Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Guitar Hero World Tour startar inte utan tillgänglig växlingsfil, så min ligger på ssd'n och är 100-400mb stor.
Angående AHCI så kan inte jag köra det då jag kör raid på två av mina diskar och måste alltså ha "RAID" istället för "IDE" eller "AHCI" i bios. Kan detta vara anledningen till att jag får något sämre resultat på "Sequential read" och "512KB Read" i CrystalDiskMark?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
japp
Uppringd från inet i går kväll..
Mina två diskar går att hämta på Sisjön
blir bra detta
En i Asrocken och en i Laptopen.
ubbe

Så dem har diskar i lager?

Permalänk
Medlem

Du får nog ett bättre och snabbare svar om du går in på:
http://www.inet.se

Permalänk

En budgetserie på gång? X25-X: http://www.fudzilla.com/content/view/15995/35/

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Någon som vet ngn utländsk sida? Tex Engelsk eller tysk som säljer diskarna? En pålitlig sida såklart..

Permalänk
Medlem

Nu är min SSD uthämtad!
Skall installeras imorgon då de är party ikväll!

Men de enda man behöver göra då är att inaktivera diskdefragment.. Sen tänkte jag förflytta växlingsfilen till en annan disk också!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

precis satt upp en raid0...det funkar ju rätt bra.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Intel® X18-M SSD 80GB 1,8 och Intel® X25-M SSD 80GB 1,8 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompaswed
Vad är skillnaden mellan Intel® X18-M SSD 80GB 1,8 och Intel® X25-M SSD 80GB 1,8 ?

Troligen felskrivning eftersom X18 = 1.8" och X25 = 2.5"
1.8" är mindre och anpassad i storlek för bärbara och noteboks.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok beställde en Intel® X18-M SSD 80GB 1,8 från komplett ingen skillnad alltså tackar för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

X18-M har en mindre kontakt så ska du använda den i en stationär eller en bärbar med 2.5" plats så kommer du behöva en adapter.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Åter igen till de som är gröna vad gäller SSDs och även vill vete om just intels g2 så läs gärna "ssd". se sign.

g2 80gb x18-m har "microsata" kontakt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Exempel på SATA till microSATA adapter:
http://www.kjell.com/?item=38615

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Höll på att dö av lycka när jag märkte att datorn var redo att använda <15 sekunder efter att jag tryckt på "starta om". Detta med det stora programmet iStat och Adium i autostart.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Får hem min Intel X25-M G2 80GB i veckan men ska iaf vänta tills jag får Win7 innan jag installerar den. Men funderar lite på det här med växlingsfilen. Eftersom det tydligen inte är nå många program alls som drar nytta av den kan det ju inte göra allt för mycket att lägga den på en annan HDD? Om det bara innebär att t.ex. Photoshop och något annat program startar lite långsammare eller så har jag inga problem med det men spar värdefullt utrymme på c:.

Men hur är det med spel, utnyttjar dom växlingsfilen? Och isf, kommer det märkas någon prestandaförlust om jag har den på en annan hdd? Jag kör på 4gb ram och kommer köra Win7 64bit.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte G1, G1 har väl dock den firmware som är bäst anpassad för situationer då man inte har tillgång till TRIM.

G2 kommer få TRIM-stöd och är anpassad därefter.

Alla problem som haft som gemensam nämnare OCZ och TRIM gör det lite lustigt i mina öron att kalla OCZ ledande när det gäller utveckling av firmware till SSDs...

Kan någon kunnig/vänlig person förtydliga?!
Har inte Intels G2-diskar stöd för TRIM i Win7 som det är nu? Var kan man hitta mer information om detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleu
Kan någon kunnig/vänlig person förtydliga?!
Har inte Intels G2-diskar stöd för TRIM i Win7 som det är nu? Var kan man hitta mer information om detta?

Nej, den har inte TRIM idag.

För det krävs en ny firmware som ska komma "ngn gång vid Windows 7-lanseringen" enligt Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Får hem min Intel X25-M G2 80GB i veckan men ska iaf vänta tills jag får Win7 innan jag installerar den. Men funderar lite på det här med växlingsfilen. Eftersom det tydligen inte är nå många program alls som drar nytta av den kan det ju inte göra allt för mycket att lägga den på en annan HDD? Om det bara innebär att t.ex. Photoshop och något annat program startar lite långsammare eller så har jag inga problem med det men spar värdefullt utrymme på c:.

Men hur är det med spel, utnyttjar dom växlingsfilen? Och isf, kommer det märkas någon prestandaförlust om jag har den på en annan hdd? Jag kör på 4gb ram och kommer köra Win7 64bit.

Växlingsfilen är inte något som program normalt bryr sig om. Växlingsfilen hanterar windows helt automatiskt - och växlingsfilen används mycket även om du inte har användning för den, mycket är i förebyggande syfte.

Behöver du plötsligt 1 gig i ram för ett spel så ska du inte behöva frigöra 1 gig internminne för det (dvs. att läsa ner det till en långsam hårddisk) - har du redan en kopia av det på hårddisken så tar det någon millisekund så har du allt minne redo för att köra spelet.

Du kan ju testa att ha på en annan hårddisk men, utan att ha testat själv, så skulle jag rekommendera att köra växlingsfilen på SSD-disken.

Permalänk
Medlem

Jag måste ha en SSD tills Windows 7 släpps. Vart ska jag beställa?!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jag måste ha en SSD tills Windows 7 släpps. Vart ska jag beställa?!

Hade du frågat i torsdags fanns det diskar då, en bekant jag tipsade får hem sin idag. Just nu verkar det vara helt tomt. Men ring/maila Inet, de hade faktiskt en del diskar förra veckan.

Tack för påminnelsen om Win7-släppet, jag måste klura ut vilken licens jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Köp Windows 7 Pro OEM om du ska köpa några nya delar till datorn.... Den enda som är rimligt prisatt tycker jag.

Men jag förstår inte varför det inte finns några diskar? Jag hade tänkt att beställa från Tyskland men de verkar ju vara slut även där! Helt otroligt har aldrig vart med om något liknande...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Köp Windows 7 Pro OEM om du ska köpa några nya delar till datorn.... Den enda som är rimligt prisatt tycker jag.

Men jag förstår inte varför det inte finns några diskar? Jag hade tänkt att beställa från Tyskland men de verkar ju vara slut även där! Helt otroligt har aldrig vart med om något liknande...

Jo, OEM-priserna var ju mycket bättre än Retail, jag ska kolla upp efter jobbet vad jag tjänar på en Retail-licens. Skulle vara ett HD5870 isåfall, lön på fredag.

Jag förstår heller inte bristen av diskar, den kom ut i juni/juli i Sverige, var borta från handeln drygt en månad men nu är vi snart i november och det verkar knappt finnas diskar så det räcker nu heller. Jag tror jag ska skriva ett mail till Intel efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jo, OEM-priserna var ju mycket bättre än Retail, jag ska kolla upp efter jobbet vad jag tjänar på en Retail-licens. Skulle vara ett HD5870 isåfall, lön på fredag.

Jag förstår heller inte bristen av diskar, den kom ut i juni/juli i Sverige, var borta från handeln drygt en månad men nu är vi snart i november och det verkar knappt finnas diskar så det räcker nu heller. Jag tror jag ska skriva ett mail till Intel efter jobbet.

Om du tycker att det är brist på Intel X25-M G2, ja då ska du nog kika på Crucial M225 när priserna var som lägst. Beställde själv min 256 GB variant från Overlockers UK för drygt 4500 kr (!) och det tog över en månad innan jag fick den.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Hmm angående växlingsfil så såg jag att min är på 4.2gb, plus att det ligger en fil som heter hiberfil.sys som är på 3.1gb, lite surt att tappa 7gig på 2 filer kör win7 och har 4gig ram.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
Hmm angående växlingsfil så såg jag att min är på 4.2gb, plus att det ligger en fil som heter hiberfil.sys som är på 3.1gb, lite surt att tappa 7gig på 2 filer kör win7 och har 4gig ram.

Stäng av hibernation? Flytta på swapfilen om du stör dig så mycket på den.

Permalänk
Medlem

Re: Intel X25-M G2 80GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Intel X25-M G2 80GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Hur ser G2 ut.

Har hittat 3 olika bilder.

Silver
Silver med svart uppe i ena hörnet
Silver med svart ram

http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?771151388078341=2&30604...

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SSDSA2MH080...

EIS visar korrekt, så ser åtminstonde min ut.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel X25-M G2 80GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Hur ser G2 ut.

Har hittat 3 olika bilder.

Silver
Silver med svart uppe i ena hörnet
Silver med svart ram

http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?771151388078341=2&30604...

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SSDSA2MH080...

Den jag fick var silver med svart ram.
Däremot tror jag att ramen är enkel att skruva bort och gör man det och pillar bort etiketten så blir den som den silvriga. Finns bilder i tråden (mjo jag vet att det kan vara lite jobbigt att hitta).

edit:
Mjaha, det fanns en sida 48 också