Liten programmerbar pryl

Permalänk

Liten programmerbar pryl

Hej. Jag söker en pryl som inte är större än en liten miniräknare eller mobiltelefon som man kan programmera och eventuellt ansluta saker till (anslutning ska jag göra själv) och spara små enkla rader på.
Vet ni något? ring 08-702 00 90.

Ne men svara här:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem

http://www.arduino.cc/

liten billig sak som kör högnivåspråk, finns i väldigt små storlekar med. Kostar runt 400 kr har jag för mig

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Elfa har lite smått o gott.. annars fråga på elektronikforumet om de vet några bra sidor. farnell kanske har?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för tipsen, den för 400kr är smått jättemycket för dyr.
Jag vet inte riktigt 100 vad jag letar efter, det är det som är grejjen. Något som är lika avancerat som en tamagotchi. Typ

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem

Låter ju som att du skulle klara dig med en PIC eller AVR, men då blir det ju egenbygge och lite hög startkostnad för programmerare (finns dock extremt billiga att bygga, dock inte lika bra tydligen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Något som är lika avancerat som en tamagotchi. Typ

En ABB-robot?

Permalänk
Medlem

Lite mer information vad det är du söker och vad du ska koppla till den kan ju vara intressant. Är det ett one-of projekt eller något du ska tillverka i ett antal exemplar?
Billigast är att köpa en PIC eller AVR som nämts ovan. En programmerare kan hackas ihop relativt lätt om man har seriell och/eller parallell anslutning på datorn (beroende på vilken programmerare man ska ha). Vill man ha USB-anslutning är det i praktiken enklast och billigast att köpa en färdig variant.
Annars kanske en begagnad programmerbar miniräknare skulle kunna fungera, texas instruments har ett antal med z80-processor som kan programmeras i assembly och eventuellt högnivåspråk (minns inte 100%). De har även en anslutning för en datalänk som kan användas för att ansluta egen hårdvara.
Jag har anslutit I2C-kompatibla kretsar till en sådan miniräknare och kontrollerat lite prylar så det fungerar. Om priset på en sådan räknare är lågt nog har jag dock ingen aning om...

Permalänk
Medlem

De billigare varianterna av arduino kostar runt 200 har jag för mig, beror som ovan säger vad du skall göra.
http://www.electrokit.se/item_list.php?maingroup=Moduler&seco... och http://www.lawicel-shop.se/ är de som säljer arduino i sverige.

lawicel-shop verkar även ha lite gamla för utförsäljning. för en liten prislapp (med tanke på vad man får)
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/prod.aspx?productid=43...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
En ABB-robot?

haha vilket styrsystem vill han ha då tro?

s1 s2 s3 s4? kanske IRC 5

själv föredrar jag S3 eller IRC 5... dom är smidigast att programmera

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag kan tyvärr inte säga vad jag ska använda den till, då det ska vara en innovation. Men den får absolut inte vara dyr, gärna inte mer än 200kr. Jag ska koppla in en sorts sensor i den och en 2 raders display. Jag kan säga vad det är när/om jag lyckas driva genom mitt projekt

Så, vad klarar av det? En sensor, en display och ett minne såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

STM32 Primer är över budget... men den verkar ball.
http://www.stm32circle.com/resources/stm32primer.php

Permalänk
Medlem

Arduino klarar detta... eller tja, beror ju lite på vad det är för data du skall spara och hur.
Exempel på ett arduino project där man mäter rörelser från en Wii-nunchuck och visar resultat på LCD.

http://www.youtube.com/watch?v=lrUWAPj4FaE&feature=related

Visa signatur

Permalänk

Miniräknaren Casio 7700GB kan ibland fås väldigt billig, den är enkel att programmera (basic) och man kan göra det direkt på den. Dock är det lite problem att ansluta saker till den.

Angående primern så äger jag bara 1 och 2an. Den är rolig, men inget jag rekommenderar folk att börja med.

Så Arduino som nämns blir min rekommendation, om du vill kunna styra hårdvara.

Annars finns lego mindstorm, fast den är varken liten eller billig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på Arduino. Ett annat tips är där fanns en artikel i datormagazin om PIC, tror det följde med ett kretskort också och instruktion för bygge, som inte blev så dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Jag kan tyvärr inte säga vad jag ska använda den till, då det ska vara en innovation. Men den får absolut inte vara dyr, gärna inte mer än 200kr. Jag ska koppla in en sorts sensor i den och en 2 raders display. Jag kan säga vad det är när/om jag lyckas driva genom mitt projekt

Så, vad klarar av det? En sensor, en display och ett minne såklart

Du får en arduino klon på ebay för ~200kr.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Du får en arduino klon på ebay för ~200kr.

Går att få "riktig" Arduino på Electrokit för runt 300kr. Och då lär man ju få den snabbare också.

http://www.electrokit.se/index.php

Jag sitter och bollar mellan att köpa en Arduino eller investera i en Parallax Propeller. ELFA har just nu kampanj på Propeller Starter Kit och man är ju klart lite småsugen.

Någon som har erfarenhet av båda, eller har använt någon av dem? Det jag har tänkt göra (i början) är småprojekt i stil med att logga temperaturen en gång i halvtimmen under en dag och liknande. Men jag vill ju gärna kunna gå vidare och göra mer avancerade saker. Finns ju en massa roliga grejer man sett på youtube och andra sidor.

Så frågan är helt enkelt pros and cons med Arduino respektive Propeller. Skulle vara extremt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Är man elit kan man bygga fina demos med en propeller:

http://www.youtube.com/watch?v=6gEMKYnUADE

Själv tänkte jag bygga en liten terminal med en propeller... så småningom

[EDIT: oops, fel länk]

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt mig en Arduino, dock blev det av misstag en Diecimila, alltså inte den senaste. Fast jag tycker inte fördelarna är så stora så jag orkar inte pilla med att få den senaste. Jag får ändå en Atmel ATmega328 på min.

Får se vad man kan koka ihop för något kul. Jag känner mig mycket mer motiverad att programmera nu när man kan få output till "verkligheten". Och inte bara på en skärm.

Tips på småtuffa nybörjarprojekt som man kan hitta delarna till på typ Kjell & Co?

Permalänk
Medlem

Ir styrning av ett servo från en sony fjärr är ett bra projekt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Söker billig "picodator"

Jag söker också en billig "device" jag kan programmera. Egentligen antar jag att den klassificeras som en dator. Jag vet precis vad kraven är:

- mycket billig, helt bara några hundralappar
- liten, fläktlös
- får ha långsam cpu och ha lite minne.
- behöver väldigt lite lagringsutrymma, några MB räcker (utöver det som krävs för OS osv).
- kör linux OS
- har USB interface
- har ethernet interface
- klarar av att köra JavaME åtminstone, men Java SE vore ju trevligt.

- ska helst kunna köpas i sverige
- kvantitet jag vill köpa: 1

Det som ska köra på den är en mycket liten och enklel java server som får kommandon via ethernet/java RMI, och konrollerar en pryl via USB.
Den behöver alltså inte ens ha interface till skärm, så länge man kan logga in på linuxOS via ssh eller telnet.

Jag har tittat litet på pico-itc moderkort, men de kostar 2k uppåt och är onödigt kraftfulla!

Fråga gärna om jag missat något! Förslag välkommnas varmt.
Är någon intresserad kan jag berätta exakt vad den skulle göra och hur.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle någon ARM-enhet kunna passa dig bra. Är tyvärr inte alls påläst när det gäller dessa, men Linux till ARM finns ju. Och en ARM-enhet med ethernet går ju att för bara 200kr (dock ej medräknat eventuella programmerare/datorinterface som krävs för att få det att fungera).

Någon som har mer koll får nog hjälpa dig. Finns säkert bättre alternativ än ARM.

Såg att ELFA hade javamoduler, men dessa var väldigt dyra tillsammans med utvecklingsverktygen. Sen hade de inga ethernetinterface.

Får man fråga vad du ska använda servern till?

Permalänk
Medlem

Ja, har börjat titta lite på ARM... eller snarare försöka förstå

Jag jobbar som systemutvecklare, i java.

På jobbet kör vi med "continious integration" som det kallas, dvs vi har en byggserver som kör massa tester på den kod vi checkar in. Detta görs kontinuerligt.
Just nu har vi kör vi ett litet script som pollar vår byggserver, och läser i ett RSS flöde. Så fort något bygge gått fel (tester som fallerar) så kör scriptet ett kommando, som får en usb-enhet (www.tellstick.com) att skicka en radiosignal till en mottagare som kan slå av och på stömmen i en kontakt.
I den kontakten sitter en röd glödlampa.
Resultatet blir alltså att en röd lampa lyser i rummet när ett bygge fallerat, och släcks när inga byggen fallerar.

Jag håller nu på att skriva en plugin till vår byggserver, som ska notifera en liten server skriven i java, så att servern sätter på och slår av lampan.
Servern behövs därför att byggservern befinner sig en bit bort, och radiosignalerna skulle inte nå våra radiostyrda kontakter.

Så iaf, målet är en plugin i byggservern, som skickar anropar servern över RMI, och servern slår av och på röda lampor. Idag pollar vi som sagt, och gör bara pollning en gång per minut. Vi vill ha direkt notifering istället, nördiga som vi är
Dessutom vill vi gärna köra servern på en egen dator, istället för att köra den på en av våra utvecklingsmaskiner.
Då fick jag idén, nördig som jag är, att vi borde ha en asliten låda som vi kör servern på, den bör vara liten och fläktlös, billig att köpa in och precis så kraftfull att den klarar av att köra servern. Alltså de specifikationer jag gav ovan.
Jag skulle helst vilja att servern kan köra ett javaprogram, antingen java SE eller i värsta fall javaME.
Jag vill inte skriva servern så att den endast kan köras på den lilla device som driver den, därför bör den köra linux os och klara köra vanliga java-program som sagt.

Så detta är inget annat än ett hobbyprojekt på jobbet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbah
Ja, har börjat titta lite på ARM... eller snarare försöka förstå

Jag jobbar som systemutvecklare, i java.

På jobbet kör vi med "continious integration" som det kallas, dvs vi har en byggserver som kör massa tester på den kod vi checkar in. Detta görs kontinuerligt.
Just nu har vi kör vi ett litet script som pollar vår byggserver, och läser i ett RSS flöde. Så fort något bygge gått fel (tester som fallerar) så kör scriptet ett kommando, som får en usb-enhet (www.tellstick.com) att skicka en radiosignal till en mottagare som kan slå av och på stömmen i en kontakt.
I den kontakten sitter en röd glödlampa.
Resultatet blir alltså att en röd lampa lyser i rummet när ett bygge fallerat, och släcks när inga byggen fallerar.

Jag håller nu på att skriva en plugin till vår byggserver, som ska notifera en liten server skriven i java, så att servern sätter på och slår av lampan.
Servern behövs därför att byggservern befinner sig en bit bort, och radiosignalerna skulle inte nå våra radiostyrda kontakter.

Så iaf, målet är en plugin i byggservern, som skickar anropar servern över RMI, och servern slår av och på röda lampor. Idag pollar vi som sagt, och gör bara pollning en gång per minut. Vi vill ha direkt notifering istället, nördiga som vi är
Dessutom vill vi gärna köra servern på en egen dator, istället för att köra den på en av våra utvecklingsmaskiner.
Då fick jag idén, nördig som jag är, att vi borde ha en asliten låda som vi kör servern på, den bör vara liten och fläktlös, billig att köpa in och precis så kraftfull att den klarar av att köra servern. Alltså de specifikationer jag gav ovan.
Jag skulle helst vilja att servern kan köra ett javaprogram, antingen java SE eller i värsta fall javaME.
Jag vill inte skriva servern så att den endast kan köras på den lilla device som driver den, därför bör den köra linux os och klara köra vanliga java-program som sagt.

Så detta är inget annat än ett hobbyprojekt på jobbet

En begagnad bärbar eller kanske en mac mini kanske skulle fungera?
Tyvärr är det ju så att även enkla grejor kostar en hel del när man köper in i låg kvantitet. Rent teoretiskt skulle en sådan enhet kunna vara förbenat enkel eftersom ARM-kretsar med inbyggd Ethernet och Java-accelerering är ganska billiga, dock är Linux ganska krävande som operativsystem. Och one-off inköp av sådana grejor tenderar tyvärr att vara i klass med begagnad hårdvara hursomhelst.
Vissa trådlösa routers går ju att installera Linux på, det kanske skulle vara ett alternativ?

Jag skulle ha försökt få tag i en Mac mini så billigt som möjligt, även om dom inte stöder Linux (antar att dom gör det men vet inte) så är ju OS X UNIX-baserat och bör fungera lika bra för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Ja, du har rätt i det du säger.
Just nu kör vi faktiskt allt på macOS, så en liten macdator skulle ju funka.
Och angående router med linux på hittade jag NGW100 som billigaste alternativ, den gr på under 890 kr. Den har ju även USB, vilket krävs för att koppla in tellstick.
Men en gammal begagnad laptop kanske även den kan fås för det priset...

Kör man på routerspåret läste jag att denna linksys router men linux kan vara något de den även har usb portar. verkar intressant, kostar inte så mycket.