Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Awesome. Låter ju mycket bra, tack för infon. Har den hållit länge, hur länge har du haft den?

Har väl haft fläkten/arna och chassit i lite mer än ett halv år.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Jag har en 140mm FD i taket på mitt Antec 300. Hörs inge missljud eller vibrationer.
Kan inte tänka mig att det skulle vara så heller, kanske om chassit är av tunnplåt. Då kanske det skulle kunna ge vibrationer mm.

MVH

OK, jag sitter också med ett Antec 300 precis som så många andra, och jag vet en del folk (inkl. mig själv) som tycker att 140mm fläkten i taket (åtminstone orginalfläkten) ger en del vibrationer och skapar ett outhärdligt ljud på höga fläktvarv.

Detta ljud uppstår då fläkten ligger direkt an mot 300:ans tunna plåt, för 300 har verkligen tunn plåt. Kan tänka mig att minsta lilla obalans i fläkten bidrar starkt till att att skapa detta oväsen, då en del upplever det medans andra inte tycks göra det.

Något så enkelt som att sätta fast fläkten med gummistroppar (gummiskruv), har i mitt fall fått bort det mesta av "slamrandet". Annars kan ju en fläkt av bra kvalitet med välbalanserat centrum, bra lager o.s.v säkerligen hjälpa en hel del då en sån fläkt inte vibrerar lika kraftigt på höga varv.

Ju tjockare materialet är och stabilare stål/aluminium konstruktionen är i chassit ju mindre vibrationer, även från en dåligt balanserad fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
OK, jag sitter också med ett Antec 300 precis som så många andra, och jag vet en del folk (inkl. mig själv) som tycker att 140mm fläkten i taket (åtminstone orginalfläkten) ger en del vibrationer och skapar ett outhärdligt ljud på höga fläktvarv.

Detta ljud uppstår då fläkten ligger direkt an mot 300:ans tunna plåt, för 300 har verkligen tunn plåt. Kan tänka mig att minsta lilla obalans i fläkten bidrar starkt till att att skapa detta oväsen, då en del upplever det medans andra inte tycks göra det.

Något så enkelt som att sätta fast fläkten med gummistroppar (gummiskruv), har i mitt fall fått bort det mesta av "slamrandet". Annars kan ju en fläkt av bra kvalitet med välbalanserat centrum, bra lager o.s.v säkerligen hjälpa en hel del då en sån fläkt inte vibrerar lika kraftigt på höga varv.

Ju tjockare materialet är och stabilare stål/aluminium konstruktionen är i chassit ju mindre vibrationer, även från en dåligt balanserad fläkt.

Okej, då jag inte använt Antecs originalfläktar så vet jag inte hur mycket dom låter. Sen har inte antec 300 tunnplåt, bara kolla in CM Elite serie, där är tunnplåt (haft ett sånt chassi också, så den jag jämför med)

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Jag har en 140mm FD i taket på mitt Antec 300. Hörs inge missljud eller vibrationer.
Kan inte tänka mig att det skulle vara så heller, kanske om chassit är av tunnplåt. Då kanske det skulle kunna ge vibrationer mm.

MVH

Jag monterade in en FD 140mm i min Antec 300 i helgen. Satt fast den med "gummiskruvar". Låter ingenting, men det beror väl mer på att den inte blåser nått. Helt värdelöst luftflöde.

Men hellre det än tröskverket som sitter orginal i toppen på Antec 300.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Jag monterade in en FD 140mm i min Antec 300 i helgen. Satt fast den med "gummiskruvar". Låter ingenting, men det beror väl mer på att den inte blåser nått. Helt värdelöst luftflöde.

Men hellre det än tröskverket som sitter orginal i toppen på Antec 300.

Så sant, tystnaden är viktigast.

Aja verkar ju som att FD 140mm funkar horisontellt. Annars läste jag någonstans för länge sen att Noctua skulle komma med en 140mm fläkt, någon som vet när? Den måste ju funka bra då dom kör med kullager väl. Dock kommer väl den kosta en 350 spänn säkert så blir väl FD i alla fall:P

Permalänk
Medlem

aww.. jag kan inte bestämma mig för svart eller titanium :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer
aww.. jag kan inte bestämma mig för svart eller titanium :S

Inte jag heller

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Hjälpsam

Det här med att tjock plåt skull rädda chassit från vibrationer stämmer inte, ni kan ju testa att drämma till en 10mm tjock plåt med slägga och höra hur det låter, eller fundera på hur tjockt godset i en kyrklocka är.
En regel är ju tjockare plåt destor högre frekvens på dess vibrationer.
Det som räddar en plåt från vibrationer är ett material som släcker ut dom, tex en tunn asfaltmatta och vibrationsdämpade upphägning av vibrerande saker. tex fläktar och hårddiskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det här med att tjock plåt skull rädda chassit från vibrationer stämmer inte, ni kan ju testa att drämma till en 10mm tjock plåt med slägga och höra hur det låter, eller fundera på hur tjockt godset i en kyrklocka är.
En regel är ju tjockare plåt destor högre frekvens på dess vibrationer.
Det som räddar en plåt från vibrationer är ett material som släcker ut dom, tex en tunn asfaltmatta och vibrationsdämpade upphägning av vibrerande saker. tex fläktar och hårddiskar.

Skulle vilja se dig slå till en 50mm plåt med ett lillfinger eller en tandpetare!

Tjocklek kan ha skillnad då tunn plåt lättare kan komma i vibration av mindre energi. (Som jag har förstått det).
Ju tyngre plåten är ju mer energi borde behövas för att den skall börja vibrera.

Edit: Spekulerar lite eftersom jag tyckte det var ett intressant ämne, är inte 100% säker på något men tycker det låter logiskt

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

mjo.. sedan är väll det också så att chassit kan bli en enda stor resonans låda om den inte är designad på rätt sätt :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Ha, Dustin har höjt med 100 kr. Dock beställde jag den svarta när den låg i 650kr med studentrabatt

Sen har dem flyttat fram leveransdatumet ._.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Skulle vilja se dig slå till en 50mm plåt med ett lillfinger eller en tandpetare!

Tjocklek kan ha skillnad då tunn plåt lättare kan komma i vibration av mindre energi. (Som jag har förstått det).
Ju tyngre plåten är ju mer energi borde behövas för att den skall börja vibrera.

Edit: Spekulerar lite eftersom jag tyckte det var ett intressant ämne, är inte 100% säker på något men tycker det låter logiskt

Jag överdriver lite, men du kan jämföra med att en en tunn bräda, den fjärdrar ganska långsamt, medan en tjock fjädrar snabbt, men båda fjädrar.
För att dom skall sluta fjädra krävs något som dämpar dom, det finns dels i träet men ockå i luftens turbulens kring brädorna.
Stål har ganska lite som dämpar i materialet, det är därför det behövs något extra dämpande mot plåten, om man vill ha ett tyst chassi, tex asfalt, det är det absolut viktigaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer
mjo.. sedan är väll det också så att chassit kan bli en enda stor resonans låda om den inte är designad på rätt sätt :S

Ja det kan bli resonans i en låda, inte så stort problem i datalåder som i högtalare eller lyssningsrum, oregelbunden lådform hjälper, liksom skummgummi, ofta format lite som en äggkartong.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror ratatosk tänker på plåtens egenfrekvens och hur det förhåller sig till interferens/resonans. Det vill säga att man betraktar datorns plåtdelar som stämgafflar. Då kan man se en koppling mellan storlek/tjocklek och frekvens på chassits metall.
Det är naturligtvis inte där problemet ligger i praktiken, eftersom vibrationerna från fläktar och diskar beter sig väldigt oregelbundet och är av mycket mer mekanisk natur. Mekanisk "white noise" så att säga.

Då lyckas man mycket bättre med att tänka på att en tjock tung plåt behöver långt mer energi än en tunn, för att sättas i gungning och förmedla vibrationen till luften utanför.

Lättaste tankeexperimentet är att undra om en tunn wellpappdörr skulle skydda bättre mot oväsen jämfört med en stadig ek-dörr. Svaret borde vara självklart.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från Inet om att mitt chassi har skeppats iväg idag, mao kommer det dyka upp imorrn

Permalänk
Medlem

Jag berättade för en av mina kompisar att jag var intreserad av R2. men då föreslog han Antec Three Hundred. självklart så kollade jag upp vad det var för något och såg att den hade fått bättre betyg än define r2 i temperatur testet.
(http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6079&page=10)

vad jag förstår så är det väldigt lite skillnad på var fläkthålen sitter på r2 och Antec. R2an har iof ett fläkthål extra på ovansidan. Då är altså min fråga om testet genomfördes med de be båda övre luckorna borttagna på R2an.

det var en del skillnad i tempratur i testerna mellan R2 och Antec.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Testet var väl gjort med locken stängda..

Hade de samma rigg?

Permalänk
Medlem

Update!
Inet Postorderlager är nu: 27 dagar innan leverans

Jag har beställt ett Fractal Design Define R2 från Inet ihop med en massa andra grejer till en ny dator. Allt såg bra ut idag och det verkade som de skulle få hem alla mina delar tills på fredag. Men nu på kvällen när jag tittade igen så ser jag att det nu är 27 dagar innan de får in Fractal Design Define R2.

Jag hoppas att det bara är första leveransen som är uppbokad och att datumet gäller nästa leverans.
Eller har Fractal Design själva fått försenade leveranser?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått av testet så genomfördes det med dom 2 fläktarna man får med och alla hål stängda.
Själv så börjar jag med 4 fläktar för att se hur det funkar, då 2 i fronten en i botten och en på baksidan. Krävs det mer vilket jag tvivlar på så sätter jag en i toppen också.

Permalänk

Står 27 dagar på mitt me... och att det inte har skickats än men får väll hoppas på det bästa

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vobbe
Fick precis mail från Inet om att mitt chassi har skeppats iväg idag, mao kommer det dyka upp imorrn

Jag med Ska bli najs! Sjukt gött att få det en dag innan det var sagt

Men jag ska inte bygga mitt system ännu, så jag hade ingen brådska, bestämde bara mig tidigt för detta chassi, så egentligen kunde ju någon annan fått min lev. av den anledningen, men men.

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vobbe
Fick precis mail från Inet om att mitt chassi har skeppats iväg idag, mao kommer det dyka upp imorrn

Jag med. Kommer vänta med att byta chassi till helgen, Ska försöka lägga upp en bygglogg.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madbear
Vad jag förstått av testet så genomfördes det med dom 2 fläktarna man får med och alla hål stängda.
Själv så börjar jag med 4 fläktar för att se hur det funkar, då 2 i fronten en i botten och en på baksidan. Krävs det mer vilket jag tvivlar på så sätter jag en i toppen också.

mjo.. det är vad jag misstänker också. men det blir nog ett R2 chassi i vilket fall som helst för min del också då

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra två fläktar i fronten och en som utblås på baksidan? Kommer det räcka att kyla av ett system som består av:

System:

Asus M4N72-E
AMD Phenom II X4 940 Processor + Zalman CNPS-9900 CPU-kylare
Nvidia GeForce GTX 260 Sparkel
4 GB RAM
1x 320 gb HDD
2x 250 gb HDD

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Vaaa tänk om lagret är slut och man får vänta i någon månad. Jag har inte fått något mail...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Vaaa tänk om lagret är slut och man får vänta i någon månad. Jag har inte fått något mail...

Jag har inte heller fått något mail, och på order packad står där fortfarande 0 st på Inet.

Jag kommer nog bli lite gnällig imorgon om jag inte får något mail angående vad som händer, det samma om det fortfarande står att 0 st är packat.
Det jag hoppas på dock är att det helt enkelt inte hunnit packa och skicka iväg alla än, eller att det inte gick att skicka alla chassin på samma dag pga för liten lastbil eller något......

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

De som mailar Inet kan väl skriva svaret här så vi alla slipper maila (och Inet slipper svara alla).

Permalänk
Medlem

men orka..
Postorderlager: 26 dagar

Jag tyckte 2½ vecka var lång tid att vänta.
Fast trycket på chassit lär ju varit högre än väntat så man kanske förstår att de har slut.

Permalänk
Medlem

26 dagar för mig med.. =/

Edit:
Webhallen skulle ha fått in X antal chassin denna vecka, så sa dom för två veckor sedan.
Jag ringde dom igår och fick svaret att det kommer dröja mellan 4 och 6 veckor tills Webhallen får in detta chassi.

Permalänk
Medlem

va!! vad jobbigt :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Mitt chassi är skickat är bara att hämta ut senare idag

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-