Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en disk nu! Varför är intel så dåliga på att skicka ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Jag gjorde ett Crystal Disk-test på min 80GB G2 innan och efter att jag installerade chipset-drivers för mitt Windows 7 x64.. Resultat innan / efter lyder som du läser... dvs vänster till höger..konstigt resultat?? http://img32.imageshack.us/img32/1958/cdmq.jpg

Du fick ju lite bättre resultat på 4k. det är ju viktigare än de andra värdena.
EDIT: jag fick tex dehär med min brorsas g2:a precis när den var ny och jag bara slängt in win7RC på den.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=948...

EDIT: kul grej om man funderar kring raida0 med 3st eller fler.
http://forum.xcpus.com/mainboards-chipsets/16286-intel-ich10r...

Det har redan nämnts tidigare men gränsen är iaf. runt 600-650MB/s

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Varför gör alla massor med test? Är diskarna olika bra helt slumpmässigt eller vill ni bara kolla?
Jag menar, kan man råka ut för en "dålig disk" redan när man köper den eller är det något speciellt men bör göra med den innan man använder den? Tex defragmentering eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Varför gör alla massor med test? Är diskarna olika bra helt slumpmässigt eller vill ni bara kolla?
Jag menar, kan man råka ut för en "dålig disk" redan när man köper den eller är det något speciellt men bör göra med den innan man använder den? Tex defragmentering eller något.

Man kan ju läsa tråden "Samlingstråd om SSD". Viktigaste är att stänga av automatisk defragmentering och INTE köra det alls. Intels G2 gillar att ha AHCI aktiverat i BIOS.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Får man med mountnings saker för 2,5 till 3,5 tum när man köper disken eller måste man köpa separat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
[B]Ett problem dock är att efter att ha aktiverat AHCI, så är alla mina devices, dvs hårddiskar och DVD-enheter möjliga att "avmounta", typ som om det vore USB-devices.
Vet att jag haft detta en gång när jag ägde en dator med nforce-chipset.
Jag kan dvs efter AHCI-ändringen stänga av mina diskar inne i windows genom att ejecta dom. Känns lite olustigt av någon anledning

Gör lite mindre radbrytningar...
Orsaken till att du kan avmounta diskarna på det sättet är just pga ACHI medför funktionen "hot swap". du kan med andra ord byta en disk under drift, förutsat att det nu inte är OS disken

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
I like it alot. Men vadå, kan jag även plugga ur strömmen från den disk jag stängt ner, när datorn är igång? Eller är det bara för att byta sata-sladd t.ex?

Det finns ju några olika typer av frontmonterade hddburar typ denna nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494663
Den har både ström och signalkabeln innuti så man glider bara in HDDn i en lite speciell kontakt.
Kontakten har lite olika långa ledare så vissa ledare får kontakt först när man stoppar in en HDD.
EDIT: för att du ska kuna "hot swap":a under drift så måste ju både moderkortet ha AHCI aktiverat samt att samma är aktiverat i operativsystemet såklart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Jag gjorde ett Crystal Disk-test på min 80GB G2 innan och efter att jag installerade chipset-drivers för mitt Windows 7 x64..

Resultat innan / efter lyder som du läser... dvs vänster till höger..

konstigt resultat??

http://img32.imageshack.us/img32/1958/cdmq.jpg

Ursäkta för offtopic, men herrejävlar vilken skön bakgrundsbild du har, me WANTS! Vart får man tag på den?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Jag beställde en disk i förrgår och kan hämta ut den idag! Tack webhallen.

Verkar som om jag hade lite flyt. Nu ska jag bara vänta på att dom får in Fractal Design R2, sen blir det Windows 7!

Permalänk
Musikälskare

Fixade Chipset drivern till moderkortet och tycker allt att det går bra mycket snabbare nu, kan jag inbilla mig?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Fixade Chipset drivern till moderkortet och tycker allt att det går bra mycket snabbare nu, kan jag inbilla mig?

Jämför dina bencher innan drivarinstallation med nya efteråt, ger ju en fingervisning åtminstonde.

Permalänk
Musikälskare

De sjuka är att de är lite sämre, inte mycket

Men jag gjorde första testet när Win7 var helt nytt, nu har jag lagt in den del program/spel etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Ursäkta för offtopic, men herrejävlar vilken skön bakgrundsbild du har, me WANTS! Vart får man tag på den?

Har för mig att det är på Interfacelift. Sidan verkar dock vara nere nu.

Permalänk
Musikälskare

Nej det är helt klart snabbare, OpenOffice och PhotoShop laddar direkt, innan fick man vänta lite

flashens tips: Installera Chipset

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nej det är helt klart snabbare, OpenOffice och PhotoShop laddar direkt, innan fick man vänta lite

flashens tips: Installera Chipset

Anders instämmer!

Jag har märkt av ett skapligt dyk i prestanda vid benchning efter mina dryga två månader med disken, men vid användning känns den dock lika snabb. Känns rent utsagt lika snabb som när jag precis började använda den.

Permalänk
Musikälskare

Undrar vad det kan bero på, men bench är inte allt som sagt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Undrar vad det kan bero på, men bench är inte allt som sagt

Själv sitter jag med datorer med mekaniska diskar också, så blir dagligen påmind om hur snabb X25'an faktiskt är.

Permalänk
Musikälskare

Synd de kommer att ta många år att fasa ut dom med SSD

Lite för mycket off-topic nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Lite för mycket off-topic nu

heheh Jadu. med 43 sido inlägg så kan man räkna med mycket off-topic. speciellt med tanke på den hörhållandevis låga tillgängligheten på diskarna. Sen när det blir över tiotalet sidor så blir det samma frågor igen och igen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Synd de kommer att ta många år att fasa ut dom med SSD

Lite för mycket off-topic nu

Med tanke på hur hårt man arbetar hos Intel med att få ut diskar så lär det ta evigheter.... och sen är det ju det med ekonomin. Diskarna är ju allt annat än gratis, hade dock gärna haft iaf en 80GB i min SFF med iofs..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
heheh Jadu. med 43 sido inlägg så kan man räkna med mycket off-topic. speciellt med tanke på den hörhållandevis låga tillgängligheten på diskarna. Sen när det blir över tiotalet sidor så blir det samma frågor igen och igen.

För att inte tala om att 80% av frågorna ställs flera ggr på samma sida. Jag vet inte hur många gånger jag sett frågor om skenor och skillnad mellan retail och bulk. Men när tråden är uppe i dryga 40 sidor så är det ju bara att glömma att någon faktiskt börjar läsa vad som skrivits innan, även om ifall de gjort det hade sett svaret på personens fråga snabbare än det tar att ens skriva den...

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra? Intel SSDn är slut ÖVERALLT! Och de flesta affärerna vet inte eller kommer inte få in nya... Komplett.se har tex dissat dem helt verkar det som...

RÅD SNÄLLA! Har beställt nya datordelar och kan inte bygga datorn utan detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Vad ska man göra? Intel SSDn är slut ÖVERALLT! Och de flesta affärerna vet inte eller kommer inte få in nya... Komplett.se har tex dissat dem helt verkar det som...

RÅD SNÄLLA! Har beställt nya datordelar och kan inte bygga datorn utan detta!

Köp en vanlig 2TB disk och ha OS på fram tills att du får en Intel SSD, du kan väl ändå inte påstå att du tänkt att göra en burk med enbart 80 gig iaf. 2TB är bland dom snabbaste normala diskarna, dom duger fram tills du får en SSD och sen kan du använda den till lagring samt eventuella spel som inte får plats på SSDn.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Vad ska man göra? Intel SSDn är slut ÖVERALLT! Och de flesta affärerna vet inte eller kommer inte få in nya... Komplett.se har tex dissat dem helt verkar det som...

RÅD SNÄLLA! Har beställt nya datordelar och kan inte bygga datorn utan detta!

JME data verkar ha retail inne även om den är rätt dyr där. Men är det så desperat som du låter så står väl inte några hundralappar i vägen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SevenFour
JME data verkar ha retail inne även om den är rätt dyr där. Men är det så desperat som du låter så står väl inte några hundralappar i vägen?

Men vad sägs om kompletts diskar som är 1,8 tum? Varför är dem sådana och kan man köpa en sådan istälelt eller skulle ni inte rekommendera det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Men vad sägs om kompletts diskar som är 1,8 tum? Varför är dem sådana och kan man köpa en sådan istälelt eller skulle ni inte rekommendera det?

Micro-sata kontakt + att de är gjorda för att passa tex UMPC. Ska ha samma prestanda som 2,5" så egentligen bara mindre men kräver adapter till vanlig Sata kontakt. dustinhome har en sådan adaptersladd. Völj isf G2. för G1 kostar ju bra mycket mer.

Till alla er. läs gärna "samlingstråd om SSD" och ge synpunkter. den ska bli bäst!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Nu när man får hem Windows 7 i slutet av månaden tänkte jag slå till på en sån här samtidigt men har en fråga. När nu TRIM släpps, kommer man kunna "installera" det på HDDn utan att formatera eller krävs formatering? Känns ju lite dumt o lägga in nytt OS för att behöva formatera den två veckor senare för TRIM (när det nu kommer)...

Hittade någon sorts samlingspost, eller om det var en hel tråd med lite mer kompakt info om den här disken förut men kan inte hitta den igen vore fint om ngn kunde länka

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Hittade någon sorts samlingspost, eller om det var en hel tråd med lite mer kompakt info om den här disken förut men kan inte hitta den igen vore fint om ngn kunde länka

Denna tråden var en gång kort. har skrivit lite om denna i SSD tråden. se min sign.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

ok. jag hade lovat mig själv att inte köpa en ssd disk. men sen dök en billig en upp och jag var tvungen att slå till. jag har lagt min disk på ett speciellt sätt och nu vill jag bara höra ifall det är ok att ha disken på detta sätt. Och bilden... den är som den är men jag hoppas att den fyller sin funktion.

http://i270.photobucket.com/albums/jj85/filip_Stalnacke/DSC00...

här kommer ett första benchmark också

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om den ena bilden till en länk, eftersom den var så bred att den förstörde forumets utseende.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
ok. jag hade lovat mig själv att inte köpa en ssd disk. men sen dök en billig en upp och jag var tvungen att slå till. jag har lagt min disk på ett speciellt sätt och nu vill jag bara höra ifall det är ok att ha disken på detta sätt. Och bilden... den är som den är men jag hoppas att den fyller sin funktion.

http://i270.photobucket.com/albums/jj85/filip_Stalnacke/DSC00...

här kommer ett första benchmark också
http://i270.photobucket.com/albums/jj85/filip_Stalnacke/HDTun...

Haha den bilden var komisk

Är nog helt OK att sätta den där men varför detta konstiga ställe? Maximalt luftflöde?

Ska inhämta min Intel SSD idag på posten. Är det någon firmware jag måste uppdatera först innan jag kör den på Vista 64?

edit: Orkar inte läsa igenom hela tråden. Hur fan mountar man disken i ett 3,5 utrymme? Köpte OEM versionen.

Permalänk
Medlem

köp: https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...

så kan du sätta den i ett 3.5" fack

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro