbord.

Utmärkt länk, en guldgruva!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Model M brukar dyka upp på second handbutiker lite då och då tycker jag, har sett ett gäng på Myrorna i skärholmen t.ex. Mina tre har jag plockat ur skrotlådor vad jag minns.

Rekommenderas att titta på sådana ställen, köpte mitt för hela 10 kronor.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett, IBM M 1391411 tillverkat: 29-10-1998 som jag tog av min farfar, när han skulle slänga det. Det funkar utmärkt i BIOS, GRUB och allt annat jag har testat. Den har en PS/2 kontakt.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett, tillverkat 1991 och jag kan nästan inte skriva på vanliga tangentbord mer

Permalänk
Medlem

Mitt Das Keyboard II Ultimate låter väl inte exakt som ett Model M, men det ger samma känsla:

http://www.daskeyboard.com/

Permalänk
Medlem

Hur noga har du jämfört dem, då? De är nämligen ganska långt från varandra i känsla, imo. Visst, taktila nerslag, men cherryswitchar och buckling spring är ganska olika...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Tror jag har ett par Modell M i skrubben hemma hos farsan

Finns det nåt värde i dem menar ni?

Mina är nog med gammal DIN-kontakt/ ps/2

mvh

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Jag har ett Model M-tangentbord och det är det absolut skönaste tangentbord jag någonsin använt. Moderna tramsiga speltangentbord kan slänga sig i väggen.

Om någon råkar ha en upp-pilsknapp till övers, från till exempel ett trasigt tangentbord, får ni dock gärna kontakta mig då min knapp är trasig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja har 3st keytronic mpr tangentbord 2st med Din kontakt och 1st med ps2 kontakt kan knappt skriva på andra tangentbord

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Scan
Tror jag har ett par Modell M i skrubben hemma hos farsan

Finns det nåt värde i dem menar ni?

Mina är nog med gammal DIN-kontakt/ ps/2

mvh

Nej, inte direkt några stora värden, rent pengamässigt. Däremot är de riktigt fina skrivverktyg och är fruktansvärt hållbara, och det kan ju vara värt en hel del, det med.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Re: IBM model M

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Machman
Hallå!

Jag har i många år varit på jakt efter ett hederligt IBM model M. Jag kom över ett igår. Det har PS/2 kontakt men fungerar inte riktigt som det ska. Jag tror det är ett terminal tangentbord till IBM RS/6000. Jag har dock inte lyckats hitta nån info om just denna modell nånstans på nätet.

Det har samma teckenuppsättning som "normalt" tangentbord förutom att "+" på numpad består av TVÅ knappar. Alla IBM terminaltangentbord jag sett har 122-tangenters uppsättning och äldre modeller på kontakter.

Det fungerar inte i bios, i GRUB fungerar bokstäver och siffror men inte piltangenter eller numpad. I Windows XP fungerar samma men jag måste dra ur det och koppla i det igen. I Ubuntu (som jag använder till 99%) fungerar det inte alls.

Det ser ut som detta: http://home.att.net/~terminals/images/ibm-1392595-f7.jpg
men med nordisk teckenuppsättning och PS/2 kontakt.
Part Nr: 1399625
Årtal: 1994-06-09
Tillverkat av Lexmark i "United kingdom"

Nån som har några erfarenheter av att få liv i terminaltangentbord och kan komma med några tips?

Tack på förhand!

HEJ:) hade ett jag med, ett terminal keyboard som ja råka slänga i ilska när ja int fick det att fungera, söker själv ett hederligt ibm tangentbord

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag