Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Tack för tipset. Jag som bokmärkt OCZ-artikeln...

Finns det någon annan guide att följa? Vad gäller egentligen med prefetch och superfetch?

Tror ni 4GB och Win7 64bits räcker för att plocka bort växlingsfilen helt?

Jag vet själv ingen guide för X25-M, men någon i tråden vet säkert någon iallafall. Prefetch och Superfetch lät jag vara orört iallafall.

Du kan ju prova att slå av växlingsfilen, har du tur går det bra utan den. Själv flyttade jag min till min mekaniska disk istället bara. Vissa program behöver en, trots att man har mycket RAM.'

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jag hade ju tänkt köra vidare på min Raid 0 partion som är min C hårddisk idag och använda den som spelhårddisk!

Kan de bli problem vid W7 installationen om jag kör RAID i bios?
Har Raid drivrutiner på usb sticka som heter typ AHCI.. eller något liknande iaf..

Jag har själv inte pysslat med RAID på 6 år men det borde gå bra ändå. Windows Vista och Windows 7 kommer med standarddrivrutiner från MS som fungerar rätt okej för lagringen. Efter installationen så går det ju alltid att installera korrekta drivrutiner. Huruvida det går att slipstreama drivrutiner till Win7 vet jag tyvärr inte.

Någon mera kunnig får gärna rätta mig då jag inte är hemma på området. Men det bör vara lugnt iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du kan ju prova att slå av växlingsfilen, har du tur går det bra utan den. Själv flyttade jag min till min mekaniska disk istället bara. Vissa program behöver en, trots att man har mycket RAM.'

Vilka program behöver en växlingsfil? Jag har med 3GB RAM kört utan sådan i något år nu, först på XP, nu på Win7 x64. Funkar prima (i vart fall inga problem jag kunnat koppla dit).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Vilka program behöver en växlingsfil? Jag har med 3GB RAM kört utan sådan i något år nu, först på XP, nu på Win7 x64. Funkar prima (i vart fall inga problem jag kunnat koppla dit).

Det minns jag inte, har haft program som klagat på avsaknad av växlingsfil när jag provat innan och har således bara valt att ha en, men aldrig liggandes på samma disk som systemet legat på.

Jag rekommenderar personligen inte att slå av växlingsfilen, men självklart kan man göra så, när man försöker köra något som faktiskt kräver den så är det ju bara att lägga till en liten åtminstonde.

Permalänk
Medlem

När en solid state disk (ssd) är närvarande i Windows 7 så kommer operativet själv att stänga av defragmentation, Superfetch, ReadyBoost och boot och applikation prefetching.

Photoshop är ett program som skriker om den inte hittar någon växlingsfil.

Följande två artiklar rekommenderas att läsas av alla som äger en SSD-disk:

The SSD Anthology: Understanding SSDs
The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Med 4GB RAM så rekommenderar jag starkt att man har växlingsfilen påslagen. Dock är det bäst att flytta den till en annan partition än systemdisken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag köpte

Jag beställde en Intel X25-M G2 80GB från Webhallen.
Enligt hemsidan så skulle dom inte ha den hemma, men jag fick den efter 2 dagar, trots att dom skyltar med att dom inte har den i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
När en solid state disk (ssd) är närvarande i Windows 7 så kommer operativet själv att stänga av defragmentation, Superfetch, ReadyBoost och boot och applikation prefetching.

För mig stängde Windows 7 _inte_ av autodefrag, vad jag kunde se. Åtminstone stod det som aktiverat. Många andra som sagt samma sak. Sen är ju frågan om det ändå är avslaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Photoshop är ett program som skriker om den inte hittar någon växlingsfil.

CS3, CS4 fungerar för mig utmärkt utan växlingsfil (jag har 3GB RAM).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Följande två artiklar bör läsas av alla som äger en SSD-disk:

The SSD Anthology: Understanding SSDs
The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD

Visst är de där artiklarna lysande. Men varför skulle alla läsa dem? De är ju relativt avancerade och inget som de flesta bryr sig, eller som påverakr användningen av en SSD. Kan dock hålla med, och rekommendera dem för alla på Swec som intressant (och låååång) läsning för den som är intresserad av hur det hela funkar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men nu dillar du bara. No offense

None taken, för jag vet att jag inte dillar alls.

Citat:

Det skulle inte skada disken (datan) om du avmountar den när inget på den används.

Tror inte någon här har påstått att det finns risk för skadat data eller skadad disk. Det diskussionen handlar om är att då det är extremt troligt att majoriteten av användarna inte använder denna funktion alls så är det bara dumt att tvinga dom att se en ikon för funktionen i trayen.

Med risk för att låta gnällig, men vad ska komma härnäst? En ikon för att ejecta CD-Romen? En ikon för att stänga av datorn? En ikon för att starta om datorn? En ikon för att... osv....? Givetvis utan enkel möjlighet att stänga av eller ta bort dessa ikoner, utan dom ska så klart bara ligga där och ta upp plats i trayen för alla windowsanvändare.

Citat:

Skulle du råka avmounta den (förutsätter att du inte kommer råka göra detta ofta?) är det väl bara att mounta igen då.

Om man inte vet om att man avmountat fel disk då? Nu pratar vi visserligen inte om jättestora sannolikheter, men risken finns, och samtidigt är nyttan av möjligheten att så enkelt avmounta hårddiskar lika med noll för mig och de flesta andra vanliga användare. Jag säger inte att funktionen ska försvinna helt, men göm den på lämplig plats och ge sen möjligheten för användaren att själv ställa in att man vill ha den där ikonen.

Det hela handlar om att välja bra defaultinställningar som passar de flesta användarna. I fallet USB menar jag att dom har gjort helt rätt. De flesta användarna mountar och avmountar USB-enheter medans datorn är igång. Så en ikon för detta är motiverat. Detsamma gäller *inte* vanliga hårddiskar.

Citat:

Liknelsen med USB-minne haltar inte för en sekund då de hanteras identiskt, så vitt jag vet.

Nej, nu tänker du från fel perspektiv. Tänk ur *användarens* perspektiv. Hur många normalanvändare mountar och avmountar USB diskar? Hur många normalanvändare mountar och avmountar vanliga hårddiskar? Man måste jämföra med något som har någorlunda samma användningsområde. Det är helt oväsentligt att jämförelsen må vara tekniskt applicerbar.

Permalänk

Man kan ju själv välja vilka ikoner som alltid ska synas och vilka som bara syns när man klickar på en symbol i trayen i Windows 7. Tidigare system kan man ju dölja ikonerna med så fattar inte vad problemet med det är.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Man kan ju själv välja vilka ikoner som alltid ska synas och vilka som bara syns när man klickar på en symbol i trayen i Windows 7. Tidigare system kan man ju dölja ikonerna med så fattar inte vad problemet med det är.

Så det finns ingen gräns för dig för hur många onödiga ikoner du tycker är ok att ha där nere, även om de är dolda? Nån gång trycker du väl även du på den där pil-knappen för att se de ikoner som du normalt inte brukar vilja se? Du menar då att du skulle inte störa dig på att det är en massa onödiga ikoner där? Jag menar att alla har en gräns för hur många såna onödiga ikoner de tycker är OK. Och oavsett var den gränsen går så närmar man sig ju den ju fler såna onödiga ikoner man får pga idiotiska beslut från nån på Microsoft t.ex.

Du får gärna berätta vad du skulle tycka om de andra dumma ikon-förslagen jag nämde i mitt förra inlägg. (För att ejekta CD-romen m.m.) Skulle du tycka att det var helt OK om en bunt såna ikoner kom med i din tray?

Sen så är det ju faktiskt så, om jag minns rätt, att windows buntar ihop alla dessa avmountningsmöjligheter under en och samma ikon, och sen listas alla dessa diskar i en enda lista. Så om man har många avmonteringsbara hårddiskar så kan det vara svårt att snabbt och enkelt hitta sin USB-disk, som är den enda man faktiskt någonsin kommer vilja avmounta. Låter det vettigt i dina öron?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Man kan ju själv välja vilka ikoner som alltid ska synas och vilka som bara syns när man klickar på en symbol i trayen i Windows 7. Tidigare system kan man ju dölja ikonerna med så fattar inte vad problemet med det är.

På min bärbara har jag lött dit ett isärplockat usb-wifi innanför plasten bakom skärmen. Den kommer jag aldrig vilja avmontera. Ändå har jag en ikon i windows som hela tiden ger mig möjligheten. Det är idiotiskt! Jag fattar inte hur ni kan säga att denna funktion endast är positiv?

På min stationära finns alla mina sata-diskar, jag kommer aldrig avmontera någon av dessa.

De tar upp plats i min tray! Jag vill ha ett rent skrivbord och en städad tray där jag har kontroll på vad som finns. Nu har de ju till och med gjort så man kan ta bort papperskorgen utan att använda regedit, varför inte lägga till denna enkla funktionalitet?

Ibland funderar jag på att köra IDE-läge istället för AHCI bara för ikonen stör mig så mycket.

Hur kan du inte fatta vad problemet är?!?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
För mig stängde Windows 7 _inte_ av autodefrag, vad jag kunde se. Åtminstone stod det som aktiverat. Många andra som sagt samma sak. Sen är ju frågan om det ändå är avslaget.

CS3, CS4 fungerar för mig utmärkt utan växlingsfil (jag har 3GB RAM).

Visst är de där artiklarna lysande. Men varför skulle alla läsa dem? De är ju relativt avancerade och inget som de flesta bryr sig, eller som påverakr användningen av en SSD. Kan dock hålla med, och rekommendera dem för alla på Swec som intressant (och låååång) läsning för den som är intresserad av hur det hela funkar.

Jag har modifierat texten från bör till rekommenderas.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sådär precis fått ordning på w7 och alla drivrutiner, känner mig som en amatör, hittar ingenstans i w7.

här är min bench på disken iaf:

nu till 2 frågor:

1. jag har aktiverat AHCI på moderkortet, och varje gång jag bootar datorn så får jag vänta ett par sekunder i "bios" (innan windows dvs) där den gör något? "this may take a few seconds" är detta normalt? Gigabyte-p35-ds4

2. Var ändrar man/stänger av växlingsfilen i windows 7?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Musikälskare

Guide för XP men är väll samma för Win7 (Du kunde verkligen ha Googlat det )

http://support.microsoft.com/kb/307886/sv

Flyttade min nu till "vanlig" HDD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

hehe tack, ja jag kunde verkligen ha googlat det. tänkte inte riktigt så långt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Ni som flyttar växlingsfilen till vanliga mekaniska hårddiska missar verkligen en av de största fördelarna med ssd, nämligen att man inte märker av när växlingsfilen används.

Så de alternativ som egentligen finns att välja på är:

1) Låt växlingsfilen ligga på ssd:n
2) Ta bort den
[3) lägg den på en ramdisk]

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
None taken, för jag vet att jag inte dillar alls.

Tror inte någon här har påstått att det finns risk för skadat data eller skadad disk. Det diskussionen handlar om är att då det är extremt troligt att majoriteten av användarna inte använder denna funktion alls så är det bara dumt att tvinga dom att se en ikon för funktionen i trayen.

Med risk för att låta gnällig, men vad ska komma härnäst? En ikon för att ejecta CD-Romen? En ikon för att stänga av datorn? En ikon för att starta om datorn? En ikon för att... osv....? Givetvis utan enkel möjlighet att stänga av eller ta bort dessa ikoner, utan dom ska så klart bara ligga där och ta upp plats i trayen för alla windowsanvändare.

Om man inte vet om att man avmountat fel disk då? Nu pratar vi visserligen inte om jättestora sannolikheter, men risken finns, och samtidigt är nyttan av möjligheten att så enkelt avmounta hårddiskar lika med noll för mig och de flesta andra vanliga användare. Jag säger inte att funktionen ska försvinna helt, men göm den på lämplig plats och ge sen möjligheten för användaren att själv ställa in att man vill ha den där ikonen.

Det hela handlar om att välja bra defaultinställningar som passar de flesta användarna. I fallet USB menar jag att dom har gjort helt rätt. De flesta användarna mountar och avmountar USB-enheter medans datorn är igång. Så en ikon för detta är motiverat. Detsamma gäller *inte* vanliga hårddiskar.

Nej, nu tänker du från fel perspektiv. Tänk ur *användarens* perspektiv. Hur många normalanvändare mountar och avmountar USB diskar? Hur många normalanvändare mountar och avmountar vanliga hårddiskar? Man måste jämföra med något som har någorlunda samma användningsområde. Det är helt oväsentligt att jämförelsen må vara tekniskt applicerbar.

Provat kontakta MS om ditt problem? Annars finns ju alternativet att bara slå av AHCI. Jag har AHCI aktiverat men ser inga avmonteringsknappar, fråga mig inte vad jag gjort då jag precis upptäckte att jag inte har någon längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Med 4GB RAM så rekommenderar jag starkt att man har växlingsfilen påslagen. Dock är det bäst att flytta den till en annan partition än systemdisken.

Om systemdisken är på den enda SSD disken i systemet så skulle jag starkt rekommendera att ha kvar växlingsfilen på SSD-disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om systemdisken är på den enda SSD disken i systemet så skulle jag starkt rekommendera att ha kvar växlingsfilen på SSD-disken.

JAg instämmer , det är idioti att inte ha swappen på SSDn, tom Intel rekommenderar det

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
JAg instämmer , det är idioti att inte ha swappen på SSDn, tom Intel rekommenderar det

De e ju klart, sliter man ut disken snabbare köper man en ny tidigare

Permalänk
Medlem

då ändrar jag tillbaka, trodde det var idioti att ha den på SSD'n, jag läser bara vad andra skriver då jag själv inte är så insatt!
Tror nog jag hinner byta disk innan jag sliter ut den ändå

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu äntligen är min disk också påväg, den va i Ånge vid halv 8 på morgonen, tycker den borde kommit ner till Sundsvall vid dethär laget.
Jag fick föressten en avi igår och även ett mail ifrån inet där dom sa att disken var pågång, så jag stack ner till affärn idag för att plocka ut disken men då var det ett försäkringspapper, snacka om dragen vid näsan när man fick den lappen i näven av kassörskan.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Så jag borde alltså köra ACHI istället för IDE? Läste lite om det i denna tråd i ett annat forum och man blir mer förvirrad än säker..

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55603

Base-line bör vara att ha AHCI påslaget (d.v.s. om du bara är intresserad av att konfigurera, installera och sedan få det att fungera).

Om du verkligen vill vara säker så är du tvingad till att testa själv.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Base-line bör vara att ha AHCI påslaget (d.v.s. om du bara är intresserad av att konfigurera, installera och sedan få det att fungera).

Om du verkligen vill vara säker så är du tvingad till att testa själv.

Behöver inte ha AHCI påslaget för att få det att fungera. Har inställt på IDE och det funkar utmärkt det med.

Nu till en annan fråga

Om jag formaterar Vista 64 som ligger på min intel disk nu och kör in win7 kommer min disk bli permanent långsammare då? Jag har läst att man ska köra detta program

http://www.iishacks.com/index.php/2009/06/30/how-to-secure-er...

om jag vill få det i nyskick eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Installerade diskarna idag, klart nöjd med resultatet. En märkbar förbättring mot min Raptor.

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon affär som fått in diskar än? Har väntat på min från komplett i snart en månad och börjar bli otålig..

Permalänk
Hedersmedlem

Inet hade några igår men dom är borta nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

1. jag har aktiverat AHCI på moderkortet, och varje gång jag bootar datorn så får jag vänta ett par sekunder i "bios" (innan windows dvs) där den gör något? "this may take a few seconds" är detta normalt? Gigabyte-p35-ds4
[/B]

Samma här, antar det är rätt normalt på det kortet.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Angående frågan om växlingsfilen så är det så att vissa program kräver av Windows att en sådan finns tillgänglig.
Av den anledningen så skapar Windows en sådan i minnet (minimal storlek) om hårddisken saknar denna.
Beroende på mängd ledigt minne så kan man alltså 'stänga av' växlingsfilen på disk.

Funktionen ReadyBoost är helt onödig om man har en mycket snabbare SSD disk.

I BIOS kan man välja Snabb eller Utförlig minnestest.
Har man inga IDE-diskar så kan man 'Disable' sökning efter dessa diskar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

japp
Uppringd från inet i går kväll..
Mina två diskar går att hämta på Sisjön
blir bra detta
En i Asrocken och en i Laptopen.