Permalänk
Medlem

Grafikproblem med ny byggd dator

I fredags fick jag min nya och underbara dator som jag byggde ihop själv :). Allting fungerar bra förutom att spela spel. När jag kör igång t.ex. Left 4 Dead, Half life 2 eller Monkey Island Episode 2 (Spinner Cay) får jag grafik en stund men efter ett tag försvinner bilden helt eller så manglas bilden sönder och man ser bara vertikala streck i olika färger. Om jag alt-tabbar ur spelet och sen alt-tabbar in igen kommer grafikbilden tillbaka men samma sak händer igen efter en stund. Datorn består av följande:

Operativsystem: Microsoft Windows XP 64 (Superior)
Processor: Intel i7 920 @ stock
Processorkylare: stock
Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2
Minne: 3x 2GB Corsair Dominator 1600mhz XMS3-12800
Grafikkort: Geforce 7900GT 256MB PCI-E
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+
Chassi: Antec P183

Grafikkortet är väldigt gammalt, det ska bytas ut mot antingen med 5870 eller fermi (om jag orkar vänta så länge). Men just nu vill jag köra med det kortet en månad eller två så därav behöver jag lite hjälp :). En kompis nämde att nvidia la ner stödet för windows xp 64 samtidigt som microsoft gjorde det så jag trodde att de senaste drivisarna va problemet men samma sak hände tyvärr även med ett par versioner äldre drivrutiner. Värt att nämna är att kortet fungerar utan nå problem på min gamla dator. Kan det vara så att den nya hårdvaran ställer högre krav på kortet (alltså försöker pumpa mer information till den) som gör att kortet blir varmare och därav behöver lite extra kylning?

Jag drog ner SpeedFan och kollade temperaturen på grafikkortet och den verkar ligga på 55C idle och när jag körde igång Left 4 Dead och sprang runt tills grafiken cp:ade sig låg kortet på 69C. Är det för högt? Om inte, har ni nå förslag på vad problemet kan ligga?

Däremot tycker jag inte det borde vara temperaturn då det fungerar bra att alt-tabba ur och sen in igen... men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna verkar vara väl inom gränserna. Mitt gamla 7800GTX tuffade på i 85 grader full load utan att strula.

Jag har dock själv försökt köra under XP64 tidigare och det var inte roligt. Bland annat så fick jag grafikfel i många spel så det kan mycket väl vara det som är problemet.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

För mej låter det som drivrutins problem för grafikortet
sen till ett sådant system som du har så banta inte bort grafiken
köp ett riktigt bra graffekort. bara min egen åsikt!

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pingew
För mej låter det som drivrutins problem för grafikortet
sen till ett sådant system som du har så banta inte bort grafiken
köp ett riktigt bra graffekort. bara min egen åsikt!

Du var ju smart som läste hela hans inlägg..

Hm kan vara somså att kortet sjunger på sista versen.
Har du testat kortet i en annan dator?
Har du testat ett annat kort i din dator?

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Klarar verkligen ett sånt grafkort left 4 dead?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Kan du inte köpa ett "nytt" budget kort då medan du väntar?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Du var ju smart som läste hela hans inlägg..

Hm kan vara somså att kortet sjunger på sista versen.
Har du testat kortet i en annan dator?
Har du testat ett annat kort i din dator?

Bara för att va lite taskig, du läste visst inte hela mitt inlägg heller ;). Jag skrev "Värt att nämna är att kortet fungerar utan nå problem på min gamla dator". Däremot har jag inte testat med något annat kort i nya datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Kan du inte köpa ett "nytt" budget kort då medan du väntar?

Vet inte.. kanske.. men tycker det känns väldigt onödigt att lägga ut 1-2k på ett nytt "budget" som bara kommer användas i max 2 månader. Btw går det att köra crossfire/sli med två olika modeller från samma tillverkare? Alltså t.ex. ett HD4870+HD5870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
Klarar verkligen ett sånt grafkort left 4 dead?

Det tycker jag :). Jag körde Team Fortress 2 en del med det kortet på min gamla burk, fungerade någorlunda iaf :).

Permalänk
Medlem

Det låter som ett värmeproblem. Kanske att graffet tagit skada tidigare av att vara för varmt tidigare?

Permalänk
Medlem

GauntMan:
Pingew:

Kanske ska prova å köra med vista 64 istället då *suck*. Min kompis som tipsade om att nvidia dumpat stödet för XP kör med ett gtx 295 och samma version av XP som jag installerat och för honom fungerar det prima. Men det är ju ett lite nyare kort också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
Det låter som ett värmeproblem. Kanske att graffet tagit skada tidigare av att vara för varmt tidigare?

Men är verkligen 55C idle och 69C load för höga temperaturer?

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett liknade problem men jag använder mig av:
Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs
Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED med fläkt
ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM
XFX GeForce GTX 260 680M 896MB PhysX PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDCP, 55nm, 680/2000MHz
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Ville inte tränga mig in med mera problem i den här tråden men det här kanske visar att ett nyare grafikkort inte fungerar?
kör med xp
Min tråd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazaaa
Jag har själv ett liknade problem men jag använder mig av:
Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs
Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED med fläkt
ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM
XFX GeForce GTX 260 680M 896MB PhysX PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDCP, 55nm, 680/2000MHz
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Ville inte tränga mig in med mera problem i den här tråden men det här kanske visar att ett nyare grafikkort inte fungerar?
kör med xp
Min tråd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag tror absolut det är drivrutinen för Windows XP som spökar, kör du 64 också?

Fick hem ett 5870 i veckan och nu fungerar allting perfekt.

Permalänk

Hmm, lustigt. Inte för att det kanske hjälper, men jag har exakt samma problem som du - fast jag har en helt annan setup.

Har provat med två olika ATi-kort (3870 och 5870), och både i XP (32-bitars) och Win7 (64-bitars) .. verkligen exakt samma fel!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

det va inget fel med mitt op system
testade mitt grafikkort på en annan datorn så och fick samma fel så jag kommer skicka in mitt kort